klippa klor

sweep

Trådstartare
när man klipper ska man bara klippa rakt av eller ska man klippa snett?

(har aldrig klippt en katts klor förut)
 
Hej! Klippte aldrig min katts klor eftersom den behövde dem när han jagade råttor och vessade dom själv. Om det är en innekatt du har så kanske du behöver det om den inte nöter ner dom själv då... Att klippa rakt av skulle jag ha gjort. Har haft kaniner och har gjort så då. Kom ihåg bara att inte klippa för långt så det börjar blöda. Lycka till! :)
 
Jag klipper rakt av, den allra yttersta biten bara. Bak behöver du inte klippa, där håller katten i regel efter själv.

mandalaki
 
Jag klipper inte heller mina eftersom jag har en katt som är utekatt, men när jag väl klipper så klipper jag bara :o Tänker aldrig på hur :smirk:
 
nä jag har sett att jag inte behöver klippa bak men fram börjar bli långa och spetsiga
 
Jag har uppfattat det så att katten håller efter klorna själv vare sig de är ute eller inne. De klöser på saker för att "vässa" klorna, dvs när de klöser på något så lossar yttersta skiktet på klon och den blir på det sättet vassare, på samma sätt som man vässar en penna. Utomhus slipas däremot yttersta spetsen ner mot marken på ett annat sätt än inomhus så innekatter tenderar att få mycket vassare klor och blir därmed ganska jobbiga att hantera och att det är just därför man klipper klorna på innekatter.
Jag brukar passa på att ta bort skikt av klon som är på väg bort. Jag drar med tumnageln utefter klons undersida och ibland låter det *klick* så lossar ett skikt som man kan avlägsna försiktigt. Jättesnitsigt.
 
hans "bakklor" på framtassarna va för långa så dom har jag klippt lite på..
men dom andra verkar vara rätt ok (jävligt vassa dock..)
 
Jag klipper rakt av, har aldrig tänkt på att man kan göra på något annat sätt... Klipper på alla tassar, för Svante får ruskigt vassa klor annars.
 
Jag använder en liten vanlig nagelklippare till katterna och klipper rakt av. Klipper både fram- och baktassarnas klor även om det det är betydligt mindre som behöver klippas bak, lite puts bara. Kattklor är ju ljusa så man ser var pulpan går och jag tycker det är väldigt enkelt att hålla efter dem. Klipper jag inte fastnar de med klorna i tyger och låter som små hundar när de kommer klickeri-klackandes över parketten. :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
546
Senast: swemale
·
Kropp & Själ Har slitet hår. Klippt flera dm men är inte nöjd än. Finns det någon behandling eller liknande som skulle kunna funka? Förutom att...
Svar
10
· Visningar
709
Senast: Karro-Lina
·
Trädgård & Växter Snart är det vår, och med våren kommer gräsklippningen igång. Vi hade en robot förra året, men den orkade inte med hela gräsmattan. Vi...
2
Svar
20
· Visningar
915
Senast: sthu
·
  • Artikel
Dagbok Frukost... Härja med katt som har vassa klor... jag törs inte klippa själv, då hon är hal som en ål. Och för närvarande är halva Örebro...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp