Klippa får - hur svårt?

Loppanhellqvist

Trådstartare
Ja hur svårt är det alltså?
Min pappa har 8 tackor som han behöver ha klippta. Ordinarie klippare har gjort sig oanträffbar under en tid och svarar nu men då har han semester.
Så jag tänkte jag kanske skulle göra ett försök. Hur mycket svårare är det att klippa ganska ohanterad tacka, om man jämför med ilsk ponny??
Och vad behöver man lämpligen för maskin/verktyg/utrustning. Bör man ha en medhjälpare?

Tacksam för hjälp och råd :bow::bow:
 
Nu är det väl 20 år sedan jag klippte ett får sist, men om man inte har bråttom och ullen inte behöver bli perfekt är det inte jättesvårt. Du behöver en bra klippmaskin, typ Alfalaval eller liknande och skär lämpliga för fårklippning. Det kan vara bra att vara två, men inte nödvändigt.
 
Nu är det väl 20 år sedan jag klippte ett får sist, men om man inte har bråttom och ullen inte behöver bli perfekt är det inte jättesvårt. Du behöver en bra klippmaskin, typ Alfalaval eller liknande och skär lämpliga för fårklippning. Det kan vara bra att vara två, men inte nödvändigt.

Har väl mer eller mindre bestämt mig för att ge det ett försök.
Constanta4, är det en maskin som är ngt att ha?
 
Ja hur svårt är det alltså?
Min pappa har 8 tackor som han behöver ha klippta. Ordinarie klippare har gjort sig oanträffbar under en tid och svarar nu men då har han semester.
Så jag tänkte jag kanske skulle göra ett försök. Hur mycket svårare är det att klippa ganska ohanterad tacka, om man jämför med ilsk ponny??
Och vad behöver man lämpligen för maskin/verktyg/utrustning. Bör man ha en medhjälpare?

Tacksam för hjälp och råd :bow::bow:
Enorm skillnad i hur spänd/känslig huden är, grovleken på senorna gör risken stor att klippa av böjsenan över hasen. Mjölkvenen på buken är ytlig och huden i flanker/bakom armbågarna är mycket tunn och ullen gör att det lätt sugs upp i skären. Var otroligt noga med att sträcka huden med handen, aldrig i ullen.
 
Enorm skillnad i hur spänd/känslig huden är, grovleken på senorna gör risken stor att klippa av böjsenan över hasen. Mjölkvenen på buken är ytlig och huden i flanker/bakom armbågarna är mycket tunn och ullen gör att det lätt sugs upp i skären. Var otroligt noga med att sträcka huden med handen, aldrig i ullen.

Skulle du rekommendera att jag klippet med handsax på dom känsliga ställena?

Aldrig hört talas om. Jag skulle köpa från Horner Shearing. Årsull eller smuts sliter på skären, räkna med minst två uppsättningar.
Ok, tack för tips! :bow:
 
Var på fårkurs i våras, där vi bla fick klippa med maskin. vi hade fåren på pallar och klippte stående. De knepigaste ställena att klippa var nacken och halsen där det är mycket veck samt den känsliga huden vid rumpen och ljumskarna.
Vi började med att klippa rakt från nacken och sedan ut till svansroten.Därefter från ryggen till magen i raka lodräta drag på varje sida fram till huvudet etc.

Viktiga är att sträcka ut skinnet om man har klippmaskin annars kan det bli otrevliga skador. Ta det lugnt och försiktigt och stressa inte.
Lycka till
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 515
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 018
Senast: Dimmoln
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 981
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp