Bukefalos 28 år!

Kittel tränar nordsvensk

Sv: Kittel tränar nordsvensk

Jag var inte på clinicen. Och känner inte till ekipaget annat än att jag nu kikade på lite filmer. Så jag har ingen åsikt om dem.

Men jag rider dressyr på en hel del hästar med sas kass exteriör och på en del med god sådan.
Man kan nog ofta säga att om man är riktigt duktig och driven i just tävlingsridning kommer man inte köpa annat än halvblod. Man vet att det går inte att tävla dem i den bemärkelsen att man kommer vinna högre klasser.
Det finns så många duktiga ryttare som har så mkt lättare material att arbeta med.
Det tror jag snabbt sållar bort många kunniga. Och därför får man lätt ryttare som är lite mindre utbildade som tycker att det som inte riktigt är kvalitativt är det.

Oavsett så ska de gå fram för skänkeln, ej spö eller sporrar. De måste vara lätta och responsiva om man ska kunna komma till övergångar av något slag(i gångart, riktning, tempo etc).

Man ska vara på det klara med vad en clinic är då man är med som ridande ekipage på det. Det är inte uppvisning a la få rida runt som man vill. Och det är inte kurs som i lektion med fokus enbart på ryttare/häst/problemlösning för ryttare. Det är för att alla i publiken ska känna att de får valuta för pengarna och lär sig någonting i tränarens utbildningssystem.
Vet man det kan man antingen välja att tacka nej eller så får man köpa att det kan bli så att man inte känner sig komfortabel.

Öht tycker jag det ÄR skitkul att man rider dressyr och försöker tävla annat än halvblod och andra lättare raser! Jättekul!

Jag tror dock man får skilja på tempo och bjudning.
Fart är inte bjudning. Och på hästar som inte är skapta för dressyr märks det tydligare än på andra.
Dock blir många ryttare till såna här hästar rädda för att rida fram i form av både tempo och takt för att de lite grann blir hemtama i att inte våga tänja gränsen framåt av rädsla för att tippa fram hästen och tappa allt.
Har man matats av sin tränare med att hästen inte ska ridas fram för att den blir framtung så kan det lätt bli slött och oengagerat.

En häst ska vilja gå själv, om den väger 900 kg som 350 kg. Måste man "underhålla" tempot hela tiden så bjuder inte hästen alt man har handbomsen i. Ska man börja samla a la tramp dör de då.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Öht tycker jag det ÄR skitkul att man rider dressyr och försöker tävla annat än halvblod och andra lättare raser! Jättekul!


Visst är det kul , men trist om det inte förstås att man faktiskt också då iaf ska bli bedömt efter det man presterar och inte efter att man rider något annorlunda.

Jag kan ex inte förstå att Turbo får så mycket applåder och hurrarop när ridningen faktiskt inte är särskilt bra och dessutom en ridning som gör det väldigt svårt att komma vidare om man ser så som ryttaren ser det, i tävling och då dess bedömning. Turbo t-shirts, aldrig.

För att förtydliga, jag har inget emot ekipaget, inte heller att de rider dressyr- däremot tycker jag det är löjligt att de skulle vara mer se/värda än andra som ligger på samma nivå, jag vill se en genomarbetad häst, få hjälp att se hur den vägen kan hittas- titta på ett ekipage oavsett ras som bara har fulkrok och inte är igenom kroppen blir bara trist och kalla det för övertempo när hästen bara behöver komma vanligt fram blir skämmigt.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Det är mycket möjligt att Kittel hade rätt i sina råd, rimligt t o m iom att han är såpasskunnig, men kruxet var ju att det uppenbart inte framgick för ryttaren varför hon skulle rida så, och vad poängen skulle vara med det för hennes del. Och då vart ju alltihop obegripligt och meningslöst för henne.

Oavsett vilka klasser de tävlat så borde väl någon som Patrik Kittel kunna avgöra vilken nivå ett ekipage befinner sig på genom att titta på det?
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Nu verkar ju ingen här ha varit på clinicen men det hade annars varit intressant att höra hur övriga ekipage och deras instruktioner skiljde sig från detta? För mig låter det ungefär som det ryttarna på clinicen här i Umeå fick göra, det handlade också mycket om större tempoväxlingar och byten framåt och på rak linje och här fanns från 3-åring (fast där handlade det mest om miljöträning och förevisning av ridning i grundtempo) upp till vuxna, utbildade dressyrhästar, Patrik själv red en hopphäst och visade sitt sätt att "hitta" hästen och få den att göra lite svårare dressyrjobb trots att den inte var utbildad till det. Vad är det som gör att just detta ekipage blir så omtalat - är det efterföljande blogginlägg eller är det vad som kunde ses på clinicen?
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Vad är det som gör att just detta ekipage blir så omtalat - är det efterföljande blogginlägg eller är det vad som kunde ses på clinicen?

Min dator krånglade så jag får fortsätta i ett nytt.

Jag tror båda delarna, dels att hon var missnöjd och i det då inte förstod vanlig grundridning, och vad man kan utläsa, inte heller vill förstå?
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Det är mycket möjligt att Kittel hade rätt i sina råd, rimligt t o m iom att han är såpasskunnig, men kruxet var ju att det uppenbart inte framgick för ryttaren varför hon skulle rida så, och vad poängen skulle vara med det för hennes del. Och då vart ju alltihop obegripligt och meningslöst för henne.

Oavsett vilka klasser de tävlat så borde väl någon som Patrik Kittel kunna avgöra vilken nivå ett ekipage befinner sig på genom att titta på det?

Jag tycker det är intressant att ha med en häst som är riden såhär på clinic, det blir så tydligt hur fel det blir när tempot är långsamt och hästen bara ihop i fram och inte igenom bakifrån.

Men det skulle varit en annan ryttare, som kunde göra som P. bad, inte lätt att ändra till ridning man antagligen aldrig gjort och det på en clinic, jag förstår om både häst och ryttare blev trötta.

Det bästa hade såklart varit om Patrik själv red och samtidigt kunde förklara men det hade nog kanske irriterat Turbofans.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

För att förtydliga, jag har inget emot ekipaget, inte heller att de rider dressyr- däremot tycker jag det är löjligt att de skulle vara mer se/värda än andra som ligger på samma nivå, jag vill se en genomarbetad häst, få hjälp att se hur den vägen kan hittas- titta på ett ekipage oavsett ras som bara har fulkrok och inte är igenom kroppen blir bara trist och kalla det för övertempo när hästen bara behöver komma vanligt fram blir skämmigt.

Håller helt med! Den blir ju liksom ingen svårklasshäst bara för att man hänger på den ett kandar.

Det är mycket möjligt att Kittel hade rätt i sina råd, rimligt t o m iom att han är såpasskunnig, men kruxet var ju att det uppenbart inte framgick för ryttaren varför hon skulle rida så, och vad poängen skulle vara med det för hennes del. Och då vart ju alltihop obegripligt och meningslöst för henne.

Fast det kan vara riktigt svårt när stoltheten får sig en törn.. Eftersom hon åkt land och rike runt med sin nordsvensk på uppvisningar och det drivs kampanjer om att hon ska få komma till Globen och träna är hon i sin värld riktigt duktig. Någon att se upp till och ta efter. Sen när det inte går bra och det är mycket fel i den grundläggande ridningen är det klart att hon blir ledsen, sårad och tilltryckt. Hade jag också blivit.

Eller rättare sagt; HAR jag också blivit. Red för ett par tre år sedan för en tränare som verkligen tog ner mig på jorden och bankade ner mig i skosulorna. Inte för att jag var särskilt högfärdig men jag trodde absolut att jag red mycket bättre än vad jag gjorde (gör) och att hästen var riden bra. Även om det just efter träningen mest kändes som att jag borde gå och slicka i ett eluttag och även om hon kanske var onödigt hård och taskig så måste jag ändå säga såhär i efterhand att det är den tränare som hjälpt mig mest. Och det under en halvtimme när jag mest ville böla. Ibland behöver man helt enkelt öppna ögonen.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Hanna och Turbo tävlar med framgång MSV B än så länge. Hanna har även två fina halvblod.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Klart de inte är värda mer än andra ekipage på samma nivå. Det roliga är väl att de faktiskt kommit till den nivån. (tycker jag). En bruksnordsvensk har ju helt andra fysiska förutsättningar än en sporthäst som avlats för tävling. Roligt att se vad man kan åstadkomma med klok träning och ett brinnande intresse.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Håller helt med! Den blir ju liksom ingen svårklasshäst bara för att man hänger på den ett kandar.



Fast det kan vara riktigt svårt när stoltheten får sig en törn.. Eftersom hon åkt land och rike runt med sin nordsvensk på uppvisningar och det drivs kampanjer om att hon ska få komma till Globen och träna är hon i sin värld riktigt duktig. Någon att se upp till och ta efter. Sen när det inte går bra och det är mycket fel i den grundläggande ridningen är det klart att hon blir ledsen, sårad och tilltryckt. Hade jag också blivit.

Eller rättare sagt; HAR jag också blivit. Red för ett par tre år sedan för en tränare som verkligen tog ner mig på jorden och bankade ner mig i skosulorna. Inte för att jag var särskilt högfärdig men jag trodde absolut att jag red mycket bättre än vad jag gjorde (gör) och att hästen var riden bra. Även om det just efter träningen mest kändes som att jag borde gå och slicka i ett eluttag och även om hon kanske var onödigt hård och taskig så måste jag ändå säga såhär i efterhand att det är den tränare som hjälpt mig mest. Och det under en halvtimme när jag mest ville böla. Ibland behöver man helt enkelt öppna ögonen.
Tror detta är en missuppfattning. De tränar för en duktig och erfaren tränare i vanliga fall. Hästen är väl grundriden. En skicklig tränare kan inte gå in och ändra för mycket under ett enstaka tillfälle. I det här fallet blev hästen oerhört stressad och det borde Patrik sett och tagit hänsyn till. Ingen presterar bra under förvirring och stress. En nordsvensk kan inte tränas likadant som ett halvblod per automatik. Det ska en bra instruktör förstå och se ekipaget för vad de är. Att försöka göra om en nordis till att fungera som ett halvblod är för mig bara korkat. Vi måste låta hästarna vara sig själva om de ska växa och blomma. Var och en utifrån sina förutsättningar och personligheter. Jag tror inte på att stoppa in alla i samma mall.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Tror detta är en missuppfattning. De tränar för en duktig och erfaren tränare i vanliga fall. Hästen är väl grundriden. En skicklig tränare kan inte gå in och ändra för mycket under ett enstaka tillfälle. I det här fallet blev hästen oerhört stressad och det borde Patrik sett och tagit hänsyn till. Ingen presterar bra under förvirring och stress. En nordsvensk kan inte tränas likadant som ett halvblod per automatik. Det ska en bra instruktör förstå och se ekipaget för vad de är. Att försöka göra om en nordis till att fungera som ett halvblod är för mig bara korkat. Vi måste låta hästarna vara sig själva om de ska växa och blomma. Var och en utifrån sina förutsättningar och personligheter. Jag tror inte på att stoppa in alla i samma mall.

(min understrykning)
...Men samtidigt: en häst är en häst. Även om man inte kan begära samma tryck, gång, schwung eller liknande i en bruksnordis som i ett dressyravlat halvblod så är väl tanken densamma eller? Även nordisen ska väl bjuda framåt och jobba genom kroppen? -även om det inte blir likadant som med en häst med lättare för sig.
Jag tänker mig att Msv-nivå är Msv-nivå, oavsett vilken häst det är. Grundridningen måste ju vara lika viktig på hästarna oavsett ras? Det är ju inte annorlunda krav i klasserna för att man sitter på en annan modell av häst.

Jag har själv också varit med om att när jag ridit för en ny tränare så har denne ändrat hela upplägget och det har känts som att man backat till att bli nybörjare och helst vill grina lite -men sen när man får ihop det och även hästen fattar vad detta nya är för nåt så kommer en aha-upplevelse och man förstår vad de menade. Tränaren är ju inte ute efter att sätta dit en -och Rom byggdes inte på en dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Inte för att vara sån, men de tävlar MSV C med framgång, de har bara en start i MSVB, och det gick sådär enligt TDB. Jag tror på Wysiwygs teori - det är aldrig roligt att få höra att man är en vanlig dödlig genomsnittlig svenssonryttare som har massa brister i sin ridning. Jättehäftig ekipage däremot, och jag hoppas att några av Kittels råd sjönk in. :)
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

En nordsvensk, fjording, travare eller vad det nu än må vara är inte avlade för ridning på samma sätt som halvblod, det är sant. De är (ofta) inte selekterade till aveln på sin ridbarhet, bärighet eller schwung och det är därför inte lika enkelt att utbilda sådana raser, de har det helt enkelt inte med sig.

Men jag tycker ändå inte man kan säga eller tycka att sådana hästar inte kan ridas enligt samma grundprincip eller i samma "system" som halvbloden. I toppstallen rids alla hästarna i ett stall efter samma system och de har knappast alla samma förutsättningar eller kvalitéer. Finns oerhört många lättklass/medelsvårhästar i toppstallen som proffsen försöker rida till och kanske hjälpa upp några snäpp med god ridning för att tjäna några kronor till vid en försäljning. De sitter inte bara och fräser runt på de fina hästarna.

Sen kan jag visst hålla med om att det blir svårt för hästen och känns dåligt för ryttaren när man ändrar hela ridningen men istället för att komma med ursäkter och bortförklaringar tycker jag man i så fall borde ta till sig åsikterna och försöka komma fram mer på hemmaplan. Att skylla på andra är alltid lätt.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Dessutom som en allmän reflektering tycker jag inte man kan säga att hästen är ordentligt grundutbildad om den blir stressad för att den får gå framåt mer än den brukar. Då är det antingen ryttaren som har dålig effekt i sina hjälper (stressar fram hästen) eller hästen som inte är van att tänka framåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Tror detta är en missuppfattning. De tränar för en duktig och erfaren tränare i vanliga fall. Hästen är väl grundriden. En skicklig tränare kan inte gå in och ändra för mycket under ett enstaka tillfälle. I det här fallet blev hästen oerhört stressad och det borde Patrik sett och tagit hänsyn till. Ingen presterar bra under förvirring och stress. En nordsvensk kan inte tränas likadant som ett halvblod per automatik. Det ska en bra instruktör förstå och se ekipaget för vad de är. Att försöka göra om en nordis till att fungera som ett halvblod är för mig bara korkat. Vi måste låta hästarna vara sig själva om de ska växa och blomma. Var och en utifrån sina förutsättningar och personligheter. Jag tror inte på att stoppa in alla i samma mall.


Ja det visar ju tydligt här igen att vi inte har samma tänk om bra grundridning och bra tränare... Att trampa en häst som inte ens går framåt genom kroppen är i min värld inte ett alternativ men förstår att det är vanligt i din AR-värld.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Det är mycket möjligt att Kittel hade rätt i sina råd, rimligt t o m iom att han är såpasskunnig, men kruxet var ju att det uppenbart inte framgick för ryttaren varför hon skulle rida så, och vad poängen skulle vara med det för hennes del. Och då vart ju alltihop obegripligt och meningslöst för henne.

Oavsett vilka klasser de tävlat så borde väl någon som Patrik Kittel kunna avgöra vilken nivå ett ekipage befinner sig på genom att titta på det?


Oavsett nivå ska väl hästen gå fram för skänkeln? Om inte ryttaren förstår tempoväxlingar och framåtbjudning och arbete genom kroppen så undrar jag varför hon överhuvudtaget var med.. som sagt man får ju välja ekipage som kan ta till sig informationen och omvandla i praktiken.

Jag har själv varit med och ridit på en stor clinic i hoppning och dressyr (jag red på hoppdelen) för Pether Markne, det var ömsom vin och ömsom vatten men man kan ju inte sitta och gnälla över det? Utan man rider där för att ta till sig infon och göra som tränaren säger.. tro sjutton man hamnar i lägen som är utanför sin egen komfortzon.. Det roliga var dock att alla hopphästarna var mkt mer framme för skänkeln än dressyrhästarna.. och dom gnällde som fan för att dom fick kritik offentligt.. verkar ligga i dressyrnissarnas gener att dom inte vill ha kritik.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Och alla halvblod kan inte per automatik tränas likadant heller. Som tränare så har man som uppgift att vägleda ryttare och häst. I detta fall blev hästen trött och säkerligen tung i hand. Men det blir dom när de inte är vana och inte tränade att gå framför skänkel och bära sig själv! Det är oftast en övergångsperiod. Men det man slarvar med från början blir oftast mycket värre ju senare man ska försöka korrigera det. Det är ju trots allt en hel del muskelgrupper som ska aktiveras och en del som ska bli mindre aktiva.
 
Sv: Kittel tränar nordsvensk

Självklart måstr hästen jobba genom kroppen oavsett vad det är för häst. Men det har det väl inte varit några frågetecken kring heller? Jag menar att träningsupplägget kan skilja sig från häst till häst och när det handlar om en häst som är så annorlunda jämfört med halvbloden så får tränare/ryttare plocka fram sin kreativitet för att få fram det bästa av hästen. Inte försöka stoppa on dem i en mall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska dressyrstjärnan Patrik Kittel och hans fru Lyndal Oatley ska bli föräldrar till en flicka. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittel, 42, tävlar i världstoppen med musik av hårdrockbandet Guns N´ Roses. – Fan, man måste ju spetsa till det...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nyligen blev det offentligt att svenska dressyrstjärnan Patrik Kittel kommer att rida trefaldige världsmästaren för unga hästar, Sezuan...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp