Bukefalos 28 år!

Klantig medryttare behöver råd???

Super Tom

Trådstartare
Jag har för ca 1 1/2 år sedan provat att ha en medryttare, hon red min häst jätte bra, och verkade verkligen bry sig om min häst på bästa sätt.... men hon var otroligt rörig och glömde både det ena och det andra, göra mat, mocka, missade dressyr träningar - som jag i slut ändan fick betala, en tränare sa till och med att hon vill inte ha med varken mig eller medryttaren på träningar längre då hon (medryttaren) missade träningar titt som tätt. Jätte pinsamt för mig... till slut sa jag att hon måste sluta som medryttare. Hon har aldrig betalat något för att vara medryttare, jag ser det som en tjänst, så jag kan vara ledig en dag i veckan.
Nu för en månad sedan så ringde hon, och ville komma ut till stallet och hälsa på hästen som hon längtade så mycket efter... ok sa jag, hon skulle skritta ut en liten sväng. När jag kommer till stallet dagen efter på morgonen har hästen ett hyfsat stort sår på framknäet och det är svullet och hästen är rejält halt... dessutom ser sadeln väldigt konstig ut typ sne i hela sätet och bommen, med märken.... sadeln är en sadel jag har på prov några dagar, och hade tänkt köpa för 10 000:-
Jag ringer henne och undrar vad som hänt...
Dom hade skrittat på grusvägen och hästen hade helt plötsligt gått ner på knä, fast inte gått omkull, då gick hon ner i ridhuset och tog av sadeln och red runt barbacka för att "känna" om hästen var halt, det var han inte tyckte hon och red vidare i 30 min. När hon var klar la hon bara på sadeln utan att spänna fast den, och då hade den åkt i backen, hästen blev rädd och trampade på sadeln...
Jag åkte in på klinik med hästen, röntgen osv- ingen fara med honom han mår bra ; ) haltar inget längre och svullnaden gått ner. (Jag blev 3000:- fattigare)Hon har såklart inte betalat något ( det var ju en olyckshändelse)
Nu är det frågan om sadeln, jag tänkte be henne ersätta sadeln, då hon varit sååå otroligt klumpig... Vad tycker ni här på Buke???? Sadeln är helt förstörd.
Behöver råd hur jag ska lägga upp detta dilemma??? :confused:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Jag kan inget om sånt här ,men jag skulle nog faktiskt kräva att hon skulle ge dig pengar för sadeln som hon haft sönder pga klantighet.
Och eftersom hon inte betalat något så borde det vara hennes skyldighet att ge dig pengar för sadeln. För du ska ju inte behöva gå back 10.000:- pga av hennese klantighet
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Det som upprör mig i allt detta är:
# Efter att en häst gjort sig illa och blöder i ett knä, så går man ner och rider!!! 30 min för att "känna" om den haltar.....
# Inte ringa mig och berätta vad som hänt.
# Dessutom rida barbacka - varför då???
# Att vara så otroligt j...vla klantig och inte spänna fast sadeln.....
# Det är inget barn det här, människan är 48 år och vuxen!!!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Oj, jag trodde först det handlade om en 14åring!!!! Självklart ska du begära ersättning. Att inte ens kontakta dig när hästen blev skadad är ju ofattbart! Hade det varit fråga om en liten tjej skulle man kanske kunna tänka sig att hon blev rädd och inte vågade ringa, men en vuxen människa............... Hon kanske har någon form av försäkring, "drulle" eller så. Annars får hon helt enkelt hosta opp.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Oh, jäklar i den, jag hade blivit rasande..! Sadeln ska hon utan tvekan ersätta, borde göras självmant! Sen kan jag tycka att hon borde ta en del av klinikavgiften också...
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Omg sparaka den medryttarn genast! TOTALT oseriös!! Kräv ersättning.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Jösses :eek: Jag trodde hon var typ 14...Hon ska ersätta sadeln, och så tycker jag att hon åtminstone kan bidra till vet.räkningen!
Visst olyckor händer men då gör man det bästa av situationen, hon betedde sig otroligt ansvarslöst! :mad:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Tycker absolut att du ska kräva ersättning. Trodde det också var en klantig unge. Men när man är äldre så tycke man ju att hon borde ta lite mer ansvar. Så ersättning för sadeln ska du absolut haa!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Sadeln ska hon ersätta fullt ut pga oaktsamhet, ingen tvekan om den saken. Man lägger INTE på en sadel utan att spänna fast den. Som upplagt för en olycka och då är man inte rädd om prylarna...

Att lämna hästen med sår på knät (som hon borde ha sett även om svullnaden uppstod senare) var jävligt klantigt. Hon borde har lagt om såret, inte ridit hästen och ringt dig på en gång. Även om det var en olycka att hästen gick ner på knät (om du köper den versionen) tycker jag hon ska stå för halva vet.kostnaden/självrisken.

Skicka en faktura.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

En tjej i vårt stall är sadelmakare, så jag lämnar in sadeln till henne i morgon, så får hon gå igenom sadeln och se exakt vad som är fel på den! Jag tror jag blir galen..... hur dum får jag vara som efter att ha kickat medryttaren för 1 1/2 år sedan ännu en gång låter henne komma ut till stallet en gång... en gång förmycket visade det sig!!!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Givetvis ska hon ersätta dej för allt, både sadeln, veterinären och övrig vård för hästen.
Man beter sig inte så.
Hur kunde hon bara lämna allt så utan att höra av sig:confused: Det hade varit väldigt spännande att höra hennes förklaring.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Tycker absolut hon ska ersätta sadeln. Hon har ju förstört den. Sen hoppas jag du inte låter henne vara nära din häst igen. Hur bra hon än rider så har hon uppenbarligen inte någon som helst känsla för ansvar.
Till ditt försvar så tycker jag inte du gjorde fel som lät henne komma och rida ändå. Du gav henne en ärlig chans att visa att hon hade förändrats. Nu hade hon ju tyvärr inte det, men en andra chans tycker jag människor i de flesta fall förtjänar. Många mognar och utvecklas faktiskt med tiden.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Oj, jag förstår verkligen att du är upprörd! Jag håller med föregående talare, medryttaren borde ha någon typ av försäkring (drulle) som täcker sådant här. Och har hon inte det, synd, för jag tycker absolut att hon ska ersätta dig. Det är som sagt inget barn det handlar om och så oaktsam och ansvarslös får man helt enkelt inte vara. Och att hon dessutom inte ringde dig och berättade vad som hänt är helt sjukt. Stå på dig!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Oj, hon ska självklart ersätta sadeln, det var riktigt klantigt gjort och det är absolut inget du ska behöva stå för när det inte ens är din sadel.
Jag förstår att du är upprörd, det hade jag också varit, jag tycker inte du ska låta henne komma ut mer, om hon bara ska skritta och hästen skadar sig och utrustning förstörs, om hon nu ens bara skrittade och inte ens rör såret (det är väl det första man hoppar av och kollar när en häst går ner på knä??) och sen tycker det är okej att rida när hästen har ett stort sår på knät istället för att be någon titta när hon springer med den eller avgör själv från marken, tar det säkra före det osäkra.

Hon låter rätt igenom oansvarig, skicka en räkning och låt henne inte komma ut mer, efter en sådan gång skulle jag inte vilja ha att göra med människan med om hon inte ens har vett att ringa och berätta vad som har hänt!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Vad skönt att fler tycker som jag... nu ska jag väl slå henne en signal.... se vad hon har att säga ang ersättning:crazy: Jag tycker sånt här är SKIT JOBBIGT!!!!! Återkommer....:confused:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

*kl

Hur blir det rent juridiskt en sån här gång? Någon som vet?

Alla här inne, inkl jag själv, verkar vara överens om att hon ska ersätta dig för sadeln och ev halva självrisken på hästen, sett ur ett "sunt förnuftperpektiv". Själklart hade jag även om 10.000 är mkt för mig, tagit mitt ansvar oavsett det är juridiskt rätt eller ej. Har hon ens hört av sig till dig i frågan?

Sen kan man bara konstatera att vissa människor ALLTID klantar sig. Jag känner till ett fall av människa (snyggt uttryck :p) där precis allting går snett. Hästarna är alltid skadade på ett eller annat sätt, samma med husse. Är det inte det ena så är det det andra. Och man kan verkligen undra om det bara är otur...:crazy:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Usch vilken jobbig situation :(

Jag tycker också att det är självklart att hon ersätter dig. Definintivt för sadeln, inget snack om den saken. Sen hästen, ja det var ju en olycka först, men att sedan fortsätta rida, DET var dumt! Hälften av veterinärkostnaden vore verkligen inte orimligt.

Borde inte hennes hemförsäkring kunna gå in och täcka upp skadorna på sadeln? "Drullen" täcker ju upp väldigt mkt av skador på annans egendom (vilket man väl få se sadeln som).

Lycka till, hoppas det löser sig på bästa sätt!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Givetvis ska hon ersätta dej för allt, både sadeln, veterinären och övrig vård för hästen.
Man beter sig inte så.
Hur kunde hon bara lämna allt så utan att höra av sig:confused: Det hade varit väldigt spännande att höra hennes förklaring.

Hennes förklaring var att det var ingen fara med hästen, bara ett litet skrubbsår.... inget att oroa mig med i onödan.... han var ju enligt henne helt fräsch och ohalt.... sadeln verkade det som hon trodde att jag aldrig skulle märka.... Det hon har att säga är väl typ: Hoppsan! Shit happens!:devil:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Vilken jävla idiot rent ut sagt. Fråga henne om hon tycker att det är rimligt att du ska sponsra hennes omåttliga klantighet med 10.000 spänn som tack för att hon fick en chans till. Herregud, har människan ingen skam i kroppen? :devil::mad:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Usch ryser bara jag läser händelsen av alla svar. Som en mardröm.

Hoppas ni kommer fram till en lösning, som sagt: Leta efter en ny medryttare och sparka den andra!!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp