Köpa fångponny

Fast fångdiagnos sätts ju ofta utan att man har röntgenbevis? Det är ju långt ifrån alltid - tack och lov - som fång resulterar i hovbensförändringar. Men fång kan ju hästen ha ändå, och den här hästen verkar ju ha haft en hel mängd symtom (ovilja att röra sig, hälta, ömhet, varma hovar, förstärkt puls) som pekar mot att det var just ett fånganfall den hade. Vad säger hovslagaren? Syns det något i hovarna som visar på ett fånganfall? Lägg gärna in bild på hovarna :)!

Jag skulle passa mig NOGA för vårgräset. Det klassar jag nog egentligen som mycket farligare än sommargräset. Och på hösten har man ju frostgräs att oroa sig över.

Är det en klinik som är bra på fång som ni har haft/har kontakt med??

Lägger ut en bild imorgon! men han har en väldigt djup fång rand på båda fram.. Hovslagaren säger att han har jätte fina hovar nu.
 
Aha. Då tror jag att jag förstår. Du menar att en ponny/häst som haft fång och som är under igångsättning inte har något större värde eftersom man inte vet om det kommer hålla? Har jag förstått rätt? :)
Då får jag nog bemöta det med att för mig beror det lite på. Är det en häst på hög internationell nivå som fått fång och som är under igångsättning så har en sådan häst ett rätt stort värde, om än inte full-pris värde (eller hur man ska uttrycka sig), för mig personligen.
Det här får nog anses vara en sådan fråga som inte har något enkelt svar, utan det är upp till var och en.

Jag känner en häst som tävlat EM i sin gren och som tillhörde toppen innan den fick fång. Den har varit borta i 2-3 år pga olika anledningar och är nu på väg tillbaka. Än så länge inga återfall eller liknande, men jag skulle nog vilja sätta ett hyfsat högt värde på just den hästen ändå. Kan man hålla fången i schack så kommer det här att bli en topphäst igen.

I just ditt fall så kan jag tycka att du inte ska ge fullpris för ponnyn eftersom du är den som tagit på dig jobbet med att sätta igång. Det är också värt en hel del. Hoppas det löser sig för dig och din ponny. :)

jag menar att en tex. EM häst som fått fång och är tillbaka i full form skulle jag ge ett högre värde än en EM häst som är under igångsättning. jag skulle inte ge lika mycket för den hästen eftersom man inte vet hur det blir? håller den för den höjden? osv. men jag menar absolut inte att en EM fånghäst ska sänkas med 150 000 kr bara för den haft fång! :)
 
ja.. den har "åkt ner" väldigt mycket, den syntes knappt förut!

Den växer ju ner i takt med att hoven växer. Den hov som är ovanför randen är ju den nya friska hoven.

Här kan du se hur min såg ut för 5,5 år sedan:


Hon hade hovbensrotationer (och även sänkning på denna hoven).
 
Den växer ju ner i takt med att hoven växer. Den hov som är ovanför randen är ju den nya friska hoven.

Här kan du se hur min såg ut för 5,5 år sedan:


Hon hade hovbensrotationer (och även sänkning på denna hoven).

ojdå.. usch! men vad tycker du är lagom att ge i pris om jag nu skulle få för mig att köpa han? eller ska jag ta han på foder först?
 
ojdå.. usch! men vad tycker du är lagom att ge i pris om jag nu skulle få för mig att köpa han? eller ska jag ta han på foder först?

Du behöver ju inte tveka på att han har haft ett rejält fånganfall iallafall :crazy: Fy tusan vilken fångrand! Så illa såg aldrig våran ut och honom fick vi ta bort tillslut pga fången :cry: Bespara dig själv all den sorgen och oron det innebär att ha en fånghäst och köp dig en frisk häst istället. Ingen kan säga nu om han kommer att hålla för normal ridning framöver.
 
ojdå.. usch! men vad tycker du är lagom att ge i pris om jag nu skulle få för mig att köpa han? eller ska jag ta han på foder först?
Randen är mycket tydlig. En fångrand är ett tecken på att hovbenet har ändrat läge inuti hoven dvs det har skett en rotation och/eller en sänkning. Det kan ibland vara svårt att avgöra detta på en röntgenbild i alla fall för en veterinär som inte har så stor erfarenhet av fånghovar. I nedanstående länk står det lite om fångränder.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/fang-en-komplex-sjukdom.htm

Jag hade inte köpt ponnyn. Om du överväger på att ta den på foder så bör ni nog ha bestämt er för vad som gäller om den får ett nytt fånganfall. Vem ska stå för kostnaden och rehabiliteringen av ponnyn osv.

Det finns fångponnyer som blir bra igen och som kan ridas som vanligt. Men det kräver oftast en hel del tid, arbete, envishet, pengar och kunskap av den som ska ta hand om hästen. En häst som fått fång pga IR måste ha speciell skötsel och anpassning livet ut för att nya fånganfall ska kunna förhindras.
 
Jag har haft fånghäst. Jag har utmärkta möjligheter ha fånghäst.

Jag skulle inte köpt.

Nu, utan fångisar så inser jag hur stor påverkan det ändå hade. Och hur mycket bättre jag mår av att kunna erbjuda större arealer (utan oro för gräset), kunna ge extra mat eller fri tillgång osv. Helt enkelt ha en normal hästhållning.

Så, trots att jag har alla förutsättningar att ha en fångis - så nej. Skulle inte köpa.

Däremot så likt allt annat är alla olika. Och är man insatt i risken för återfall, vad som krävs för att minska den så köp. Men till kraftigt reducerat pris jmf med om fångfri. Och se till den har en försäkring utan reservationer som kan tas över.
 
Jag hade inte köpt ponnyn. Om du överväger på att ta den på foder så bör ni nog ha bestämt er för vad som gäller om den får ett nytt fånganfall. Vem ska stå för kostnaden och rehabiliteringen av ponnyn osv.

Jätteviktigt! Om den får ett nytt anfall kan det säkert bli mycket tjafs, kan jag tänka... Det är ju varken billigt eller roligt att rehabilitera en fånghäst. Det kan innebära många veckor på strikt boxvila och många veckor i sjukhage. Det kan innebära tätare besöka av hovslagare, samt återbesök på klinik för att röntga och kolla av hästen. Allt detta kostar i både tid och pengar. Samt känslor. Man kastas ofta mellan hopp och förtvivlan...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 491
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 209
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 624
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp