Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vet jag inte riktigt vad du känner dig så träffad av men det jag reagerade på var

”Jag lever i illusionen att allt ordnar sig - på det ena eller andra sättet. Och det har det gjort, hela livet.
Det är oerhört sällan himlen ramlar ner. Och gör den det sitter den uppe nästa morgon igen.”


Och jag tycker, i synnerhet när man har djur som @Wille har, att det är ansvarslöst att leva i det du till och med själv kallar en illusion.
Vi får väl enas om att vara oense.
Jag vägrar anse att jag lever ansvarslöst.

Saker tenderar att ordna sig. Man kan hittfa en fond att söka från. Man hittar ett parti billig mat man kan hamstra. När nöden är som störst etc.
När man är i nöd blir man uppfinningsrik och hittar i ren desperation utvägar.
Så ja, det tenderar att ordna sig.

Tror det är olika synsätt i livet. Mitt glas är halvfullt - för att dra till en klyscha.
 
Hur skulle det ha gått till? Jobbade heltid senast förra sommaren. Sämre lön så klart sedan jag hade administratörsjobbet, men ändå. Fick ut mellan 19 och 20 tusen på det jobbet.
Det kan gå till tex att du sänker din lön, att du har luckor där du inte varken arbetat eller varit sjukskriven osv.

Vet du vad du har för SGI?
Har du inkomstbaserad a-kassa eller grundskydd?

Har du sjukpenning på normalnivå har du ca 80% av din SGI i sjukpenning.

Så har du samma eller högre heltidslön idag som sist du arbetade så bör du ha 25% likadan inkomst, 25% där du får 80% och sen då a-kassan Där är ju frågan om ifall duligger över taket, annars får du ju motsv 80% där med. Är du över taket blir det lägre. Har du grundskydd blir det mycket lägre.

Är du kodad som arbetssökande med förhinder på AF förresten? Det kan påverka sgi

Men din inkomst kan inte sjunkit 50% av att vara sjukskriven 25% och arbetslös 50%. Det måste finnas något annat som förändrats längs vägen, dvs en lägre sgi än din dåvarande lön och/eller över taket i a-kassan eller att du har enbart grundskydd i a-kassan?

Ä
 
Jämförelsevis åt jag följande igår:

Frukost:
Kaffe 2 kr
2 Finn crisp 1,20 kr med gårdsgoda 0,80 kr och två skivor kalkon 5 kr och sex skivor gurka 1,50 kr = 10,50 kr

Lunch: Rågflingegröt 0,90 kr med 1 dl mjölk 1,20 kr + kanel. Råkostsallad på rödkål och morötter 4 kr = 6,10 kr

Mellanmål: 250 gram kvarg 9,80 kr

Kvällsmat: Indisk gryta på fläskytterfilé, kokosmjölk, tandoorikrydda, chili, färsk ingefära och spenat som resulterade i 6 portioner där råvarorna tillsammans kostade 145 kr/6=24,20 kr, 1 dl kokt ris 2,50 kr, 1 orientaliskt bröd 2,30 kr, 1 msk mangochutney 1,40 kr och en lättöl 16 kr = 46,40

73,80 kr och då tycker jag ändå att jag svävade ut kostnadsmässigt på kvällen.

Idag blev det samma frukost, gårdagens gryta till lunch med extra spenat och ett halvt orientaliskt bröd till lunch. Till middag hemgjord pizza med mozzarella och två glas vin. Summan uträknat på öret blir 111,40 kr. Hade jag valt ett billigare vin hade jag ju lätt kommit under hundralappen. :)
 
Det finns definitivt en gräns för ältande. Det motsäger dock inte att "det löser sig" är ett ansvarslöst sätt att se på sin privatekonomi.
Det beror helt på vad du menar med "det löser sig". Om det är att köpa en Tesla på avbetalning utan en susning om hur du ska betala så är det ganska idiotiskt och ansvarslöst. Däremot är det knappast ansvarslöst, att konstatera att budgeten är snål men att inte bekymra sig för den utan ta dagens som den kommer och de möjligheter den bjuder att hålla budgeten. I värsta fall får man köpa nudlar och havregryn för sista 100-lappen så man slipper vara hungrig sista veckan. Håller man ögonen öppna och är öppen för möjligheter finns det mer chans att det funkar än om man sitter och våndas över kalkyler som inte går ihop.
 
Idag blev det samma frukost, gårdagens gryta till lunch med extra spenat och ett halvt orientaliskt bröd till lunch. Till middag hemgjord pizza med mozzarella och två glas vin. Summan uträknat på öret blir 111,40 kr. Hade jag valt ett billigare vin hade jag ju lätt kommit under hundralappen. :)

Jag har alltså inte ätit middagen än (så att ingen tror att jag redan före sju skulle ha tryckt i mig två glas vin :laugh:).
 
Då bör du ju få ut mer än 10' i dagsläget.
25% jobb och 80% av den lönen för 25% sjukpenning (evt 75%, beroende på hur länge du varit sjukskriven) och 80% från tidigare inkomst från a-kassan på resterande 50%.

Är de 10' nån tänkt summa i inkomst nånstans i framtiden?
Jo, jag får ut mer än 10000. Tanken är att 10000 ska räcka för att leva och att resten ska sparas. Jag behöver spara som en tok.

Det kan gå till tex att du sänker din lön, att du har luckor där du inte varken arbetat eller varit sjukskriven osv.

Vet du vad du har för SGI?
Har du inkomstbaserad a-kassa eller grundskydd?

Har du sjukpenning på normalnivå har du ca 80% av din SGI i sjukpenning.

Så har du samma eller högre heltidslön idag som sist du arbetade så bör du ha 25% likadan inkomst, 25% där du får 80% och sen då a-kassan Där är ju frågan om ifall duligger över taket, annars får du ju motsv 80% där med. Är du över taket blir det lägre. Har du grundskydd blir det mycket lägre.

Är du kodad som arbetssökande med förhinder på AF förresten? Det kan påverka sgi

Men din inkomst kan inte sjunkit 50% av att vara sjukskriven 25% och arbetslös 50%. Det måste finnas något annat som förändrats längs vägen, dvs en lägre sgi än din dåvarande lön och/eller över taket i a-kassan eller att du har enbart grundskydd i a-kassan?

Ä
Jag tror det är som @Bansai skriver att man inte kan tillgodoräkna sig SGI när man är arbetslös. Då är det ett basbelopp i stället.

Annars har jag lite svårt att hänga med i det du skriver. Hjärnan samarbetar inte. Jag vet inte om jag har en funktionshinderkod hos af.

A-kassan borde rimligen vara inkomstbaserad för jag har jobbat och betalat till a-kassan.

FK ringde faktiskt idag och frågade om resorna till och från AFUn. Jag har ju glömt/inte orkat ta tag i det. Så jättebra att FK ringde så jag kunde ansöka om reseersättning direkt i telefon. Hon passade även på att fråga om mitt jobb, hur länge jag jobbat och om det egentligen är en heltidstjänst (vilket det inte är). Vet inte varför hon ställde de frågorna. Men jag har betydligt högre timlön på det här jobbet än jag hade i somras.

Borde jag kanske ringa FK och höra om min SGI höjs tack vare jobbet och att jag kan få högre sjukpenning under tiden jag jobbar?
 
Nu vet jag inte riktigt vad du känner dig så träffad av men det jag reagerade på var

”Jag lever i illusionen att allt ordnar sig - på det ena eller andra sättet. Och det har det gjort, hela livet.
Det är oerhört sällan himlen ramlar ner. Och gör den det sitter den uppe näsa morgon igen.”

Och jag tycker, i synnerhet när man har djur som @Wille har, att det är ansvarslöst att leva i det du till och med själv kallar en illusion.
Menar du att ekonomin blir bättre av att leva med inställningen att allt går åt helvete eller?

Jag tror du förväxlar inställningen att det löser sig med inställningen att jag kan slösa pengar bäst jag vill, det löser sig. Man kan leva både snålt och slösaktigt med inställningen att livet ordnar sig. Det finns inget direkt beroende.
 
Jo, jag får ut mer än 10000. Tanken är att 10000 ska räcka för att leva och att resten ska sparas. Jag behöver spara som en tok.
Det är väldigt många människor som inte kan "spara som en tok". Kan du spara alls nu?

Planering är ju bra men ibland känns det som att du har så mycket katastroftankar kring att ha råd med allt som behövs, fast läget kanske inte är SÅ illa?
 
Det är väldigt många människor som inte kan "spara som en tok". Kan du spara alls nu?

Planering är ju bra men ibland känns det som att du har så mycket katastroftankar kring att ha råd med allt som behövs, fast läget kanske inte är SÅ illa?
Nej, jag kan inte spara alls nu. Men en tusenlapp i månaden vore absolut bättre än inget alls. Eftersom jag inte kan höja min inkomst måste jag sänka mina utgifter för att det ska vara möjligt.

Jag har ju sett hur illa det kan gå med ekonomin och vill inte uppleva det igen. Det var en helt galen tur att ingen av oss hamnade hos fogden.

Jag har i 8 år väntat på att mitt avlopp ska underkännas. Det kommer att hända. Jag vet dock inte när. Och när det händer måste jag kunna göra om mitt avlopp. Därav tvånget att kunna spara.
 
Öka mina inkomster menar du?

Jag vet inte vad jag ska skära ner på. Nu fick jag nyss en ny faktura i brevlådan. Bilmekanikern hade glömt att ta betalt för en del grejer. Så en dryg tusenlapp till ska ut. Och så fick bilen bärgas igår igen. Den står nu i Örebro och jag har ingen aning om hur jag ska kunna hämta den när den blir lagad. Klarar inte att åka kommunalt. Problem på problem på problem. Som om det inte räckte att jag är sjuk.

Jag behöver öka mina inkomster men jag vet inte alls hur. Får ju inget jobb.

Ja, precis - öka inkomster skulle det stå! :)
Jag förstår så klart att det inte kan vara lätt att bara öka inkomsterna eller dra ned på utgifterna när du redan har det skralt. Men samtidig, att inte räkna med kostnader som säkerligen kommer att komma i de löpande kostnaderna tror jag bara kommer att göra dig frustrerad. För när kostnaderna kommer så kommer du behöva ta från din buffert som du tänker egentligen ska gå till nytt avlopp eller liknande.

Visst kan man tänka att det i slutänden inte spelar någon roll från vilket konto som pengarna tas ifrån om du behöver nya glasögon, men psykologiskt gör det mycket att känna att pengarna redan finns där när det är dags att använda dem.

Du har ju tidigare haft hyresgäster, eller hur? Ett sätt att spara till nytt avlopp skulle kunna vara att alla intäkter från uthyrning går till ett särskilt konto med bra ränta.
 
Ja, precis - öka inkomster skulle det stå! :)
Jag förstår så klart att det inte kan vara lätt att bara öka inkomsterna eller dra ned på utgifterna när du redan har det skralt. Men samtidig, att inte räkna med kostnader som säkerligen kommer att komma i de löpande kostnaderna tror jag bara kommer att göra dig frustrerad. För när kostnaderna kommer så kommer du behöva ta från din buffert som du tänker egentligen ska gå till nytt avlopp eller liknande.

Visst kan man tänka att det i slutänden inte spelar någon roll från vilket konto som pengarna tas ifrån om du behöver nya glasögon, men psykologiskt gör det mycket att känna att pengarna redan finns där när det är dags att använda dem.

Du har ju tidigare haft hyresgäster, eller hur? Ett sätt att spara till nytt avlopp skulle kunna vara att alla intäkter från uthyrning går till ett särskilt konto med bra ränta.
Ja, det är en bra idé. Men för närvarande går alla extra intäkter till de hål som behöver fyllas. Typ den ena bilreparationen efter den andra. Måste ju köpa en annan bil också och hårdbevakar blocket.
 
Jo, jag får ut mer än 10000. Tanken är att 10000 ska räcka för att leva och att resten ska sparas. Jag behöver spara som en tok.


Jag tror det är som @Bansai skriver att man inte kan tillgodoräkna sig SGI när man är arbetslös. Då är det ett basbelopp i stället.

Annars har jag lite svårt att hänga med i det du skriver. Hjärnan samarbetar inte. Jag vet inte om jag har en funktionshinderkod hos af.

A-kassan borde rimligen vara inkomstbaserad för jag har jobbat och betalat till a-kassan.

FK ringde faktiskt idag och frågade om resorna till och från AFUn. Jag har ju glömt/inte orkat ta tag i det. Så jättebra att FK ringde så jag kunde ansöka om reseersättning direkt i telefon. Hon passade även på att fråga om mitt jobb, hur länge jag jobbat och om det egentligen är en heltidstjänst (vilket det inte är). Vet inte varför hon ställde de frågorna. Men jag har betydligt högre timlön på det här jobbet än jag hade i somras.

Borde jag kanske ringa FK och höra om min SGI höjs tack vare jobbet och att jag kan få högre sjukpenning under tiden jag jobbar?
Är du sjukskriven på arbetslösa delen alltså? Jag trodde du var sjukskriven 25% från arbetet. Men ja är du 75% arbetslös i grunden och sjukskriven 25% av dem då blir det helt andra summor ja
 
Ja, det är en bra idé. Men för närvarande går alla extra intäkter till de hål som behöver fyllas. Typ den ena bilreparationen efter den andra. Måste ju köpa en annan bil också och hårdbevakar blocket.
Går det att vara utan bil en period? För att då kunna spara?
 
Jag tror ju det enklaste skulle vara att fixa till alla fysiska fel, dvs se till att träna, medverka i utredningen som är på gång och utvidga vad man söker för jobb. Man kanske får lov att ta själsdödande jobb så pengar kommer in. Sen är det helt klart en stor nackdel att du bor där du bor samtidigt som du är väldigt begränsad till hur långt du kan pendla och att du bara kan jobba när det är ljust ute. Det är kanske där du ska lägga energi att försöka utvidga dina gränser.
 
Är du sjukskriven på arbetslösa delen alltså? Jag trodde du var sjukskriven 25% från arbetet. Men ja är du 75% arbetslös i grunden och sjukskriven 25% av dem då blir det helt andra summor ja
Ja, det stämmer. Det är den arbetslösa delen jag är sjukskriven på.

Går det att vara utan bil en period? För att då kunna spara?
Då är det svårt att ta sig någonstans. Jag vet inte ens hur jag skulle kunna klara av att åka till byn, vara där utan bil och sen vänta på bussen hem. Och hur ska jag ta mig till arbetsintervjuer? Den jag var till i lördags saknade kollektivtrafik helt.

Jag tror ju det enklaste skulle vara att fixa till alla fysiska fel, dvs se till att träna, medverka i utredningen som är på gång och utvidga vad man söker för jobb. Man kanske får lov att ta själsdödande jobb så pengar kommer in. Sen är det helt klart en stor nackdel att du bor där du bor samtidigt som du är väldigt begränsad till hur långt du kan pendla och att du bara kan jobba när det är ljust ute. Det är kanske där du ska lägga energi att försöka utvidga dina gränser.
Jo, men träning hjälper ju mot sköldkörtelproblem (som misstänks i mitt fall) och mina exekutiva svårigheter är ju inga svårigheter egentligen. Jag bara låtsas.

Vilken utredning medverkar jag inte i?

Vilka mer jobb ska jag söka då? Söker ju allt jag tror mig klara.

Min panikångest blir inte bättre. Har liksom haft problem sen jag var 13.
 
Den här tråden är startad med hopp om lösningar som jag själv inte har sett.

Jag tycker ju att jag har bra sinne för ekonomi och har försökt lösa min situation i några år nu, men tyvärr har jag inte lyckats.
Jag tycker nog också att det inte saknas sinne för ekonomi i det jag läser. Däremot ser jag en diskrepans mellan förväntningar på ekonomi jämfört med verkliga förutsättningar och det blir ett skav, lite i onödan.

Att ”lösa” en ekonomi utan inkomst, då hjälper inte världens bästa kunskaper i ekonomi. Då behöver man helt enkelt få in något att låta kunskaperna jobba med.

Det gick hyfsat att leva på blodpudding och vitkål under ganska långa perioder. Och märkligt nog har halvkilot blodpudding knappt ökat i pris sedan det var min huvudsakliga kost i början av 90-talet (vitkålen har det däremot). Men det löste ju inte min situation, i helt avsaknad av tillgångar och inkomst så fanns ändå inte pengar till vare sig det eller hyra. Allt annat fick helt enkelt läggas på is. Jag var väldigt mycket ”sjuk” den perioden för att slippa träffa kompisar som ville fika eller ta en öl eller bara göra något. För utan inkomst eller sparade pengar är inga utgifter möjliga. Då fanns socialkontoret som till slut betalade hyra för tak över huvudet och den summa som krävdes för mer nudlar, blodpudding och vitkål. Jag kunde till och med få spela fotboll ett tag till på den summan, innan Bingolotto knäckte den möjligheten.
 
Ja, det stämmer. Det är den arbetslösa delen jag är sjukskriven på.


Då är det svårt att ta sig någonstans. Jag vet inte ens hur jag skulle kunna klara av att åka till byn, vara där utan bil och sen vänta på bussen hem. Och hur ska jag ta mig till arbetsintervjuer? Den jag var till i lördags saknade kollektivtrafik helt.


Jo, men träning hjälper ju mot sköldkörtelproblem (som misstänks i mitt fall) och mina exekutiva svårigheter är ju inga svårigheter egentligen. Jag bara låtsas.

Vilken utredning medverkar jag inte i?

Vilka mer jobb ska jag söka då? Söker ju allt jag tror mig klara.

Min panikångest blir inte bättre. Har liksom haft problem sen jag var 13.
Träning hjälper mot smärtan, utredningen för sköldkörteln har du ju på G, se till att medverka i den. Har inte påstått du inte medverkat, utan att du ska försöka ta dig igenom den även om det är jobbigt. Kan ju hjälpa dig en hel del både kroppsligt, psykiskt och ekonomiskt om du får ordning på din kropp.

Är ryggen okej kanske du kan jobba på fler jobb, tex lager, industri, städning, jobba i butik och fylla på varor. Inte vet jag men måste väl finnas något mer du klarar av en kontor och trädgård?
 
Vi får väl enas om att vara oense.
Jag vägrar anse att jag lever ansvarslöst.

Saker tenderar att ordna sig. Man kan hittfa en fond att söka från. Man hittar ett parti billig mat man kan hamstra. När nöden är som störst etc.
När man är i nöd blir man uppfinningsrik och hittar i ren desperation utvägar.
Så ja, det tenderar att ordna sig.

Tror det är olika synsätt i livet. Mitt glas är halvfullt - för att dra till en klyscha.
Ja det är ju jättebra. Men eftersom du skriver det i en tråd om @Willes ekonomi så är det ju lätt att läsa det som ett tips till henne. Alltså att hon ska tänka att det löser sig. Och det är det jag tycker är ett våghalsigt tips i en diskussion om privatekonomi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 140
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp