Bukefalos 28 år!

Klura på det här med mig..

Sv: Klura på det här med mig..

Jag hittade ingen film där vi är som värst.Jätte mycket till kadenstrav är det ju inte på denna filmen .
Men för mycket kadens i förhållande till var vi står..Hänger ni med?

Tack för övrigt :) Hade aldrig lagt ner så här mycket tid på den här hästen om jag inte tyckt om honom så ofantligt mycket.Trots att han är allt annat än lätt så ger han mig ändå så ofantligt mycket .
 
Sv: Klura på det här med mig..

Ja det var mina tankar o tips, han är ju alltså inte ett dugg lösgjord där och struntar i dina hjälper...så du måste få honom att "komma tillbaka" till dej.
Jag är med dig :D
Då tar vi nästa problem :angel:
Antagligen är det väl bara att nöta..och nöta och befästa allt ytterligare.Jag är samtidigt ändå rätt glad om man kan utrycka det så att han faktiskt löser det på det här sättet för att komma undan än att han gör som han gjorde tidigare .Låste sig helt och hållet och ångade bara på.Detta går att påverka på ett helt annat sätt .
Nu när du säger det så drar jag till minnes just att det här problemet dyker ofta upp när jag flyttar på honom i trav och framförallt när jag kommer åt bogarna på honom .Jag rider helt enkelt för dåligt för att kunna stävja honom när han rinner iväg där och mycket beror lite på hans ketschup maner han håller på med.
Man sitter på ryggen och det händer ingenting sen händer MASSOR för mycket tvärning för mycket böjning och så tappar han framåtbjudningen och en annan sitter mest och ser ut så här :eek:
Känns ofta som mission Impossible..Men ja ja.. vi tragglar på så får vi se var det leder..
 
Sv: Klura på det här med mig..

Man får se ridning som ett livstidsprojekt. Det var väl någon känd hästmänniska som sa att det tar tre livstider att lära sig rida? ;)

Det enda tipset jag skulle ge dig är att kämpa i varenda millisekund för att sitta mitt över hästen. För om du inte gör det, får du inte tag på bogarna (eller hästen) på korrekt sätt, och då kommer det olika fel. Hästen driftar, hästen taktar, hästen tappar rytmen osv osv. Om du kikar på din film ser du hur du och sadeln befinner sig ett par cm utanom "ålen" hela tiden. Om du ska komma åt honom korrekt måste du sitta mitt över, hela tiden, även i högre gångarter. :o (Jag kan det inte själv, så du får inte tro att det är något negativt menat!). Så tänk hur du verkligen sitter på insidan hela tiden, i vartenda steg - det tar tyvärr bara en millisekund för hästen att kasta dig ut. Och då hittar nyckeln inte sitt nyckelhål. ;)
 
Sv: Klura på det här med mig..

Ja men hmm du har ju släppt båda underskänklarna så det är väl inte jättekonstigt att du inte kommer vidare.. i det läget när han skall bli rak så får du ju hålla om med ytterunderskänkel och driva honom fram med innerunderskänkel utan att släppa kontakten med ytter annars flyter han ju ut... utan att klämma nu då förstås och tillsammans med att mjukna och ta fram händerna! Jag orkar inte förklara mer ingående just nu... är trött i hjärnan idag!

:D
 
Sv: Klura på det här med mig..

Han puttar mig till vänster..Klenare i höger bak så du har helt rätt i det och din beskrivning är väldigt slående för den där nyckeln den missar nyckelhålet helt och hållet :rofl: Ungefär som att komma hem sent en lördagkväll från krogen dyngrak och försöka låsa upp dörren *host* Inte så lätt som det låter ..Hur man än försöker pricka rätt så missar man haha :D
Min tränare är på mig hela tiden om min högersida ..Behöver väl knappast nämna att jag är högerhänt oxå vilket ofta slutar med att jag tjyvhåller i högertygeln :o Vilket min häst tagit fasta på..Bekvämt det där att gå där och hänga..Man kan kasta matte ut till vänster så vips får man en högertygel att hänga i.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Ja, ridning är EXAKT som att komma hem berusad på natten och försöka få in nyckeljävelen i hålajävelen (som vi säger här i Skåne)! :D

Min tränare brukar säga att man måste sikta exakt på älgen på ängen för att få viltgryta, det duger inte med att sikta "nästan rätt".

Hästar är makalösa på att hitta våra "hål i sitsen". De må ha mycket liten hjärna, men de lyckas ändå använda den till kreativa lösningar.

Förresten, om du tycker det är svårt att vara i med höger sittben hela tiden (tänk på att ta ditt högerknä till hjälp för att förankra dig lite), så kan du tänka "upp med vänster" istället. Ibland funkar det omvända bättre!
 
Sv: Klura på det här med mig..

+ tillägg till mitt underskänkels inlägg..

Tänk att manken hela tiden vad du än gör skall vara mellan dina höfter , alltså precis framför muttan :D Det + underskänklarna då kan hjälpa dig att räta upp dig.

Jag hade börjat med att korta stiglädren 2 hål och ridit lätt och sett till att underskänklarna ligger still och intill och lite framåt för att ha koll på bogarna+ handen fram och manken mellan höfterna.. då kan dom inte annat än att räta upp sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Klura på det här med mig..

Om du har svårt att komma ner rakt över så utöver alla andra bra tips du har fått här om det så trampa till en aning utåt i stigbygeln på den sida där du inte kommer ner riktigt, (borde vara höger då om han flyttar dej till vänster) INte bli kvar så men med trycket under stortådelen sträcka utåt lite och länga det benet, sen åter på plats med skänkeln. :idea:
 
Sv: Klura på det här med mig..

Superbra tips! Man kan mao tänka att man har ett kikarsikte på framstjärten som ska ringa in manken? (Och i förlängningen occiput antar jag, om man vill ha en rak häst?)
 
Sv: Klura på det här med mig..

Tänker du att du "trampar" (jag förstår att du inte trampar per se, utan mer tänker nedåt) med utsidan av fotbladet eller insidan? Förstår du vad jag menar? Blir det liksom mest tyngd åt lilltån eller åt stortån?

(Suger i mig alla tips, då nya hästen är en mästare på att kasta mig åt vänster och jag är lite ur träning f n - alla tips registeras hungrigt!)
 
Sv: Klura på det här med mig..

Superbra tips! Man kan mao tänka att man har ett kikarsikte på framstjärten som ska ringa in manken? (Och i förlängningen occiput antar jag, om man vill ha en rak häst?)

Jag är inte så mkt för metaforer så jag nöjer mig med manken mellan höfterna :rofl:
 
Sv: Klura på det här med mig..

Om du har svårt att komma ner rakt över så utöver alla andra bra tips du har fått här om det så trampa till en aning utåt i stigbygeln på den sida där du inte kommer ner riktigt, (borde vara höger då om han flyttar dej till vänster) INte bli kvar så men med trycket under stortådelen sträcka utåt lite och länga det benet, sen åter på plats med skänkeln. :idea:

Det fiffiga med att tänka manken mellan höfterna är att du automatiskt trampar ner där du behöver för att få manken mellan höfterna...

Ja om du bara vill tänka på minsta möjliga när du rider, ja som jag då som bara vill ha det så enkelt och logiskt som möjligt :)
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag ska absolut testa Ridning à la Fio nästa gång jag äntrar sadeln! Keep it simple ska bli min nya devis! Och sen ska jag också starta internationell fälttävlan. Nej, vänta nu lite...
 
Sv: Klura på det här med mig..

Tack så hemskt mycket alla :bow: Ska ta med mig era tips i dag när jag rider få se om jag kan få ihop nått vettig Speciellt ditt tips fio ang manken mitt i mellan höfterna så att säga..När du nämde det ramlade ett och annat ner mellan öronen på mig.:D
Tänkte bege mig ner till banan ..om den nu går att rida på vill säga .jäkla minusgrader :mad:
 
Sv: Klura på det här med mig..

Det fiffiga med att tänka manken mellan höfterna är att du automatiskt trampar ner där du behöver för att få manken mellan höfterna...

Ja om du bara vill tänka på minsta möjliga när du rider, ja som jag då som bara vill ha det så enkelt och logiskt som möjligt :)

Ja det blir nog samma sak, ja, när du säger det:idea: Fast kanske att man ibland måste trampa ner extra ändå, men det är ett himla bra tänk, jag gillar såna enkla saker!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klura på det här med mig..

är jag dum om jag inte förstår vad kadenstrav är? :angel: förklara gärna för mig :p

jag känner lite igen mig i vad du skriver. jag rider en kallblodstravare som har haft lite taktproblem i trav o galopp. nu har han helt klockren 2-takts trav o galoppen är mkt bättre :eek: MEN han är inte lika framåt som han var förut, eller som jag upplever det. :confused: tycker det går så sakta när man är van med hans symaskinstrav :p

just nu rider jag mkt uteritter i stället för att rida på bana, eftersom jag bara blir frustrerad. longerar/tömkör på bana, och om jag rider på bana så är det för tränare. men jag känner att jag inte får så mkt hjälp där ändå..

ledsen för lite trådkap, men känner mig lite lost o fundersam :crazy:
 
Sv: Klura på det här med mig..

kapa på du.. :) Inte mig imot..Någon av de andra kan säkert förklara bättre för dig än vad jag just nu kan.Är grisigt trött.

Vår lilla ridtur till banan blev en mindre katastrof då det faktiskt inte blev någon ridning alls där ..vi kom dit.. och brevid stod en större traktorvagn med släpet i tipplägge.Och längst upp på släpet låg grus kvar och det släppte lite så fort det blåste vilket gav i från sig ett rassel när gruset rullade ner mot marken. Knas dog ihop fullständigt till en nervös liten blöt krake .Så det var liksom inte ens någon idé att försöka sig på att rida. Dock provade jag fios tips på vägen dit och hem i skritt .Lättare sagt än gjort det kan jag säga .Knas tyckte att matte var pest och pina för hon blev ju kvar mer mitt över hur han än slingrade runt som en orm.Eftersom han var så pass spänd som han var så blev ju inte travabetet nån höjdare heller..provade lite på vägen hem.Men gav tillslut upp och har bestämt att fara till ridhuset i morgon i stället .Får se om jag kan få ridningen filmad.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Tänker du att du "trampar" (jag förstår att du inte trampar per se, utan mer tänker nedåt) med utsidan av fotbladet eller insidan? Förstår du vad jag menar? Blir det liksom mest tyngd åt lilltån eller åt stortån?

(Suger i mig alla tips, då nya hästen är en mästare på att kasta mig åt vänster och jag är lite ur träning f n - alla tips registeras hungrigt!)

Stortån.:)

När jag tänker på det så tror jag att precis som fio säger blir det så med hennes tänk - under förutsättning att man har fötterna rätt placerade i stigbyglarna, förstås, inte kniper med knäna eller så (med tanke på annan tråd) :idea:

+ till fio:

Jag får utslag av metaforer i ridning, när dom blir för långt från vad man pratar om:rofl: Det räcker så bra med hur fio uttryckte det, så vill jag ha det:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp