Bukefalos 28 år!

Knäskada, vad göra?

Skogstrollet

Trådstartare
För exakt två veckor sedan fick jag en spark på mitt knä. Jag skulle kliva upp på en sten för att sitta upp på hästen, stod på höger ben (med vänster på stenen på väg upp) när hästen kommer snett bakifrån och kör in sitt framknä i sidledes i mitt. Det gjorde jävulskt ont, svullnade rejält och blev stelt. Dagen efter röntgades det på lättakuten, inga skador och skickades hem med "inget är trasigt, hem och gå på det!".

Sakta har det blivit bättre men det knäpper i det (känns obehagligt), jag kan inte sträcka på knät och rörelser/tryck sidledes gör ont. Nu skulle jag precis kliva upp på en hög pall för att hänga tvätt och när jag skjuter ifrån knäpper det i knät igen och jag faller ihop av smärta. Det värker satan.

Min husläkare vill inte ens ta emot mig, tycker att jag ska boka tid hos sjukgymnasten eller åka in till lättakuten igen.

Trött, ont och irriterad. Vad ska jag göra nu, vart vänder jag mig? Jag har sällan varit skadad och kan inte "rutinerna". Något är ju uppenbarligen trasigt.
 
Sv: Knäskada, vad göra?

Sjukgymnasterna är riktigt duktiga på att göra en bedömning, kan inte det vara en idé trots allt?
 
Sv: Knäskada, vad göra?

Kan det vara så att något ledband eller korsband gått av/blivit uttänjt? En vanlig röntgen kan väl bara se skelettskador?
 
Sv: Knäskada, vad göra?

Boka tid på t ex Idrottskliniken säger jag.
Jag hade liknande som du men med även den lilla detaljen att jag inte kunde stödja på benet på nästan 3 veckor. Skadade mig på gymmet när jag körde "höga knän".
Enligt KS var det bara en stukning och jag skulle gå till sjukgymnast när jag vilat upp knät (som bara skakade på huvudet typ). Det knäppte och hakade i knät. Till slut, efter att återigen ha ignorerats av sjukhuset, bokade jag tid hos IK som skickade mig på MR och jag hade då en ganska rejäl skada på laterala menisken. Jag opererades sedan för det. Har fortfarande besvär över 1,5 år senare vilket tros bero på att jag gick nästan 8 månader med skadan innan den åtgärdades.

Tyvärr är vårdcentralerna värdelösa på annat än typ halsflussar och att sy ihop lättare skrapsår (OBS, min åsikt).
 
Sv: Knäskada, vad göra?

Jag gissar på en meniskskada,mest för att mitt ena ben gör exakt likadant och jag är utredd men inte opererad än.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Kropp & Själ Har behandlats av sjukgymnast för mitt värkande knä, som tydligen vridit sig något. För drygt tre veckor sen hände det jag fasat för...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Texaz
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp