Bukefalos 28 år!

Knöl i rumpan, åka till vet?

Cersei

Trådstartare
Jag såg på morgonen att hunden hade en väldigt stor knöl vid analen, ringde veterinären som sa att vi skulle massera bort den och kolla så att det inte kommer blod. I början var det bara brunt men på slutet blev papperet lite rött, är det bara och åka in då eller ska man avvakta? Och sen vill hon ju gärna vara där och slicka nu men jag antar att jag ska försöka hindra henne? Knölen är ju kvar men den är tom, eller hur man ska förklara det hela.. Jag antar att hon inte är döende men tacksam för svar ändå så att nerverna kan lugna sig lite :)
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Knöl som i analsäcksinflammation/analsäcksböld?
IMG_0875_1.JPG
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Har inte hunden ont så är det inget akut.
Vid problem med att analsäckarna inte tömmer sig som de ska så ska man göra som ni gjort, pröva att tömma dem själva. Klarar man inte av att tömma dem så får man åka in till veterinären (likaså om hunden har ont/är besvärad, man kan inte tömma den helt eller det fyller på igen) som oftast försöker tömma de på samma sätt med hunden vaken. Går det inte så sederar man hunden och spolar rent dem, ev med lokal deponering av antibiotika. Vid obehandlat så kan det utvecklas till en böld som spricker vilket är mycket smärtsamt för hunden.
 
Senast ändrad:
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

En smart ide kan ju dock vara att åka in och kolla upp hunden nu innan storhelg startar med akuttid och jouravgift.
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Jag masserade lite lätt på den och den tömdes enkelt och hon protesterade inte så jag antar att det inte gjorde ont, bara var lite obehagligt. Men hur håller jag rent nu? Ska jag duscha av rumpan på henne? Det kommer lite blod när jag torkar av men jag tycker inte att det är så jätte konstigt med lite blod.. Förövrigt så luktar det inget över huvud taget
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

När vi ringde och pratade med vet så sa hon att vi inte skulle behöva åka in om den tömdes enkelt eller om det inte var blodigt där i eller luktade illa, men jag glömde fråga om det var något speciellt man skulle tänka på när den väl var tömd, hon vill ju trotts allt gärna vara där och slicka
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Jag skulle åka in och kolla om det kommer såpass med blod och när hon verkar vara besvärad (är du helt säker på att det inte spruckit). Men det är ju inte så akut att du måste kasta dig in i bilen precis. Ring iaf upp veterinären och hör vad hen anser efter ni beskrivit hur det ser ut nu.
Sätt på hunden en tratt under tiden så att hon inte är där och gnager och slickar.
 
Senast ändrad:
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Det var inte mycket blod alls som kom, mest på slutet några droppar så det var ju inte blod i själva knölen och hon är inte besvärad av det alls nu, bara att hon vill slicka lite men inte så att hon är besatt utav det. Spruckit har den ju tyvärr gjort, men med tanke på att hon sa att jag skulle massera och det skulle komma ut brunt så trodde jag att det var rätt men det var det kanske inte alltså.. :/
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Man ska massera så ska det komma ut brunt ur analsäckens utförselsgång.
Har den spruckit så ska ni till veterinär med hunden. Det är ingen fara och lätt hänt om analsäcken är väldigt utspänd när man försöker tömma, men man brukar vilja spola rent ordentligt när de spruckit och behandla lokalt.

Googlade fram en illustrativ bild
analsackar_320px.jpg


Röd är alltså en fylld analsäck och grön pil pekar på en sprucken, de behöver dock inte alls spricka så kraftigt som denna utan kan bli endast ett litet hål. Du ser även lite hur analsäckarnas utförselsgångar sitter på bilden.
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

ååh, typiskt att det skulle bli så knasigt! Har ringt till vet nu och dom ringer upp om en timme ungefär, antar att det är inte så jätte akut att hon dör om hon inte kommer in nu men i värsta fall får vi väl som sagt åka in på akut tid ikväll.. bara av nyfikenhet men vad händer om det går obehandlat om det spruckit, blir det infekterat då? På min hund blev det ju ett pytte litet hål, men papparet blir fortfarande geggigt så även om jag inte riktigt kan se det så antar jag att det är där
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Risken är väl att det pyttelilla hålet läker igen och det börjar om igen - tyvärr. Därför behöver det nog spolas rent ordentligt och troligtvis antibiotikabehandlas.
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Googla så står det nog vad komplikationen kan bli obehandlat. Men kan tänka mig att det blir infektion, när min hund hade jättedåliga analsäckar för en tid sedan skapade det infektion i hela kroppen med påverkat allmäntillstånd. De tömdes av vet, han fick antibiotika dock ingen spolning. O_o Jag hade åkt in idag om jag var du.
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

På min förra hund sprack de både inåt och utåt trots att vi var hos veterinären ett otal gånger. När de väl opererade bort analsäckarna som man kan göra vid upprepade besvär så hade hon enligt vetten ett "ormbo" i rumpan av fistelgångar och lokala inflammationshärdar, de fick "gröpa ur" rejält och ta bort en bit av tarmen. Det var givetvis en mycket större och mer smärtsam operation än om de bara hade behövt ta bort själva analsäckarna så det finns all anledning att ta en analsäcksinfammation på allvar.
Typiskt dock att det är storhelg på ingång :(.
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Bild på min förra hund vars ena analsäck hade spruckit.

2011615133327894516258_sbig.jpg



Jag ringde veterinären och rådfrågade innan säcken hade spruckit och då sa de också att jag skulle försöka massera... Men jag hann knappt prata klart i telefon med dom innan den sprack. Jag hade dock tid hos de (för något annat) morgonen efter och de sa att jag kunde vänta till dess. Hunden var inte särskilt påverkad och var inte så mycket på såret utan han sov lugnt bredvid mig den natten.
Dagen där på så skulle han sövas och då passade de på att spola rent och ge antibiotika.

Men som svar på din fråga: Ja, man bör åka till vet om hundens analsäck/säckar har spruckit.
 
Sv: Knöl i rumpan, åka till vet?

Bild på min förra hund vars ena analsäck hade spruckit.

2011615133327894516258_sbig.jpg



Jag ringde veterinären och rådfrågade innan säcken hade spruckit och då sa de också att jag skulle försöka massera... Men jag hann knappt prata klart i telefon med dom innan den sprack. Jag hade dock tid hos de (för något annat) morgonen efter och de sa att jag kunde vänta till dess. Hunden var inte särskilt påverkad och var inte så mycket på såret utan han sov lugnt bredvid mig den natten.
Dagen där på så skulle han sövas och då passade de på att spola rent och ge antibiotika.

Men som svar på din fråga: Ja, man bör åka till vet om hundens analsäck/säckar har spruckit.


Det här var precis vad jag letade efter, hjärtligt tack! Min tik har drabbats av en sprucken analsäck för första gången i sitt liv (hon fyllde nyss 10 år), och jag blev helt panikslagen för helt plötsligt var hon alldeles blodig i rumpan! Så kastade mig iväg och har fått tid för sövning och spolning imorgon, och inatt får Trattis ligga i sängen, på handdukar...
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 700
Senast: Takire
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 192
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ okej jag behöver lite råd här nu. Känsliga kan lämna tråden ;) Jag har haft en hemorrojd som har varit synlig i flera år, ibland är den...
Svar
3
· Visningar
1 938
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp