Bukefalos 28 år!

Klippning - mothårs?

the_connemara

Trådstartare
Nu måste jag bara fråga - går det lika bra att klippa rakt mot pälsen som snett mot den om man har en bra klippmaskin? Så jag inte har för höga förväntningar när maskinen jag klickar hem kommer framöver :p

Tänker tex på bogen, jag spår/filtklipper och vill ju ha en rak, mjuk kant från mitten på magen, halva bogen och halva halsen. Men på bogen växer min hästs päls nästan rakt ner (okej, det gör den väl på de allra flesta hästar ;)) och där får jag liksom klippa nästan rakt upp och hoppas på att jag slutar i en någorlunda jämn linje. Vilket jag inte är så bra på :o Klipper jag snett mot pälsen så viker håren bara undan sig och det blir megahackigt/inte klippt alls.

Hur får man raka kanter där önskad kant inte följer pälsens riktning??
 
Sv: Klippning - mothårs?

jag klipper snett mot håren på det stället på halsen och det blir en jättefin kant..=)
kan det vara så att du behöver slipa skären eller dra åt den där skruven uppe på( kommer inte ihåg vad den heter)

Lycka till med klippandet!
 
Sv: Klippning - mothårs?

Varför skulle du klippa snett mot pälsen ? Naturligtvis kan du klippa rakt mot pälsen det är liksom så man normalt klipper ;)
 
Sv: Klippning - mothårs?

jag tror hon menar att för att få en rak snygg kant så kan man dra ett tag med klippmaskinen från magen över bogen och sen vidare upp på halsen.... på magen blir det ju mothårs på bogen blir det ju då snett mothåren och sen på halsen mothårs igen...

det är svårt att få en snygg jämn linje på bogen om man ska klippa från benet och sen bara upp på halva bogen om man inte har ngt att gå efter...
 
Sv: Klippning - mothårs?

jag tror hon menar att för att få en rak snygg kant så kan man dra ett tag med klippmaskinen från magen över bogen och sen vidare upp på halsen.... på magen blir det ju mothårs på bogen blir det ju då snett mothåren och sen på halsen mothårs igen...

det är svårt att få en snygg jämn linje på bogen om man ska klippa från benet och sen bara upp på halva bogen om man inte har ngt att gå efter...

Gylle: Precis så som i citatet menar jag!

Det finns en anledning till varför jag tyckte/tycker helklippning var/är jättebra, på den punkten att man slipper sån här skit :p

Nu är det en (okej, jag har bara slarvklippt snabbt för att slippa svetten än så länge) rakt kant på halsen och en rak kant från magen och till bogen. På bogen fick jag klippa rakt uppåt och liksom försöka avsluta lite fint - jag klippte inte ens en kant där :o Så hästen ser rätt kul ut ;) Men han torkar!
 
Sv: Klippning - mothårs?

Jag klipper alltid rakt mot pälsen. Klipper du snett blir inte pälsen lika kort där, så då får du gå över igen för att få all päls i samma längd.
 
Sv: Klippning - mothårs?

Håller med.
Man kan med fördel dra klippmaskinen "snett" för att få till själva linjen i ursprungsläget, men sen måste man ändå vara där och "nagga" rakt mothårs för att få det jämnt pälslängdsmässigt.
 
Sv: Klippning - mothårs?

Åh, jag som trodde alla mina problem skulle lösas med en riktig klippmaskin ;) Nåja, då vet jag :)
 
Sv: Klippning - mothårs?

fast bara man har linjen så är det ju lätt att klippa mothårs från benet och upp sen...
 
Sv: Klippning - mothårs?

Jag har alltid klippt medhårs för att hästen inte ska bli helnaken :D Kanske önskvärt med helnaken häst ibland men ska man bara göra jaktklippning och hästen inte är en megasvettare så :angel:

Fast varje gång innan jag börjar klippa råkar jag alltid dra ett drag mothårs.. Resultat, ett vackert streck på bogen :devil:

Ang kanterna så kan man på ställen där pälsen går rakt ner rätta till med en sax efteråt :)
 
Sv: Klippning - mothårs?

Klipper alltid mothårs, har dock lite andra "tekniker" för att få raka kanter mm, dessvärre svårt att förklara... lyfter liksom skären från kroppen sakterliga... svårt som sagt, men lätt att göra :laugh:
 
Sv: Klippning - mothårs?

Jag har alltid klippt medhårs för att hästen inte ska bli helnaken :D

Det kan väl ändå inte bli snyggt, måste ju bli superrandigt. Varför inte köpa rätt skär efter längden man vill ha kvar ? Det är liksom finesen att man kan välja själv vilken längd man vill klippa och ändå få det snyggt klippt. Räcker att gå upp på 3mm så har du en häst som ser ut som de gör när klippningen växt ut en bra bit och långt ifrån naken.
 
Sv: Klippning - mothårs?

Klipper alltid mothårs, har dock lite andra "tekniker" för att få raka kanter mm, dessvärre svårt att förklara... lyfter liksom skären från kroppen sakterliga... svårt som sagt, men lätt att göra :laugh:

Det är nog typ så jag gjort på bogen nu, så blev det liksom int en direkt övergång mellan klippt/långhårigt. Så syntes det inte att jag inte fick till någon rak kant alls (läs: orkade inte ens försöka, det är långt i från färdigklippt och hästen går bara hemma just nu ;)).
 
Sv: Klippning - mothårs?

Haha eh jo kanske lite men detta försvinner efter ett par dagar på den pälskaninen jag hade innan :) Ska det rakas i framtiden så blir det mothårs! Däremot om man inte har någon egen klippmaskin så är det svårt att köpa egna skär :crazy:
 
Sv: Klippning - mothårs?

jag klipper alltid rakt mot, tycker det blir bäst så :)

Hur går det med maskinen annars, är du nöjd?
Vad säger Tiger?
 
Sv: Klippning - mothårs?

Jag behövde ju en adapter :p Men maskinen verkar ok. Pvn gnällde inte heller men han har inte inspekterat den så noga, den lilla från Hööks svor han långa ramsor om vilken skitkvalite det var rakt igenom :angel:

Förhoppningvis har samma ovan nämnda pv fixat en adapter under veckan så jag kan ladda den när jag kommer hem i helgen. Blir nog inte mycket klippning dock men kanske hinner testa lite åtm. Tiger är dock helt okej nu med den andra, enveten träning ger resultat :D Men jag hoppas Mosermaskinen vibrerar mindre och klipper bättre, för han är kittlig as hell så den kanske är bättre på magen än den jag har nu?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 822
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Skulle önska om nån lite pedagogiskt skulle kunna berätta hur ni brukar klippa era hästar. Alltså inte vilken typ av klippning utan just...
Svar
6
· Visningar
2 556
Senast: sweep
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 389
Senast: Elaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp