Köpa fångponny

Men ska också tillägga att det inte alltid går bra trots att man är försiktig.. Min systers ponny hade haft lätt fång innan vi köpte henne och eftersom min häst hade haft fång så fick hon gå i samma hage och vi var lika försiktiga med henne. I våras fick hon ändå akut fång och fick tas bort.. Så du måste vara medveten om att det kan hända.. Vilket är otroligt hemskt att uppleva :(
tog ju bort min C-ponny för 3 månader sedan :(
 
Vad tycker du är rätt pris då? haha

Det beror helt på. Är han tävlad, snäll att rida och hantera, hyfsat utbildad så 10 kanske. Annars 5. Men i och med att du känner redan nu att du inte orkar om han blir sjuk igen hade jag avstått.

Sedan det här med att "köp inte på dig problem, det finns massor med friska hästar!" - om man ska gå efter köpestrådarna på buke och veterinär, artiklar mm så kryllar det inte utav 100% kärnfriska hästar. De är som oss, de har smärre defekter. Och en sådan häst kostar tio gånger så mycket som hästen i TS är värd, en aspekt värd att ta hänsyn till.
 
Jag är lite nyfiken. Har en fångponny/-häst aldrig något större värde? Jag tänker om det är en häst som tävlat internationellt på ex. EM. Tillhör en av de bästa i sin gren osv. Man kan ju behöva sälja av många skäl och hästen kan ju ha kostat en stor summa pengar när den inhandlades. Även en sådan häst som haft ett fånganfall och som är tillbaka i full kondition och tävlar är ändå inte värd någonting?
Bara nyfiken som sagt då jag inte har någon erfarenhet av fånghästar och försäljning. :)
 
Tror inte det är speciellt vanligt med fångponnyer/hästar som tävlar på den nivån helt enkelt eftersom de flesta aldrig tillåts bli tjocka eller gå på något direkt bete. Samtidigt tror jag inte att priset påverkas jättemycket (så länge det inte är ett sto/hingst med avelsvärde) om hästen är veterinärt ok och inte jättekänslig eftersom hästar/ponnyer i den prisklassen oftast behandlas på ett sätt som är fångförebyggande med att hållas i bra kondition och gå i tråkiga hagar.
 
Senast ändrad:
"Han var ville inte riktigt trava och gallopera ute och märkte med en gång att det var något fel eftersom han alltid var framåt och pigg, så jag lät han vila och en dag så vägrade han gå med in ifrån sommarhagen och bara stod på samma ställe, han började bli varm i hovarna och fick liiite puls."

"Han började bli öm och ville inte gå, så vi var tvungna att springa fram och tillbaka, då såg vi att han haltade"

Det du beskriver ovan är ju TYPISKA fångsymtom. En häst behöver inte stå i fångställning för att det ska vara fång...
 
Det
"Han var ville inte riktigt trava och gallopera ute och märkte med en gång att det var något fel eftersom han alltid var framåt och pigg, så jag lät han vila och en dag så vägrade han gå med in ifrån sommarhagen och bara stod på samma ställe, han började bli varm i hovarna och fick liiite puls."

"Han började bli öm och ville inte gå, så vi var tvungna att springa fram och tillbaka, då såg vi att han haltade"

Det du beskriver ovan är ju TYPISKA fångsymtom. En häst behöver inte stå i fångställning för att det ska vara fång...
Det där beskriver exakt min häst som nu är avlivad.
 
Jag har ridit en d-ponny sedan i våras, men i somras så fick han ett fånganfall (inte kraftigt som tur var)! Han röntgades och hade ingen rotation! Ägaren har varit lite slarvig och jag har skött näst intill allt, följt med till veterinären, gått ut med han och nu för ca 3 månader sedan börjat skritta han! Nu har han börjat få trava och är friskförklarad och hur fin som helst. Ägaren har inte tid med honom och jag har han 7 dagar i veckan och vi funderar på att köpa han. Jag och min mamma har 1 shettis och en unghäst, jag hade en tävlingsponny som fick somna in för 3 månader sedan! Jag och min familj är alltså hästvana och haft häst hela livet.

Så min fråga är nu: Är det en risk att köpa honom? Han är 11 år (2003) och har aldrig varit sjuk, sparsamt använd! Eftersom jag redan känner honom så är det en möjlighet.! hade ni köpt honom?

Kan tillägga att jag är 17 år!

Vet inte om detta är rätt tråd? men jag testar.

Jag hade aldrig köpt en fång-häst. Hade någon rådfrågat mig ang hästköp av fång-individ hade jag starkt avrådit.

Det finns så mycket annat som kan gå snett med hästen iaf. Att köpa en som har haft fång är att be om det.

Du skriver själv att du inte skulle orka att hästen blev sjuk igen, efter vad som hände med din förra ponny.
Då hade inte jag köpt annat än en frisk ponny. Det finns absolut såna oavsett vad folk här skriver.
Är det en frisk häst man vill ha finns det ju raser som är friskare än halvblod tex. Och du vill ju ha en ponny. Då finns det fler friska och sunda individer att välja på.
De kommer kosta mer än fång-ponnyn. Men det blir nog iaf billigare i längden och kräver mindre extrajobb och man slipper ångesten.

Var inte naiv och köp på dig något du egentligen vet i slutändan kanske inte är bästa valet.
Det är lättare att släppa hästen nu och köpa en annan än om du själv har den i 3 år till, fäster dig mer och den sen blir sjuk och till slut måste tas bort.
 
Jag hade aldrig köpt en fång-häst. Hade någon rådfrågat mig ang hästköp av fång-individ hade jag starkt avrådit.
Aldrig i livet jag heller. Och då har jag erfarenhet av fånghästar tyvärr... :( Jag åker till exempel aldrig på semester för jag kan inte släppa mina hästar på bete längre. Det är grushage och hö året om, och de går in på nätterna året om. Jag tror inte precis hästarna lider, men det är jättemycket extra jobb för mig. Kanske något att tänka på INNAN man skaffar sig problemet!
 
Det beror helt på. Är han tävlad, snäll att rida och hantera, hyfsat utbildad så 10 kanske. Annars 5. Men i och med att du känner redan nu att du inte orkar om han blir sjuk igen hade jag avstått.

Sedan det här med att "köp inte på dig problem, det finns massor med friska hästar!" - om man ska gå efter köpestrådarna på buke och veterinär, artiklar mm så kryllar det inte utav 100% kärnfriska hästar. De är som oss, de har smärre defekter. Och en sådan häst kostar tio gånger så mycket som hästen i TS är värd, en aspekt värd att ta hänsyn till.

Han var knappt riden, bara lite utbildad inom dressyren och hoppat en kort bana på max 50 cm. När jag började sköta honom så var det jag som fick upp han i kondition, red ordentligt och betalade träningar, jag hoppade honom för tränare och nu hoppar han enkelt 110 cm och jag ska tävla honom. Han är gudasnäll att rida på, min 7 åriga lillasyster kan rida ut honom i skritt och trav utan problem. Han är en oförstörd 11 årig ponny som kan komma hur långt som helst inom hoppningen, synd att han fick fång bara :(

Jag funderar på ha honom på foder 1 år men ägarna har sagt att om han blir sjuk igen till sommaren så får han somna in, om det går bra så kanske det blir ett köp! tycker de är synd att en 11 årig vallack helt oförstörd med framtiden för sig ska avlivas :/
 
Tror inte det är speciellt vanligt med fångponnyer/hästar som tävlar på den nivån helt enkelt eftersom de flesta aldrig tillåts bli tjocka eller gå på något direkt bete. Samtidigt tror jag inte att priset påverkas jättemycket (så länge det inte är ett sto/hingst med avelsvärde) om hästen är veterinärt ok och inte jättekänslig eftersom hästar/ponnyer i den prisklassen oftast behandlas på ett sätt som är fångförebyggande med att hållas i bra kondition och gå i tråkiga hagar.

han äter vanligt hösilage nu och har inte reagerat, veterinären kunde ju inte säga att det var fång men eftersom dom inte visste vad det annars kunde vara så var dom tvungna att skriva det och göra den undersökningen, men som sagt ingen rotation eller hälta efter vilan.

Han är inte jätte känslig och kan gå i vanliga hagar med lite gräs i på hösten/våren. men på sommaren ska han ha betesreducerare och inte gå på betet förrän dem stora ätit upp de starka.
 
Jag är lite nyfiken. Har en fångponny/-häst aldrig något större värde? Jag tänker om det är en häst som tävlat internationellt på ex. EM. Tillhör en av de bästa i sin gren osv. Man kan ju behöva sälja av många skäl och hästen kan ju ha kostat en stor summa pengar när den inhandlades. Även en sådan häst som haft ett fånganfall och som är tillbaka i full kondition och tävlar är ändå inte värd någonting?
Bara nyfiken som sagt då jag inte har någon erfarenhet av fånghästar och försäljning. :)

Grejen är den att den här ponnyn är under igångsättning och inte kommit så lång i utbildningen och det är jag som har sakta och försiktigt satt igång honom utan ägarens hjälp så jag vill inte ge så mycket för honom..

Men jag tycker själv att en som är i full kondition och tävlar är värda pengar men kanske inte så mycket som en helt frisk men absolut :)
 
veterinären kunde ju inte säga att det var fång men eftersom dom inte visste vad det annars kunde vara så var dom tvungna att skriva det och göra den undersökningen, men som sagt ingen rotation eller hälta efter vilan.

Han är inte jätte känslig och kan gå i vanliga hagar med lite gräs i på hösten/våren. men på sommaren ska han ha betesreducerare och inte gå på betet förrän dem stora ätit upp de starka.

Fast fångdiagnos sätts ju ofta utan att man har röntgenbevis? Det är ju långt ifrån alltid - tack och lov - som fång resulterar i hovbensförändringar. Men fång kan ju hästen ha ändå, och den här hästen verkar ju ha haft en hel mängd symtom (ovilja att röra sig, hälta, ömhet, varma hovar, förstärkt puls) som pekar mot att det var just ett fånganfall den hade. Vad säger hovslagaren? Syns det något i hovarna som visar på ett fånganfall? Lägg gärna in bild på hovarna :)!

Jag skulle passa mig NOGA för vårgräset. Det klassar jag nog egentligen som mycket farligare än sommargräset. Och på hösten har man ju frostgräs att oroa sig över.

Är det en klinik som är bra på fång som ni har haft/har kontakt med??
 
Han är inte jätte känslig och kan gå i vanliga hagar med lite gräs i på hösten/våren. men på sommaren ska han ha betesreducerare och inte gå på betet förrän dem stora ätit upp de starka.

För de flesta fångponnyer fungerar det inte så vilket någon annan redan påpekat. Det är på vårar, höstar och ev varma vintrar som gräset är som farligast. Det är inte heller bra att släppa en sådan häst i en nerbetad hage. Det är det späda, nya gräset som är farligast. Sedan beror det naturligtvis på hur mycket den äter också. Det är inte alltid så lätt med en fångponny. Den enda mer säkra lösningen är nog att aldrig ha den på gräs.
 
"en 11 årig vallack helt oförstörd med framtiden för sig "

Frånsett att han av allt att döma har en svår kronisk sjukdom som kräver ständig uppmärksamhet och extra insatser året om från ägaren, och är mycket plågsam för hästen när/om den bryter ut?
 
Jag har ridit en d-ponny sedan i våras, men i somras så fick han ett fånganfall (inte kraftigt som tur var)! Han röntgades och hade ingen rotation! Ägaren har varit lite slarvig och jag har skött näst intill allt, följt med till veterinären, gått ut med han och nu för ca 3 månader sedan börjat skritta han! Nu har han börjat få trava och är friskförklarad och hur fin som helst. Ägaren har inte tid med honom och jag har han 7 dagar i veckan och vi funderar på att köpa han. Jag och min mamma har 1 shettis och en unghäst, jag hade en tävlingsponny som fick somna in för 3 månader sedan! Jag och min familj är alltså hästvana och haft häst hela livet.

Så min fråga är nu: Är det en risk att köpa honom? Han är 11 år (2003) och har aldrig varit sjuk, sparsamt använd! Eftersom jag redan känner honom så är det en möjlighet.! hade ni köpt honom?

Kan tillägga att jag är 17 år!

Vet inte om detta är rätt tråd? men jag testar.

Mitt råd till dig är att absolut inte köpa en fångponny. Det är ett evigt pyssel med foder, hitta ev hagar som kan fungera, hålla koll på precis allt hela tiden, aldrig kunna ha ponnyn på bete och vara konstant orolig. Det blir dessutom dyrt då det ofta krävs specialfoder etc. Så nej, köp dig inte de problemen. Det kan förstås gå bra, men det ÄR så mycket mer krävande än man kan tro. Det är en mycket allvarlig sjukdom och att ta hand om en ponny som har eller har haft den är ett enormt ansvar. Man måste vara väldigt påläst så att man inte begår några misstag, som faktiskt kan leda till döden.
 
han äter vanligt hösilage nu och har inte reagerat, veterinären kunde ju inte säga att det var fång men eftersom dom inte visste vad det annars kunde vara så var dom tvungna att skriva det och göra den undersökningen, men som sagt ingen rotation eller hälta efter vilan.

Han är inte jätte känslig och kan gå i vanliga hagar med lite gräs i på hösten/våren. men på sommaren ska han ha betesreducerare och inte gå på betet förrän dem stora ätit upp de starka.

Då vet ägarna inte riktigt vad de pratar om, tyvärr... Att släppa en fångponny på nerbetat gräs är bland det sämsta man kan göra. När gräset är stressat, vilket det är när det är nerbetat och vill växa, är fruktanvärdet väldigt högt och det är just det som framkallar fång.
 
Grejen är den att den här ponnyn är under igångsättning och inte kommit så lång i utbildningen och det är jag som har sakta och försiktigt satt igång honom utan ägarens hjälp så jag vill inte ge så mycket för honom..

Men jag tycker själv att en som är i full kondition och tävlar är värda pengar men kanske inte så mycket som en helt frisk men absolut :)

Aha. Då tror jag att jag förstår. Du menar att en ponny/häst som haft fång och som är under igångsättning inte har något större värde eftersom man inte vet om det kommer hålla? Har jag förstått rätt? :)
Då får jag nog bemöta det med att för mig beror det lite på. Är det en häst på hög internationell nivå som fått fång och som är under igångsättning så har en sådan häst ett rätt stort värde, om än inte full-pris värde (eller hur man ska uttrycka sig), för mig personligen.
Det här får nog anses vara en sådan fråga som inte har något enkelt svar, utan det är upp till var och en.

Jag känner en häst som tävlat EM i sin gren och som tillhörde toppen innan den fick fång. Den har varit borta i 2-3 år pga olika anledningar och är nu på väg tillbaka. Än så länge inga återfall eller liknande, men jag skulle nog vilja sätta ett hyfsat högt värde på just den hästen ändå. Kan man hålla fången i schack så kommer det här att bli en topphäst igen.

I just ditt fall så kan jag tycka att du inte ska ge fullpris för ponnyn eftersom du är den som tagit på dig jobbet med att sätta igång. Det är också värt en hel del. Hoppas det löser sig för dig och din ponny. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 515
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 624
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp