Bukefalos 28 år!

Klipptråden

Sv: Klipptråden

Det är inte lätt med dom lättfödda. Mitt sto är ju väldigt lättfödd. Men den vita är en hingst och allt bara rinner av.
Han får en skottkärra med hösilage på kvällen, ett par kg kraftfoder, soja, betfor. Han är lyckligt lottad.

Det låter som att din planerade klippning kommer att bli super!
 
Sv: Klipptråden

KL
Jag fattar inte varför folk vill ha sina hästar helklippta fast de är fryskottar. Klipper man inte för funktionens skull? :confused:
 
Sv: Klipptråden

Så här klipper jag mina hästar på hösten
wpid-dsc_4541.jpg

wpid-dsc_4538.jpg

Dvs filtklippning

Senare på hösten blir det halvklippning, halv hals och halva magen normalt sett.
wpid-dsc_1616.jpg



Men nu står jag i valet o kvalet om jag skall helklippa min lilla grå. Sadeln glider så förbannat på hennes långa päls, det är hopplöst att rida med sadel på vinterpälsen. Pälsen viker sig framåt o vad jag än lägger på henne(antiglidpaddar, utprovat, bomlöst eller t.o.m. tömkörningsgjord) glider på pälsen. Har nu hört ryktas att utan pälsen blir sadeln lika still som på sommarpälsen. Hade ju varit trevligt att kunna Rida utan att sadla om 4ggr/pass... Isåfall vill jag göra det innan nästa kurs om två veckor.

Vad tror ni? Hon går i lösdrift nämligen, det är det som bär mig emot! I övrigt har hon en grymt bra päls, hon blir varm lätt(flåsig) när det är varmt ute men svettas sällan om det är kallt ute. Har aldrig helklippt, men har filtklippt många ggr och då har hon inte frusit. Jag är väldigt villrådig, Hur sjutton skall jag göra?
 
Sv: Klipptråden

Klippa en plätt under sadeln bara :D

Nä, skämt o sido. Vilket jobbigt problem! Aldrig varit med om något liknande men har bara haft ponnyer med normal ponnypäls :)
 
Sv: Klipptråden

Men fy på dig det betyder ju att du rider förjävligt och sitter och drar och trycker och Gnager med skänkeln fick jag ju Lära mig i en annan tråd . Just jan - mars :)

:bow::bow::bow: Jag hade samma problem när jag red Dec- Feb förra året. :p Attans att man blir så kass på att rida just de månaderna. Måste bero på vinterkläderna?? :D Fick spara en ruta på min jag å.

http://www.facebook.com/sniffinix/p...t=a.10151009167321315.413444.585566314&type=3
bilder på klippningar jag gjort

jag skulle testa att filtklippa din häst fast väldigt lite och se om det blir bra =)

min måste jag helklippa för han får typ fuktutslag och en massa små bulor överallt. Han får inga skav så jag tar numera även bort allt på ryggen. Sparar bara halva huvudet =)

Ser inte bilderna. :) Jo det blir en filtklippning fast en väldigt liten en. Bättre det och klippa mer om det visar sig att det går. Har dock införskaffat mig fler och tjockare täcken till i år också. Ett 500g undertäcke istället för hans 200g innetäcke att ha under utetäcket. Det var omöjligt förra året när det var -30 att ha han ute nästan utan tre täcken då. Men i år lär det räcka med dessa två och dessutom klippa bra mycket mindre! Man lär sig :p

Det är inte lätt med dom lättfödda. Mitt sto är ju väldigt lättfödd. Men den vita är en hingst och allt bara rinner av.
Han får en skottkärra med hösilage på kvällen, ett par kg kraftfoder, soja, betfor. Han är lyckligt lottad.

Det låter som att din planerade klippning kommer att bli super!

Nää det är ju inte det. Och han får ju helt enormt lång och tjock päls!! Han ser redan nu ut som en riktig nallebjörn!!:o Ska klippa han idag eller imorgon. Så det är fasen inte lätt ekvation att få ihop när de är

- lättfödd som stryk
- fryser häcken av sig när det är kallt
- problem med ländrygg
- vääääärldens tjockaste och längsta päls
- går inte jobba inomhus med denna päls utan att klippa han

Så ja det blir att mötas på halva vägen. Man skulle haft kallt ridhus. Men båda ridhusen som jag tränar i varje vecka är tokvarma! Hästarna blir helt lojja om de har enormt mycket päls. Jag hade själv inte orkat springa där i 1½ timme i vinterjacka :D
 
Sv: Klipptråden

Hade jag haft problem med sadeln endast på vinterpäls hade jag klippt. Kan hon inte ha täcke på sig även om hon går i lösdrift? Det har typ alla hästar jag känner som går på lösdrift :)
 
Sv: Klipptråden

Kl

Känner mig lyckligt lottad som inte har nån fryslort, utan kan helklippa utan dåligt samvete. Räcker bra med ett 150g innetäcke och ett tjockt vintertäcke (400g) de kallaste dagarna. :) och såklart lite extra grovfoder.
 
Sv: Klipptråden

Hade jag haft problem med sadeln endast på vinterpäls hade jag klippt. Kan hon inte ha täcke på sig även om hon går i lösdrift? Det har typ alla hästar jag känner som går på lösdrift :)

Självklart skall hon ha täcken om hon blir helklippt! Men jag är ändå orolig för kyla på länden/korset. På vinternätter kan det ju bli neråt -15 här. Hjälper ens ett 300gr täcke då? Och så kommer hon förmodligen ligga o sova i snö/kall mark eftersom hon inte sover i box om nätterna (fast de har ligghall med bädd). Kanske kan investera i magplatta tills dess.

Men om jag klipper nu har hon nog 1cm päls kvar att växa ut innan midvintern... Det hjälper ju lite mot kylan!
 
Sv: Klipptråden

Skillnaden Att helklippa är enorm vilket flera vittnat om i tråden . Klipper du över rygg, länd och kors vilka är hästens primära värmereglerande delar , så tar du bort all hästens egna förmåga att reglera sin värme / kyla .
En klippt päls har aldrig samma funktion ens om den växt ut några millimetrar som en oklippt päls . Stråna är fortfarande "avklippta" och kan därmed inte bete sig riktigt som den icke klippta pälsen gör , fram tills den klippta är fullt utväxt igen .
 
Sv: Klipptråden

Min häst är klippt såhär de senaste 2 åren och det blir samma i år igen. Har även klippt unghästen i samma modell idag, kan dock säga att det är mycket lättare att få det snyggt på en lång varmblodshals än på en tjock islandshästhals... :p

Eftersom du sökte en snygg "hals-modell" så kanske det är intressant att använda denna variant på halsen? :)
 
Sv: Klipptråden

Halvt kl

Hemligheten med hur man än klipper , för de som är intresserade av estetik och helhetsintryck ... Tänk till lite runt era linjer .... Man vill följa hästens symmetri och muskulatur osv . Gör man det blir klippningen harmonisk ....krävs inga stora åtgärder ...
 
Sv: Klipptråden

Ja Mackan, jag rider extra kasst dom månaderna, det måste vara julmaten :angel:
 
Sv: Klipptråden

Så här klippta jag vår lilla skrutta i början av september:

303681_10151052937274748_1356252850_n.jpg


Funkade jättebra =)
Hon frös inte, var alltid varm och go plus att hon torkade på några minuter men förra veckan var det dags att klippa igen och då tyckte jag att jag var smart och helklippte henne vilket jag inte borde ha gjort...
Hon frös!!!
Lilla skruttan frös så hon skakade så nu har hon fått en mysig pyjamas som håller henne varm och go =)

429298_10151112743929748_180995309_n.jpg


Summan av detta blev att jag ångrar min helklippning, jag skulle ha gjort som förra gången och sprat över rygg och länd, det blev en enormt stor skillnad med helklippning...

Mvh Black
 
Sv: Klipptråden

Tack, det värmde... :crazy:

Eftersom jag uppenbarligen är helt blind med hänsyn till estetik får gärna du o mackan visa hur ni anser att denna häst bör klippas istället, då det är dags om ett par veckor... Vore ju hemskt om jag gjorde samma misstag igen... :grin:
 
Sv: Klipptråden

KL

Min vita är lite halvrädd för klippmaskinen så honom klipper jag bara "haklapp" på för enkelhetens skull + att han mest promenadrids nu mer, men blir (blev) svettig även av det.

Tyvärr bästa bild jag har, jag tycker det är svårt att klippa snyggt men jag försöker åtminstone följa hästens muskulatur. Det svåra är att få det likadant på båda sidor, haha ("jacket" ÄR meningen, sååå dålig är jag inte ;) )

DSC_0377.jpg



Lillponnyn som bara är 3 år borde inte klippas MEN han blev svettig av att gå i hagen när solen tittade fram. Han är lite mer lättövertalad och fick därför lite mer klippning:

DSC_0394.jpg


DSC_0407klipp.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 544
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 518
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 626
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 306
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp