Bukefalos 28 år!

Köp av häst

aglaonema

Trådstartare
Jag har hittat en fin häst att köpa. Snäll att rida men enbart riden i manege och ridbana inte terräng alls men tävlad en del. Därför är jag tveksam hur den kommer att reagera hos mig då min ridbana ligger intill en väg där det kör mycket bilar och en del lastbilar och annars rör sig mycket folk. Den var jättelugn i manege men undrar ju hur det blir i ny miljö. Funderar också hur det blir att ha en stor häst med små ponnyn på vintern, dom har ju inga skor och får svårt att gå ibland hinner dom undan den stora när den säger till dom att flytta på sig?
 
Små ponnyer med stora hästar har du fått massor med svar på I dina tidigare trådar I samma ämne så där upprepar jag inte.

När det gäller hur hästen reagerar ute och på trafik så går det inte att svara på. Vissa reagerar jättestarkt andra inte alls.

Det bästa är väl att du provider henne en gång till och då rider ut, bredvid trafik osv och ser hur hon reagerar?
 
Personligen har jag inte oroat mig för att ridbanan ligger intill en väg. Om hästen inte är trafikvan hade jag jobbat med att miljöträna den.
När det gäller ny miljö får man ge hästen de bästa förutsättningarna att landa i den nya miljön, dvs ha samma tydliga rutiner.

Ridskolan har både stora hästar och små ponnyer i samma flock, inga problem ens på vintern. Kan hästen prata hästspråk och när den landat i flocken kommer allt lösas automatiskt.
Är du orolig får du göra två hagar bredvid varandra så de kan gå i varsin hage men ändå kan se varandra.
 
Jag har hittat en fin häst att köpa. Snäll att rida men enbart riden i manege och ridbana inte terräng alls men tävlad en del. Därför är jag tveksam hur den kommer att reagera hos mig då min ridbana ligger intill en väg där det kör mycket bilar och en del lastbilar och annars rör sig mycket folk. Den var jättelugn i manege men undrar ju hur det blir i ny miljö. Funderar också hur det blir att ha en stor häst med små ponnyn på vintern, dom har ju inga skor och får svårt att gå ibland hinner dom undan den stora när den säger till dom att flytta på sig?
Som hästägare är det ditt ansvar att se till att dina hästar/ponnyer kan ta sig fram utan att fläka/skada sig även när det är halt på vintern, annars ska du öht inte ha några djur om du inte tar hand om dem.
 
Jag har hittat en fin häst att köpa. Snäll att rida men enbart riden i manege och ridbana inte terräng alls men tävlad en del. Därför är jag tveksam hur den kommer att reagera hos mig då min ridbana ligger intill en väg där det kör mycket bilar och en del lastbilar och annars rör sig mycket folk. Den var jättelugn i manege men undrar ju hur det blir i ny miljö. Funderar också hur det blir att ha en stor häst med små ponnyn på vintern, dom har ju inga skor och får svårt att gå ibland hinner dom undan den stora när den säger till dom att flytta på sig?
Om ponnyerna "får svårt att gå ibland" måste du göra något åt det, oavsett hästsällskap.

Sen vet man ju aldrig hur en häst reagerar på ny miljö eller nya hästkompisar. Det är ju ingen garanti oavsett hur livet har sett ut innan. Kan tom vara lättare att vänja hästen vid nya saker vid miljöbyte, att de tex accepterar en trafikerad väg vid nytt stall bättre än om det händer något oväntat i den redan kända miljön. De har ju en otrolig förmåga att anpassa sig. Våra lektionshästar har de senaste 10 åren varit med om ett stort ombyggnation av hela anläggningen och därefter har de byggt om den närliggande landsvägen till 2-filig trafikled. De har vant sig vid alla möjliga byggmaskiner, sprängningar osv. 😅
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 987
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp