Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag förstår rätt så blir det då 6000 kr kvar till:
Mat 2300 kr
Bensin
Internet
Mobil 95kr
Försäkringar förutom hus
Katterna 2400 kr
Tandvård
Kläder 140 kr

Vilka saker ovan kostar mest och är det något som kostar onödigt mycket.
Har du andra abonnemang och så glömde du kanske glasögon.
Jag har inga abonnemang förutom mobil och internet. Glasögonen cashade jag för några år sedan men skulle behöva nya nu då de jag har är så repiga.

I posterna ovan så saknas medicin, kläder, hygien och förbrukning. Vårdkostnader finns inte heller med. Veterinärräkningar, bärgningar och bilreparationer finns inte heller med.
 
Jag hade kunnat klara mig bra på det.
Flytta till en av ettorna i samma område som jag bor nu.
2600:- i hyra, blir kanske 2900:- med el och försäkring.
Sälja häst och bil, allt jag behöver finns på orten, annars finns pendeln som går ofta.
7000:- räcker gott och väl till mat, mobil och litet sparande.
 
Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.

Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?

Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.
Kläder kan man köpa sjukt billigt på "postorder" second hand. Jag har gått upp en hel del i vikt senaste åren och ledsnade på att köpa nya kläder som 6 mån senare inte passade för jag fortsatt gå upp. Så jag började köpa via Sellpy. Man kan returnera om man inte är nöjd. Jag har inte returnerat något och köpte bara billiga plagg. T ex 6 jackor för 500 kr, toppar för 30 kr, koftor för 50-100 kr osv. Jag valde märken jag vet passar mig. Byxor köper jag i butik.
Mitt klädkonto exkl byxor, skor och ridkläder är minimalt.
 
Jag har inga abonnemang förutom mobil och internet. Glasögonen cashade jag för några år sedan men skulle behöva nya nu då de jag har är så repiga.

I posterna ovan så saknas medicin, kläder, hygien och förbrukning. Vårdkostnader finns inte heller med. Veterinärräkningar, bärgningar och bilreparationer finns inte heller med.
Så i dom 2400 för katterna så är inte veterinärräkningar med? Då är det verkligen dyra katter. Vad är det som gör att dom kostar så mycket?
 
Jag har inga abonnemang förutom mobil och internet. Glasögonen cashade jag för några år sedan men skulle behöva nya nu då de jag har är så repiga.

I posterna ovan så saknas medicin, kläder, hygien och förbrukning. Vårdkostnader finns inte heller med. Veterinärräkningar, bärgningar och bilreparationer finns inte heller med.
Som sagts tidigare tycker jag också att kostnaden för katterna är orimligt hög.
 
Jag har dessvärre ingen uträkning på vad som är mat, kattströ, vaccinationer, försäkringar och veterinärbesök. Och det har varit en del veterinärbesök.
I det långa loppet är det rätt orimligt. Jag skulle tro att det är vetkostnaderna som dragit iväg.
Den enda vetkostnaden jag har ett vanligt år är en vaccination och den kan jag liksom inte räkna som månatlig utgift. Det blir en märklig budget.
 
Om jag förstår rätt så blir det då 6000 kr kvar till:
Mat 2300 kr
Bensin
Internet
Mobil 95kr
Försäkringar förutom hus
Katterna 2400 kr
Tandvård
Kläder 140 kr

Vilka saker ovan kostar mest och är det något som kostar onödigt mycket.
Har du andra abonnemang och så glömde du kanske glasögon.

Jag har inga abonnemang förutom mobil och internet. Glasögonen cashade jag för några år sedan men skulle behöva nya nu då de jag har är så repiga.

I posterna ovan så saknas medicin, kläder, hygien och förbrukning. Vårdkostnader finns inte heller med. Veterinärräkningar, bärgningar och bilreparationer finns inte heller med.

Jo, veterinärräkningarna är med i de pengarna.
Okej, för du svarade Gunnar att veterinärvården inte är med i dom 2400:- för katterna, men det var kanske fel? Tror ändå du behöver sätta dig ner och kolla på katternas kostnader, där kan finnas pengar att spara.
 
I det långa loppet är det rätt orimligt. Jag skulle tro att det är vetkostnaderna som dragit iväg.
Den enda vetkostnaden jag har ett vanligt år är en vaccination och den kan jag liksom inte räkna som månatlig utgift. Det blir en märklig budget.
Det beror på om katten är frisk eller ej tänker jag? Min L så när hon levde så visste jag ju att hon oavsett skulle behöva 2 veterinärbesök per år som skulle kosta cirka 3000 kr/st. Detta för att kolla upp henne värden med blodprov i och med att hon stod på ständig medicinering. Så månadskostnaden för henne var 500 kr mer än för de andra katterna

(jag har ingen aning om hur det är för Wille)
 
Jag har inga abonnemang förutom mobil och internet. Glasögonen cashade jag för några år sedan men skulle behöva nya nu då de jag har är så repiga.

I posterna ovan så saknas medicin, kläder, hygien och förbrukning. Vårdkostnader finns inte heller med. Veterinärräkningar, bärgningar och bilreparationer finns inte heller med.
Kostnader för bärgning kan man lösa med assistans försäkring.
 
Det beror på om katten är frisk eller ej tänker jag? Min L så när hon levde så visste jag ju att hon oavsett skulle behöva 2 veterinärbesök per år som skulle kosta cirka 3000 kr/st. Så månadskostnaden för henne var 500 kr mer än för de andra katterna

(jag har ingen aning om hur det är för Wille)
Jo då börjar vi prata om något annat och där får man ställa sig frågan om man har råd med det, men det här är såvitt jag vet två sunda katter som haft lite otur och issues det senaste året bara.
 
Jo då börjar vi prata om något annat och där får man ställa sig frågan om man har råd med det, men det här är såvitt jag vet två sunda katter som haft lite otur och issues det senaste året bara.
Ah, jag har som sagt inte koll på just Willes katter. Men ja då ska ju förhoppningsvis budgeten vara betydligt lägre framåt!
 
Min Chika behöver med jämna mellanrum åka in för steroidinjektion efter behov. Nu är de inte alls dyra men det är ju en extrakostnad jag får välja att ta med en hund somm är senior med kroniska besvär.
Skulle hon däremot dra av en klo eller liknande och jag fick göra ett akutbesök skulle jag inte räkna in det i min månatliga budget. :)
 
I det långa loppet är det rätt orimligt. Jag skulle tro att det är vetkostnaderna som dragit iväg.
Den enda vetkostnaden jag har ett vanligt år är en vaccination och den kan jag liksom inte räkna som månatlig utgift. Det blir en märklig budget.
Ja, det har varit en del veterinärräkningar. I februari var det 1540 kronor. I mars 2120. Juni 1745. I augusti köpte jag en surefeed för 1588. I oktober var det vet igen med 4583 kronor. Fick tillbaka en del på försäkringen. Vaccination 720.

För ett par månader sedan gick jag över helt till torrfoder för katterna. Köpte en säck för knappt 1000 kronor. Den är fortfarande inte slut trots att katterna har fri tillgång. Så då blir det en matkostnad på knappt 500 i månaden för två katter.
 
@Wille det jag tror blir knäckfrågan för sig är bil och bränsle. Finns det någon möjlighet klara sig utan bil där du bor? Utan bil tror jag du kan komma under 10 även med glasögon mm. Men med bil tror jag det blir svårt
Och det tror jag är ungefär lika dumt som att fundera på annat boende. Bor man på landet och har körkort så är det bra att ha bil av så många skäl.
 
6000 efter att "hyra" och el är betalda är ju ändå en hel del pengar så det borde ju gå. Glasögon går att få på abonnemang också. Se över sina försäkringar och andra tjänster man har, tex fack, streamingtjänster, tv osv. Jag har precis meddelat urträde ur facket pga ekonomin, samt fick pausa mitt medlemskap i tre månader hos hyresgästföreningen när jag ringde och skulle säga upp även det.
 
Och det tror jag är ungefär lika dumt som att fundera på annat boende. Bor man på landet och har körkort så är det bra att ha bil av så många skäl.
Hur tänker du nu? Om man vill klara sig på under normen (vilket 10 000 är) och bilkostnader blir för tung, men det finns allmänna kommunikationer - varför skulle det då vara dumt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 726
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 334
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp