Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men var ska man bo så att man klarar sig på så liten inkomst? Mediciner och vårdkostnader lär man inte komma undan. Kläder från second hand. Men då kostar det ju att åka till second hand och leta gång på gång för det är ju långt ifrån alltid man hittar det man ska ha där. Eller köpa kläder på Tradera? Jag vill ju helst prova kläder innan jag köper så jag lockas inte av det.

Men hur gör man för att klara sig på så liten inkomst?

Kollar jag vad jag fått med i min budget i år (ej kläder, mediciner, glasögon eller andra oförutsedda utgifter) så ligger jag på lite drygt 11000 för billigaste månaden. Dyraste månaderna låg på runt 15500.

Med 15 500 kr i utgifter de dyraste månaderna så är du redan billig i drift. Men det är ju till föga hjälp om inkomsten är låg.

Ett sätt som jag själv tycker sparar pengar, på grund av att man får bra koll på utgifternas storlek, är att ha ett konto där samma summa sätts av varje månad för alla löpande utgifter. Vissa månader är utgifterna högre medan de andra månaderna är lägre. Behövs exempelvis ett par nya glasögon vartannat år så avsätts några hundralappar av lönen varje månad för det. Förväntar man sig att bensinförbrukningen per år är en viss summa så sätts även den in varje månad oavsett om man tankar mindre andra månader. Och likadant för alla andra löpande kostnader som mediciner, försäkringar, veterinärbesök, m.m.

Vissa av sakerna som du kallar för oförutsedda skulle jag kalla för löpande. De behöver finnas med i den genomsnittliga budgeten per månad (mediciner, kläder, veterinärbesök, nya däck till bilen, service, osv.). Blir den genomsnittliga summan för hög och du behöver ta från ditt sparade kapital så får du se över om det finns något som du kan dra in på.

Det är kanske inte så hjälpsamt, men vad jag menar är att det kan vara bra att klumpa ihop de kostnader som man de facit har och ta dem från utgiftskontot och aldrig från bufferten/sparkontot. Samtidigt förstår jag att det är lättare sagt än gjort för den som har låg inkomst och exempelvis varit sjukskriven under en längre tid.
 
Men det här är ju inte en tid utan som en permanent lösning vad jag förstår. Jag menar inte alls att alla måste äta utelunch bara att det kostar att arbeta och att de kostnaderna slipper man om man inte behöver arbeta av någon anledning.

Angående dina förslag så kan man ju inte leva fem dagar i veckan på nudlar och frusna grönsaker, och att gå i runt i huvudbonad inomhus tror jag inte skulle gå hem riktigt, framförallt skulle jag inte känna mig särskilt bekväm i det. Men det beror såklart helt på hur representativ man måste vara i sitt arbete.

Men åter till huvudpoängen, det kostar pengar att arbeta. Förhoppningsvis kompenserar lönen för detta. För mig kostar det minst 4000 kr i månaden att arbeta. Utgifter som jag inte har när jag är sjukskriven tex.

Håller med om att det kan vara dyrt att jobba. Jag betalar varje månad 4000 kr för hunddagis, 8000 kr för bilen inklusive värdeminskning och drift, fackavgift 500 kr. Eftersom jag reser mycket i jobbet så behöver jag ofta lämna hundarna på andra ställen än hunddagis, vilket utgör ett snitt på 500 kr/månad. Så utgifter på 13 000 kr/månad bara för att jobba.
 
Men åter till huvudpoängen, det kostar pengar att arbeta. Förhoppningsvis kompenserar lönen för detta. För mig kostar det minst 4000 kr i månaden att arbeta. Utgifter som jag inte har när jag är sjukskriven tex.
Det behöver inte det. Mig kostar det ingenting att arbeta.

Tillägg: Typ 3a på den bollen.
 
Senast ändrad:
Självklart går det.
I småstäder finns fortfarande ettor för under 3000 med en elkostnad på kanske en hundring i månaden.
Utan bil och med gångavstånd till allt klarar man sig lätt på 10 000 i månaden.

Men livet blir ju rätt torrt.
 
Jag bodde för under 4 000 kr, en sunkig etta i Göteborg.
ja dessa sunkiga ettor verkar finnas överallt:)
Bara jag som ser en sparmöjlighet på maten? Jag köper typ det jag vill ha, äter kött (men aldrig lyxvarianten), unnar mig god ost/finare skinka mm och räknar in hygien och godis och snacks och då snittar jag på ca 2-2200kr/mån. Handlar 90 % i min ICA nära så ingen stormarknad. Om jag planerar och drar ner på "onödigheterna" skulle 1500kr/mån funka. Inte roligt eller lyxigt men absolut ok.
Äter du var tredje dag?
Eller hur liten i maten är du isåfall?
Mat är snordyrt numera. Tror inte på att man kan äta för 2000 i månaden om man äter ordentligt med frukost lunch mellanmål kvällsmat.

1500 i månaden handlade jag mat för för femton år sedan och då hade jag ätstörningar och åt någon gång om dagen och aldrig något godis eller snacks.
 
Det behöver inte det. Mig kostar det ingenting att arbeta.

Tillägg: Typ 3a på den bollen.
Ja det är väldigt annorlunda. Mig kostar det 660 kr i busskort. Jag klipper mig själv och har mat med mig. Samma kläder som jag hade haft i alla fall.

Tänker att det gäller att se var man själv är bekväm att dra in pengar. kan man äta matlådor hemifrån på jobbet så sparar man ju in en rejäl slant, gör man inte ja då är det en post man får acceptera.
 
Japp, man servar ju inte varje år, inte köper man nya däck heller.
Om jag tittar på min så har jag i aug haft den 4 år, 6000 mil service, oljebyte vid ca 8000mil, nya däck av båda sorterna när den köptes då däcken var helt slut + hjulinställning och så är det bytt bromsskivor i fram

Edit: Jag behöver inte köra upp en tank i mån, det är mycket lathets o nöjeskörning + skåneresor

Jag servar 1-2 ggr per år eftersom jag kör mycket. Nu antar jag att du har en diesel, de kräver väl lite mer sällan service. Min är bensinare, ska ha service var 1500e mil eller 1 år. Nu är nybilsgarantin slut, men kommer fortsätta med den intervallen för att hålla uppe andrahandsvärdet. Jag kör 2000-2500 mil per år, så det blir definitivt service minst 1 gång/år.
 
Äter du var tredje dag?
Eller hur liten i maten är du isåfall?
Mat är snordyrt numera. Tror inte på att man kan äta för 2000 i månaden om man äter ordentligt med frukost lunch mellanmål kvällsmat.

1500 i månaden handlade jag mat för för femton år sedan och då hade jag ätstörningar och åt någon gång om dagen och aldrig något godis eller snacks.
Ja jag ljuger nog och hittar på och handlar ffa inte nuförtiden så har nog missat prishöjningarna. *ironi*
Jag har ganska ingående beskrivit hur jag handlar tidigare i tråden då någon var intresserat nyfiken. Vill du ha min ica-redovisning för att tro mig? Och nej, jag är vare sig anorektisk eller jätteliten i maten.
 
Ja jag ljuger nog och hittar på och handlar ffa inte nuförtiden så har nog missat prishöjningarna. *ironi*
Jag har ganska ingående beskrivit hur jag handlar tidigare i tråden då någon var intresserat nyfiken. Vill du ha min ica-redovisning för att tro mig? Och nej, jag är vare sig anorektisk eller jätteliten i maten.
Ja det hade faktiskt varit intressant att se dina kvitton och vad du äter varje dag.

500 i veckan för hur många måltider om dagen?

500 kostar ju en påse bröd fil flingor pålägg.


Ja det är ofattbart att du äter för 500 kr på en vecka.
 
Håller med om att det kan vara dyrt att jobba. Jag betalar varje månad 4000 kr för hunddagis, 8000 kr för bilen inklusive värdeminskning och drift, fackavgift 500 kr. Eftersom jag reser mycket i jobbet så behöver jag ofta lämna hundarna på andra ställen än hunddagis, vilket utgör ett snitt på 500 kr/månad. Så utgifter på 13 000 kr/månad bara för att jobba.
Ja just det fack avgiften glömde jag. Men du förstår i varje fall min poäng, vilket är lite av en lättnad emellanåt.
 
Jösses vad tråden har skenat medan jag sovit. Svarar på några inlägg:

Jordsäckar, plankor m.m kanske är en utgift du kan skippa?
Jo, jag ska börja tillverka egen jord. Men det tar något år innan jag är där. Jag får mat från jorden. Ser det inte som en kostnad utan en investering. Kan sälja plantor också.

Ibland behöver jag plankor. Eller annat material. Nu ska jag renovera min friggebod. Det mesta materialet har jag dock redan hemma. En investering det också. För jag ska hyra ut friggeboden via airbnb.

@Wille har du inte youtube prenimum? Det är ju en streamingtjänst? Jag vet inte hur mycket du använder den, men har du kanske någon annan som bara ligger som kostar som du inte tänker på? A-kassan är viktig så den ska du ju inte gå ur. :)
Jag betalar inte för YouTube. Jag betalar inte för någon annan tjänst heller. Jag har som sagt stenkoll på mina utlägg.

Veterinärräkningar läggs aldrig in i budget eftersom jag inte kan förutse dem. Jag lägger heller inte in kostnader för egen medicin och egna vårdkostnader. För att de inte går att förutse. Men jag ser ju efteråt vad det har kostat.

Budgeten innehåller endast utgifter jag kan förutse. Det är något som jag använder för här och nu, just denna månad. Går det ihop eller inte? Just nu har t.ex. mitt frikort gått ut och jag får massor med vårdräkningar. Jag kan inte dela upp kostnaden för vården över hela året för det är nu jag ska betala 880 kronor. Och nästa månad är det en annan summa jag ska betala. Tills jag får högkostnadskort.

Bara jag som ser en sparmöjlighet på maten? Jag köper typ det jag vill ha, äter kött (men aldrig lyxvarianten), unnar mig god ost/finare skinka mm och räknar in hygien och godis och snacks och då snittar jag på ca 2-2200kr/mån. Handlar 90 % i min ICA nära så ingen stormarknad. Om jag planerar och drar ner på "onödigheterna" skulle 1500kr/mån funka. Inte roligt eller lyxigt men absolut ok.
Jag har försökt få ner matkostnaden men lyckas inte. Äter mat gjord på recept från Under tian, en gång om dagen. Två andra måltider består av antingen ostmackor, fil och musli eller en proteinpannkaka. Sen brukar jag äta en Modifast om dagen. Den borde jag byta ut mot något billigare men har ingen aning om vad. Det får inte krävas mer matlagning för att få till den måltiden.

Och i min bokföring så lägger jag ju allt som inte är mat jag måste ha, i andra spalter. Så jag vet att maten kostade 2272 kronor i månaden förra året.
 
Jag servar 1-2 ggr per år eftersom jag kör mycket. Nu antar jag att du har en diesel, de kräver väl lite mer sällan service. Min är bensinare, ska ha service var 1500e mil eller 1 år. Nu är nybilsgarantin slut, men kommer fortsätta med den intervallen för att hålla uppe andrahandsvärdet. Jag kör 2000-2500 mil per år, så det blir definitivt service minst 1 gång/år.
Min diesel kräver oljebyte var 1500 mil
 
Fast om man lever på så lite pengar kanske man inte kan ha en bil som är så dyr att ha? Min bil drar hälften, 0.4 l/mil och skatten blir 90:-/månad. Halvförsäkring + nåt extra tillägg för vilt och nåt mer 220:-.
Nej jag får det som sagt inte att rymmas i en budget på 10 k. Tyvärr har ju TS begränsade resurser att köpa ny bil med. Optimalt i TS läge vore sannolikt solceller och en liten elbil. Men det kräver ju en investering det inte finns rum för. Och utifrån TS tidigare trådar ang vad hon har för krav på bil så kommer det inte gå att hitta med tex 0.4 i förbrukning

Men TS själv måste ju svara på vad hon är beredd att ge avkall på eller inte för att komma ner i budget.
 
Jag har försökt få ner matkostnaden men lyckas inte. Äter mat gjord på recept från Under tian, en gång om dagen. Två andra måltider består av antingen ostmackor, fil och musli eller en proteinpannkaka. Sen brukar jag äta en Modifast om dagen. Den borde jag byta ut mot något billigare men har ingen aning om vad. Det får inte krävas mer matlagning för att få till den måltiden.
Modifasten skulle du kunna ersätta med ägg och knäckebröd. Du kan koka ägg en gång i veckan så håller de sig bra i kylen. Antingen i kastrull om du vill, annars finns det billiga äggkokare på ICA (149 kr tror jag, 99 när de är nedsatta) som är jättebra.

Bara att skala två ägg, lite smör på två knäckeskivor och en klick kaviar till så har du ett mellanmål som är både bättre och billigare än modifasten.
 
Sjukvård och läkemedel är ”lätta” att budgetera eftersom vi har ett fantastiskt högkostnadsskydd i Sverige ❤️
Läkemedel 2 850 kr per och sjukvård 1 400 kr per år är gränserna just nu = 354 kronor per månad i budget.
För många blir det billigare än så men man bör ju i en budget räkna med ”worst case scenarie” så jag skulle räkna på 350 kr (eller 354 kr om du vill räkna med kronor, jag brukar avrunda till tior)
Då får jag bara en årsbudget. Det är inte så jag gör. Jag behöver veta om just den här månaden går runt. Nyligen gick mitt frikort ut och jag måste betala massor av vårdräkningar. Jag kan inte skjuta på räkningarna till "sen". Det är samma när mitt frikort för medicin går ut. Vips måste jag ut med 800 på ett bräde när jag hämtar medicin.

Men frågan är om du sitter och jobbar med en budget eller bara vill spara pengar?
För lättaste sättet att spara pengar är ju att strunta i vad budgeten ”tillåter” och helt enkelt bli jättesnål och inte handla något alls än vad man absolut måste. Oftast har man ju kläder för ett år framåt, och ett skafferi att rota i, och möjlighet att ställa in nöjen för att slippa köra bil/göra bort pengar… och så är man snål tills man ser att man sparar mer än man gör av med.
Gör ju så. Jag är snål. Jag har gått i trasor för att jag inte köpt nya kläder. Jag kör inte i onödan. Och vilka nöjen? Har inga nöjen utanför hemmet.

Hur mycket veterinärvård är det då? Har du livvärde på katterna?
60 000. Jag har mellanförsäkringen: https://www.lassie.co/kattforsakring

Inget livvärde.

Hur skulle det funka om du betalar alla dina fasta räkningar.
Behåller pengar på kontot för mat till dig och omkostnader för katterna, lite bilbudget. (Dvs så mycket som du räknat ut det kostar per månad) Sen lägger du in i princip allt resterande på sparkonto? Jag lägger undan på två olika sparkonton och i en fondrobot direkt efter alla fasta kostnader och räkningar är betalda. Då ser jag att aha jag har detta att använda mig av denna månad då får jag lösa det.
Jag får inte ihop det om jag gör så. Det slutar med att jag tar ut från sparkontot.

Och vad gäller bilen så måste jag byta bil så fort som möjligt för den jag har går bara sönder hela tiden.
 
Jösses vad tråden har skenat medan jag sovit. Svarar på några inlägg:


Jo, jag ska börja tillverka egen jord. Men det tar något år innan jag är där. Jag får mat från jorden. Ser det inte som en kostnad utan en investering. Kan sälja plantor också.

Ibland behöver jag plankor. Eller annat material. Nu ska jag renovera min friggebod. Det mesta materialet har jag dock redan hemma. En investering det också. För jag ska hyra ut friggeboden via airbnb.


Jag betalar inte för YouTube. Jag betalar inte för någon annan tjänst heller. Jag har som sagt stenkoll på mina utlägg.


Veterinärräkningar läggs aldrig in i budget eftersom jag inte kan förutse dem. Jag lägger heller inte in kostnader för egen medicin och egna vårdkostnader. För att de inte går att förutse. Men jag ser ju efteråt vad det har kostat.

Budgeten innehåller endast utgifter jag kan förutse. Det är något som jag använder för här och nu, just denna månad. Går det ihop eller inte? Just nu har t.ex. mitt frikort gått ut och jag får massor med vårdräkningar. Jag kan inte dela upp kostnaden för vården över hela året för det är nu jag ska betala 880 kronor. Och nästa månad är det en annan summa jag ska betala. Tills jag får högkostnadskort.


Jag har försökt få ner matkostnaden men lyckas inte. Äter mat gjord på recept från Under tian, en gång om dagen. Två andra måltider består av antingen ostmackor, fil och musli eller en proteinpannkaka. Sen brukar jag äta en Modifast om dagen. Den borde jag byta ut mot något billigare men har ingen aning om vad. Det får inte krävas mer matlagning för att få till den måltiden.

Och i min bokföring så lägger jag ju allt som inte är mat jag måste ha, i andra spalter. Så jag vet att maten kostade 2272 kronor i månaden förra året.
Kan du tänka dig göra budgeten på ett annat vis? Som redan skrivits så sätt av en summa varje månad som täcker alla förväntade utgifter på årsbasis.

T ex medicin 2400 kr per år och så alltså 200 kr I månaden.
Ja medicin kommer kosta mycket mer än budget vissa månader medan det sedan inte kommer kosta alls men du sätter fortfarande av till det. Det innebär att nästa gång högkostnadskortet går ut finns det sparade pengar till att betala medicin.

Jag har egentligen tre sparkonton. Ett heter buffert och det är till för det ovan. Där de där 200 kr per månad för medicin, 100 kr i månaden för att vaccinera katterna osv hamnar. Varje månad. Sedan när jag ska vaccinera katterna, serva bilen etc tar jag pengar därifrån.

Sen har jag ett sparkonto. Det är ett långsiktigt sparande för att ha kapital. Det är i mån av utrymme, alltså pengar över. Det är det första som utgår när det blir tufft, eller som när jag blev sjukskriven.

Slutligen finns ett servicekonto dit jag sparar så att det ska finnas pengar för förväntade sällanutgifter som är svåra att säga när exakt de kommer och vad de kommer att kosta, för bil och hus och häst och sådär. Därifrån tas t ex till bilreparation, veterinärbesök eller köpa ny tvättmaskin

Jag började dela upp eftersom jag fick sån ångest de månader det var dyr service på bilen samtidigt som det var dags att vaccinera katten och så gick något sönder osv så jag var tvungen göra stort uttag från sparkontot. Det var samma pengar som nu som försvann men känslan är mycket tryggare nu (förutom när jag måste röra det dedikerade sparkontot)
 
Ja jag ljuger nog och hittar på och handlar ffa inte nuförtiden så har nog missat prishöjningarna. *ironi*
Jag har ganska ingående beskrivit hur jag handlar tidigare i tråden då någon var intresserat nyfiken. Vill du ha min ica-redovisning för att tro mig? Och nej, jag är vare sig anorektisk eller jätteliten i maten.
Kollade min app nu, och jag snittar under dig. Så dina kostnader verkar rimliga tycker jag.
Inte heller jag är anorektisk eller liten i maten 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 140
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 405
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp