Bukefalos 28 år!

Kittel tränar nordsvensk

Sv: Kittel tränar nordsvensk

jag skiter i snyggheten om hästen inte är responsiv. Det är ingen som helst idé att sitta och rida på den där halvdana känslan om man vill vidare. För man kommer inte vidare.
Och för många är det ju en katastrof att rida i det där fula en stund! För man har inte referensramar nog att förstå att det kan bli så mkt bättre än det som idag är deras max.
Har man inte kännt på bättre och mer så nöjer man sig ofta med "nja".

Det gäller alla. Mig med! Jag nöjer mig med mindre än Kittel skulle göra tex. För jag är inte lika duktig som honom.
.

Detta är så sant. Att när man smyger utanför sin snygga komfortfas där man kan puttra runt helt ok så kommer det inte bli snyggt -både man själv och hästen tappar konceptet tills detta blir det nya "snygga". Komfortzonen måste utmanas och töjas lite i taget, sen får man gå tillbaka för "vila" i komfortzonen, sedan töja lite mer. Och efterhand så flyttas vilozonen längre och längre ut.
Jag är precis lika dålig på att släppa på "snyggheten" som så många andra är och tycker inte att det känns jättekul att tex ha publik när jag försöker vidga vårt max. Men jag ska bli bättre på det! Efter Kittels clinic förra helgen är jag jättetaggad att jobba med just detta och att jobba upp hästarnas responsivitet. Ska lägga spöt och bara ha det vid speciella tillfällen -inte som en bekvämlighetssak.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Fast det jag pratade om var något annat, nämligen att en tränare måste vara begriplig för att bli meningsfull. Om du bara plockar av dina elever sporrar och spö utan att förklara varför, eller vad ni ska uppnå med att göra det, så förstår jag om de ledsnar, det skulle jag också göra. Förstår man inte vart tränaren vill komma, och hur det man gör ska hjälpa en dit, så känns det hela rätt meningslöst, tycker jag. Meningslöst och oanvändbart.

Personligen tycker jag inte att det svåra är att spänna bågen när man rider, det svåra är att spänna den lagom, utan att den spricker och hästen blir spänd istället för spänstig.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Fast det jag pratade om var något annat, nämligen att en tränare måste vara begriplig för att bli meningsfull. Om du bara plockar av dina elever sporrar och spö utan att förklara varför, eller vad ni ska uppnå med att göra det, så förstår jag om de ledsnar, det skulle jag också göra.

Men han förklarade ju varför han tog bort spöet!, vilket han även gjorde på ett av ekipagen på filmsnutten jag lade in.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Det var också därför jag tog upp skillnaden mellan clinic och ren undervisning.
Det finns tränare som inte vill ha clinics just för att man inte vill arbeta på det sättet.
Jag är en av dem.
Det sättet att jobba gör så klart att man tjänar mindre och man syns och hörs inte om det är det man vill.

Jag tror att en del tränare kanske inte är just "clinic-ians". Och iom att man måste ändra om sin undervisning för clinics så kan man där kanske göra en miss där ekipage inte fattar. Spec om man då kanske mest jobbar med ekipage som redan kan och förstår den biten. Då är man dels inte van med att folk inte förstår något som man själv tycker är basic. Och man är heller inte van att lära ut just den delen.

Jag håller med om att man har misslyckats om ekipaget inte förstår. Men en del VILL INTE förstå. Man kan inte tvinga folk att köpa ens åsikter.
På clinics är inte rätta stället att förändra någons syn på saker och ting och grundomutbilda dem. Jag håller med om det.
Men för att vara sann mot sig själv kan man inte låta folk rida hur som helst på en clinic eller lektion man hålller.
Därför kan man ibland be någon göra något den inte förstår helt och fullt på en clinic. Just för att man bara inte kan stå bakom det andra alternativet.
Svårt att välja mellan de två!

Jag är lite fast vid det jag tror på. Så jag kan inte bara stå och säga bra och småpilla med detaljer när jag ser att grunderna skiter sig.
Jag förstår om fler känner så. Och det vet jag att de gör.
Man måste vara sann mot sig själv som tränare.
Jag har testat göra det andra. Småpilla med det kunden vill. Det ger inte vare sig mig eller kund någonting i längden.
Det är som att äta smärtstillande och fortsätta överbelasta en skada. Känns ok då - men blir aldrig bra.

Gör man som Patrik nu verkar gjort på clinicen(jag såg ju inte) så får han kanske en missnöjd ryttare. Men han har inte varit osann mot sig själv. Han har inte ljugit för tjejen. Däremot kanske hon inte är redo att förstå än eller han hade för lite tid att få henne förstå eller trodde att hon förstod.
Ibland får man som sagt rida i det fula. Att göra det inför folk är inte kul!

Jag själv hade mycket svårt för det förut. Idag har jag insett att vad de som kollar tycker får jag skita i för att vara sann mot mig själv och hästen jag jobbar med. Visst så tror då många att det där är vad jag max förmår även i formgivning etc etc. Men då får det vara så.
Under måååånga år tyckte jag dock det var hemskt och valde gärna att försöka rida på "nja" istället om det var många som såg, en duktig tränare etc etc. Idag får vem som helst stå där. Jag skiter i vilket..
Men då har jag också övat mycket på det. Genom just att göra det. Gjort skitjobbet på många hästar framför folk. Efter ett tag bryr man sig mindre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska dressyrstjärnan Patrik Kittel och hans fru Lyndal Oatley ska bli föräldrar till en flicka. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittel, 42, tävlar i världstoppen med musik av hårdrockbandet Guns N´ Roses. – Fan, man måste ju spetsa till det...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen blev det offentligt att svenska dressyrstjärnan Patrik Kittel kommer att rida trefaldige världsmästaren för unga hästar, Sezuan...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp