Köpa eller inte köpa...

W

Wannabe_Me

Var och kikade på en liten pålle idag, en unghäst som är hel perfekt, det är precis den häst jag så länge letat efter. Men självklart har jag ju ett litet problem:smirk:

Hästen är uppfödd och ska säljas av en god väns svägerska. När jag och min kompis var där idag för att kika på hästen fick jag en olustig magkänsla när vi diskuterade köpet och allt annat runtomkring. Jag kan inte riktigt säga precis vad det var, men vi (jag och svägerskan) "klickade" inte om man säger så... Jag upplevde det som att hon var lite nedlåtande mot mig inemellanåt, hon blev irriterad när jag hade tusen frågor om hästen/ hästens mamma, och blev lika irriterad när jag berättade att jag stod för veterinärbesiktning OM hästen gick igenom, men inte om den fick anmärkningar som innebär att köpet inte blir av.

Min kompis har redan tagit för givet att jag kommer att köpa hästen efterssom jag gillar denna såpass mycket, och är jätteglad efterssom hon äntligen får en extra stallplats hos sin svägerska ifall denna hästen blir såld, så att hon kan ta hem sin häst som är ute på foder. Själv har jag börjat tveka efterssom jag inte litar fullt ut på säljaren, känner mig lite "olustig" i dennes närvaro och känner att hon bara säljer hästen till mig för att få pengarna efterssom hon inte verkar gilla mig i övrigt.

Som jag känner det just nu vill jag hellre leta vidare, det finns ju fler "drömhästar" där ute, efterssom jag vill att allt ska kännas bra mellan mig och säljaren. Men vet att min kompis kommer att bli besviken över att ej kunna ta hem hästen än... Tycker ni jag gör rätt som går på magkänslan? Hur hade ni gjort?
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Jag har själv avstått från att köpa en häst där ägaren betedde sig underligt. Men egentligen ska det ju inte hindra dig om du nu tycker om hästen. Visst är det roligare om man kommer överens med ägaren, men om hästen bara är trevlig och frisk så behöver du ju inte ha vidare kontakt med henne.
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Att hästen är bra är ändå det viktigaste. Jag köpte själv en Nordis för några år sedan, och där höll köpet på att aldrig bli av, för att jag tyckte så intensivt illa om säljaren. Han gillade inte mig heller.....:angel: Men eftersom det var hästen jag skulle ha, och inte gubben,:crazy: så genomförde jag köpet ändå. Det har jag aldrig ångrat! Hästen är underbar:love: och många har försökt få köpa honom av mig, men tji får dom för han är inte till salu!
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Köp hästen, skriv kontrakt och glöm säljaren!
Har själv sålt ponny till en familj som jag tyckte verkade mkt mysko, men som i långa loppet visade sig vara drömköparna. Som någon annan så vist sade: du köper hästen inte säljaren...
Ponnymorsan
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Så sant, det är hästen jag köper, och inte ägaren... Men efterssom hon är släkt med kompisen som kommer att ha sin häst där kommer jag ju vare sig jag vill eller inte ha någon form av kontakt med henne... Samt träffas ute på tävlingar... Ska åka dit igen till helgen och se om jag känner likadant:idea:
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Gå inte emot magkänslan.

Vill du ha hästen, köp den. Känns olustkänslan för stor för att lusten över hästägandet blir överskuggad, leta vidare.
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Jag har avstått från en häst jag gillade eftersom det var "fel" säljare. Jag kände att det var personer jag inte ville ha att göra med om något skulle gå snett med köpet.
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Sin magkänsla ska man absolut lita på. Varför blir man irriterad på frågor om hästen om allt är som det ska? Man får inte dålig känsla om inte något är fel. Känn absolut ingen skuld gentemot din kamrat. Köp inte denna häst, det finns fler.
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Samtidigt är det värt att tänka på att även de människor som verkar vara snälla som "änglar på jorden", kan bli som förbytta när det blir problem osv. Att hon verkar otrevlig eller trevlig är ingen garanti för att köpet kommer bli bra eller dåligt... Skriv ett riktigt kontrakt, köp hästen och se glad ut ;) Om det nu inte är hästen du har en dålig känsla för...
 
Sv: Köpa eller inte köpa...

Köp hästen om du gillar den, det är ju inte säljaren som du ska umgås med dagligen lång tid framöver med.
Det man ska undvika är väl att köpa av skumma hästhandlare, och av såna som föder upp oregistrerade buskavlade hästar som dessutom blivit halvt vanskötta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 961
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 137
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 334
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp