Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag slår ett slag för storkok. Det är värt att ta lite tid och göra en stor gryta, lasagne eller liknande och sedan frysa in i portionsförpackningar. Grytor och liknande blir ju också billigare och man kan proppa dem fulla med nyttigheter. Även rätter som moussaka kan med fördel frysas in. En klassiker jag gillar är kålpudding. Fläskpannkaka - behöver inte vara fläsk i utan grönsaker, kyckling osv. Gör en stor paj och skär i portionsbitar.
 
Jag slår ett slag för storkok. Det är värt att ta lite tid och göra en stor gryta, lasagne eller liknande och sedan frysa in i portionsförpackningar. Grytor och liknande blir ju också billigare och man kan proppa dem fulla med nyttigheter. Även rätter som moussaka kan med fördel frysas in. En klassiker jag gillar är kålpudding. Fläskpannkaka - behöver inte vara fläsk i utan grönsaker, kyckling osv. Gör en stor paj och skär i portionsbitar.
Det här tror jag är vad @Wille gör med boendestödet till exempel, medan det som efterfrågas är en snabbfix/matigt mellanmål? :) (Som är billigt. Måltidsersättningar är ju typ flytande guld. )
 
Jag har inte EKO men mina höns och tuppen går i trädgården och pickar fritt och fodras med vegetabiliskt hönsfoder utan fiskmjöl. Jag vill inte de ska äta fiskmjöl så jag kommer inte ställa om till EKO.
Men inte måste man ge foder med fiskmjöl till eko- höns? Och jag vet inte vad en eko höns certifiering kostar men för min del antar jag det blir för dyrt , jag fodrar mina helt eko ex så de är ju lika mkt eko ( krav) utan eller med certifiering även om jag affärsmässigt inte får namnge de som eko krav.
 
Men inte måste man ge foder med fiskmjöl till eko- höns? Och jag vet inte vad en eko höns certifiering kostar men för min del antar jag det blir för dyrt , jag fodrar mina helt eko ex så de är ju lika mkt eko ( krav) utan eller med certifiering även om jag affärsmässigt inte får namnge de som eko krav.
Som jag förstår det så finns det inte riktigt några alternativ. Höns har behov av vissa specifika aminosyror som inte finns i spannmål etc. EU-regler säger att de ekologiska hönorna inte får utfodras med syntetiska aminosyror och då är tydligen proteinkällan som kvarstår fiskmjöl. Det forskas på att ersätta med tex insektsmjöl och verkar finnas något musselmjöl. Men då måste ju musslorna alt insektern vara fria från giftet med. Enklast och vettigast vore ju om reglementet helt enkelt ändrades
 
Jag är inte orolig för eko-ägg, jag äter inte 40-50 ägg i veckan (PFAS-oro, den oron bör finnas i allt annat, stekpannor, dricksvatten etc). Ang fiskmjöl är det inte heller kul men kanske hellre det (för mig) än djurplågeri (enligt mig)?
Nu försöker jag köpa ägg av en lagkamrat istället så kanske jag bara få över till hennes frigående utomhushönor.
 
Jag är inte orolig för eko-ägg, jag äter inte 40-50 ägg i veckan (PFAS-oro, den oron bör finnas i allt annat, stekpannor, dricksvatten etc). Ang fiskmjöl är det inte heller kul men kanske hellre det (för mig) än djurplågeri (enligt mig)?
Nu försöker jag köpa ägg av en lagkamrat istället så kanske jag bara få över till hennes frigående utomhushönor.
Med tanke på det akuta problemet med utfiskning och kollaps av våra fiskbestånd vägrar jag ge mina höns fiskmjöl.
 
Mellanmåltips: kesokaka. Blanda 250 g vaniljkeso, 3 ägg och haka 20 mandlar. In i ugnen ca 20 min i 200 grader. 3 portioner så du har några omgångar. Har du rabarber och äter det ? Koka kräm :) (kanske något du kan göra med boendestöd?)

Frozen yoghurt- snack. Kyler ner gottgott på sommaren! Lägg lite granola i en muffinsform, i med valfri yoghurt och täck med ett digestivekex, in i frysen. Jag har en form så gör 6 st åt gången.

Nu när sommaren är på G är det gott att frossa i vattenmelon när priset blir vettigare, om du tycker om det.
 
Jättebra med bär, nötter eller lite honung i tex om man vill variera lite.

Att ha några kokta ägg i kylen tycker jag är kanon för att lätt få i sig något mellis. Antingen som det är med salt/örtsalt eller om man äter typ kaviar etc. Eller på smörgås.
Man kan ju ta ett ägg ihop med annat plock med. Lite nötter, frukt, grönsaker som går att äta som det är bara.

Chiapudding går ju lätt att röra ihop i ett glas och ha redo i kylen med. Lite chiafrön och antingen mjölk eller havremjölk och antingen frukt/bär eller kakao, vaniljsocker etc.
Modifast är en måltidsersättning. Inte en mellis. Jag förstår inte riktigt hur mellis kom in i bilden.

Det stod ju i den senaste vevan med ekoägg att en vuxen inte ska äta mer än 40-50 ägg i veckan pga vad det nu var för plast/gift. Jag äter ofta fem ägg om dagen. Så sjukt enkel och bra mat. Äggröra eller stekt är snabbast, kokt minst disk.

Och havregrynsgröt: tycker honung utrörd i gröten är en game changer. Supergott och tar bort det stabbiga i konsistensen. Och det har du ju egen vad jag fattat. Kryddor gör grejer med smaken. Kanel, kardemumma, ingefära. Om du gillar sött så koka med banan i gröten, det maxar verkligen sötman men är ju fortfarande bara nyttig och mättande banan. Jag har också (som någon annan redan nämnt) gärna fett i för mättnad; smör, nötsmör eller kokosolja. Men det ändrar såklart inte att det är spannmål.
Ok. Ja så mycket ägg äter jag ju inte.

Men jag begriper inte hur jag ska kunna blanda icke flytande honung i gröten. Honungen är ju bara flytande när den är nyslungad. Sen kristalliserar den.

Banan är jag inte jätteförtjust i. Jag tröttnar snabbt och vill inte ha banan som har fel mognadsgrad.
Det här tror jag är vad @Wille gör med boendestödet till exempel, medan det som efterfrågas är en snabbfix/matigt mellanmål? :) (Som är billigt. Måltidsersättningar är ju typ flytande guld. )
Ja, jag lagar mat med boendestödet och gör då storkok. Det räcker till en lagad måltid per dag. Jag behöver äta 4 gånger per dag (minst). Två av måltiderna är antingen mackor, musli eller en proteinpannkaka. Jag vill ha mat. Inte mellis.

Igår gjorde jag f.ö. havregrynsgröt på 1 dl havregryn och spetsade gröten med en klick smör. Jag blev snabbt hungrig igen och fick äta en gång till. Som jag sagt förut så blir jag inte mätt på havregrynsgröt.
 
Modifast är en måltidsersättning. Inte en mellis. Jag förstår inte riktigt hur mellis kom in i bilden.


Ok. Ja så mycket ägg äter jag ju inte.

Men jag begriper inte hur jag ska kunna blanda icke flytande honung i gröten. Honungen är ju bara flytande när den är nyslungad. Sen kristalliserar den.

Banan är jag inte jätteförtjust i. Jag tröttnar snabbt och vill inte ha banan som har fel mognadsgrad.

Ja, jag lagar mat med boendestödet och gör då storkok. Det räcker till en lagad måltid per dag. Jag behöver äta 4 gånger per dag (minst). Två av måltiderna är antingen mackor, musli eller en proteinpannkaka. Jag vill ha mat. Inte mellis.

Igår gjorde jag f.ö. havregrynsgröt på 1 dl havregryn och spetsade gröten med en klick smör. Jag blev snabbt hungrig igen och fick äta en gång till. Som jag sagt förut så blir jag inte mätt på havregrynsgröt.
Honungen blir flytande igen när den kommer i kontakt med den varma gröten, så på det sättet funkar det smidigt. Men det blir ju oväsentligt om du ändå inte känner dig mätt av gröt.
 
Honungen blir flytande igen när den kommer i kontakt med den varma gröten, så på det sättet funkar det smidigt. Men det blir ju oväsentligt om du ändå inte känner dig mätt av gröt.
Jo, jag vet men det lär ta betydligt längre tid än om jag blandar honungen i te. Jag har inte tålamod att vänta.
 
Igår gjorde jag f.ö. havregrynsgröt på 1 dl havregryn och spetsade gröten med en klick smör. Jag blev snabbt hungrig igen och fick äta en gång till. Som jag sagt förut så blir jag inte mätt på havregrynsgröt.

Gör en större portion?
2 dl gröt är ju inte nån direkt mängd.

Pastasallad är både matig, håller i kylen flera dagar och kan varieras nästan hur mycket som helst.
 
Gör en större portion?
2 dl gröt är ju inte nån direkt mängd.

Pastasallad är både matig, håller i kylen flera dagar och kan varieras nästan hur mycket som helst.
Kan ju prova men det känns liksom inte riktigt rimligt att inte bli mätt på en normalportion gröt.

Pastasallad äter jag bara på sommaren. Och det funkar inte heller som sista måltid före läggdags. Jag gör också bara pastasallad på ett sätt. Känner inte till något annat sätt.
 
Kan ju prova men det känns liksom inte riktigt rimligt att inte bli mätt på en normalportion gröt.

Pastasallad äter jag bara på sommaren. Och det funkar inte heller som sista måltid före läggdags. Jag gör också bara pastasallad på ett sätt. Känner inte till något annat sätt.

Om du orkar lägga in gröten i ugnen så skulle jag tipsa om bakad havregrynsgröt. Då har man i ägg och mjölk och någon krydda, då tycker jag att det blir mer mättande. Man kan baka flera portioner åt gången och sen bara värma på.
 
Jo, jag vet men det lär ta betydligt längre tid än om jag blandar honungen i te. Jag har inte tålamod att vänta.
Är du otålig så är det bara att ta med honungen i koket. Alltså om du ska få något alls att fungera måste du släppa åtminstone ett par av de hundratals artificiella bivillkoren som hela tiden anförs och våga prova så vet du sen hur det passar och vilka lösningar du kan hitta på detaljer som inte är perfekta för dig.
 
Kan ju prova men det känns liksom inte riktigt rimligt att inte bli mätt på en normalportion gröt.

Pastasallad äter jag bara på sommaren. Och det funkar inte heller som sista måltid före läggdags. Jag gör också bara pastasallad på ett sätt. Känner inte till något annat sätt.
Jag har också haft problem med att bli hungrig snabbt om jag äter havregrynsgröt, men gröt på 1.5 dl gryn och sen toppa gröten med jordnötssmör funkar för mig
 
Kan ju prova men det känns liksom inte riktigt rimligt att inte bli mätt på en normalportion gröt.

Pastasallad äter jag bara på sommaren. Och det funkar inte heller som sista måltid före läggdags. Jag gör också bara pastasallad på ett sätt. Känner inte till något annat sätt.

Ju mer man äter, desto större blir magsäcken över tid = svårare att fylla och bli "mätt".

Om du utgår från normala portioner av näringstät mat, så kommer du på sikt bli mätt på normal mängd mat och som bonus gå ner i vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 161
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp