Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä du behöver ju inte ta vitamintillskott om du bara äter vanlig kräm heller. Jag tänker mest att proteinpulvret ger just mer protein och mättnadskänsla i en annars simpel måltid.
Vilken kräm du än tycker om, om du tycker om kräm. :) Mackor och müsli är väl en utmärkt måltid!
Jag är liksom rädd att få näringsbrist. Är ju trött nog som jag är.

Det är väl rätt mycket socker i kräm? Och det undviker jag gärna vid läggdags. I så fall får jag äta det vid en annan tidpunkt.
 
Havregrynsgröt? 2dl vatten 1dl gryn, kryddmått salt och ett par minuter i mikron. Vad du vill ha till det kan du ju välja själv. Jag gillar nyponsoppa men finns ju mjölk, blåbärssoppa osv.
Det blir jag tyvärr inte alls mätt på. Tror det inte är så näringsriktigt heller.
 
Kanske värt att hålla lite koll på olika butiker som säljer vandrings eller prepping grejer om de har extrapriser på vad jag tror kallas "mjuka konserver"? Det är väldigt dyrt, men innehåller mycket kalorier och går att bara värma på spis eller micro :)
 
Jag kunde inte hitta några puddingar hos matsmart. Jag vill ju ha något mer matigt än en shake. Och jag hittade ingen billig shake utan banan.

Hello fresh levererar inte ut till mig.
Jag tycker deras färdigblandade shakes funkar fint, men det finns protein milkshakes på vanlig mataffär också, Arla har en som kostar 17 kr för 500 ml, ProPud (finns som milkshake och som pudding) kostar ca 20 kr st (milkshake varianten är 330 ml), ProFeel protein milkshake är den som mättar mest, men den är rätt tjock i konsistensen, ca 19 kr för 250 ml om jag inte minns fel.

Sen, om du äter kvarg finns det en uppsjö av sorter, de brukar ha bra protein innehåll.
Jag upplever att protein produkterna mättar betydligt bättre än vanlig kräm eller yoghurt.
 
Kanske värt att hålla lite koll på olika butiker som säljer vandrings eller prepping grejer om de har extrapriser på vad jag tror kallas "mjuka konserver"? Det är väldigt dyrt, men innehåller mycket kalorier och går att bara värma på spis eller micro :)
Ok. Tanken med att byta ut modifasten var att jag skulle komma billigare undan. Annars ser jag ingen anledning att byta. Och jag behöver inte många kalorier. Snarare tvärt om. Jag är en tjockis och behöver gå ner i vikt.
 
Ok. Tanken med att byta ut modifasten var att jag skulle komma billigare undan. Annars ser jag ingen anledning att byta. Och jag behöver inte många kalorier. Snarare tvärt om. Jag är en tjockis och behöver gå ner i vikt.
Just naturdiets färdiga shakes Finns ju att köpa på typ ica styckevis, går ju att testa en för att se om du tycker det mättar liknande som modifast :) dom är dock dyra på Ica, ca 28 kr st. Men för att testa en gång är det ju samma kostnad som modifast :) värt att nämna är att dom färdiga är inte äckliga till skillnad mot de i pulverform som man blandar med vatten 😬
 
Jag tycker deras färdigblandade shakes funkar fint, men det finns protein milkshakes på vanlig mataffär också, Arla har en som kostar 17 kr för 500 ml, ProPud (finns som milkshake och som pudding) kostar ca 20 kr st (milkshake varianten är 330 ml), ProFeel protein milkshake är den som mättar mest, men den är rätt tjock i konsistensen, ca 19 kr för 250 ml om jag inte minns fel.

Sen, om du äter kvarg finns det en uppsjö av sorter, de brukar ha bra protein innehåll.
Jag upplever att protein produkterna mättar betydligt bättre än vanlig kräm eller yoghurt.
Jag kan bara äta begränsat med kvarg. Sen tar det stopp.

Idag betalar jag 20,5 per portion för modifasten. Tror väl havregrynsgrötförslaget är billigast hittills även om jag känner att jag suckar lite över att jag i så fall kommer att äta ännu mer spannmål än jag redan gör.
 
Jag tycker deras färdigblandade shakes funkar fint, men det finns protein milkshakes på vanlig mataffär också, Arla har en som kostar 17 kr för 500 ml, ProPud (finns som milkshake och som pudding) kostar ca 20 kr st (milkshake varianten är 330 ml), ProFeel protein milkshake är den som mättar mest, men den är rätt tjock i konsistensen, ca 19 kr för 250 ml om jag inte minns fel.

Sen, om du äter kvarg finns det en uppsjö av sorter, de brukar ha bra protein innehåll.
Jag upplever att protein produkterna mättar betydligt bättre än vanlig kräm eller yoghurt.
Jag åt en del kvarg och drickkvarg när jag tränade mycket och upplevde också just att man blev mätt. Däremot är de ju rätt dyra, mtp trådstarten.
 
Jag åt en del kvarg och drickkvarg när jag tränade mycket och upplevde också just att man blev mätt. Däremot är de ju rätt dyra, mtp trådstarten.
Ja men precis. Jag behöver komma billigare undan än 20,5 per portion som jag betalar för modifast.
 
Ok. Tanken med att byta ut modifasten var att jag skulle komma billigare undan. Annars ser jag ingen anledning att byta. Och jag behöver inte många kalorier. Snarare tvärt om. Jag är en tjockis och behöver gå ner i vikt.
Tänkte mer att du kanske kan dela upp den på två eller tre mål (beroende på behov) och få i dig lagom med kalorier över en dag och då få i dig bra med allt sånt man behöver få i sig utan eventuellt kosttillskott :)
 
Ja men precis. Jag behöver komma billigare undan än 20,5 per portion som jag betalar för modifast.
Jag förstår det, det är rätt mycket för ett "mellanmål", men förstår att det är skönt med något enkelt.

Russin/nötter/frön i gröten, antingen direkt vid tillagning eller tillsätt efteråt är gott också. Tänker också på när du kan äta dina egna som du ju planerar.
 
Jag förstår det, det är rätt mycket för ett "mellanmål", men förstår att det är skönt med något enkelt.

Russin/nötter/frön i gröten, antingen direkt vid tillagning eller tillsätt efteråt är gott också. Tänker också på när du kan äta dina egna som du ju planerar.
Ja, jag kommer ju kunna producera egna russin och egna nötter framöver. Det är mest en väntan på skörd ännu.
 
Ja men precis. Jag behöver komma billigare undan än 20,5 per portion som jag betalar för modifast.
Hade för mig det var 30 kr/portion, men kan ju minnas fel, det har ju gått ett antal sidor sen jag läste det :) men, oavsett så håll koll på matsmart om du inte redan gör det, även basvaror är ju lite billigare där, ibland mycket billigare och ibland knappt, men går att göra fynd.
 
Äter du ägg?
Ett ägg och havregrynsgröt i micron tror jag blir ungefär lika nyttigt som en Modifast och mindre än halva priset också. Du som har trädgård kan ju komplettera med frukt eller bär till gröten med 👍
Gillar man mjölk (gör inte jag så jag äter gröten utan) så är ju det med ett nyttigt alternativ

(ägg - cirka 3,50 kr, havregryn blir inte ens en krona per portion men räkna på 1 kg, mjölk 1-1,5 dl blir ungefär 2 kr = 6,50-7 kr)
(näringsinnehåll på gröt + ägg blir ungefär 200 kcal, 11 g protein och 21 g kolhydrat. Näringsvärde modifast pudding 230 kcal, 19 g protein och 15 g kolhydrat)
 
Hade för mig det var 30 kr/portion, men kan ju minnas fel, det har ju gått ett antal sidor sen jag läste det :) men, oavsett så håll koll på matsmart om du inte redan gör det, även basvaror är ju lite billigare där, ibland mycket billigare och ibland knappt, men går att göra fynd.
Kan nog vara bra att sätta sig och kolla priser och bunkra varor när man hittar något billigt. Vissa varor har ju i princip obegränsad hållbarhet även om vitaminhalten kan sjunka.
 
Är det någon som har fler tips på vad jag kan ersätta Modifasten med? Inte mackor eller musli för det äter jag redan andra tider på dagen. Det måste vara enkelt och kräva typ ingen tillagning alls.

Enklast och billigast är väl nån typ av frukt och bär. Innehåller allehanda olika nyttigheter och bra fibrer.
 
Äter du ägg?
Ett ägg och havregrynsgröt i micron tror jag blir ungefär lika nyttigt som en Modifast och mindre än halva priset också. Du som har trädgård kan ju komplettera med frukt eller bär till gröten med 👍
Gillar man mjölk (gör inte jag så jag äter gröten utan) så är ju det med ett nyttigt alternativ

(ägg - cirka 3,50 kr, havregryn blir inte ens en krona per portion men räkna på 1 kg, mjölk 1-1,5 dl blir ungefär 2 kr = 6,50-7 kr)
(näringsinnehåll på gröt + ägg blir ungefär 200 kcal, 11 g protein och 21 g kolhydrat. Näringsvärde modifast pudding 230 kcal, 19 g protein och 15 g kolhydrat)
Jepp, jag äter ägg! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 149
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp