Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.

Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?

Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.
 
Det går. Under covid var det ungefär vad jag fick ut, men då har jag ingen bil eller behov av bil. Jag har dock många husdjur (även om de inte är särskilt dyra i drift. ) Jag köper otroligt sällan kläder och när jag gör det är det från second hand eller Amazon, typ.
Svårast var energikostnaderna och då var de inte riktigt så höga som nu, men å andra sidan finns det ju bostadsbidrag och annat att ansöka om hemma i Svea. :)
 
Det beror väl på vad de fasta kostnaderna man inte kommer ifrån som boende, el och telefon ligger på.
Jag tänkte om det gick att någonstans i Sverige klara av så låg inkomst.

Min boendekostnad (inklusive el) förra året var i snitt runt 4000 kronor per månad. Telefon betalar jag 95 kronor i månaden för.
 
Det går. Under covid var det ungefär vad jag fick ut, men då har jag ingen bil eller behov av bil. Jag har dock många husdjur (även om de inte är särskilt dyra i drift. ) Jag köper otroligt sällan kläder och när jag gör det är det från second hand eller Amazon, typ.
Svårast var energikostnaderna och då var de inte riktigt så höga som nu, men å andra sidan finns det ju bostadsbidrag och annat att ansöka om hemma i Svea. :)
Jag kan varken få bostadsbidrag eller bostadstillägg. Jag behöver kunna klara mig på så lite pengar för att kunna spara lite och börja fylla på sparkontot igen. Har lite panik över att sparkontot krymper hela tiden. Vad gör jag liksom sen när det är tomt?
 
Det är ju däromkring csn ligger. Boendekostnad är väl det man behöver minska ner mest gissar jag. Kanske att man får se sig om efter lite billigare mat också, beroende på vad man är van vid. Dryga ut allt med linser, bönor, lök osv.
 
Det är ju däromkring csn ligger. Boendekostnad är väl det man behöver minska ner mest gissar jag. Kanske att man får se sig om efter lite billigare mat också, beroende på vad man är van vid. Dryga ut allt med linser, bönor, lök osv.
Var bor man för under 4000 i månaden?

Jag äter redan linser, lök o.s.v.
 
Jag kan varken få bostadsbidrag eller bostadstillägg. Jag behöver kunna klara mig på så lite pengar för att kunna spara lite och börja fylla på sparkontot igen. Har lite panik över att sparkontot krymper hela tiden. Vad gör jag liksom sen när det är tomt?
Jaha, jag trodde det var allt du skulle få ut. :) Finns det mer är det väl bara att lägga sig så lågt som möjligt och stoppa undan allt som blir över per månad. Jag levde från utbetalning till utbetalning då, och ja, det gick men som det skrevs tidigare beror det ju var ens bas/boendekostnader ligger.
 
Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.

Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?

Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.
Om du har utgifter för 11000 den billigaste månaden - 4000:- för boendet, så blir det 7000:- kvar? Vad går dessa 7000 till?
 
Var bor man för under 4000 i månaden?

Jag äter redan linser, lök o.s.v.
Räknar du på ditt eget boende nu? Det är ju hyfsat låg månadskostnad skulle jag vilja påstå men i ett läge med så låg inkomst behöver man nästan ha ett boende där man inte får några oförutsedda utgifter. Dvs att en hyresvärd/brf eller nåt lagar eventuella läckande tak, trasig uppvärmning osv. Om man nu inte sitter på ett kapital för sådana utgifter eller har någon i sin närhet som kan bidra om det krisar.
 
Min boendekostnad är betydligt högre än så, särskilt inklusive energiräkningar och annat men det gick ändå. Hur vet jag inte, men gick gjorde det. 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 139
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp