Bukefalos 28 år!

Kittel tränar nordsvensk

Sv: Kittel tränar nordsvensk

Samma grundprinciper gäller förstås även detta ekipage. Inte tal om annat.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Dessutom som en allmän reflektering tycker jag inte man kan säga att hästen är ordentligt grundutbildad om den blir stressad för att den får gå framåt mer än den brukar. Då är det antingen ryttaren som har dålig effekt i sina hjälper (stressar fram hästen) eller hästen som inte är van att tänka framåt.

När tränaren ser att hästen blir stressad och förvirrad ska denne vara flexibel och anpassa sig anser jag. Att gå framåt mer än vanligt var inte precis vad det handlade om
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Och alla halvblod kan inte per automatik tränas likadant heller. Som tränare så har man som uppgift att vägleda ryttare och häst. I detta fall blev hästen trött och säkerligen tung i hand. Men det blir dom när de inte är vana och inte tränade att gå framför skänkel och bära sig själv! Det är oftast en övergångsperiod. Men det man slarvar med från början blir oftast mycket värre ju senare man ska försöka korrigera det. Det är ju trots allt en hel del muskelgrupper som ska aktiveras och en del som ska bli mindre aktiva.

Det här är ju inte alls vad det handlar om i det här fallet.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Ja det visar ju tydligt här igen att vi inte har samma tänk om bra grundridning och bra tränare... Att trampa en häst som inte ens går framåt genom kroppen är i min värld inte ett alternativ men förstår att det är vanligt i din AR-värld.

Jag lever inte i en ar-värd. Jag lever i både tävlingsdressyrens värld och ar-världen. Att blanda dem funkar bäst för mig personligen. Men nej att trampa en häst som inte rör sig genom kroppen är inte ett alternativ för mig, vare sig jag rider för ar-tränare eller bokstavstränare. Men tramp har väl inte kommit på tal i den här tråden? Vart kom det ifrån?
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Oavsett nivå ska väl hästen gå fram för skänkeln? Om inte ryttaren förstår tempoväxlingar och framåtbjudning och arbete genom kroppen så undrar jag varför hon överhuvudtaget var med.. som sagt man får ju välja ekipage som kan ta till sig informationen och omvandla i praktiken.

Jag har själv varit med och ridit på en stor clinic i hoppning och dressyr (jag red på hoppdelen) för Pether Markne, det var ömsom vin och ömsom vatten men man kan ju inte sitta och gnälla över det? Utan man rider där för att ta till sig infon och göra som tränaren säger.. tro sjutton man hamnar i lägen som är utanför sin egen komfortzon.. Det roliga var dock att alla hopphästarna var mkt mer framme för skänkeln än dressyrhästarna.. och dom gnällde som fan för att dom fick kritik offentligt.. verkar ligga i dressyrnissarnas gener att dom inte vill ha kritik.

Men herregud vilka konstiga slutsatser det kan dras. Självklart rider Hanna tempoväxlingar och förstår vikten av framåtbjudning och arbete genom kroppen. Jag förstår inte hur saker och ting kan vridas till ibland? Det är otroligt.
Kl
Jag passar på att säga tack för mig i den här tråden nu för det känns som det håller på att spåra ur.
Hanna är duktig som kommit så pass långt mrd turbo som hon gjort. De tävlar med framgång i msv c och har startat msv b. Hon har en härlig tävlingspartner i Turbo och det ska bli spännande att se om hon börjar tävla med halvbloden också.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Nu har jag inte läst hennes blogginlägg men jag kan tänka mig en sak som kan ha hänt som jag fått erfara själv och det är att bra ridning inte alltid är särskillt bekvämt. Jag har en tendens att vara ganska lat när jag rider och rider gärna lite sakta. En gång under ett ovanligt blåsigt dressyrpass fick jag en ganska obehaglig upplevelse till häst och red med skräcken i halsen hela passet då det kändes som att hästen höll på att explodera samt att hon plötsligt blev otroligt obekväm och jag knappt kunde sitta på henne. Efter passet ville jag nästan be tränaren om ursäkt för hur dåliga vi varit men tränaren var helt lyrisk, hästen hade aldrig varit snyggare. Jag hade tidigare upplevt lösgjord men aldrig innan maxat energin på detta sättet/spänt bågen till max och första gången var det verkligen ingen trevlig upplevelse. Jag var skakig efter ett hemmapass med min egen tränare som jag är trygg med. Har man en liknande upplevelse med Patrik Kittel inför publik kan jag tänka mig att det är en synnerligen obehaglig upplevelse och att man inte är helt nöjd även om man kanske egentligen rent objektivt haft ett väldigt utvecklande träningspass.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Men varför blir det så vanligt återkommande: "Buhäää jag red jättedåligt och nu tycker alla jag är kass osv." istället för att vända det till: "Okej, det var nya verktyg, vars ska jag placera dem någonstans så det passar min träning och mitt upplägg?". Jag blir mest irriterad på "tyck-synd-om-mig"-attityden. För helt plötsligt så strömmar det in en massa "Ååååh, strunta i han, ni är så duktiga så!". Lex. idol - "Min kompis säger att jag visst sjunger bra!!"
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Tack för svar! Ser ut och låter ganska likt det som visades här uppe, så då hade han iallafall inte något helt annat upplägg. Jag har heller inte sett mer av Turbo än den film som finns i denna tråd och där ser det ut att vara mycket hand och inte genom kroppen. Själv undviker jag gärna kompakta hästar om de inte samtidigt är rörliga just därför att jag upplever att de gärna faller isär och blir springiga när man vill ha dem lite framåt. Inget jätteproblem förstås men har man inte tränat på det också på hemmaplan tror jag inte jag skulle vilja sitta på en sådan häst och försöka åstadkomma det i en sådan här situation. Det var ju tråkigt också att han blev så stressad och spänd av det för då är det ju ännu svårare att få till något bra. Synd, för det är häftigt med kallblod!
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Men varför blir det så vanligt återkommande: "Buhäää jag red jättedåligt och nu tycker alla jag är kass osv." istället för att vända det till: "Okej, det var nya verktyg, vars ska jag placera dem någonstans så det passar min träning och mitt upplägg?". Jag blir mest irriterad på "tyck-synd-om-mig"-attityden. För helt plötsligt så strömmar det in en massa "Ååååh, strunta i han, ni är så duktiga så!". Lex. idol - "Min kompis säger att jag visst sjunger bra!!"

Även om jag i grund och botten håller med så har jag själv tävlat med kallblodstravare både i dressyr och hoppning (i lätt klass) och det var inte en helt ovanligt upplevelse att halvblod betedde sig hur som helst och alla var bekymrade och klappade den inte speciellt duktiga ryttaren som många gånger själv var orsaken till problemet medan samma människor tittade längs näsan på mig och kommentarer bland publiken var tex "Vad har de här att göra?" och "Åk hem" trots att min häst skötte sig mycket bra och vår enda synd egentligen var för dåliga gångarter och att vi var där utan vinstchanser. Jag har tom på klubbtävling hamnat efter ett halvblod som hoppade ut från banan och alltså borde diskvalificerats, domare var en från distriktsförbundet som senare satt på lunch och skrattade tillsammans med ryttaren över den busiga hästen som ändå hade blivit såå mycket bättre... Då är det faktiskt lätt att utveckla mindervärdeskomplex. Detta OT, det var ju synd att ekipaget inte kunde prestera på den nivå som de hade haft nytta av denna dag.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Jag lever inte i en ar-värd. Jag lever i både tävlingsdressyrens värld och ar-världen. Att blanda dem funkar bäst för mig personligen. Men nej att trampa en häst som inte rör sig genom kroppen är inte ett alternativ för mig, vare sig jag rider för ar-tränare eller bokstavstränare. Men tramp har väl inte kommit på tal i den här tråden? Vart kom det ifrån?

Hon sitter ju och trampar för sin ordinarie tränare.. men det kanske du inte visste?
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Men varför blir det så vanligt återkommande: "Buhäää jag red jättedåligt och nu tycker alla jag är kass osv." istället för att vända det till: "Okej, det var nya verktyg, vars ska jag placera dem någonstans så det passar min träning och mitt upplägg?". Jag blir mest irriterad på "tyck-synd-om-mig"-attityden. För helt plötsligt så strömmar det in en massa "Ååååh, strunta i han, ni är så duktiga så!". Lex. idol - "Min kompis säger att jag visst sjunger bra!!"
`

Ja precis.. sånt stör mig oxå :D
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Hanna och Turbo tävlar med framgång MSV B än så länge. Hanna har även två fina halvblod.

Vad är med framgång enligt dig?, att man startar? Nog har jag ridit msv B och fått lite fina placeringar med ganska bra % men inte kallar jag det rida MSV B med framgång.

Och jag har sett ett av halvbloden och det kanske inte stämmer nu men det var väldigt mkt lufs och lunk, som med den hon visade för Kittel, så det sitter nog inte i rasen utan helt hos ryttaren.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Klart de inte är värda mer än andra ekipage på samma nivå. Det roliga är väl att de faktiskt kommit till den nivån. (tycker jag). En bruksnordsvensk har ju helt andra fysiska förutsättningar än en sporthäst som avlats för tävling. Roligt att se vad man kan åstadkomma med klok träning och ett brinnande intresse.

Fast den kommer ju inte fram och igenom...eller menar du att en nordis inte kan gå fram och röra bakbenen så den kommer igenom kroppen?, det är isf inte min erfarenhet och det jag sett.

Jag tycker träningen verkar ha fått alldeles för mkt fokus på krumelutter, det ska trampas och än det ena , än det andra när hästen inte ens är så välgalopperande så bytena kan bli bra. Trist när så många i dressyrsporten försöker ge signaler om hur viktigt det är med bra grundridning, och så kommer här ett ekipage som får uppmärksamhet för det omvända, typ-bara för rasens skull.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Här ser man en mycket duktig ryttare som kan ändra och visa det P. tycker är viktigt, från samma clinic.

Lite film från annat ekipage:http://www.youtube.com/watch?v=nAFkKmUmI5s

Tack för länken! Alltid lika roligt och inspirerande att lyssna på Kittel.:) Och jag måste fasen lägga bort mitt eget jäkla spö nu. Usch sicken öm tå jag kände att han trampade på där.:o
Det är så himla enkelt och bekvämt att rida med spö och lata jag underviker helt klart att hamna utanför komfortzonen lite för ofta.

Sen blir jag också trött på att folk ska bli sura och kränkta av att få höra sanningen. Herregud..själv skulle jag varit överlycklig om jag fått chansen att rida för Kittel och sugit i mig allt han hade att säga. Snacka möjlighet!
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Hanna och Turbo tävlar med framgång MSV B än så länge. Hanna har även två fina halvblod.

Tror att tolkningen av vad "att tävla med framgång" innebär skiljer sig en del..för mig ska man ha ett genomsnitt på runt 70% samt en hel del vinster och placeringar.
Jag skulle nog bara säga "att de tävlar", dessutom inte i msvB utan msvC.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Men varför blir det så vanligt återkommande: "Buhäää jag red jättedåligt och nu tycker alla jag är kass osv." istället för att vända det till: "Okej, det var nya verktyg, vars ska jag placera dem någonstans så det passar min träning och mitt upplägg?". Jag blir mest irriterad på "tyck-synd-om-mig"-attityden. För helt plötsligt så strömmar det in en massa "Ååååh, strunta i han, ni är så duktiga så!". Lex. idol - "Min kompis säger att jag visst sjunger bra!!"

Saken är väl att nya verktyg är helt meningslösa om man inte förstår dem. Man måste ju förstå vad man gör när man rider, annars rider man ju helt i blindo och det kan inte bli annat än pannkaka. Man måste förstå vad syftet är, och vart man vill komma, annars går det ju inte.

Jag red en gång för en tränare som ville att vi skulle rida på ett helt nytt sätt, sätta hästarna i så stor och ökad trav det bara gick, strunta i balansen och formen och bara öka traven till max, och sen ur det fatta galopp. Det var ju verkligen ett nytt verktyg för mig, som är van att samla och balansera hästen innan fattning, men ett helt meningslöst verktyg, eftersom jag inte förstod syftet och poängen med det. Jag har aldrig använt det efter det passet.

Sen har jag ridit för andra tränare som varit väldigt mycket mer kritiska, men då har jag fattat vart de vill komma, och då blir nya verktyg användbara. Jag har förstått syftet med verktyget, och tränarens mål med hästen i termer av hur den ska gå och vilken känsla man vill ha har varit begripligt.

Obegripliga instruktioner må vara aldrig så bra och sanna, de blir ändå meningslösa i söutändan.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Men hur svårt är det att förstå att en häst MÅSTE gå fram och röra sig genom kroppen innan man kan samla upp den? Det är ju som fler redan påpekat elementärt och en del av grundridningen.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

I så fall behöver man nog först lägga in ett teoripass innan en "20min" clinic, så att alla hinner förstå detaljerna innan de gör något. Det kan bli lite bakvänt.

Jag tror inte att man måste förstå exakt innan utan att man istället kan ha en öppen inställning för att testa nya sätt för att göra något man kanske redan "kan" för att det ska bli ännu bättre. Det kan hända saker när du gör något som du aldrig gör annars dvs. poletten trillar ner under tiden. Även om det inte blir så snyggt och långt ifrån perfekt första gången, så kan en ovan/annorlunda uppgift vara den första byggstenen som följs av flera byggstenar tills det sätts ihop till ett helt moment. Dock är det långt ifrån säkert att man hinner hela momentet under så kort tid som en clinic är.

Det är inte ens säkert att man måste förstå hela vägen och ha alla svar innan man är mogen för den slutliga uppgiften. Det kan ibland ställa till det eftersom att man som ryttare då vill för mycket. Det ska vara lagom med instruktioner för här och nu. Analys och reflektion ska inte underskattas, dvs. att man efteråt tar sig tid att tänka igenom. Att man kan utgå från de verktyg man har fått och kanske arbetar vidare med dessa. Men då gäller det att ha en tränare som ser helheten och förstår byggstenarna.

/V
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Jag tänker lite så här..
Inte helt sällan när man ska träna nya elever så stöter man på såna som tagit sig till en hyfsad nivå och kan utföra diverse rörelser och övningar nog att tävla typ msv c. Får de ha kandar går det absolut.
När man då börjar med dem kan man se att de inte har den där lättheten man vill ha. Responsiviteten finns inte hos hästen iom att ryttaren dövar bort den genom att ha lite för mkt i handen och driver mer än man ska behöva göra.

Där kan man behöva plocka av både spö, sporrar och kandar för att träna grunder. Vissa blir förbannade och återkommer aldrig. De har ju tävlat msv!
Men de kommer inte ta sig vidare förrän de får en bättre grundridning.
Sätter man hästen i en gångart eller en samling ska man inte behöva göra så mycket mer. Ja, i tramp och piaff kan man behöva tillföra energi ngt. Men inte med så mkt kraft att det inte ska gå utan sporre eller spö.

Ju mer hästen får röra sig framåt i tempo. Desto lättare är det att behålla bjudning.
På kallblod eller andra raser som lätt blir framtunga vill man ibland inte släppa fram dem så mkt i tempo för att de är för oelastiska och det då blir på bekostnad av bärigheten.
MEN!
Man uppnår inte bra bärighet om hästen inte är responsiv.
Så här kan man för ett ögonblick behöva svälja stoltheten och släppa den där känslan av hyfsad bärighet man uppnått och gasa fram ur den.

När jag rider andras hästar kan det en stund se betydligt värre ut än då ägaren/eleven rider. Just för att jag skiter i snyggheten om hästen inte är responsiv. Det är ingen som helst idé att sitta och rida på den där halvdana känslan om man vill vidare. För man kommer inte vidare.
Och för många är det ju en katastrof att rida i det där fula en stund! För man har inte referensramar nog att förstå att det kan bli så mkt bättre än det som idag är deras max.
Har man inte kännt på bättre och mer så nöjer man sig ofta med "nja".

Det gäller alla. Mig med! Jag nöjer mig med mindre än Kittel skulle göra tex. För jag är inte lika duktig som honom.

Men just när man ska börja med byten och tramp är responsiviteten så viktig. För det måste ske på hjälpen. Och hjälpen måste vara lätt för att man ska kunna bli tydlig och snabb nog.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Men varför blir det så vanligt återkommande: "Buhäää jag red jättedåligt och nu tycker alla jag är kass osv." istället för att vända det till: "Okej, det var nya verktyg, vars ska jag placera dem någonstans så det passar min träning och mitt upplägg?". Jag blir mest irriterad på "tyck-synd-om-mig"-attityden. För helt plötsligt så strömmar det in en massa "Ååååh, strunta i han, ni är så duktiga så!". Lex. idol - "Min kompis säger att jag visst sjunger bra!!"

Med det här inlägget avslöjar jag väl mig hur medelmåttig ryttare jag är men men..

Det jag försökte få fram är att man kanske haft ett bra pass som egentligen var utvecklande men man inser det inte för det känns skit. Jag har fått för mig att ryttare sätter käppar i hjulet för sig själva för att alla talar om den här jädra kentaurkänslan och hur underbart och lätt det känns när det är bra.

Jaja, tycker jag, och i det läget börjar hästarna väl skita regnbågar också. Min upplevelse är att det kan kännas supermjukt och som att man inte behöver göra något fysiskt för att hästen lyder ens tankar och allt känns såå bra MEN då går det ofta ganska långsamt och man lurar sig själv lite att nuuu, nu är vi kentaur. (Tänk videor på folk som rider utan sadel träns typ) MEN för att komma vidare måste man ha mer power i hästen och öka tempot rejält och då är det banne mig inte bekvämt längre.

Visst måste avslappningen finnas där och hästen måste lyda små signaler och min upplevelse de få gånger jag ridit på det sättet med maxad (nåja) anspänning har det känts som att hästen varit så laddad att hon lika gärna kan skicka mig i omloppsbana som att hon kan fortsätta lyda. Jag balanserar på den kända knivsudden. Första gången jag upplevde det satt jag och tänkt "jag vill inte dö" :eek: och det var en total chock när jag insåg att tränaren stått och myst hela passet i sjunde himlen. Vi upplevde det helt enkelt på helt olika sätt och hade jag aldrig gissat att jo när det känns som hästen skall explodera och dina inre organ får ett knytnävsslag i varje steg är vi på rätt väg.

Vad hände med fucking kentaur undrar jag O_o men är inte dressyren den enda sport när folk tror det skall kännas behagligt i kroppen när man maxar ett träningspass? Även dans och isdans ska ju se lätt ut men jag tror ingen går och tror att det känns behagligt att göra. Som jag upplevt det är när man sätter mycket power i hästen får man verkligen känna av vilken liten skit man är där uppe och vilka krafter man har under sig och att hästen lyder en av ren välvilja och det är läskigt och man tappar kontroll mot när man rider i undertempo, åtminstone gör jag det som inte lärt mig rida så än. Känslan blir säker, hoppas jag, bättre när man blir en duktigare ryttare. Jag drömmer fortfarande om kentauren i slutet av regnbågen.

Ursäkta att jag blir långrandig, men har svårt att uttrycka mig känner jag. Nåja om man tänker henne på nsv kommer in och kanske känner att folk redan tittar snett på henne pga rasen, grundat eller ogrundat och så blir man ombedd att sätta tempo i hästen och tappar därför kontroll och kan helt plötsligt inte göra krumelurer man klarar av när man rider behagligt kentaurigt i undertempo så är det kanske lätt att känna sig förnedrad inför publik av en av sveriges bästa ryttare och gå i försvarsposition. Helt enkelt för att man inte inser att när det känns så där förjävligt är du på rätt spår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska dressyrstjärnan Patrik Kittel och hans fru Lyndal Oatley ska bli föräldrar till en flicka. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittel, 42, tävlar i världstoppen med musik av hårdrockbandet Guns N´ Roses. – Fan, man måste ju spetsa till det...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen blev det offentligt att svenska dressyrstjärnan Patrik Kittel kommer att rida trefaldige världsmästaren för unga hästar, Sezuan...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp