Bukefalos 28 år!

Klippa häst, vilka täcken behövs?

G

GaCa

Jag ska klippa min häst i helg och undrar vilka täcken som krävs.

Har funderat på filtklippning eftersom hon svettas mycket när man rider och helklippning e inget alternativ eftersom hon går ute nästan hela dagarna.
Jag har ett ThermoMaster outdoor täcke som är fodrat och en fodrad halsdel att ha i hagen, ett fleecetäcke att ha inne om natten samt ett täcke jag kan ha på när jag skrittar henne före ett ridpass. Men jag undrar om jag behöver mer? Behöver hon en halsdel i boxen tror ni? Vi har runt 5 grader i stallet (behöver ett lite kallare stall när en av våra heppor har kvickdrag) och hon är en finnhäst och inte alls frusen av sig, så räcker det med bara fleecetäcket? Skulle inte tro iaf att hon behöver någon halsdel. Har även en mängd filtar. Så ett vintertäcke har jag inte, men utetäcket hennes e ganska varmt och bra fodrat, och med fleece under borde hon klara sig kallare dagar också. Men ska handla mer innetäcken åtminstone som reserv. Annars hoppas jag jag har allt :)

Hur har ni det med täcken och vilken klippning har ni?
 
Sv: Klippa häst, vilka täcken behövs?

Varför kan du inte helklippa? Min häst går ute hela dagarna och är helklippt, allt förutom ben och huvud iaf :) Jag har klippt benen också tidigare år men orkar inte hålla på nu då han bara är hemma för träning.

Jag har ett tunnare vintertäcke på dygnet runt och när han är ute har han ett fodrat regntäcke med helhals över. Har är även en ks-häst men får så mycket päls så han måste helrakas.
 
Sv: Klippa häst, vilka täcken behövs?

Jag föredrar att inte klippa mer än nödvändigt. Jag klipper en linje från bakom frambenen och upp till öronen. Med andra ord: bringan och halsen.
Det gör jättestor skillnad i hur hästen svettas. Fördelen är man sparar pälsen över kors, njurar och runt magen och att man klarar sig med ett tunnare täcke ute på dagarna och inget täcke alls i stallet om man inte vill. Jag lägger bara halstäcke på om det är riktigt svinkallt med blåst och snö, vilket inte är så ofta en vanlig skånsk vinter ...
 
Sv: Klippa häst, vilka täcken behövs?

OM hästen ens behöver täcke inne hade jag satsat på ett riktigt, formstabilt termotäcke. Fleece ligger mycket sällan bra en hel natt/dygn utan att glida runt och strama...

Ute hade jag börjat med normala täcken utan hals, 150-200 g till vintern.

Hästar har inte samma temperaturkänslighet som vi har, så det är dumt att baka in dem i tjockare täcken än nödvändigt innan man VET att de fryser. :)
 
Sv: Klippa häst, vilka täcken behövs?

Så har jag klippt min häst , och hon täckas lika som när hon är oklippt då.

Dvs, naken inne, 150 g utan hals ute vid behov. Vid klart, fint väder är hon naken ute, det ska vara RIKTIGT kallt, typ -15-20, om hon ska täckas enbart mot kylan om vädret är bra i övrigt.

Har ett 350 g som reserv, men har aldrig behövt lägga på det pga temperaturen, utan har det just som reserv.
 
Sv: Klippa häst, vilka täcken behövs?

Är du säker på att det behövs ett täcke inne med 5 grader varmt och dessutom en filt klippning? I förra stallet jag stod i så var de absolut flesta hästarna otäckade inne och då var det både några helklippta och nån filt/halvklippt.
den som var halvklippt hade aldrig täcke inne normalt, dom helklippta ibland men oftast var dom nakna inne. vi hade mellan 5-7 grader inne i stallet om nätterna, inga problem alls.

hade dom täcke på sig inne på natten var det för att man ridit på kvällen och dom var lite svettiga, då fick dom oftast ha ett ylletäcke över natten, eller ett välsittande fleece, men som nån sa fleece sitter sällan som det ska en hel natt, På mitt varmblod dock funkade fleece hur bra som helst det låg som det skulle men på endel av de andra hästarna gled det lite och stramade.


de helklippta hästarna gick täckade ute, den halvklippta gick bara med täcke antingen vid blötsnö/slaskväder eller vid riktigt kallt väder.
 
Sv: Klippa häst, vilka täcken behövs?

Men jösses, min häst är helklippt och han står i utebox, går ute länge på dagarna. Se till att hästen har ett bra vintertäcke som värmer och transporterar bort ev fukt och håller regnet ute samt se till att hästen har ett bra grovfoder dygnet runt.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
934
Senast: Eme_liie
·
N
Hästvård Jag ska flytta stall till hösten och det kommer ingå täckesbyte vilket det inte gjort förut. (han har då haft 300 g täcke både ute och...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 800
Senast: Noisette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp