Bukefalos 28 år!

Knyta egen repgrimma?

danilo

Trådstartare
Rep till repgrimma?

Jag ska knyta egen repgrimma, men var fasiken köper man repet till den?

Jag kommer bara att tänka på att rep borde ju finnas i en affär där de säljer saker till skepp, typ segel och sånt, men haha, jag har nog aldrig sett en sån affär. :D


Skämt å sido, ni som har gjort egna, var har ni köpt materialet?
 
Sv: Rep till repgrimma?

Erlandssons brygga kanske? Himla massa rep och tåg där. Eller Watski?
 
Sv: Rep till repgrimma?

en snabb fråga mitt uppe i alltihop, hur knyter man en egen grimma? kan man knyta dom så att de blir likadana som dom man kan köpa?? hur lär man sig det??
 
Sv: Rep till repgrimma?

ok, vad kul!!! men ja förstår inte riktigt några knutar..men ska nog ändå prova å se vad man kommer fram till!!!!;P
 
Sv: Rep till repgrimma?

ja visst gör det!

jag måste prova mest för att prova, inte egentligen för att jag behöver en.
men jag tycker att de man köper oftast är rätt fula... ;)
 
Sv: Rep till repgrimma?

nej det gör nog inte jag heller, men jag tänker att det visar sig nog när man väl sitter där :D .

om man tar ett steg i taget så borde det ju gå tycker jag.
 
Sv: Rep till repgrimma?

Bra rep hittar du där de säljer båttillbehör, tex Biltema. Just båtlina (exvis skotlina) fungerar väldigt bra; lagom tjock och tål tuffa tag.
Just med båtrep kan du då även välja hur passa hållfast rep du behöver, se till så det klarar din hästs kroppsvikt.

Lycka till med knytandet! :banana: Det är både kul och praktiskt att kunna!
 
Sv: Rep till repgrimma?

*KL*
Granngården, förmedligscentralen, ÖB, järnaffärer...det är var jag har hittat rep:P
 
Sv: Rep till repgrimma?

Lånar lite tråd

Håller på med en repgrimma nu.
Men har fastnat på knut nr 2
repgrimman.gif

Hur 17 gör man? Har ju beskrivningen men det går ändå inte:confused: Ingen som har en bättre bild på just den knuten?
 
Sv: Rep till repgrimma?

Jag brukar göra en vanlig dubbelknut där :P (har repet dubbelt ock knyter en helt vanlig enkel knut)

använder de där x-liknande knutarna på nosen och fiadora knuten under hakan. (eller dubbelknut där med)
 
Sv: Rep till repgrimma?

Dubbelknut där med? x)
Det är egentligen bara knuten under hakan som jag krånglar till...det blir så mkt snyggare med fiadora knut där..

Men just den knuten (nr 6) är väl den lättaste? se bara till så att sidorepet och käkrepet matchar motsvarande sidorep och käkrep..
 
Sv: Rep till repgrimma?

Mjo fick till den någelunda alla fall.
Men då blev ändarna olika långa istället så då hade jag bara en ände att knyta med på hästen sedan:confused:
 
Sv: Rep till repgrimma?

Då har du använt fel mått i början :P
Jag brukar ta 8 meter rep när jag knyter, sen klipper jag hellre av det som blivit över.
Har du inte så pass långa repändar att båda når över nacken iaf?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 140
Senast: nullo-modo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp