Köpa Belgisk Vallhund?

Instämmer. Jag har en brukshund. Aktivering för den är spår och sök. Vår korta cykelrunda är c:a 7 km, den långa det dubbla. Fast i denna hetta får cykeln stå hemma.
Jag har bittert fått ångra att jag använt för mycket boll som belöning.
Om TS vill ägna sig åt agility och freestyle kanske en sheltie vore något.
Tycker dessvärre att Sheltie är en för liten hund... Vill ha större. Men temperamentet är nog rätt :)
 
Och som en parentes bara. ts, du har väl haft en del tjafs med din hund angående tempot på promenaden? Hur ska du göra med två hundar om du inte har koll på den ena, vuxna hunden.

Träna med din fina hund nu, ni verkar ju ha roligt tillsammans. Gå kurser, ta hjälp av någon riktigt duktig och prova på lite bruksgrenar. Jag lovar att din hund kommer att uppskatta det mer än bollkastning. Dessutom tror jag att promenaderna börjar fungera fint alldeles av sig själv efter det.
Hon går lös för det mesta numera och det är bara lite tjafs inu. Men det är väldigt lite och jag har koll på henne. Det var bara att hon luktar för länge...
Och hon tycker tyvärr inte det är speciellt kul med agility och freestyle tycker hon är roligt i några minuter. Sen är det roligare att gå runt och göra annat. Och självklart kan det ha att göra med att jag kanske inte gör det tillräckligt roligt. Men testade med en duktig instruktör och hon tyckte ändå att det var skittråkigt... Så jag tror inte direkt att bruksgrenar osv är riktigt hennes gren. Kanske sök, men samma sak där, det är kul ett litet tag och sen finns det viktigare saker att gära såsom att sova eller lukta haha :)
 
Hon går lös för det mesta numera och det är bara lite tjafs inu. Men det är väldigt lite och jag har koll på henne. Det var bara att hon luktar för länge...
Och hon tycker tyvärr inte det är speciellt kul med agility och freestyle tycker hon är roligt i några minuter. Sen är det roligare att gå runt och göra annat. Och självklart kan det ha att göra med att jag kanske inte gör det tillräckligt roligt. Men testade med en duktig instruktör och hon tyckte ändå att det var skittråkigt... Så jag tror inte direkt att bruksgrenar osv är riktigt hennes gren. Kanske sök, men samma sak där, det är kul ett litet tag och sen finns det viktigare saker att gära såsom att sova eller lukta haha :)

Fast det är ju det som är grejen med hundträning, att hitta vad som motiverar hunden att göra det du ber den om. Börja med att bygga upp eran kontakt, för så länge hunden inte har lust att göra något med dig så spelar det ingen som helst roll vilken ras det är på hunden eller vad du gör.
Min förra som tävlade en hel del i agility och absolut tyckte att det var roligt kunde i början med sin nya förare fullständigt skita i agilityhindrerna och istället gå och undersöka publiken. Det avhjälptes med att den nya föraren fick lov att hitta rätt kommunikations sätt dem emellan. Det fungerade inte alls som mellan mig och hunden men det fick dem att fungera på tävlingsbanorna. Så istället för att börja fundera på en ny hund, fundera på hur du kan hitta motivationen för den hunden du har.
 
Men om hon tycker att det är roligt att jaga en boll så har du ju en bra belöning till agilityn eller freestylen, i stället för att hon ska springa fram och tillbaka och jaga bollen bara.

Tycker hon att de blir tråkigt efter några minuter så träna bara en minut åt gången då och gör sedan något annat ett tag, för att sedan kunna träna en minut till sen kanske. Så man tränar upp hunden ork och motivation.
 
Fast det är ju det som är grejen med hundträning, att hitta vad som motiverar hunden att göra det du ber den om. Börja med att bygga upp eran kontakt, för så länge hunden inte har lust att göra något med dig så spelar det ingen som helst roll vilken ras det är på hunden eller vad du gör.
Min förra som tävlade en hel del i agility och absolut tyckte att det var roligt kunde i början med sin nya förare fullständigt skita i agilityhindrerna och istället gå och undersöka publiken. Det avhjälptes med att den nya föraren fick lov att hitta rätt kommunikations sätt dem emellan. Det fungerade inte alls som mellan mig och hunden men det fick dem att fungera på tävlingsbanorna. Så istället för att börja fundera på en ny hund, fundera på hur du kan hitta motivationen för den hunden du har.
Jag håller med @Snurrfian , lär dig så mycket du bara kan med hunden du har nu och skaffa dig sedan hunden du vill ha. Full med kunskap och rätt hjälpmedel för att lägga en bra grund för en brukshund!

Jag har en malle, rent aktiveringsmässigt så räknas inte promenaderna in överhuvudtaget egentligen. Min uppskattar det, visst, men det ersätter absolut inte sök, spår, lydnad, uppletande etc. Rena konditionspass varvas också in för att hon ska hålla men det är inget hon blir tillfredställt trött av.
 
Jag kan förstå att man vill ha en till, mer arbetsglad, hund om den man har är svårmotiverad och inte "räcker till". Jag skaffade själv min brukshund av den anledningen, men det finns ju också Många mellanting, sådana som gärna jobbar men inte kräver lika mycket. Pudel kanske?

Jag håller dock med om att den mentala aktiveringen inte alls låter tillräcklig för en brukshund.
Jag har ju dock en där promenader är det viktigaste för att hon ska vara nöjd. Dock räcker inte det som enda aktivering, då skulle hon snabbt bli odräglig.
 
Fast det är ju det som är grejen med hundträning, att hitta vad som motiverar hunden att göra det du ber den om. Börja med att bygga upp eran kontakt, för så länge hunden inte har lust att göra något med dig så spelar det ingen som helst roll vilken ras det är på hunden eller vad du gör.
Min förra som tävlade en hel del i agility och absolut tyckte att det var roligt kunde i början med sin nya förare fullständigt skita i agilityhindrerna och istället gå och undersöka publiken. Det avhjälptes med att den nya föraren fick lov att hitta rätt kommunikations sätt dem emellan. Det fungerade inte alls som mellan mig och hunden men det fick dem att fungera på tävlingsbanorna. Så istället för att börja fundera på en ny hund, fundera på hur du kan hitta motivationen för den hunden du har.

Precis! Att "prova pa" med en "duktig instruktor" sager precis ingenting, du maste gora det tillrackligt roligt och bygga upp det sakta, minut for minut, under en lang tid innan du vet hur duktig hunden ar. Den storsta utmaningen i att ha hund ar att trana sa att hunden VILL jobba och att jobbet ar det roligaste hunden vet.
 
Har jag tänkt ett litet tag på att kanske köpa en till hund. Jag har från början kollat på Groenendael och Tervueren men vågar inte riktigt lita på all info om dem på SKK så jag frågar er.

Jag har haft en Tervueren i 13 1/2 år och har ganska nyligen avlivat henne eftersom hon började bli gammal och plågas av sommarvärmen. Jag älskar ju förståss min underbara hund men tycker inte att hon var mentalt stabil. Jag skulle aldrig exempelvis lämna henne ensam med barn. Jag tränade agility, lydnad och spår under hennes första fyra år och hon levde ju nio år till... Vi vandrade väldigt mycket och varje helg gick vi ut på långturer i flera timmar, även när hon var 12-13 år. Vi tog även långvandringar på flera dagar, och jag märkte att hon mådde som bäst då. Jag sprang marathon ett tag och då sprang hon alltid med mig, även på flermilapass.

Min upplevelse av min hund var att rörelse och samhörighet var viktigast för henne. Lydnad och lekar är ju kul, det är ju en intelligent ras, men hon var verkligen som nöjdast på de långa vandringarna. Ju fler vi var, ju längre vi gick, desto bättre. Hon var i princip alltid lös och hon sprang aldrig bort, under hela sitt liv. :love:

_DSC0100.JPG
 
Har jag tänkt ett litet tag på att kanske köpa en till hund. Jag har från början kollat på Groenendael och Tervueren men vågar inte riktigt lita på all info om dem på SKK så jag frågar er.
Hur mycket motion behöver den (som fullvuxen då), med min hund går jag oftast en långrunda mitt på dagen (ca 1h där hon är lös i skog halva tiden), och på morgonen brukar jag gå till en fotbollsplan när jag kastar boll tills hon är trött och sen går vi hem. Och på kvällen brukar det bli en 10-30minuters runda, ibland längre om vi känner för det. Och jag har även tänkt cykla när jag hittat cykelpumpen, och då blir det ca 1-2km (inte riktigt säker på hur lång den rundan är) en gång om dagen, det lär väll ta ca 10min att cykla i bra tempo. Räcker den motionen för en sådan hund?
Jag använder även aktivitetsbollar och brädor i stortsett varje dag inomhus. Och ibland får hon sin frukost utomhus på gräsmattan så hon får kämpa lite för att hitta allt. Jag försöker även träna lite (freestyle och lydnad) 2-3ggr i veckan. Men ska börja på gymnasium nu till hösten där vi har både inomhus och utomhus bana för agility och annan hundträning så då har jag ju bättre möjligheter för träning och även instruktörer som kan hjälpa till. Och efter gymnasiet har jag tänkt utbilda mig till fysioterapeut så det är hundar jag vill jobba med.
Jag har i övrigt haft hund hela livet, hade en labrador/schäfer/BC korsning när jag var riktigt liten, sen en springer spaniel/BC/rottweiler korsning och sen nu min nuvarande (första helt egna) som är Schäfer/Kungspudel/Jämthund.
Kan ni inte berätta lite om hur er Belgare är i temperamentet och ur mycket de kräver osv? :) Jag vill främst ha hunden till träning i agility och freestyle men vill inte tävla. Kanske ställa ut någon gång men inget jag siktar på.


Hej jag har en terv, jättehärlig hund verkligen vi tränar sök för tävling en gång i veckan, spårar och tränar lydnad några gånger i veckan och lite långprommisar. Men vi har även mindre aktiva dagar och det fungerar också bra. Jag tror att det är mycket individuellt vad en belgare kräver upplever rasen som ganska ojämn finns hundar från vissa linjer som fungerar bra som inte så krävande sällskapshundar och andra som kräver betydligt mer. Så det kanske är där du ska börja, titta på vad som kan passa dej titta vad uppfödarna gör med sin hundar osv ( har faktiskt träffat belgare som inte vill jobba alls och det är ju inte så kul). Viktigt med är ju att kolla mentalitet på föräldrar och övrig släkt då det finns mycket rädslor och ljudkänslighet i rasen. SKK hunddata är toppen till detta! Annars tror jag att en belgare är toppen som freestylehund snabba som få och väldigt samarbetsvilliga. Min hund får man alltid ligga steget före då han har snabba reaktioner han är förarvek och mycket lättlärd en rolig hund att jobba med med andra ord. Lycka Till!
 
Jag har haft en Tervueren i 13 1/2 år och har ganska nyligen avlivat henne eftersom hon började bli gammal och plågas av sommarvärmen. Jag älskar ju förståss min underbara hund men tycker inte att hon var mentalt stabil. Jag skulle aldrig exempelvis lämna henne ensam med barn. Jag tränade agility, lydnad och spår under hennes första fyra år och hon levde ju nio år till... Vi vandrade väldigt mycket och varje helg gick vi ut på långturer i flera timmar, även när hon var 12-13 år. Vi tog även långvandringar på flera dagar, och jag märkte att hon mådde som bäst då. Jag sprang marathon ett tag och då sprang hon alltid med mig, även på flermilapass.

Min upplevelse av min hund var att rörelse och samhörighet var viktigast för henne. Lydnad och lekar är ju kul, det är ju en intelligent ras, men hon var verkligen som nöjdast på de långa vandringarna. Ju fler vi var, ju längre vi gick, desto bättre. Hon var i princip alltid lös och hon sprang aldrig bort, under hela sitt liv. :love:

_DSC0100.JPG
Så du menar på att när lydnad osv sitter, så kan långrundor (nu menar jag på några timmar) om dagen räcka? Och vad gjorde ni på dagarna då ni inte var ute i flera timmar eller gick långvandringar?
Och jag är lite förberedd på det dära med psyket och att de inte alltid är jättestabila. Men jag bor inte med barn, har inte tänkt att få heller. Så det är inte direkt något problem, och jag kollar även alltid min nuvarande hund (fast hon inte bryr sig ett dugg om barnen utan de kan göra vad de vill på henne) för jag anser att barnen ofta går för långt. Och jag får ofta säga ifrån för att min hund går iväg och barnen följer efter. Och jag är även beredd på att hunden kanske inte gillar så många andra hundar. Då jag läste någonstans att det var "typiskt" för dem?
 
Hej jag har en terv, jättehärlig hund verkligen vi tränar sök för tävling en gång i veckan, spårar och tränar lydnad några gånger i veckan och lite långprommisar. Men vi har även mindre aktiva dagar och det fungerar också bra. Jag tror att det är mycket individuellt vad en belgare kräver upplever rasen som ganska ojämn finns hundar från vissa linjer som fungerar bra som inte så krävande sällskapshundar och andra som kräver betydligt mer. Så det kanske är där du ska börja, titta på vad som kan passa dej titta vad uppfödarna gör med sin hundar osv ( har faktiskt träffat belgare som inte vill jobba alls och det är ju inte så kul). Viktigt med är ju att kolla mentalitet på föräldrar och övrig släkt då det finns mycket rädslor och ljudkänslighet i rasen. SKK hunddata är toppen till detta! Annars tror jag att en belgare är toppen som freestylehund snabba som få och väldigt samarbetsvilliga. Min hund får man alltid ligga steget före då han har snabba reaktioner han är förarvek och mycket lättlärd en rolig hund att jobba med med andra ord. Lycka Till!
Okej! Det lät mer som det jag läst. Att långrundor och träning några dagar i veckan räcker. Sen är det ju självklart att hunden också får leka någon gång om dagen då min nuvarande vill leka hela tiden (blir inte så om de bor ihop men på rundorna osv kommer det ju bli lek) och det är ju också lite uttröttande.
Jag har inte heller tänkt köpa valpen på studs. Först ska jag nog gå iallafall ett halvår i skolan för att se. Sen hitta rätt hund osv, det tar väll minst 1år då tills jag köper den.
Men jag ska kolla lite bland uppfödare och så och se vad det finns för några! Man kan väll mejla några uppfödare och höra om de föder upp en hund som skulle kunna passa?
En fråga till, är era belgare sjuka ofta eller väldigt friska hundar? På SKK står det att de har rätt många ärftliga skador såsom ED, HD osv. Men är det något ni märker av på era? Självklart ska man köpa valp som har en frisk kull. Men det stod att sjukdomarna ökat med 50% på bara några år (?). Så jag tänkte höra :) Har en hund som har någon sorts allergi och vill helst inte ha en som har väldigt mycket anlag för det. Sen kan man ju hitta bra kullar osv, men i regel tänker jag nu och hur ni haft det :)
 
Om du ska ha en brukshund är det snarare lydnad i en timme följt av ett spår som legat till sig under tiden som är av intresse. Sedan är det inte bara arbetsviljan du får om du köper malle/terv, du får en många gånger svårstyrd hund med extrem kamplust och mycket dådkraft samt lite aggressivitet. Varierar ju givetvis beroende på individ.

Malle är brukshundarnas rolls royce, vill du ha en piggare hund än den du har kan jag garantera dig att både golden, flat, labbe, collie, welsh springer spaniel etc etc. Skulle passa minst lika bra, gör det su vill göra Behövs inte en värstingbrukshund...
 
Ni får självklart komma med tips om vilken ras ni tror skulle passa. Men jag vill helst inte ha en jakthund då den ska kunna gå lös utan att sticka. Utan att kräva år av träning... Så där går väll pudel rätt snabbt bort om jag förstått det rätt? Jag har nog haft tur med min Schäfer/kungspudel/jämthunds korsning då hon inte bryr sig ett dugg om vilt. Men ge gärna tips.
Helst ingen korthårig eller för kraftig ras :) Och en stor hund.
 
Om du ska ha en brukshund är det snarare lydnad i en timme följt av ett spår som legat till sig under tiden som är av intresse. Sedan är det inte bara arbetsviljan du får om du köper malle/terv, du får en många gånger svårstyrd hund med extrem kamplust och mycket dådkraft samt lite aggressivitet. Varierar ju givetvis beroende på individ.

Malle är brukshundarnas rolls royce, vill du ha en piggare hund än den du har kan jag garantera dig att både golden, flat, labbe, collie, welsh springer spaniel etc etc. Skulle passa minst lika bra, gör det su vill göra Behövs inte en värstingbrukshund...
Golen har jag kollat lite på, men skulle då vilja ha en gyllen, och har hört att de ofta är jaktavlade? Och vill inte ha en hund som inte kan gå lös utan att sticka efter vilt. Flatte är ju också en jakthund. Liksom labbe och welsh springer spaniel. Och både welsh och collie kräver helt för mycket pälsvård enligt mig.
Vill hellre lägga tiden på att gå ut och gå istället för pälsvård... Men welsh kanske inte kräver så mycket?
Eller är det bara jag som är övernojjig över jakthundar då jag vill kunna ha dem lösa utan helt för mycket träning?
 
Belgarna har jättemycket jakt i sig! Det är en bieffekt av en reaktiv hundras med hög kamplust. Både flatt, labbe och golden är nog många gånger enklare att få viltrena då de ofta är lite vekare. Även icke jakthundsraser kan ha stor jaktlust, min rottis var en mardröm, min papillon skulle gärna dra på hare om hon fick. Mammas flattar är viltrena, trots sin jakthundsras.

Finns ju korthårig collie! Annars kanske en schnauzer kan vara något? Enkel pälsvård, lämna i för trimning så stöter pälsen bort lera, regn osv. Jag menar inte att vara negativ, men en belgare är INTE en lätt hund. Och att ha en understimulerad arbetsmaskin är en mardröm som ägare, du gör det extremt svårt för dig.
 
Men vänta här nu, går pudel bort för att den skulle ha större jaktlust än en malle till exempel? Alltså vara svårare att få viltren?
 
Alla spaniels och retrivers är avlade för att jobba nära föraren/jägaren och är oftast relativt lätta att ha lösa. De ska ju inte jaga i den bemärkelsen att de ska springa efter och driva något djur. Skulle de vara sånna som drar en repa så är de oftast väldigt snabba tillbaka.
Belgarna har, som sagts innan, väldigt mycket jakt i sig!
Welshen jag hade förut kunde vara lös från dag 1 medans mallen jag har nu oftast får gå i långlina p.g.a. viltintresset.
 
Nu tror jag du är ute och cyklar lite. Du försöker få belgaren att passa in i din mall. Det är inte så du ska tänka! Att söka en belge som är tvärtom vad rasstandarden säger är ju rent dumt. Sök en ras som passar dig istället.

Varför vill du ha just en sån? Vad är det som gör att du skulle passa den hunden så bra?
 
Den hunden du funderar på är en arbetande ras. Den måste få arbeta, inte göra kisserundor och kasta lite boll (vilket för övrigt är en väldigt onödig aktivitet för hund). Cykla en kilometer nu och då är inte heller arbete.

@Mia_R har/har haft Tevve? Hon kan säkert berätta mera.
@SannaMark kan väl också en del?
Jag har haft 3 grönisar och har nu en omplacerad malle. Spontant så tycker jag inte att en belgare känns som rätt ras, oavsett variant. Det fungerar inte riktigt så att den ska springa sig trött utan den behöver använda huvudet och bli mentalt uttröttad + de kräver stor social träning från det att de är små för att bli trevliga. Det är synd att du inte vill ha en mindre, korthårig hund för jag vet att kelpien är en väldigt trevlig ras och jag tror den skulle passa dig bättre än en belgare. Den har en väldigt bra storlek för både freestyle och agility, pigg, intelligent och trevligt.

Min grabb behöver definitivt inte stressa upp sig utan lära sig att koppla av och ta det lugnt då han är rätt taggad och har en hel del i bagaget. Två av flickorna hade vi från det att de var valpar och en som omplacering vid 1,5 år sålder. Alla har varit på SBK och även om jag älskar dem så har det varit tillfällen då jag hade kunnat spika upp deras skinn på väggen redan som valpar! Värstingen av de tre och som höll på ge mig gråa hår som valp var/är en väldigt bra hund, men som valp var det fullt ös eller medvetslös som gällde och hon var och hann verkligen överallt! :devil:

En av tikarna var skotträdd men ingen av de andra har/hade de problemen. Inga av våra hundar har haft problem med allergier, leder eller epelepsi, men jag råder att verkligen kolla upp både den mentala biten och det veterinära och inte bara stirra sig blind på ev bruks- eller utställningsmeriter. En kennel jag kollade när jag letade valp hade linjer med veterinära problem sedan 1970-talet, varför byter man inte avelsmaterial en sån gång? :confused:
 
Kelpien är inte mindre hund än belgaren bara för att den är mindre i storleken. Jag tycker att korthårig collie är ett bättre alternativ i så fall, men kanske inte bruksavlad för den är nog också för aktiv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 253
Senast: Milosari
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 671
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 341
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp