Bukefalos 28 år!

Knarkare som hästägare??

ika77

Trådstartare
Jag vet om ett stall där det går två kanonfina hästar. Det ena är ett sto och det andra är en hingst... I samma hage...
Så himla fin är han hingsten.. Travar glatt brevid med lyftad svans när man går förbi..Allt är frid så länge man inte sänker blicken ner mot hovarna.. Det var det värsta jag sett.. De har liksom blivit så långa så de har börjat växa uppåt. han är inte inriden men jag tror att det ´borde ha gjorts för flera år sen..=(
Stoet gör inte så mycket väsen av sig. Hon går mest och gör ingenting.
Ägaren hyr inte bara boxar utan hela stallet. bara för att få vara ifred..
Hon är knarkmissbrukare och liftar ut till stallet varje dag. Många ggr ser man henne gå längs med vägen.. ( det är en mil från stan)

För ett tag sen så hade hon satt ut en annons i tidningen att hon skänkte bort hästarna. Och att stoet troligtvis var dräktig... En bekants bekant hade svarat och det var bestämt att de skulle köpa hästarna för en billig peng.. typ ingenting..
Men sen när hästarna skulle hämtas så ringde de på morgonen till ägaren och ingen svarar.. Hade inte ens telefonen på. tror inte de har fått tag i henne än. Så hon hade väl ångrat sig.
Hon skulle sälja dem på grund av att hon var med barn.
Min tanke var ju bara: hur ska hon kunna GÅ ut till stallet varje dag när hon är gravid?
Och jag undrar om hästarna har blivit verkade ännu?

jag tror inte att hon är nån ond människa, men hon tillhör ett släkte här som inte har såå gott rykte om sig..
Så det är inte så många som plockar upp henne längs vägen.

Vad gör man????
 
Den som äger "mina" shettisar köpte för ca 2 och ett halft år sen ett shettissto men ett hingstföl vid sidan. Det var en annons i länstidningen, 5500 kostade dom och sa att vi tar dom. Och när dom åkte och hämtade dom så kännde dom igen ägaren, en knarkare. Stoet hade jättelånga hovar, var smal, smutsig och hovarna ska vi inte tala om. Men nu har dom blivit så otroligt bra, men den ena hoven kommer alltid att vara lite sned men hon kan köras som vabligt trots det. Fölet och stoet drabbades av nåt sorts virus och fölet dog tillslut. :cry:
 
man försöker få ngn o få hästarna verkade o omskötta, nån slags fodervärd, ser till att soc hjälper tjejen o komma in på avgiftning

vet ni förresten att hon knarkar?
majoriteten av folket som knarkar idag, är sk överklassknarkare
 
Om man nu inte känner för att gå in "close" med personen så kan man faktiskt ta och ringa (vilka är det nu?).... Bara det att hovarna ser ut som det gör borde vara nog för att hon i alla fall ska f en varning av dem. Kanske blir det droppen som får bägaren att rinna över och hon säljer hästarna?

Det är så svårt att ge något råd så häsr för man har ju egentligen ingen aning om hur situationen är...
 
Jag vet inte om hon har slutat eller om hon håller på fortfarande..
Det syns på henne för att hon är tunn och sliten och ser oootroligt härjad ut...
Och jag stör mig på att sommaren innan hon annonserade så red jag och en kompis förbi och det var första ggn jag såg hingsten. jag har aldrig sett en häst "hingsta upp sig" så ootroligt som han gjorde då.
Då sa jag till min kompis:- DEN hästen vill jag ha!!!!!!
Men sen när hon satte ut annonsen så hade jag annonserat om en billig sällskapshäst till mitt sto bara nån vecka innan. Var och hämtade en ponny *suck* .Hade hon annonserat 3 veckor tidigare så hade jag ju försökt fått loss honom och sen kastrerat han och ridit in honom.

Jag tänkte jag skulle åka förbi nån dag och se hur de ser ut nu vintertid.
Jag känner stallägaren och jag ringde dit för ett halvår sen och frågade om stallplats. jag vet att hon bara använder två boxar och det står en tom.
Men då sa han milt: - Jag tror inte att du ska ha hästen här... För det första så tror jag inte hon vill det för hon betalar även för den tredje boxen för att få vara ifred och jag tror inte att hon är så lätt att ha o göra med....

Det väckte mina tankar lite om allt verkligen står rätt till innanför stalldörrarna. :crazy:
Och bara att ha sett hur oborstade och overkade deras hovar var gjorde ju att man funderar x-tra mycket.

Nu var det längesen jag såg henne. Jag får ta o kolla upp det lite mer ingående tror jag...
 
Men hur såg hästarna ut i övrigt? I hullet och så vidare?
Jag menar, Jag känner en tjej, som ÄLSKAR hästar. dessvärre har hon inte riktiga kunskaper och inte heller råd att hålla dom. Sist jag träffade henne hade hon fyra hästar hemma på gården. dom bar overkade och oborstade, men i övrigt så såg dom fina ut. omuskade iof men helt ok i hullet. det var ändå vintertid när hästarna inte hade bete.

Jag köpte loss en av hästarna, ett varmblodigt travsto. sen hjälpte vi henne med att få hästarna verkade. fick tag i en billig hovslagare som kom ut och hjälpte henne med jämna mellanrum. (utan tidsboking eftersom hon inte hade hemtelefon) Sen så stöttade vi denna människa så gott vi kunde genom att ge henne råd och hon kunde ringa oss om det var något hon var osäker på.

Denna människa var en fd knarkare, mager och eländig. Men ofta ÄR dom människorna mycket snälla. Bara man är snäll mot dom.

Skulle jag vara du skulle jag ringa personen i fråga, tala om att du sett hästarna. dra en vit lögn om att du känner någon som vill bli fodervärd. se hur hon reagerar..
 
Tycker man att några djur misskötts så tycker jag att man ska ringa till sin kommun och ta ut en djurskyddsinspektör. Dom kan om det behövs, se till att hästarna kommer ifrån sin ägare.
 
Det spelar ingen roll hur snäll man är och hur mycket man älskar sina djur, klarar man inte av att ta hand om dem ska man inte ha några!

Jag skulle anmäla den här tjejen omedelbart med tanke på hur hovarna ser ut, de kan få permanenta skador pga felaktig benställning.
 
jag vet vilka hästar du menar, jag ringde på annonsen och hade blivit lovad stoet i stort sett, men sen när jag ringde för att bestämma vilken dag vi skulle ut och titta på dom så svarade hon inte i telefon, jag ringde och ringde i typ två dagar... ingen som svarade..

nu hade jag ju ingen aning om att hästarna såg ut så, då hade jag nog ansträngt mig lite mer!
 
Mmm.. jag vet.. jag ringde oxå som en dåre... Hästarna i sig var väl "fina" i hullet o så.. Men fötterna.. oj oj oj... Och bara tanken att sätta en hingst och ett sto i samma hage, för det är två vitt skilda raser i dem båda vad jag vet.. Det blir alltså en avkomma med fyra raser i och hos en ägare som inte ens har ork, kunskap eller vad-det-nu-är att ta hand om dem hon redan har...

Men du såg aldrig hästarna eller??
För om du fortfarande är intresserad av dem så tycker jag att du kan åka dit o prata med henne.
Stoet har en speciell färg. Ljus, isabell tror jag. Ardenner-eller nordsvenskkorsning, har jag för mig. Ser kanonfin ut. Visst: omusklad, och inte så väl omhändertagen. men hon verkade sist jag var där mycket kelig.
Hingsten måste vara runt 5 år nu och han är korsning som jag är osäker på vad. New Forrest-korsning eller nåt.. Han är brun med svart man o svans. Har en kanonfin bläs. Bruten bläs tror jag. Vita strumpor och en OTROOLIG utstrålning. Om du tänker dig Lena Furbergs hästar som hon tecknar i Min Häst(tidningen) . SÅ ser han ut. :)
OM hästarna är kvar så funderar jag allvarligt på att be nån åka ut o kolla läget hur det står till med hästarna. För om nu stoet var dräktigt så är det väl snart dax att föla om det inte redan har skett.

Men herregud, då har hon ju tingat bort hästarna till flera personer..!!! Vilken idiot!!!

Stackars stackars pållar små.. Bor inte så långt därifrån.. Kanske man skulle ta sig en sväng... :angel:
 
Alla vanvårdsärenden kan man anmäla till SHV (svenska hästars värn)!! Till Bettina Rating tel: 0471-44074. Hon skickar sedan fallet vidare till den aktive som bor närmast!! Dom är ju proffs på detta och vet hur man skall gå vidare med fallet. Hemsidan är: www.shv.org
RING HENNE! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 532
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 485
Senast: Shixle
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 253
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp