Knabstrupper - Frieser

HEXE

Trådstartare
Jag skall betäcka ett stamboksfört homozygot Knabstrupper sto med en godkänd Frieser hingst (Melle) och då blir avkomman en partbreed frieser och kan visas för tyska dommare som kommer till sverige.
MEN nu undrar jag om man kan få fölet att registreras som Knabstrupper? förr vet jag att man kunde regga en prickig häst med okänd härstamning men dom har tydligen stängt stamboken för sådana registreringar i sverige, och nu undrar jag i fall någon vet om jag kan åka till Danmark och visa fölet och få den reggad i den Danska stamboken, Mamman är som sagt homosygot så det blir en tigrered avkomma.
Någon som vet??? :confused:
 
Måste bara fråga vad man har för mål med en sån korsning?
 
Ja, om du med svarta färgen menar att hela hästen är svart, fläckarna kan ju vara svarta.
 
Är han inte bara avelsvärderad i Sverige???? Finns det verkligen godkända frieserhingstar i Sverige? Bara nyfiken, vart hamnar hans föl i för register?
 
Ja, det tigrerade anlaget är dominant över helfärgat. Men kan man inte regga den som knabstrupper rätt av? På knabstrupperutställningar finns det ju med hästar med mer än hälften sv halvblod i, exempelvis? Och hästen har ju inte okänd stam, du vet ju vad som finns bakom.
 
här är iaf en link till danska knabstrupförbundet, där kan du nog hitta info ang. registrering link
 
Är han inte bara avelsvärderad i Sverige???? Finns det verkligen godkända frieserhingstar i Sverige? Bara nyfiken, vart hamnar hans föl i för register?

Nej..vad jag vet så finns det inga gdk frieserhingstar i sverige.
 
Nej, nej nej!!!!

Varför i hela friden skall du inte använda en Knabstrupper till ditt sto?

Vår fina ras är så liten och behöver alla tillskott det går.
Tänk dig noga för en gång till!

Jag skulle absolut valt en fin Knabstrupper av barocktyp till mitt sto.
Då skulle du göra en kulturell gärning.
Som du säkert vet går det att följa härstamningar bakåt ända till 1683. Det kan inte många raser skryta med.

Snälla du var inte med och bidra till att rasen försvinner.
:(

Och om du nu absolut vill korsa ditt sto välj en häst med samma typ och gärna en ras så du kan regga fölet som Knabbis om den blir prickig. Kolla på Knabstrupperförbundets hemsida.
 
Re: Nej, nej nej!!!!

Andalusier, Fredriksborgare, Frieser och Knabstrupper = AR
Min är dessutom redan Knabstrupper- Fredriksborgare.
Hon är dessutom linjeavlad på Hugin derför faller Zeb den enda hingsten som jag verkligen gillar bort, jag skulle däremot aldrig drömma om att beblanda min häst av barock typ med ett halvblod.
 
Prickarna är som du säger dominant och hon bär redan på svarttiger anlaget.
Man har tills ganska nyligen kunnat få in prickiga hästar i den svenska stamboken men den är nu stängd för nya "prickar" MEN som min fråga löd så är det förmodligen så att jag kan ta färjan över sundet och visa min avkomma i DK och få med mig en registrerad Knabstrupper hem, men det var liksom det som var själva frågan till någon som vet bättre än mig. :smirk:
 
Melle har varit godkänd i den Holländska stamboken (och i Sverige) men av olika anledningar är han inte det längre och hans ägare på Nobynäs Säteri har valt att gå ur svenska och Holländska Frieser förbundet, allt om detta finns att läsa på deras hemsida.
Numera är Melle godkänd för avel via Tyska Frieser förbundet och jag kan visa avkomman för tyska dommare som kommer till Sverige och bäbisen blir då en Part- breed Frieser och kan poängbedömmas men är ej godkännd för vidare avel.
Därför känns det mer intressant att eventuellt få reggat den som Knabstrupper, Tidigare när Melle var godkänd i Holland så var det omöjligt att komma åt en betäckning med honnom eftersom dom hingstägarna som lånar ut sina hingstar till NÅGOT annat än stamboksförda frieser ston blev uteslutna ur deras avelsförbund, men nu betäcker han endast stamboksförda ston av lämplig ras.
 
Har du sett Melle??? mitt sto har utmärkt gång och jag trodde att det var målet med all genomtänkt avel med focus på dressyren, men vem vet den kanske går i pass gång och blir grön randig och då får väll den lilla vännen bli en älskad gårdshäst här hemma!!! ;)
 
Re: Nej, nej nej!!!!

Knabstruppern är redan en rejält uppblandad om än en gammal hästras därav dom vita registreringspapprena.
Om du tittar på dom danska uppfödarnas hemsidor så ser du att många av dom ganska dyra saluhästarna inte har fullkommlig stam som vi är vana vid med andra raser.
Jag har tänkt mig noga för!!!!
Vad har du för bra förslag på knabstrupperhingstar av barocktyp här i södra Sverige, och nu pratar jag inte om dom som är till hälften halvblod avlade på prestation innom hoppning. Som sagt Zeb är pappa till mitt sto.
Jag frågar i gen vad är det som skiljer Friesern och Knabstruppern av den gammla stammen så mycket åt så att det kann bli aldeles fel.
Jag följer ju den gamla fina traditionen att blanda knabben med andra raser av lämplig typ
 
Re: Nej, nej nej!!!!

Du skriver att ditt sto är linjeavlad på Hugin? Vad har det med Zeb att göra? Han har ingen som heter så i sin stamtavla. Men det klart det finns ju fler som heter Zeb. Vilken pratar du om?
 
Re: Nej, nej nej!!!!

Rasen försvinner??? Hur då? Dom tillåter ju vad som helst i den rasföreningen (nästan). Alla blir ju reggade som Knabstrup, Jag tycker det är synd för ursprungsrasen kanske försvinner så småningom men jag tror att dom själva bidrar till det pga. inblandning med andra raser. Jag har själv haft en häst som reggades där med okänd härstamning. Sen vet jag små på 115 cm som också är reggade som knabstrup med full stam där hälften var shettis??? Jag vet att dom har olika stambokar men folk vet inte att skilja på häst och häst. Står det knabstrup så tror alla att det är en knabstrup. Lika är det med Appaloosan hur många tror inte att alla prickiga inkl.knabstrup är en appaloosa. Så fort dom har lite tigrering eller prickar så är det appaloosor, sen att det är utan stam det spelar ingen roll. En appaloosa är så dyrbar så det finns ingen som inte har stamtavla på sin häst då betyder det bara att den inte är en appaloosa, kanske en knabbekorsning...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 786
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Min b-ponny är importerad från Danmark från början. 2007 el. 2008 om jag har fattat det hela rätt. Första Svenska ägarbeviset är reggat...
Svar
3
· Visningar
2 157
Senast: Görel
·
Avel Jag undrar hur dessa för Sverige "nya" raser bär sig åt, exempelvis Nokotahästen och liknande udda raser. Har de egna stamböcker här i...
2
Svar
28
· Visningar
2 877
Senast: Sylvatica
·
Avel Någon som vet nåt om hesslegårds Rubin? Funderar på att betäcka med honom nästa år:). I vilket/vilka förbund är han godkänd? Som jag...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp