Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.

Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?

Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.
Ja, min mamma får mycket mindre än så.
 
Som student som inte tar fullt CSN (men jobbar lite vid sidan av) säger jag att ja det går, även om det kanske inte är jättekul.

Mitt boende (avgift, el, varmvatten, hemförsäkring) kostar ca 4300 kr/mån. 2:a på 45 kvm, bostadsrätt

Totalt är mina fasta utgifter ca 8100 kr/mån.

Jag har dock varit ganska bra på att spara sedan tidigare så det finns pengar att ta av vid behov, annars hade jag kanske varit mer stressad av att ha låg inkomst…
 
Om du har utgifter för 11000 den billigaste månaden - 4000:- för boendet, så blir det 7000:- kvar? Vad går dessa 7000 till?
Mat, bensin, internet, mobil, försäkringar, katterna, a-kassa. Sen har jag haft kostnader för både veterinär och bilreparationer och bärgning av bil. Jag har också varit tvungen att köpa en ny mobiltelefon och den räkningen hamnar också i budget. Medicinkostnader ingår inte i budget för de kan jag inte överblicka. Kläder finns inte heller i budget. Inte heller hygien och förbrukningsvaror. (Köpte lite kläder nyligen för jag gick i trasor. Förra året snittade mina klädkostnader 132 kronor per månad. ) Oförutsedda utgifter hamnar inte heller i budget.
 
Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.

Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?

Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.
Det går. Men posten "unna sig" går bort.
Mediciner kommer upp i högkostnadsskydd efter ett tag.

Jag har levt så och det gick, men var knapert.

Går det inte alls får du väl kontakta omsorgsförvaltningen och fråga om du kan få hjälp?
 
Jag tänkte om det gick att någonstans i Sverige klara av så låg inkomst.

Min boendekostnad (inklusive el) förra året var i snitt runt 4000 kronor per månad. Telefon betalar jag 95 kronor i månaden för.
Runt 7000 i månaden känns inte ens som superlite ärligt talat? Man kan äta väldigt bra för typ 4000 på en person och då är det 3000 kvar till diverse.

Kläder köper jag kanske 1-2 gånger om året och då är det runt tusenlappen max två. Jag har flera tröjor som är över 10 år gamla och fortfarande bra.

Du kanske borde göra en sorts omvänd budget? Det gjorde jag ett tag för att ta reda på var mina pengar gick. Varje månad sätter du dig och går igenom kvitton för föregående månad. Dela upp i kategorier du tycker passar, rekommenderar också starkt att dela upp matkategorin i två, en för riktig mat och en för skit som godis, snabbmat, kakor osv. Inte för att man aldrig får äta sådant utan för att det kontot ofta tyvärr är högre och så ska det ju inte vara.

På det sättet kan du göra en budget och det blir lättare att se var du kan skära ner någonstans.
 
Det går. Men posten "unna sig" går bort.
Mediciner kommer upp i högkostnadsskydd efter ett tag.

Jag har levt så och det gick, men var knapert.

Går det inte alls får du väl kontakta omsorgsförvaltningen och fråga om du kan få hjälp?
Menar du socialtjänsten? Man får inga pengar om man har sparpengar, och äger man sitt boende och har en bil kan man tvingas sälja det om behovet är långvarigt.
 
Mat, bensin, internet, mobil, försäkringar, katterna, a-kassa. Sen har jag haft kostnader för både veterinär och bilreparationer och bärgning av bil. Jag har också varit tvungen att köpa en ny mobiltelefon och den räkningen hamnar också i budget. Medicinkostnader ingår inte i budget för de kan jag inte överblicka. Kläder finns inte heller i budget. Inte heller hygien och förbrukningsvaror. (Köpte lite kläder nyligen för jag gick i trasor. Förra året snittade mina klädkostnader 132 kronor per månad. ) Oförutsedda utgifter hamnar inte heller i budget.
Nu vet jag att du har haft väldig otur med bilen på sistone, men varken det, en ny mobil eller veterinärkostnader är väl någoting man räknar med varje månad i vanliga fall? Någon månad kan man stoppa undan, en annan äts besparingarna upp - det är så många av oss lever.
 
Jag tänkte om det gick att någonstans i Sverige klara av så låg inkomst.

Min boendekostnad (inklusive el) förra året var i snitt runt 4000 kronor per månad. Telefon betalar jag 95 kronor i månaden för.
Om dina fasta utgifter är på 4100, vad i hela friden gör du då med dom kvarvarande 7000?
 
Jaha, jag trodde det var allt du skulle få ut. :) Finns det mer är det väl bara att lägga sig så lågt som möjligt och stoppa undan allt som blir över per månad. Jag levde från utbetalning till utbetalning då, och ja, det gick men som det skrevs tidigare beror det ju var ens bas/boendekostnader ligger.
Jag behöver ett maxtak för utgifter.

Räknar du på ditt eget boende nu? Det är ju hyfsat låg månadskostnad skulle jag vilja påstå men i ett läge med så låg inkomst behöver man nästan ha ett boende där man inte får några oförutsedda utgifter. Dvs att en hyresvärd/brf eller nåt lagar eventuella läckande tak, trasig uppvärmning osv. Om man nu inte sitter på ett kapital för sådana utgifter eller har någon i sin närhet som kan bidra om det krisar.
Självklart räknar jag på eget boende. När jag kollat runt så hittar jag inte hyresbostäder för under den summan.

Liten lgh i småstäder/byar i norrland. Snabbkollade i grannkommunen (billigare än här) och billigste pluttlgh där går på 2730 kr/ månad + hushållsel.
Ok.

Kan alla släppa diskussionen om att det möjligen skulle vara billigare att bo på något annat sätt, det leder ingenstans.
4000 är billigt, men vad är det som kostar förutom el, vad räknar du med?
Ränta, husförsäkring, sophämtning, sotning, brandskyddskontroll, slamtömning, vatten, vägavgift, ved

@Wille - som du redan själv konstaterat så lär du inte hitta ett billigare boende så vad det handlar om är vad du ska lägga de resterande 6000. Mat, kattmat och vad mer?

Just det, amorterar du? Isf skulle jag strunta i det och bara betala räntorna.
Nej, jag amorterar inte.

I min budget kan det t.ex. finnas följande:

Ränta
Mat
Bensin
Internet
Mobil
Elnät
El
Försäkringar
Katterna
Vattenavgift
Tandvård
Renhållning

Det varierar lite från månad till månad.
 
Runt 7000 i månaden känns inte ens som superlite ärligt talat? Man kan äta väldigt bra för typ 4000 på en person och då är det 3000 kvar till diverse.

Kläder köper jag kanske 1-2 gånger om året och då är det runt tusenlappen max två. Jag har flera tröjor som är över 10 år gamla och fortfarande bra.

Du kanske borde göra en sorts omvänd budget? Det gjorde jag ett tag för att ta reda på var mina pengar gick. Varje månad sätter du dig och går igenom kvitton för föregående månad. Dela upp i kategorier du tycker passar, rekommenderar också starkt att dela upp matkategorin i två, en för riktig mat och en för skit som godis, snabbmat, kakor osv. Inte för att man aldrig får äta sådant utan för att det kontot ofta tyvärr är högre och så ska det ju inte vara.

På det sättet kan du göra en budget och det blir lättare att se var du kan skära ner någonstans.
Förra året åt jag för i snitt 2272,293333 kronor i månaden. Alltså 2272 kronor och så resten ören. Katterna kostade 2399,755833 kronor i snitt per månad förra året. Kläder köpte jag för 1591 kronor under hela förra året. Så den kollen har jag.

Jag bokför i excel varje månad. Har ett ark för varje månad där jag för in utgifter för olika kategorier. Har gjort så i åratal. Och ja, jag har en kategori för riktig mat och en annan kategori för gottis. Så jag har stenkoll på det också.
 
Jag behöver ett maxtak för utgifter.


Självklart räknar jag på eget boende. När jag kollat runt så hittar jag inte hyresbostäder för under den summan.


Ok.


Ränta, husförsäkring, sophämtning, sotning, brandskyddskontroll, slamtömning, vatten, vägavgift, ved


Nej, jag amorterar inte.

I min budget kan det t.ex. finnas följande:

Ränta
Mat
Bensin
Internet
Mobil
Elnät
El
Försäkringar
Katterna
Vattenavgift
Tandvård
Renhållning

Det varierar lite från månad till månad.
Om jag förstår rätt så blir det då 6000 kr kvar till:
Mat 2300 kr
Bensin
Internet
Mobil 95kr
Försäkringar förutom hus
Katterna 2400 kr
Tandvård
Kläder 140 kr

Vilka saker ovan kostar mest och är det något som kostar onödigt mycket.
Har du andra abonnemang och så glömde du kanske glasögon.
 
Förra året åt jag för i snitt 2272,293333 kronor i månaden. Alltså 2272 kronor och så resten ören. Katterna kostade 2399,755833 kronor i snitt per månad förra året. Kläder köpte jag för 1591 kronor under hela förra året. Så den kollen har jag.

Jag bokför i excel varje månad. Har ett ark för varje månad där jag för in utgifter för olika kategorier. Har gjort så i åratal. Och ja, jag har en kategori för riktig mat och en annan kategori för gottis. Så jag har stenkoll på det också.
Oj! Dina katter är väldigt dyra!
 
”Ränta, husförsäkring, sophämtning, sotning, brandskyddskontroll, slamtömning, vatten, vägavgift, ved”.

Blir detta 4000:- i månaden?
Ja, precis. Räntan gick på 1319,666667 kronor i Snitt per månad och de övriga utgifterna landade på 2727,6675 i snitt per månad. Detta blir 4046 kronor. Örena ej inräknade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 726
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 334
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp