Kläder av BRA kvalitet som inte kostar multum?

Lillagoajag

Trådstartare
Ja, vars hittar en det?

Jag är trött på kläder som går sönder, tappar färg, blir noppriga osv efter jättekort användning. Samtidigt är jag student och har inte råd att lägga hur mycket pengar på ett klädesplagg. Dessutom tycker jag det är svårt, har ibland köpt dyrare plagg i hopp om att de ska hålla bättre, men kvalitet hänger tydligen inte alltid ihop med priset :mad: Så, vad ska jag kolla efter? Var ska jag leta? Går det ens att hitta kvalitet för en billigare peng? Gärna skulle jag vilja ligga under 500-lappen för en klänning av enklare vardagsmodell ex., går det?

Och ja, det är främst klänningar som bor i min garderob, men även tips om stickade tröjor och kängor av "mer nätt" modell är välkomna.

Och ja, jag handlar en del second hand, men i min stad är utbudet ganska begränsat - det är mycket H&M-grejor som hänger även där... Så det tipset vill jag inte ha :p


Så, vad tittar jag efter? Var tittar jag? Hur gör jag? Rädda Lillagoajag, död (naken) eller levande! :D
 
Nu är jag absolut inget(!) klädfreak eller så, men min erfarenhet är ändå att materialet spelar större roll än märke eller annat. Många polyestersaker blir noppiga och fula på nolltid hur man än gör med dem, men bomull upplever jag att håller sig fint i evigheter.

Vad gäller kängor så har jag ett par från Nelly (deras egna märke) som faktiskt verkar ha bättre kvalitet än mycket annat jag köpt. För att ytterligare "förbättra dem" så ser jag även till att hålla dem rena, impregnera ibland osv. Det verkar göra stor skillnad.
 
Är även jag student och funderat i samma banor. Är dessutom väldigt kräsen med vad jag tar på mig vilket gör att jag har ett väldigt litet urval i min garderob. Och jag tror helt enkelt det beror på den anledning i mitt fall iaf, att jag har få kläder som används ofta och där med också tvättas ofta och alltså slits snabbare. Så en väldigt utökad garderob kanske? ;) Vissa pratar ju om att de tvättar en gång i månaden, hade jag väntat mer än 1,5 vecka hade krisen varit ett faktum
 
Här kommer ett jättetråkigt svar:
Det är tvättningen som sliter mest på kläderna. Tvätta dina kläder så försiktigt det går och använd aldrig torktumlaren. Tvättpåsen är en jättebra uppfinning (den måste vara finmaskig)!
Tvätta bara när det behövs, vädra kläderna ibland. Använd undertröja/linne så att du inte behöver tvätta lika ofta.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 274
Senast: Sonea
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 610
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp