Bukefalos 28 år!

Köpa galoppör?

Oxxx

Trådstartare
La in samma text under hästverksam, men fick tips om att sätta in den här istället. Hoppas att någon/några kan svara på en del frågor... :bow: :bow:

Har tänkt att köpa mej en till häst, och är väldigt sugen på ett fullblod som inte passar som galoppör.
Alltså en häst som bara inte kan eller vill springa fort.
Tanken var att inte lägga ut så mycket pengar på själva häst-köpet (alltså inte betala så mycket för hästen), utan mer på veterinär besiktning, utrustning och tränare.
Bestktingingen hade jag tänkt att först en vanlig av en mycket duktig veterinär, för att sedan åka in och röntga alla ben + rygg.
Kan man göra så?
Hur mycket kan en sån röntgen gå på?
Vad händer om det visar sej på röntgen att hästen är dålig, får man betala allt ihop eller går det då på försäkringen? Är det jag som köpare som får betala även fast hästen visar sej är dålig?
För-och nackdelar med att köpa galoppör?
När jag väl har fått tag i en galoppör som är frisk, hur är det bästa sättet att börja?, men tanke på att den antagligen har gått löp i en ganska tidig ålder. Ska jag låta den vila i någon/några månader, eller ska jag börja motionera den på en gång, då tömköra i några månader?
Självklart kommer jag ha kontakt med tränare hela tiden, men jag vill höra era åsikter också.
 
Sv: Köpa galoppör?

Jag satt just och läste din andra tråd, tänkte svara där först...
Vad röntgen etc går på har jag ingen aning om men jag är ganska "hemma" på det här med att skola om galoppörer.
Hur du ska gå tillväga med din "galoppör" är fruktansvärt individuellt. För det första så är ju alla hästar olika och sen är det VÄLDIGT olika på vem som har haft den i träning.
Ska man generalisera så är kanske hästen från den lilla amatörtränaren lättare att omskola eftersom dom oftast har bott på landet och blivit ridna lite i skogen osv.
Däremot tror jag inte att du ska räkna med att hitta en jättebillig häst som varit skadefri. Nu vet ju inte jag hur mkt pengar du hade tänkt att lägga på hästköpet men räkna med runt 25 000 för en hygglig häst. Givetvis går det att fynda men då är det oftast hästar som har varit skadade.
Jag som fullblods freak ser bara fördelar med att köpa galoppör ochkommer aldrig igen att ha något annat!
Fråga på om du vill veta mera!
 
Sv: Köpa galoppör?

Okej tack för svaren :bow: , kommer antagligen börja leta på allvar efter sommaren. Några bekanta med familjen sysslar nämligen med galopp, och de har berättat att många hästar som inte passar på galopp-banorna säljs då. Är det riktigt?

Är den vanligt att hästar som har gått på banan har skador? Så som förslitningsskador, rygg problem osv?


:bow: :bow:
 
Sv: Köpa galoppör?

ja, fram på eftersommaren börjar man gallra ur dom hästar som inte duger för att göra plats för nya åringar. Det är då man kan fynda men går man runt i stallarna kan man hitta fina hästar året om.
Dom flesta galopphästar har ju en annorlunda muskling än en ridhäst, man vill ju inte att dom ska väga för mycket då det ger en ökad skaderisk.
Dom vanligasete skadorna är nog senskador och chipp frakturer. Ryggproblem har jag väldigt FÅ erfarenheter av så länge dom är i träning men det händer ofta att dom blir ömma och får muskelproblem under utbildningen. Det är ju stor skillnad på ett löpa i full fart med "huvudet i vädret" mot att börja jobba lång och låg och använda ryggen.
Jag personligen har ju alltid ridit "dressyr" på mina galoppörer samtidigt som dom löpt. Tycker det är trevligare att rida på en häst som bär sig själv och inte rusar iväg bara man kortar tyglarna.
Jag vet ett stall som markarbetar sina hästar ett par dagar i veckan (oftast jag som rider dom!) om du är intresserad kan vi säkert plocka fram ett par saluhästar där.
 
Sv: Köpa galoppör?

Det här låter ju bara bättre och bättre :D .

Det bästa vore ju en häst som har fått allsidig träning och inte bara galopptränats.
Hur mycket kan en sån häst gå på? 25-30 :confused: ?

Vore ju jättekul om du kunde plocka fram några hästar, men ansträng dej bara inte för mycket ! :p
 
Sv: Köpa galoppör?

Jag klinikbesiktigade galoppören jag köpte och röntgade ben och rygg. Han var i perfekt skick. Kotym är väl annars att köparen betalar besiktningen om hästen är okej, om den inte är det och det inte blir något köp får säljaren betala.

Jag släppte ut min i hage med kompisar och promenerade sen mycket och red mycket lugna skritturer i sällskap med andra hästar de första månaderna, sen började dressyr- och mycket försiktig hoppträning.

Det man får tänka på är ju att hästen hamnar i en helt annan miljö och måste lära om. För oss var det att åka transport (tidigare bara buss), sitta upp i stigbygel, att rida i skog och alléer (hu vad läskigt!) att man kan skritta på en lång mjuk grusad raka, det är inte här vi ska galoppera som han naturligtvis trodde.

Ridningen för min del var också från början, söka bettet, länga, korta steg, länga överlinje, gå på volt, alltså hela kittet.

Jag valde en galoppör för att jag ville ha en känslig häst, han svarar på minsta hjälp! Men jag har också varit tvungen att försöka sätta mig in i hur hans liv varit hittills, hur han tolkar olika saker. Kort sagt, han har lärt mig otroligt mycket och är en helt suverän häst.

Sen ska jag väl kanske tillägga att min ÄR känslig. Allt som hästar råkar ut för händer honom fast 10 gånger värre ungefär. Ett myggbett blir en gula, ett sår blir en svullnad, omställning i fodret måste kompenseras med microbalans tex. Akuta klinikbesök har vi också råkat ut för.

Men det är det värt, för det är en udnerbar häst.

/Jane
 
Sv: Köpa galoppör?

får man fråga vad han heter?!


Köpte oxå en galoppis... (fast hon får kämpa på rond 2 för mig) :smirk:
Men när hon klev ur bussen (fick åka med samma buss som brukade gå från angarn till täby) så var tänka tänka tänka... var e banan typ ;) Så himla söt!
Helt annan häst! Värd varenda öre!!!! :love:
 
Sv: Köpa galoppör?

Vilken tur du har haft :D ! Hur gammal var hästen när du köpte den?
 
Sv: Köpa galoppör?

Du kan hitta många fullblod som inte ens löpt särskilt mycket, för humana priser för att uttrycka det milt.

Köpte min som 4 åring, han såldes som ridhäst vid 2 års ålder då han var en mycket stor häst och därmed inte färdigväxt för att hålla för den påfrestande och tuffa galopp träningen, (dock inga skador) plus även behövde växa till sig psykiskt som fysiskt (fd tränarens ord då jag spårade honom per tips och frågade).

Min är därmed inte alls särskilt "galoppig", dvs han är som en alldeles "vanlig" ridhäst unghäst är mest. Lugn och sansad, dock med mycket motor och eget sinne. En JÄTTEFIN häst som får mycket lov ord av min tränare för sina gångarter och ambitiösa temperament, och som framför allt visat sig vara en väldigt fin kille i det att han är positiv och går att göra det mesta med. Köpte honom för 24.000 :- .....
 
Sv: Köpa galoppör?

Oj! Det va gammalt!
..eller alltså, dom brukar ju oftast säljas när dom är 3-4 år? Men egentligen är ju 7 ingen ålder för en häst. ;) :D
 
Sv: Köpa galoppör?

Barsebäcks Z'Ore skrev:
Det är många saker att tänka på innan man köper fullblod.. framfört allt att det kostar MYCKET mer pengar att hålla ett fullblod än ett halvblod/varmblod. De äter kopiösa mängder foder samt som tidigare sagts i tråden, de är extremt ömtåliga/skadebenägna med fler veterinärsbesök samt högre försäkringspremier som följd.

Bortser man från detta kan man inte hitta finare, klokare, vackrare hästar. Eftersom de är otroligt intelligenta gäller det att hela tiden ligga ett steg före, man kan inte slappna av som med tröga halvblodshästar, annars tar fullblodet stycke med dig.


Jodå, håller med på flera punkter men ändå är det ju trots allt individueltl även om "tendenserna" finns där som sagt.

Mitt fullblod är inte svårfödd över huvud taget. han står på en vanlig foderstat med silage, betfor, korn och krafft pluss, (inte alls stora mängder av kraftfodret heller). däremot i princip fri tillgång på silage under uppstallningsperioden. På sommaren går han ute dygnet runt på bete och klarar sig bra på det 2 månader utan stödfodring (han är nog ett av länets om inte landets, rundaste inom rasen om somrarna vågar jag påstå :p )

håller dock med dig ang. skadebenägenheten till del..... Har även här varit lyckligt lottad då min peppar peppar bara verkar dra på sig små sår och små blessyrer, men man ser ändå tendensen för minsta lilla brukar svullna upp och han blir tjock i benet flera dar osv och det ska decificeras och duttas och puttas för att få bort, osv osv.

Men de är underbara hästar..... :love:
 
Sv: Köpa galoppör?

Mackan,

Mitt svar var menat, och jag tolkar det som att du förstod mig, som en svag överdrift, för att höja ett litet varningsfinger till Oxxx.. andemeningen var att man bör tänka efter mer än en gång innan man köper ett fullblod.
 
Sv: Köpa galoppör?

Jadå absolut, jag förstod dig precis, det är definitivt saker man skall vara medveten om, så väldigt bra att du tog upp det! Kunde bara inte låta bli att kommentera själv oxå ;) :bow:
 
Sv: Köpa galoppör?

Tack för tipsen! :bow:

Var medryttare på ett fullblod förut (innan jag fick min nuvarande häst, som nu är utdömd pga ks) och minns verkligen hur känslig den hästen var, och hur mycket den åt. Så lite kan jag faktiskt om fullblod ;) .
 
Sv: Köpa galoppör?

Om jag har fattat rätt så säljs ju 3 och 4-åringarna för att de inte är snabba nog, är skadade eller inte trivs med galoppkarriären. Min älskling sprang ju in pengar innan han fick börja sin nya karriär hos mig. :D

/Jane
 
Sv: Köpa galoppör?

Jag är också precis o begrepp att köpa ett fullblod. Jag känner lite folk i galoppsvängen och de säger att de kastar hästarna som de inte vill ha på banan efter en. Alltså kan du få tag i en fin häst för under 10 000 kr. Jag kommer iaf hålla mig däromkring i köpesumma. Ska snart ut i galoppstallen och titta efter min framtida fälttävlansstjärna.
 
Sv: Köpa galoppör?

I september-oktober är det smart att börja se sig om i stallen på galoppbanorna, då skall tränarna göra plats för nya åringar och gör sig av med de som inte duger. Dessutom så har de haft en hel sommar på sig att testa dem. Med andra ord är det lite tidigt att söka ännu. Vet dock att Jan Malmborg har några stycken till salu redan nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
413
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
197
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 671
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp