Klura på det här med mig..

Qodrofenia

Trådstartare
En del av er vet hur vi (jag och min häst) kämpar på med våra begränsningar.
Nu har vi fått ett litet pikant problem om halsen.Takten har blivit betydligt bättre på herr hattifnatt MEN! Ibland ramlar han in i kadenstrav oftast när det blir lite jobbigt hamnar han i det läget.Upplever att det dyker upp i bland speciellt om jag rakriktar på böjt spår tex. Antagligen understödjer jag honom för dåligt påväg in i rakriktningen?Och då hittar han på en lösning själv?
Det säger "tjoff" och så blir hela hästen som kola och hästen svajar så man blir sjösjuk :o

Jag vet ju att han i det här läget släpper rygg och tappar framåtbjudning. Han har ju haft abnorma taktproblem Och ur det än kommer omkring är han ju trots kadenstraven just då takfast.Kan jag ha överseende med de de få steg det handlar om åt gången ?
Lägger jag till sätet fortsätter han bara.Och f*n ta mig om jag råkar gungar med :eek:
Jag brukar inte göra någon stor grej av det utan lättar ur i handen och smyger på skänkel och då smyger han ur in i arbetstrav igen.Det är ju inget jag berömmer eller främjar på något vis.
Min fråga är snarare hur skadligt det egentligen är där vi är nu? Inte för att vi ska hålla på med några avancerade dressyrrörelser i framtiden men ändå?
Vi håller ju fortfarande på med grunderna där takt och lösgjordhet/kontakt är A&O (det är det iof alltid)Men just på en sådan indivd som min, som jätte lätt blir spänd och när han blir det tappar han takten och blir hög och låst.Och ibland även blockerad.
Behöver jag ojja mig mycket ? Han sitter inte ihop det vet jag .Samtidigt känns det som att jag inte riktigt kan kräva att han gör det hela tiden heller i nuläget utan det känns som om jag får välja mellan pest eller kolera.Han har inte styrka att hålla ihop hela vägen ännu .
kan jag fortsätta och bara rida ur det som om inget hänt och inte ojja mig så värst mycket att vi hamnar där i bland ?
(Han kanske rent av hittar en bättre takt ur det?)Hellre takt än otakt eller?
En skickligare ryttare skulle antagligen lösa problemet omedelbums, men nu är han fast med lilla mig den stackaren :p

Hur resonerar ni andra?

*Hoppas någon förstår min förvirrade beskrivning*
 
Senast ändrad:
Sv: Klura på det här med mig..

Ingen?
Någon måste väl suttit på en kadens travande häst?Varför blev det så? Hur gjorde ni för att komma ur det?
Finns ju så otroligt mycket experter här så någon borde väl stött på liknande problem?
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag har aldrig haft ditt problem så jag funderar helt fritt.

Rent spontant skulle jag undvika de situationer där hästen gärna vill balanstrava, om sådana går att identifiera. Kanske går det för snabbt fram? Alltså att du ställer för höga krav för snabbt. Det behöver inte vara dåligt, du kanske bara har en mycket ambitiös häst. De är de som är svårast att rida :).

Om hästen nu trillar in i balanstraven skulle jag bara smyga ur den, så som du gör nu. Inte bestraffa utan låtsas som att det regnar och rida vidare.

Takten först. Försök hitta övningar som ställer lagom mycket krav. Mer krav - så hästen utvecklas, men inte så mycket att det blir balanstrav. Kanske lägga mer fokus i galoppen och höja kraven där. Då kommer ju styrkan i traven också.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Är rätt slut i huvet så orkar inte direkt göra en utläggning.
Men om/när det händer mig driver jag på för att påminna om bakben och visa att det inte är vad jag velat av hästen. Sen får man gå tillbaka till en mer samlad/arbetstrav/vad man nu vill kalla det eller vad man gjorde. Det är ju typ genom "misstagen" vi lär oss vägen fram till det rätta.
 
Sv: Klura på det här med mig..

1000-tack för svar :bow:
Han är väldigt överambitiös Och han ger ofta för mycket av allt oavsett vad man ber honom göra.väldigt mycket ketschup effekt..först kommer ingenting sen kommer allt på en gång :o
Snabbt fram går det inte. utan allt går snarare i snigelfart då hästen absolut inte går att stressa in eller tvinga in i nått han inte är psykiskt eller fysiskt färdig för.Det är svårt att lägga hela träningen på en nivå där det går framåt utbildningsmässigt då det känns som om man balanserar på en sytråd hela tiden.
Skulle jag tex gå på honom lite för mycket när han hamnar i balanstraven skulle han tappa takten och det har även hänt någon gång att jag försökt hinna på honom precis innan när jag känt att det nog varit på väg.Han blir då lite spänd och kort i gången så det är liksom väldigt svårt att veta vad man ska acceptera för att komma vidare.
Nu är han ju inte avlad för ändamålet heller och har mer problem än normalhästen med att kordinera sig på ett tillfredställande sätt..Han kan men det blir för mycket hela tiden i förhållande till var han står utbildningsmässigt.
Galoppen jobbar vi mest med ute då han fortfarande blir spänd i det arbetet på banan.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag menar inte att utbildningen går för fort över tid utan just när du sitter på volten och ber om rakriktning - att du just i den sekunden är för snabb.

Jag red en väldigt ambitiös tidigare, han hade väldigt lätt för sig så det blev ändå "rätt" när han tog i för mycket. Problemet där var att jag inte hann med när han gjorde rätt *100 så då blev det pannkaka. Jag fick vara väldigt långsam i mitt tänk. Ville jag samla galoppen lite fick jag tänka att jag det skulle ta två varv, annars hade jag hästen i piruettgalopp innan jag visste ordet av och eftersom jag inte var tekniskt med på det blev det pannkaka.

Eller kanske du är för långsam i ditt tänk och går inte ur övningen innan han tycker det är jobbigt och balanstravar?

Hmmm....
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag tycker det är skitsvårt faktiskt ..Även drivandet ur får jag liksom smyga dit för att vi inte ska tappa takten tex.Och precis som du säger så handlar det ju mycket om "gör om ,gör rätt"
Problemet beror nog till stor del på mig också då jag kan bli lite yvig i min hjälpgivning.Gör jag något för abrupt .Det kan räcka med en för hastig eller för stor hjälp just då osv sällan i handen bör kanske tilläggas.
Kan det ändå på något sätt vara stärkande för takten för honom även om det är fel att han hamnar där?
 
Sv: Klura på det här med mig..

Det tror jag! Jag tror hästen måste "testa sina vingar" (eller testa sina ben? :D) för att hitta takt, inte bara gå där vi ber dom. Det är bättre att det blir lite hit och dit ett tag och man är konsekvent i hur man löser det tycker jag.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Det tror jag! Jag tror hästen måste "testa sina vingar" (eller testa sina ben? :D) för att hitta takt, inte bara gå där vi ber dom. Det är bättre att det blir lite hit och dit ett tag och man är konsekvent i hur man löser det tycker jag.

Lite så tänker jag oxå..Ville mest få en reflektion av andra så jag inte snurrar till det för mig själv .Eller att jag fastnar i att det är jätte farligt att vi hamnar där lite då och då.Det är ju inte alls meningen att vi ska hamna i det läget alls.Och det ska absolut inte finnas med som någon sorts slutprodukt i travregistret.
Tack för att du tog dig tid att svara :bow:
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag tror det är en kombination av båda ..I bland är jag för snabb i bland för långsam .Sen handlar det lite om hur snabbt han rättar sig på mina hjälper oxå.Jag förväntar mig ofta en fördröjning i mellan hjälper och hans reaktion för han behöver i bland tid att koordinera sig själv.
Men i takt med att han blir starkare så blir fördröjningen kortare och jag blir tagen på sängen lite och blir i bland ganska paff hur väl han rättar sig.
Jag känner igen båda grejerna du nämner nämligen..:o
 
Sv: Klura på det här med mig..

Ingen?
Någon måste väl suttit på en kadens travande häst?Varför blev det så? Hur gjorde ni för att komma ur det?
Finns ju så otroligt mycket experter här så någon borde väl stött på liknande problem?

Ja men herregud vänta lite, vi sitter inte här dygnet runt :D

Mitt råd, sitt absolut inte i den traven för där gömmer han sig och det kan vara ett helvete att ta sig ur.. När han kommer dit så får du rida fram ordentligt för skänkeln.

Där är det jobbigt och hästen är inte lösgjord nog, därför hamnar dom i kadens eftersom rörelsen inte går igenom, men du måste igenom och då är det framåtdrivande som gäller och mer lösgörande.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag tror det är en kombination av båda ..I bland är jag för snabb i bland för långsam .Sen handlar det lite om hur snabbt han rättar sig på mina hjälper oxå.Jag förväntar mig ofta en fördröjning i mellan hjälper och hans reaktion för han behöver i bland tid att koordinera sig själv.
Men i takt med att han blir starkare så blir fördröjningen kortare och jag blir tagen på sängen lite och blir i bland ganska paff hur väl han rättar sig.
Jag känner igen båda grejerna du nämner nämligen..:o

Du har fått en massa bra svar så egentligen har jag inte så mycket att säga men....

Jag tror att du nog egentligen känner om han är kvar eller inte på dina hjälper, och är han inte det så är det fel, (som han ju inte är i kadenstrav) och han kommer mest troligt att slingra undan genom att ligga på framåt snabbt tex, eller genom att inte vilja svara framåt, det är alltså kanske inte du som är för snabb eller långsam utan att han blir irirterad för att du inte var nöjd med hans "smitarförsök" och försöker komma undan dina krav på återgång i bättre arbete....

Min som inte alls har haft samma problem som din men ändå varit svår att få i en bra taktmässig trav tidigare, har nu ett register som ibland kan lura mej en stund, tills jag känner att det inte skulle gå att utföra en enda rörelse längre, för hon har slunkit ur snyggt och bara travar på, halvhalterna går tex inte längre igenom,:cool: Om du förstår hur jag menar:D
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag skulle kunna tänka mig att du nu har fastnat i den långsamma takten där han behövde vara för att hitta den.
nu är det dags att försöka kvicka på bakbenen lite o även kunna öka takten- minska igen. Den får inte själv bli kvar eller t o m börja därbak.

mkt övergångar från skritt o även halt. klättring stärker oxå förmågan.

Begär att den ska vara snabbare- ta i med lite kortare steg.

Galoppen tror jag inte tillför ngt... direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Klura på det här med mig..

försöka svara alla i ett svep..
Fio
Det är lite så jag ser på det oxå .Är inte alls förtjust i att vi hamnar i det där och samtidigt är det svårt att komma ur för han är så nedrans känslig.Råkar jag göra för mycket blir det mest blaj av alltihop när vi ska gå ur det.Och just skänkeln är lite si och så med just hur han tar den.Han har nu på ett annat sätt börjat acceptera den på ett mer tillfredställande sätt utan att bli spänd.
Det här sitter ju ihop med lösgjordheten precis som du säger för när han kommer loss så accepterar han mina hjälper på ett helt annat sätt och kadenstraven kommer innan precis som du säger.

Flashlight
Just nu tror jag att det är en kombination av att han dels slingrar sig lite och just att han inte är igenom ordentligt.Ofta är det ju i jobbet för bättre lösgjordhet han gör så här.
Det är svårt just för jag har nog fasnat i takttänket lite väl mycket jag vågar liksom inte riktigt gå vidare för jag räds att han inte orkar.. är stadig nog osv. Han är ofta "hal som en ål" att rida och just att rida framåt har varit ett gisel för mig pga att jag hela tiden tror att han ska tappa takt och balans. Min tränare påvisade det ganska tydligt för mig sist .just att jag nu måste börja lita på att han faktiskt orkar och har blivit så pass stadig att han håller ihop även om jag rider på friskare framåt tex.

Axel
Så vansiningt långsamt rider vi inte längre men precis som du säger för ett par månader sedan var det det som behövdes för att han skulle hitta takten ordentligt .Vi rider mycket övergångar men det ska nog till ännu mer av den varan just för som du säger kvicka på där bak.
Jag tror inte heller galoppen tillför ett jota faktiskt :D

Ska se om jag kan hitta nån film där det syns...
 
Sv: Klura på det här med mig..

Då jag upplevt det är då hästarna inte svarat fram. De går mer uppåt än framåt genom kroppen. Så jag rider på mer fram och ev sänker jag formen i halsen något beroende på om den också höjts i det ögonblick hästen börjar hänga kvar/gå upp istället för fram.

Jag försöker reda ut det så fort det går genom att rida fram. Man behöver ju inte bli mer våldsam för att man skyndar sig ur det.

Min unghäst har väldigt lätt för att gå så och balanstrava är ngt han är förtjust i. Han svarar inte alltid fram för skänkeln än. Och då kan han gå med felaktigt häng i steget. Han går inte fram genom hela kroppen även om han ökar tempo/takt något vid skänkelns inverkan. Balanstrava gör han lös eller under tömkörning om något blir helfestligt och läskigt. Då har jag svårare att sänka formen fram iom att jag inte kan flytta mina händer/tömmarna på samma sätt som under ridning.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Höhö
Jag gör tvärt imot många andra på buke Och bjuder på mina och hästens brister medvetet för att få mer tankar och insikter ;) Klippte ihop lite snabbt där våra problem syns och framförallt hur nära kadenstraven han ligger många ggr .
Tyvärr är underlaget dåligt på denna film. Red sent på em och det hade börjat frysa på och han gillar inte när underlaget inte är tillförlitligt ömsom hårt mjukt och bitvis gropigt tyvärr .Sen hade vi inte varit på banan heller på nån vecka utan mest ridit ute i skogen innan detta pass.Så att han inte kommer loss riktigt är inte så konstigt.
Som kuriosa var jag faktiskt med i huvudet för en gång skull..Men vad hjälpte det?! :o
http://www.youtube.com/watch?v=o3RUtgFgjTo
 
Senast ändrad:
Sv: Klura på det här med mig..

Jag tycker det är jätteroligt att du gör det! Tack för det!:laugh:

Jag tänkte att det var fasen vad avanserat av en vb-travare att kunna gå i kadenstrav. Nu när jag ser filmen är det ju inte riktigt så det ser ut då mitt dressyrhalvblod sysslar med det.:D
Däremot liknar det lite det min Islandsgubbe sysslat med mycket förr då han blivit spänd. Tränaren brukar vråla "Inte knaaaaata! Han knaaaataaar!"
Men det är väl det lilla felaktiga häng man kan få i de här typerna av häst. :p

På Islandsgubben går det inte att bara rida på så mkt mer framåt ur det där. När han knatar, som vi kallar det, låser han sig ju i ryggen och tappar den. Så jag vill ur den formen fort. Jag brukar böja hästen lite lätt(dvs in på stor volt) och försöka få ner formen igen något snäpp och lite, lite mer drivning. Min kan knata öven på böjt spår. Men det böjda är svårare. Jag brukar sen se till att hästen verkligen är där för sitsen och skänkeln och att formen är korrekt. Sen testar vi att rida rakt igen.

Jag kan glädja dig med att iaf min häst knatar inte mer då han är fullt igång. Det tränade vi bort. Men nu är det lite tillbaks igen efter en lång vila(lite små ridturer då en sjuk matte orkade några dagar/v) som för den 27-åringen ledde till lite stelhet och framför allt mkt tappad styrka. Men det försvinner nog snart igen. Så fort jag lyckas få honom helt lösgjord och spänningsfri så brukar han få korrekt takt. Tyvärr inte helt lätt på den gamle gubben som vilat.:crazy:
 
Sv: Klura på det här med mig..

Dum fråga :o : är det där verkligen balanstrav? Är det inte taktfel?

Skickar några "heja er" genom cyberrymden, jag tycker du är jätteduktig som kämpar på! :bump:
 
Sv: Klura på det här med mig..

Tack för svar..Jag hittade ingen film där han går som värst.Här ligger han på gränsen till och från och vid ett tillfälle går han in i det men jag får hejd på det och han blir inte så illa som det kan bli.Håller jag om med överkänkeln blir det inte riktigt så illa.Min är lite tvärt om i gämförelse med din isis.Lägger jag den här herrn djupare blir det snarare värre pga att han då släpper upp mer bak.Jag måste snarare tänka mer upp och fram och helst inte vända just i det skedet eftersom det mycket beror på brist på framåtbjudning.Och vänder jag där och då tappar han lite allt möjligt."Knata"Har vi oxå gjort tro mig .Vi hadde en period när han hade fullt sjå med takten och då blev det ofta skrittinslag bak medans han travade fram.

Jag stör mig på att jag ridit väldigt lite aktivt i en längre period.Skyller på att jag har så pass trevligt ridsällskap nu för tiden (maken rider ju den andra dagligen) Så den mer aktiva dressyrridningen har fått stå tillbaka en hel del tyvärr.:o
Hästen mår bäst i kroppen om han får gå på banan minst 2-3 dagar i veckan. då utveckas han som han ska i stort sätt.Jag stöter ju på dessa problem mer när det blir lite si och så med den varan.Han är ju 13 år nu och det krävs lite att hålla farbror i trim fullt ut.Lite mer än det jag förtillfället ger honom.
 
Sv: Klura på det här med mig..

Jag tänkte som tuaphua ang kadenstrav men förstår nu också mera och jag kallar det nog mera dels rinna iväg och dels en liten stund såg man att han stannade upp lite och gjorde nåt som för att ta sig ur kraven, men det såg mera ut som tendens till istadighet mot hjälperna?

Min kan verkligen rinna iväg eller trippa iväg eller vad man nu ska kalla det, men det är absolut no no, numera vilekt hon vet, - faktiskt. Det var hennes paradnummer förrut.

Som tuaphua är jag mera inne på att inte rida framåt ur det där, utan få tillbaka honom till hjälperna genom att forma, och jag skulle rida många övergångar först, halt-skritt och sen halt-skritt- trav. Olika mera bakbensbefrämjande:D rörelser, som får igång aktiviteten, som sidvärts, skänkelvikning från spåret in mot medellinjen o tillbaka, öka o minska en volt, bågar och faktiskt att rida den där grundfyrkanten och rida rakt, men med tydlig eller överdriven hörnpassering Det finns en risk att man ibland fastnar i böjda spår för att få tillbaka en häst men att rida rakt omväxlande är väldigt bra för att få tag på utsidan (som det handlar mycket om)


Ja det var mina tankar o tips, han är ju alltså inte ett dugg lösgjord där och struntar i dina hjälper...så du måste få honom att "komma tillbaka" till dej.

Ang rida på framåt så enligt min erfarenhet nu med denna häst så måste man först ha hästen alltid i en någotsånär bra grundbalans/takt innan det funkar att rida på framåt. Då jag nu har det på plats och inte godtar annat som arbetsform, så rider jag NU på framåt för att få något att rida på för att få hästen på hjälperna. Tidigare hade hon "rantat" hon med. Då funkar inte konceptet framåt på det sättet.
På vissa hästar funkar framåt direkt, eftersom de är annorlunda skapta, som tex mina tidigare hästar allihop...

Ville bara utveckla det lite mer för man får ofta tipset rid på framåt och det är rätt i de flesta fall men inte alla, inte till att börja med, man har ett jobb att nå dit. Tycker jag och för mej i alla fall.


Håller med Jacko för övrigt ang att du kämpar på!!
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp