knölar under sadeln?

O

olivia

Min ena pålle har fått fem stycken knölar(fettknölar??) på sadelläget, längst bak, där bakvalvet ligger. Vad beror det på, hur blir jag av med dessa??? De måste ju göra ont med sadel på. Sadeln är utprovad av fackman och jag rider med fårskinnspad. Vet även en annan häst som har liknande, fast mindre knölar och över hela sadelläget.
 
Det är hårsäcksinflamationer....(vanligt) se till o tvätta ordentligt och håll chabrak o dyl. rena,Det funkade för mig och andra i vårt stall som råkat ut för det.
Mvh/Maria :)
 
Hur länge sedan var det sadeln provades ut? En häst kan muskla om sig på några månader, och jag tycker det låter som att sadeln blivit för smal, kommer i bakvikt och pressar hårt under bakvalvet...
Jag tycker absolut att du ska ta ut en diplomerad sadelinprovare eller sadelmakare som får titta på sadeln. Om sadeln är ny bör du kanske ta dit en annan än den som provade ut den, ibland blir det faktiskt fel... det vet jag av egen erfarenhet. (dvs jag fick en dåligt passande sadel till min häst)

Vill såklart också hålla med ovanstående, se till att vojlocken alltid är ren mot hästen.
 
Sadeln ät nyligen utprövad, av en oberoende och kunnig person. Ryggen har ej musklat om sig. Tror dock mer på det andra. Han har under den senare tiden blivit mycket svett vid träning, och fälningen gör säkert också att hårrötterna blir irreterade. Han har fått en dusch i dag, med special shampoo.
 
Jag tror absolut att det är hårsäcksinflammationer som uppkommer om hästen svettats eller under pälssättning då huden utsöndrar mer fett än vanligt. Ett tips är att massera runt knölarna (inte på) och har du fårskinn eller renskinn så kan du absolut rida ändå. Min häst fick knölar både förra hösten och denna höst i samband med att han satte vinterpäls men dessa försvann efter ett tag.

Skulle vilja veta hur sådana knölar skulle kunna uppkomma p.g.a. en sadel som sitter illa...
 
Om sadeln utövar mer tryck på vissa ställen på ryggen så blir hårsäckarna mer irriterade just där, därav knölar vid trycket.

Jag är inte helt säker på att man måste springa och byta ut sadeln så fort man ser en sådan här knöl, men det är i varje fall läge att kolla hästens rygg lite extra om knölarna dyker upp.

Har i och för sig sett ett antal sådana här knölar, på min och andras hästar, som sitter helt fritt på kroppen, alltså inte där någon utrustning sitter på hästen.

mvh Jessica
 
Min ena häst har oxå knölar där sadeln ligger. Ej öm eller något sådant, men har ca 5-7 knölar. De knölar som min häst har är INTE hårsäcksinflammation utan det som lite felaktigt kallas för "proteinknölar" men inte beror på proteinet utan dessa knölar kan uppkomma vid tex foderbyten (hästen vänjs in för fort på ny mat), foderökning i för snabb takt, ätig något den inte är van vid osv... Jag hade ut veterinär för vaccination och då fick han kolla även på knölarna. Han bekräftade det jag trodde, fast jag har ingen aning om varför de uppkommit då inga foderändringar har gjorts. Men han sa att hästen kan ha hittat något i hagen?? Knölarna har dock funnits några månader nu... Knölarna brukar uppkomma även på andra ställen på hästen men "underhålls" där det är lite tryck (sadelläge) och kan ta lång tid innan de försvinner. Veterinären sa att oftast minskar de först i storlek och mängd när hästarna går på bete och rids lite mer sällan. Så länge hästen dock inte har ont av dem så tyckte han att vi skulle avvakta... Skulle kunna tänka mej att det är några liknande knölar som du har på din häst...
 
Hur kan din veterinär veta att det är "foderknölar" och inte pga sadeln? Hur motiverade han den diagnosen?

Min häst har också knölar i sadelstaden och dessa beror med största sannolikhet på just sadeln. Den första sadeln jag hade till honom kasade fram och det var då knutorna visade sig först. Sen när jag fick min nya dressyrsadel kollad för ett tag sedan så viasade det sig att den hade fallit samman lite i stoppningen på mitten och att den därför tryckte under bakvalvet, där de knutor som finns kvar är belägna.
kan tillägga att knutorna aldrig ömmat.

Veterinären som kollade sadeln menade att har de en gång fått hårsäcksinflammation så är det lätt att det återkommer.

Hålla rent, ha en sadel som ligger bra, och vara uppmärksam på om de börjar ömma, det är de råd jag har fått.
 
Hur kan din veterinär veta att det är "foderknölar" och inte pga sadeln? Hur motiverade han den diagnosen?

Han motiverade inte så mycket, men antar att han av erfarenhet kunde avgöra det (är en av sveriges främsta hästveterinärer). Har dessutom haft ut "sadelexpert" för att kolla sadlarna, och dom ligger bra. Men helt säker kan man ju inte vara... därför fick veterinären göra sitt utlåtande.
 
Om det är hårsäcksinflammation så har jag hört ett bra tips. Låt hästen om möjligt gå utan täcke i solen, eftersom solens uv-strålar har antibakteriell verkan (eller vad det heter) och hjälper läkning. På samma sätt som människohy med acne blir bättre i solen.

Håll dessutom rent under sadeln.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp