Bukefalos 28 år!

Knepig sits. Foderhund.

Zizzy

Trådstartare
Har en hund på foder, var en tjej som tog henne på foder men tappade lusten(?) eller vad hon nu hade för anledning, aldrig riktigt fått klarhet i det..
(hon har skaffat fler hund(ar?) efter foderhunden)
Men iaf, hon lämnade över hunden till sin mamma som nu har henne som sin och nu vill modern ta över fodervärds kontraktet.
Jag har inte träffat mamman, och när vi skulle ha träffats så har hon inte haft tid, eller jag fått förhinder, hon bor långt i från mig.
Men, problemet, jag gillar inte hennes attityd, låter arg och ilsk i telefon och hela situationen känns väldigt obekväm. :crazy:

Jag har imprincip blivit övertalad och lite lätt överkörd i denna situationen..
Jag ville ju att dottern skulle ha hunden, efter att hon utlovat att hunden skulle tränas med osv, inte att hunden skulle slussas över till hennes föräldrar..

Och när jag fick reda på att mamman hade hunden, sa dottern i telefon
"-ja hunden är hos min mamma nu, det är väl okej, hon har det så bra där så"
Och jag är mjäkig och har bara sagt att bara hunden har det bra så..
Jag ogillar att ta konflikter i sådana här sammanhang och säger tyvärr alldeles för sällan i från...
Men nu till situationen, dotterns och mitt fodervärds kontrakt kan väl inte vara gällande längre, då hon inte har hunden i sitt förvar?
Och jag vet inte riktigt om jag vill ha hunden hos modern, då jag inte känner att vi har en god relation..
Vad göra?

Jag tänkte ringa skk och fråga i dag, men de har ju såklart stängt.
(mamman ringde igen nu och bad om fodervärds kontrakt papperna.. )

Jag vill ju ha en bra relation till mina fodervärdar, känna att vi har samma åsikter och ett bra samspel, men detta känns,,,, bara så fel.. :(
Därav att jag inte skickat papperna, de ligger i ett kuvert, färdigpåskrivna och allt, men magkänslan är inte rolig.. :(
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Jag skulle lita på magkänslan!
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Åk och träffa mamman. Ta med dig papprena och känns det bra när ni träffas så lämnar du fodervärdspapprena. Annars tar du med dig hunden hem. Det är inte bra att gå emot sin magkänsla. Då kommer du att få många bryderier i framtiden.
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Men altså, FÅR jag ens bara ta hunden?
Den bor ju där nu.. Varesig jag vill eller inte typ..

Och nu flyttar jag (påverkar dock inte alls mina gamla foderhundar) så jag kommer bo ca 25 mil i från hunden i stället för ca 13.. :crazy:
Så blir ju ännu mer sällan jag "kommer ha vägarna förbi" utan anledning.

Fan, har ont i magen av allt detta. :(
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Fodervärden får inte lämna bort hunden bara så där.
Hon har ju helt enkelt brutit mot kontraktet.
Jag hade hämtat hem hunden direkt.
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Står det något i fodervärdsavtalet om vad som sker om fodervärden inte vill ha hunden kvar? Att den ska åter till uppfödaren eller att du har förtur att köpa tillbaka den?

Enligt det jag kan se hos SKK så övergår ju inte äganderätten på hunden till fodervärden förrän avelsrätten är uppfylld eller tiken fyllt fem. Om fodervärden då själv inte vill ha hunden kvar borde hon inte heller kunna ge bort/sälja den utan ditt medgivande vilket innebär att du har rätt att hämta hem hunden om inte fodervärden vill ha den kvar (och mamman inte känns lämplig att ta över).
 
Senast ändrad:
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Altså, det är ett vanligt standard skk kontrakt, och hon har ju inte "betalat av" något på hunden ännu, då jag inte nyttjat henne ännu..
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Nä och därför är äganderätten fortfarande din om det är ett standardfodervärdavtal.

Man kan förstå att mamman kanske blivit fäst vid hunden, men du borde kunde hävda att det var dottern du valde som fodervärd och vill inte hon ha hunden vill du hellre ha den hemma. Punkt slut och basta.
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Fodervärden får inte lämna bort hunden bara så där.
Hon har ju helt enkelt brutit mot kontraktet.
Jag hade hämtat hem hunden direkt.

Men hur blir det då, när jag sagt muntligt i telefon att det var okej, efter att hon sagt att hunden är hos hennes mamma?(för, tja jag vågade helt enkelt inte säga något annat..)
Först lät det bara som att hunden var där när hon inte orkade med alla hundarna, men sen sa hon att hon var där på heltid..
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Gud, jag önskar att jag hade din beslutsamhet som du skriver i mitt tal. :p

Fan, får fundera lite några timmar till, sen får jag väl helt enkelt bestämma mig.. :crazy:
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Har du sett punkt 15 på baksidan av fodervärdsavtalet? :)

Avtalet får ej överlåtas genom försäljning, gåva eller genom testamentariskt förordnande. Avtalet kan ej heller göras till föremål i samband med bodelning. Avlider överlåtaren förfaller avtalet i sin helhet och kan ej göras gällande av den avlidnes rättighetsinnehavare.

Dottern kan alltså inte "ge bort" foderhunden om inte du samtycker, och samtycker inte du lämnas hunden åter till dig.

Samt punkt 11: Om fodervärden inte kan ha tiken kvar är överlåtaren skyldig att återta tiken. Ingendera av parterna skall därvid utge ersättning till den andra parten.
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Men hur blir det då, när jag sagt muntligt i telefon att det var okej, efter att hon sagt att hunden är hos hennes mamma?(för, tja jag vågade helt enkelt inte säga något annat..)
Först lät det bara som att hunden var där när hon inte orkade med alla hundarna, men sen sa hon att hon var där på heltid..

Men då sa du att det var ok att hunden var där (i tron att det var tillfälligt), inte att det var ok att mamman övertog fodervärdsavtalet?

Säg så; "jag trodde du menade att din mor skulle ta hand om hunden tilllfälligt, men jag förstår nu att hon är intresserad av att överta fodervärdsavtalet. Jag har dock fått tid att fundera på saken och vill istället ta hem hunden till mig (då jag inte vill att den flyttar runt mer eller nåt)"

Man behöver kanske inte säga att "jag gillar inte din morsa..." :P Bäst att vara lugn, trevlig och tydlig och visa på reglerna så det inte blir en massa tjafs i onödan. Sen åker du dit och hämtar hunden själv på överenskommen dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Ok, jo jag vet..

Men tänk senario:
Hon säger att hon tar hem hunden osv, men hunden är fortfarande hos moder, det är ju inget jag kan kontrollera?:crazy:






FAN, ibland undrar jag vad jag håller på med. *blir lätt galen*

Vill ju bara att alla ska ha det bra. *stooor suck*
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Nej, då blir det värre. Därför bra att ta snacket så fort som möjligt innan morsan hinner fästa sig för mycket vid hunden och att du är trevlig men rak och bestämd.

Å andra sidan, om de resonerar så - skulle mamman då vara så envis i att få fodervärdsavtalet överskrivet på sig?

Fodervärden har ju åtagit sig att ta hand om hunden och får inte ge bort den. Dock är det knepigt att komma åt om de ändå gör så. Hoppas du får nåt bra tips av SKKs jurister om det. Kanske räcker det att "visa upp de tunga kanonerna"...
 
Senast ändrad:
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Mjo, jag har sagt att det är okej, efter att mamma ringt och sagt att hunden är där och att de vill ta över det.... :(
Som jag skrev tidigare, jag har känt mig överkörd i hela frågan typ...
Men jag har sagt till henne i telefon att jag vill träffa henne innan kontraktskrivning, men nu sist vi skulle träffas, blev det än en gång inte av av olika anledningar, och hon vill promt ha papperna påskrivna asap, och jag fick personliga problem, och orkade inte tjaffsa, utan sa det bara att jag skickar dem på posten.. :(

Både modern och dottern är väldigt vältaliga och talföra, och jag lite lätt socialt handikappad vad gällande sånt.. Jag måste nästan bli arg för att klara av att inte bli överkörd i diskussioner.. :crazy:
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Och anledningen till att jag är så pass osäker är att jag redan haft en foderhund, där fodervärden visade sig vara helt **** i huvudet.
Och hunden mår inte bra där, men skk hjälper nada om det inte blir djurskyddsfall.. :mad:
Och nu är vårt avtal avklarat och jag får leva med att en hund från mig bor i ett dåligt hem. :(
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Jo en del har talets gåva och är proffs på att köra över folk eller få sin vilja fram för man orkar inte tjafsa.
Men tänk på att du ska ha kontakt med denna personen länge framöver. Kanske hunden ska ställas ut osv och sen daxg för valpar..om det är en tik.

Annars skriv ett mail. Har jag gjort en gång och skrivit rent ut att eftersom personen är så bra på att övertala så blir det mail :)
 
Sv: Knepig sits. Foderhund.

Liten uppdatering.

Jag sålde hunden till den ordinarie fodervärdens mamma.
Hoppas att jag gjorde rätt val iaf.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 676
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 181
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 681
Senast: Flixon
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 071
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp