Bukefalos 28 år!

" Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

makarontanten

Trådstartare
Kan man annat än att skratta åt dessa djur ibland?;)

Hundar är individer, och ja, det ser man verkligen. Min hund är bara 6 månader, men jösses vilka roliga/knäppa/saker hon har för sig redan, som gör just henne till henne. Vad gör era hundar som är personligt och lite roligt som inte alla hundar gör?

Min har flera egna ideer. Jag har tex upptäckt att varje gång jag tar fram dammsugaren ska hon äta. Jag har mat framme hela tiden och hon går och småpillar i det, men just vid dammsugmimg ska hon äta, och det ordentligt ( tror hon jag ska dammsuga upp hennes mat eller vad handlar det om;)?)

En annan ide hon har, är att jag gömde falukorv i ett träd vid lite övning för näsan en gång. Idag går hon fram till vissa träd och helt enkelt kräver att det ska finnas godis i barken:D

Vid sänggående sover hon gärna på en matta i sovrummet. Hon får vara i sängen, men jag tror hon tycker det är för varmt. Men... om man går på toa på natten/morgonen, så när man kommer tillbaka har hon lagt sig PÅ kudden och vägrar flytta sig därifrån. Puttar man bort henne blir hon sur och blänger.

Eftersom hon är valp än, och inte så självständig att hon sticker, så går det ha henne lös mycket, och hon håller sig i närheten. Jag fick hjärtat i halsgropen vid första kontakten med en hare när hon var lös. Hon blev rädd och kom tillbaka till mig direkt:D. Är hon däremot i koppel så drar hon som en galning i kopplet. Detta har efter första gången upprepats flera gånger. Drar i kopplet och ska "jaga" om hon är fast, är rädd och vågar inte om hon är lös.

Hon ÄLSKAR den mannen jag träffar, blir helt till sig när han kommer, vill busa, vill leka, fjäskar och beter sig som om hon är störtkär. MEN... går vi ut tillsammans med henne så finns han inte alls längre. Han kan kalla på henne, han kan busa, muta med godis, olika ljud, olika lekar, springa och tjoa, hon bryr sig inte, för då är det BARA matte som gäller:love::angel:
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Tja, var ska jag börja. På 12 år har hon lyckats samla på sig en del egenheter :D

Det absolut sötaste hon gör att att begära kramar. Om jag har suttit och gjort annat för länge kan hon komma fram, buffa lite på mig och då vill hon ha en kram. Ignorerar jag henne börjar hon yla :D men om jag bara ger henne en kort kram går hon därifrån alldeles nöjd :love:

Om vi är ute och går och jag börjar gå för fort för hennes smak (vilket varierar, vissa dagar är det duracellkanin, andra dagar klister under tassarna) då tvärnitar hon och tar inte ett steg. Det spelar ingen roll om jag drar i kopplet, hon rör sig inte ur fläcken förrän jag går fram till henne och vi "börjar om" i lagom takt :D

Varje kväll efter sista promenaden på kvällen får hon en tuggpinne. Om jag skulle glömma detta springer hon runt mig i cirklar tills jag "ger mig".

Hon har en leksak som är en anka som hon har haft i 5 (!) år. Anledningen till att den håller än är att hon knappast biter i den. Hon bara bär runt den väldigt försiktigt (men stolt! :D), står över den och ylar så fort någon närmar sig och ibland får den sig en genomtvätt.

När hon "leker" med ovan nämnda anka (dvs står över den) så låter hon som om man utför djurmisshandel. Har aldrig hört något friskt djur som låter på det sättet.
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Min oxå lite mer än 6 månader och älskar att krypa in i min tröja, har ofta huvtröjor som är lite stora och vill han in så ställer han sig och försöker få in nosen mellan halsen och halsöppningen eller om det är dragkedja som är lite öppet så kravlar han sig in så gott det går och somnar direkt! Däremot så har han ju blivit lite större fast han ändå är rätt liten så ibland sticker halva hunden ut!

Så är han väldigt pussig och har t.o.m lärt sig att pussas på kommando, och så ska han alltid sticka in hela tungan rätt upp i näsan på en, supermysigt :eek:

Trots sin storlek så älskar han att leka med stora hundar, jämnstora hundar duger inte alls lika bra!

Så visar han duktigt att jag har glömt att ta av overallen så då står han och trampar med bakbenen som om han försöker kliva ur den själv!
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

KL

Mysiga vovvar:love:

Glömde min hunds morgonrutiner.

Jag ligger i sängen och när hon kommer upp i sängen själv, är det av två olika anledningar. Är hon trött vill hon gosa, lägga sig nära, på kudden och sova vidare, eller så är hon kissenödig, men då drar hon tassen i ansikten på en och slickar mig i ansiktet tills jag går upp. Är jag riktigt trött och verkligen inte vill just då, hoppar hon efter en stund ner från sängen och gnäller. Det dåliga samvetet kommer förstås, och hon får alltid upp mig då för att gå ut;)
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Min vavva blir väldigt arg om jag inte klappar han konstant när jag sitter i soffan. Det börjar med att jag ignorerar han när han krafsar på min arm eller hand. Sedan smyger han iväg, upp på ryggstödet och fram till mitt huvud. Då sätter han bägge tassar mot mitt huvud och krafsar allt han har!!:eek:

Och han är rädd för ost :D han kan verkligen inte fånga något man kastar till han, har tränat och tränat, men han får alltid ost eller skink biten mitt i nyllet. Numera när man ska kasta nåt gottis till han blundar han :o

Han brukar även sitta mitt på gräsmattan och spana. Då sitter han på rumpan, med framtassarna i vädret, som en kanin :D
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Våran är tre månader och vi börjar fundera på om det är en hund.
Han rör sig mer som en katt.
Skickar man iväg bollen så böjer han ner framdelen och smyger tills han är tillräckligt nära, då anfaller han.
Om man leker med honom så slår han med ena tassen efter en (som en katt)
och på morgonen när han vaknar så sträcker han sig och låter som en marskatt :D
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Min har flera egna ideer. Jag har tex upptäckt att varje gång jag tar fram dammsugaren ska hon äta. Jag har mat framme hela tiden och hon går och småpillar i det, men just vid dammsugmimg ska hon äta, och det ordentligt ( tror hon jag ska dammsuga upp hennes mat eller vad handlar det om;)?)

Att äta är en lugnande signal för en hund. Det kan vara så att hon tycker det är jobbigt/stressande med dammsugaren och därför äter när du använder den.
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Jag har en som går och lägger sig och sover i ett annat rum när dammsugaren kommer fram. Och så har jag en som lägger sig precis intill dammsugaren så man får be honom flytta sig var gång dammsugaren ska flyttas.

Den gamle brukar hoppa upp i knät och sen ställer han sig upp med en tasse på var axel och delar ut en riktig bamsekram. Han kommer med en väldig fart och viftar med hela kroppen när telefonen ringer. Nästan varje gång vi kommer hem efter rastrunda ställer han sig och tittar på bilen och när jag säger att vi ska gå in ser han besviken ut. Säger jag att vi ska iväg blir han skitglad och viftar med hela kroppen. Han är 12½ år så han vet att det händer något kul när vi åker iväg.

Den lille går ofta upp på ena axeln, runt nacken och sätter sig sen ner på andra axeln. Han ska alltid ligga i knät när jag pratar i telefon. Och så sitter han som en surikat i korgen när jag tar fram deras mat. Han kommer gnällande med en väldig fart om det står någon vid ytterdörren. Han ylar ibland när det går hundar förbi och eftersom den gamle är lättstartad så hänger han med från 3:e ylet. Han ska fylla 4 år i maj.

Båda sover ofta på rygg med huvudet i vinkel så att det ser ut som om de har brutit nacken.
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

jag har oxå en katt :D

våran 6månaders valp gör precis som din men jag lägger även till att om hon har ett gossedjur ligger hon på sidan, biter i den, håller fast den med framtassarna och sparkar med bakbenen på gossedjuret :D

när kovo har ett ben som nellie vill ha står hon framför honom och lägger sig med framkroppen samtidigt som hon vinkar med ena frambenet mot honom och böjer hela huvudet inunder sig. svårt att förklara men det ser hel knäppt ut :)
ger han inte benet till henne då backar hon upp på honom och sätte sig.

en annan sak som hon gör är att hon gömmer allt hon tröttnat på men vill ha senare igen.. visst är det en hund grej att gräva ner sitt ben som man alltid ser i film men hon är extrem!
innan hon kom hit låg alltid alla ben i kovos ena hundsäng och när hon kom in i våran familj gick jag och köpte ben på löpande band tills jag insåg att det var nellie som gömmer dem. när vi storstädade hittade vi 31 ben! :o
jag har sett när hon gömt ett ben i soffan och sen ligger hon och iaktar kovo och benet och om kovo kommer på att det finns ett ben där är hon snabb att gömma det på nytt :D
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Och han är rädd för ost :D han kan verkligen inte fånga något man kastar till han, har tränat och tränat, men han får alltid ost eller skink biten mitt i nyllet. Numera när man ska kasta nåt gottis till han blundar han :o

Haha min vavva är likadan försöker någon kasta mat eller godis till honom så studsar det bara på hans huvud, trodde att han skulle fatta efter några gånger att han ska fånga men inte det :p

Annars så är min rädd för skäggiga karlar av någon anledning..Inte någon som varit dum mot honom eller så. Killar utan skägg går bra och det roliga är att min sambo har ganska mycket skägg och honom gillar han ju men främmande skäggiga karlar går inte an hur snälla dom än är :p

Då han äter ska han ha sin matskål under köksbordet på ett visst ställe sätter man den någon annanstans äter han inte..
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

KL

Ian tittar på tv, och det behöver absolut inte vara djur på tv:n. Igår skällde han ut en BMW i Top Gear tex. :crazy:

Grima pratar väldigt mycket, hon knorrar och morrar djupt (ej hotfullt) om hon vill frambringa en åsikt (hon verkar ha en del att säga) som ofta härrör till att hon vill ha uppmärksamhet..:cool:
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Min dam har hunnit bil 5 år nu och under dom åren gjort en massa knäppa saker.

Hon tror tex att hon kan flyga. Något som hon undersökte redan som valp och slutade med en tur in till vet (som tur var så var hon bara chockad efter insikten att hon inte kunde flyga). Trots det har hon inte gett upp. Utan när chansen ges testar hon om hon har fått flygförmågan på något mirakulöst vis:angel:

Och sen är det träden, grindstolparna, stenar, brevlådor, soptunnor, tidningsställ som hon tror ska flytta på sig när hon kommer springandes. När dom inte flyttar på sig, och hon då springer rätt in i dom med huvudet förre, tittar hon snett på dom. Som om hon säger till dom: "Varför flyttade du inte på dig? Såg inte att JAG kom springandes?"

Sen har vi inlinsen. Hon fullkomligt ÄLSKAR dom. Tar jag dom i handen så börjar hon pipa och pipa och pipa och pipa. När vi väll kommer ut och ska börja åka har pipandet övergått till näst in till ylande. Tills hon inser att hon får börja springa.
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Moira älskar tomat.
Ska ha mjuka pipleksaker som man kan kasta runt i sängen (man kan göra sig illa annars)
Blir skitskraj om hon blir överraskad, häromdagen smög ena katten på henne och gjorde ett skojanfall och hon skrek och sprang bakom mig och tyckte väldigt synd om sig själv.
Älskar snön och ålar runt som en säl med öppen mun och skopar upp snön.
Detta är en Cairnterrier.. Skit tuff... ;-)
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Min har många egenheter men den första jag kommer på är att han sätter sig i soffan och skäller ett kort skall. Då SKA man släppa allt man har för att komma in och lägga en filt över honom, då snurrar han in sig som i en turban innan han är nöjd.
Man behöver inte ens befinna sig i samma rum när han kräver att bli överbredd, men han ser till att göra sig hörd... Han fortsätter att skälla tills allt är klart trots att han faktiskt kan bädda in sig själv vilket han faktiskt gör när man ignorerar honom länge nog.
Väluppfostrade ägare, javisst!

Morris-1.jpg
 
Sv: " Knäppa" hundar, vad har din/era för egenheter?

Billy pratar, han har massor av olika ljud och är bra på att kommunicera med "rösten". Han ler dessutom när han träffar någon han tycker om.
Och när han blir riktigt, riktigt busig vill han bli jagad, det är det roligaste han vet. Då sänker han liksom bakbenen och "sätter under sig", som det heter på hästspråk, och sen är det busrus som gäller. Han sprätter dessutom med bakbenen när bjuder in till lek, det är oerhört underhållande.
När han lägger sig i sängen gör han det med sådan kraft att ALLA som ligger där märker av dunsen. Han väger 6,5 kilo, vår säng är 160 cm bred och vi har en madrass i memory foam :D

Han är väldigt morgonpigg och ÄLSKAR att väcka Ivan.
http://youtu.be/J4knzmLxEPA
http://youtu.be/6wm3hCAKDts

(På filmerna hör även en del av alla hans ljud)


Ivan älskar sängen. Han älskar att sova lääänge och ofta och har ett dåligt morgonhumör. Ofta har han även morgonfrilla, när öronen står åt alla håll. När han ska gå och lägga sig på kvällen vill han gå in under täcket i min axelhöjd, för att sedan krypa hela vägen ner till fötterna och helst somna i min hålfot. Då kommer han upp, ställer sig på kudden och väntar - och om jag inte lyfter på täcket tillräckligt snabbt får jag en smocka. Han är för härlig ;)

Han älskar solen också, och kan placera sig i de mest udda ställningar på konstiga ställen om det innebär en stund i solen. När vi inte är hemma brukar han lägga sig på köksbordet och sola.

Han är väldigt bortskämd pga ursöt och *väldigt speciell*, men skriker rakt ut (tänk djungelvrål) när han tycker att det blir orättvist. Ivans ljud är väldigt udda, jag har aldrig hört en hund som låter likadant. Det är verkligen monsterljud.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 009
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp