Köpa Belgisk Vallhund?

Okej! Det lät mer som det jag läst. Att långrundor och träning några dagar i veckan räcker. Sen är det ju självklart att hunden också får leka någon gång om dagen då min nuvarande vill leka hela tiden (blir inte så om de bor ihop men på rundorna osv kommer det ju bli lek) och det är ju också lite uttröttande.
Jag har inte heller tänkt köpa valpen på studs. Först ska jag nog gå iallafall ett halvår i skolan för att se. Sen hitta rätt hund osv, det tar väll minst 1år då tills jag köper den.
Men jag ska kolla lite bland uppfödare och så och se vad det finns för några! Man kan väll mejla några uppfödare och höra om de föder upp en hund som skulle kunna passa?
En fråga till, är era belgare sjuka ofta eller väldigt friska hundar? På SKK står det att de har rätt många ärftliga skador såsom ED, HD osv. Men är det något ni märker av på era? Självklart ska man köpa valp som har en frisk kull. Men det stod att sjukdomarna ökat med 50% på bara några år (?). Så jag tänkte höra :) Har en hund som har någon sorts allergi och vill helst inte ha en som har väldigt mycket anlag för det. Sen kan man ju hitta bra kullar osv, men i regel tänker jag nu och hur ni haft det :)

Ja för oss funkar det iaf, några tuffare träningspass i veckan och därimellan lite lättare aktivering. men det är som sagt individuellt. Mallen som några pratar om är ju en fantastik brukshund men det skiljer väldigt mycket mentalt mellan mallen och de övriga varianterna tittar man på spindeldiagramen på MH så är det som helt olika raser. Idag säljs nog skulle jag vilja säga de flesta långhåriga som aktiva sällskapshundar. Sällan vi träffar på terv och gönisar på klubben. Du har ju tid på dig att kolla runt mejla och prata med olika uppfödare, de flesta uppfödare menar att deras hundar duger till allt men det är nog inte riktigt sant, kolla runt om de meriterar sina hundar i arbete så har du nog större chans att hitta någon som gillar att arbeta. Och som sagt undvik linjer med kvarstående rädslor och skottberördhet.
Jag tycker nog att belgarna är ganska friska inte jättemycket HD och ED. Vill man ha en grönis skulle jag dock kolla upp EP mycket noga då det förekommer. Min är bara lite drygt ett år men har varit frisk hittills.
 
Kelpien är inte mindre hund än belgaren bara för att den är mindre i storleken. Jag tycker att korthårig collie är ett bättre alternativ i så fall, men kanske inte bruksavlad för den är nog också för aktiv.
Jag har inte sagt att det är mindre hund, bara att jag tror den skulle passa TS bättre med tanke på agility och freestyle.
 
Fast med den lilla aktiveringen som TS erbjuder så blir de nog ganska jobbiga... En kelpie behöver jobba för att må bra, inte bara jaga boll och träna agility någon gång ibland. Jag har aldrig sett mina kelpies bli fysiskt trötta utan det krävs att hjärnan också involveras.

Men till rätt hem så är de härliga hundar! De har mindre jakt och kamp än Mallen så de är lite mer lätthanterliga. Men reaktionssnabbheten och arbetslusten är ungefär samma.
 
Tror att kelpie blir för liten. Och somsagt när jag börjar skolan lär det bli träning nästan varje dag, men även lek osv. Och vill inte ha en korthårig Collie.
Har träffat en hel del belgare (groenendael och tervueren) som inte tränar något speciellt. Men även många Rottweilers, Schäfers osv, som inte tränar utöver långrundor. Så jag tror att det är väldigt individuellt.
 
Men vänta här nu, går pudel bort för att den skulle ha större jaktlust än en malle till exempel? Alltså vara svårare att få viltren?
Nä, för det är inte en Malle jag tittar på. Vad jag förstått så kräver Mallen mycket mer i både uppfostran (?) och motion/aktivering än de andra. Om jag inte har helt fel så är de skarpare än både tervueren och groenendael. Och de tervueren/groenendael jag träffat har kunnat gå lösa överallt förutom i stan, utan problem.
Har däremot aldrig träffat en pudel som kunnat gå lös utan att sticka om den skulle se något. Men det kanske bara är jag som inte träffat så många pudlar?
 
Nu är jag fördomsfull, men jag har bara träffat en terv/grönis som varit trevlig. Alla de andra har antingen varit nervösa/stressade eller haft mentala problem på ett eller annat håll.
Jag vet tex två tervar som är mycket duktiga och kompetenta, men de kan inte tävla eftersom de flyger på andra hundar.
Okej. De jag har träffat är en aning stressade. Men vad jag märkt eller vad ägaren sagt så har de bara varit reserverade mot andra hundar. Men eftersom de kräver så mkt och är rätt skarpa så är det kanske inte så ovanligt?
 
Jag känner en supertrevlig terv men den tränas också flera gånger i veckan i lydnad och spår. Den KAN vara lös i skogen men det krävs ordentlig uppsikt för den är väldigt intresserad av att dra iväg på spår.

Jag skulle aldrig rekommendera en belgare till någon som framför allt vill ha en hund till freestyle och agility, inte heller om det är ett viktigt krav att det inte ska krävas massor med träning för att ha hunden lös utan att den sticker i skogen. Det är inte ovanligt med belgare som har rejält med jaktlust.
 
Jag känner en supertrevlig terv men den tränas också flera gånger i veckan i lydnad och spår. Den KAN vara lös i skogen men det krävs ordentlig uppsikt för den är väldigt intresserad av att dra iväg på spår.

Jag skulle aldrig rekommendera en belgare till någon som framför allt vill ha en hund till freestyle och agility, inte heller om det är ett viktigt krav att det inte ska krävas massor med träning för att ha hunden lös utan att den sticker i skogen. Det är inte ovanligt med belgare som har rejält med jaktlust.
Okej. Men tips på någon annan hund som passar in på "kraven" då?
 
Har träffat en hel del belgare (groenendael och tervueren) som inte tränar något speciellt. Men även många Rottweilers, Schäfers osv, som inte tränar utöver långrundor. Så jag tror att det är väldigt individuellt.

Visst finns det hundar av bruksraser som inte tränar något speciellt. Rätt många till och med. Men så finns det rätt många hundar som inte mår så bra heller... Förhoppningsvis vill du ha en hund som lever ett gott liv, inte som bara står ut (om du har "tur")?

Sen tycker jag du börjar i helt fel ände om du utgår ifrån hur bra det möjligen skulle kunna passa. Istället borde du fundera på hur du skulle hantera det om det inte blir best case scenario (för det är inte helt sannolikt). Om det blir bra så passar det perfekt, jovisst men om det inte blir bra då? Om du sitter där med en hund som faktiskt behöver mer? Den här typen av hund blir inte särskilt rolig att ha om den tvingas leva ett frustrerat liv! (Ingen hund borde behöva leva ett frustrerat liv, men en sävligare typ både kräver mindre och stör rent krasst sina ägare mindre om den inte får det...)

Du verkar vilja ha en hund med bara önskvärda egenskaper men som inte "kostar" dig något. Det funkar inte så, lika lite som att du vinner på lotto om du spelar en rad - visst det kan hända, men det är inte precis goda odds. Om du vill ha en högtempohund så får du nog lov att betala det priset också. Det får du ju avgöra själv om du kan och vill såklart, men förvänta dig absolut inte att du ska skaffa dig en "roligare" hund än din nuvarande men som inte kräver mer av dig som ägare än hon gör...
 
Hej,
du har fått många kloka tips och tankar jag tänkte som grönisägare också hoppa in här en snabbis. Spontant tror jag det finns många andra raser som kanske skulle passa dig bättre för om du iallafall enligt mig får en bra grönis eller terv får du en hund med mycket kamplust (bieffekt du måste tidigt träna mycket för att kunna ha den lös i skogen) som är skapad för att kunna arbeta hårt och mycket vilket alltså betyder timmar av mentalt men även fysiskt arbete. Får den inte det den behöver så är det nog inte alls roligt att äga den belgaren. En bra belgare ska vara nått speciellt att arbeta med lite top of the line inom sin genre. Men det innebär inte att den inte är en älskad familjemedlem, en bästa kompis som gillar att sova i soffan, kan slappna av, åka tunnelbana, sitta på fik och gå runt i fulla köpcenter. För det ska den ju också "klara av" utan problem. Ganska stora krav kanske men det är väl precis en sån hund belgaren ska vara vare sig den är kort, sträv eller långhårig? Och varför skulle vi då vara sämre och som ägare inte erbjuda dom det vi faktiskt skapat dom för att göra?
 
Senast ändrad:
Okey. Vi börjar om eftersom ni verkar ha fått helt fel uppfattning.
Ni kan ju ge tips på en hundras som är pigg och alert som inte halkar efter i agility eller freestyle och som tycker det är kul att jobba och inte bara 5 minuter om dagen. Det ska vara en stor hund som inte kräver någon pälsvård (borstas igenom en gång i veckan max) men som inte är korthårig (håren har en viss tendens till att sätta sig i kläder och de brukar behöva täcken på vintrarna). Den ska inte vara kraftig (såson Rottweiler) och passa bra till agility och freestyle. Och den ska även gå att ha lös överallt (inte inne i stan då jag ändå inte släpper dem där), den ska gå ihop med min nuvarande hund (men det tar jag lite förgivet då de kommer växa upp tillsammans så det är väll otroligt liten risk att de inte går ihop?) men behöver inte vara överlycklig mot andra. Vill inte heller ha en hund som behöver trimmas eller liknande.
Tror jag fick med det mesta.
Och har även här hemma en skog att cykla till (10-15min asfalt dit och tillbaka så man kan ju gå dit som liten uppvärmning) som brukar ta ca 40min att gå i. Men jag kommer ju bara vara här hemma på helgerna och jag vet inte riktigt hur bra det är med grusvägar vid internatet. Så längre cykelturer kan tas men enbart på helgerna. Och enbart agility kan tränas på vardagarna.
Så, några tips?
 
Kan du tänka dig en ras som behöver lite pälsvård(enklast möjliga är att klippa ner då och då) så tycker jag att en storpudel skulle kunna passa bra.
Vill tyvärr inte behöva vara "upphängd" på att behöva lämna in. Främst för att jag bara haft en bra upplevelse av säkerligen 15, från trimställen här omkring. Och vill inte behöva köra iväg långt bara för att behöva klippa. Och annars hade det varit att raka hemma men tycker det tar för lång tid.
 
Vill man ha en hund som vill jobba och är bra på det så måste man vara beredd på att den kräver det. Överlag så är det ju så att man även får med egenskaper som exempelvis jaktinstinkt då. Sen finns det raser där det är lättare att träna till att alltid lyda och inte jaga men det finns ju aldrig några garantier.

Sen tycker inte jag att man behöver titta så mycket på den fysiska motionen/promenader eftersom det beror på i vilken form hunden är hur mycket den orkar/behöver. Sen är det ju självklart att man håller sin hund i bra form.

Det en arbetande hund behöver är att använda huvudet dvs. koncentrera sig längre stunder och lösa problem (nya hela tiden). Det är inte särskilt jobbigt för en hund att göra något den redan kan i en bekant miljö. T.ex. akiverinsgleksaker är bara aktivering de första gångerna.

De två belgarna (Gronendael) jag växte upp med var väldigt olika trots att de var halvbröder. Ena var lugn, trygg och jagade inte i vuxen ålder iaf, den andra var det full fart på, ljudrädd och jagade mer än gärna. Den senare gick aldrig att ha lös och lita på till 100 % men han var en omplacering.

Långhårs collie? Kräver inte mer pälsvård än en välpälsad terveuren eller groenendael.
 
Okey. Vi börjar om eftersom ni verkar ha fått helt fel uppfattning.
Ni kan ju ge tips på en hundras som är pigg och alert som inte halkar efter i agility eller freestyle och som tycker det är kul att jobba och inte bara 5 minuter om dagen. Det ska vara en stor hund som inte kräver någon pälsvård (borstas igenom en gång i veckan max) men som inte är korthårig (håren har en viss tendens till att sätta sig i kläder och de brukar behöva täcken på vintrarna). Den ska inte vara kraftig (såson Rottweiler) och passa bra till agility och freestyle. Och den ska även gå att ha lös överallt (inte inne i stan då jag ändå inte släpper dem där), den ska gå ihop med min nuvarande hund (men det tar jag lite förgivet då de kommer växa upp tillsammans så det är väll otroligt liten risk att de inte går ihop?) men behöver inte vara överlycklig mot andra. Vill inte heller ha en hund som behöver trimmas eller liknande.
Tror jag fick med det mesta.
Och har även här hemma en skog att cykla till (10-15min asfalt dit och tillbaka så man kan ju gå dit som liten uppvärmning) som brukar ta ca 40min att gå i. Men jag kommer ju bara vara här hemma på helgerna och jag vet inte riktigt hur bra det är med grusvägar vid internatet. Så längre cykelturer kan tas men enbart på helgerna. Och enbart agility kan tränas på vardagarna.
Så, några tips?
Om du vill träna/tävla i agility och freestyle förstår jag inte varför det absolut ska vara en stor hund och inte något av mellanstorlek, som borde passa mycket bättre.
 
Håller med Mia_R, det är svårt att kombinera kraven på en stor ras som är pigg och aktiv men ändå inte kräver mer aktivering än den som räknats upp. Collie KAN fungera men de collie som är bra mentalt kommer så gott som alltid från uppfödare som avlar på arbetsegenskaper och en sådan individ kan också behöva få jobba mer. Min yngsta hund behöver tröttas ut minst ett par gånger i veckan med spår, ordentlig lydnadsträning eller något annat koncentrationskrävande, annars blir han riktigt pestig.
 
Jag drar ett jokerkort och föreslår att du tar en titt på Bedlingtonterriern! Fallerar en del på storlek och päls kanske, men att lära sig klippa ned en krullhund i sportfrisyr är inte svårt och vill man pyssla med agility är en flink, mellanstor hund helt rätt.
Annars en spaniel eller retriever, som man nämnt förut?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 395
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 256
Senast: Milosari
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 671
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 343
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp