Bukefalos 28 år!

Kissar så fort hon är ensam

Shenzi

Trådstartare
Min mamma har ett litet (?) problem med sin hund och därför tänkte jag lägga ut en tråd och be kloka bukare om hjälp :)

I höstas fick vi Nemo av min brors arbetsgivare som skulle skjuta henne då hon kissade inne ibland. Eftersom vi tyckte hon var en trevlig hund så bestämde vi oss för att ge henne ett försök hemma hos oss (hon är cirka 2,5 år gammal). Hos oss har hon aldrig kissat inne, fram tills nu.

Vi trodde att lite stabilitet och trygghet, ett liv utan skrikande och jobbiga barn skulle få henne att sluta att kissa inne. Dock så har hon de senaste veckorna kissat lite varstans i huset. Senast idag ringde mamma mig och berättade att hon varit ute på en långpromenad för att sedan lämna Nemo ensam i huset cirka 20 min och när hon kom in igen hade hon kissat på en matta.

Hunden är mycket social och mamma är hemma ganska mycket med henne, hon får långa promenader, kissar och bajsar ute - ändå kan det ligga både kiss och bajs på golvet efter en stunds ensamhet.

Vi har analyserat detta fram och tillbaka - varför gör hon såhär? Vad ska vi göra åt det? Gör hon såhär i någon slags demonstration att hon inte vill vara ensam?

Tack på förhand för råd! :)
 
Sv: Kissar så fort hon är ensam

Det låter som seperationsångest. Har samma problem med min plus att han ylar och biter sönder saker.
 
Sv: Kissar så fort hon är ensam

Stäng in henne i ett rum när hon lämnas ensam och se till att hon varit ute på en lång och lugn promenad innan samt lämnas under lugna förhållanden. Inte stressa iväg alltså.

Min ena hane kan pinka på bordsbenet (de stängs in i köket med hjälp av en babygrind) om han 1, lämnas för länge. 2, varit ute på en 5-minuters kissrunda innan och lämnas av en stressad matte eller husse. I övrigt inga problem med att han tuggar eller låter osv.

Mina hundar lämnas också ensamma sällan. Sambon jobbar hemma så de lämnas när han går till dagis 2 ggr per dag varannan vecka samt om vi ska göra nåt, tex storhandla, gå ut, hälsa på folk osv men det är ju bara typ 1 gång i veckan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
829
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 790
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 449
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp