Köpa gård...

Sv: Köpa gård...

För att klara av att försörja sig på landet så måste man sköta både sina affärer och sin bokföring.
Alla framgångsrika bönder som jag känner håller ordning på det där.
De som inte håller ordning på det är inte lika framgångsrika.

Det känns inte som vi lever i samma värld måste jag säga.
Jag har aldrig träffat en bonde som är jättenoga med att allt ska vara vitt när man väl känner honom och han inser att jag inte är den typen som klagar till skattemyndigheten om jag inte får kvitto.
I och för sig kan jag tänka mig att samma bonde hade varit jättenoga med kvitto ifall han gjorde affärer med dig då din inställning antagligen lyst igenom. Så då får ju vi inte samma uppfattning om hur flexibel han är.



Trasslar man mycket så kan man bli skönstaxerad samt åka på stora straffavgifter.
Och det blir mycket dyrt.
Man kan då också bli av med sin F-skatt och rätten att driva företag.
Det är inga saker som man spelar hazard med.

Fast med sådan omfattning som det handlar om i den här tråden så orkar nog inte ens skattemyndigheten börja rota. Så risken är nog obefintlig att de skulle jaga några grannar som hjälper varandra lite. Det finns förhoppningsvis större bovar att jaga innan de lägger tid på sånt.

Sjöberga och jag har lång erfarenhet av att driva företag.
Hur stor erfarenhet av det har du?

Ni har antagligen längre erfarenhet än vad jag har, samtidigt känner jag gott om bönder som nog har längre erfarenhet (vissa är 65+ men jobbar än) än ni och varit framgångsrika och flexibla så det finns alla sorter. Man blir ju inte mindre framgångsrik för att man kan behålla lite pengar som annars skatteverket fått, snarare tvärtom :D
 
Sv: Köpa gård...

Dessutom är Skattemyndigheten extra noga med att granska just hästverksamheter och då kanske man själv är extra noga med att inte få dåligt rykte.
 
Sv: Köpa gård...

I och för sig kan jag tänka mig att samma bonde hade varit jättenoga med kvitto ifall han gjorde affärer med dig då din inställning antagligen lyst igenom. Så då får ju vi inte samma uppfattning om hur flexibel han är.
Mina leverantörer säljer inte utan kvitto.
Det har bekanta till mig som försökt fått erfara.
Det är nämligen bättre ekonomi i att köra företagande helt vitt än att försöka med att blanda.

Jag måste ha kvitto då jag i min tur driver företag och vill kunna dra av för mina kostnader.
Så för mig finns inget alternativ.

Fast med sådan omfattning som det handlar om i den här tråden så orkar nog inte ens skattemyndigheten börja rota.
Du verkar inte veta hur det fungerar.
De orkar definitivt rota och det dessutom mycket noga och grundligt.
De vet dessutom exakt var det brukar löna sig att rota.

Jag har fått min verksamhet noga igenomrotad några gånger, och det är ändå en liten verksamhet.
Då var jag glad åt att jag hade mina papper i ordning.
Annars så hade det blivit mycket dyrt.

Man blir ju inte mindre framgångsrik för att man kan behålla lite pengar som annars skatteverket fått, snarare tvärtom :D
Jo det blir man.
Dels så är det bättre ekonomi med en helt vit verksamhet.
Och dels så är straffavgifter 100% på skatterna som man har försökt att undanhålla, så det kan bli mycket pengar.

Om jag hade fuskat med mina papper så hade det kostat mig flera hundra tusen.
Där så handlade det om en lätt lastbil (Cheva Van) i företaget.
Och när de ändå höll på så nagelfor de allt.
 
Sv: Köpa gård...

Nu skrev ju Grängesberg (och även jag tidigare) att man skulle försöka byta tjänster. Så om grannen hjälper med något och du låter grannen rida så blir det väl bra. Vill du ha mycket betalt får du väl sätta grannen i hårt arbete.

Tänk om du fastnar med bilen i snön och du ska be grannen med sin halvmiljonstraktor att dra upp dig. Skulle det inte vara lite jobbigt om han började snacka om fasta och rörliga kostnader på traktorn.

Huvet på spiken! Grannar är bra och man tjänar på att inte vara "dumsnål".:D
 
Sv: Köpa gård...

Du verkar inte veta hur det fungerar.
De orkar definitivt rota och det dessutom mycket noga och grundligt.
De vet dessutom exakt var det brukar löna sig att rota.

Jag har fått min verksamhet noga igenomrotad några gånger, och det är ändå en liten verksamhet.
Då var jag glad åt att jag hade mina papper i ordning.
Annars så hade det blivit mycket dyrt.

Jag tror vi pratar om varandra, jag pratar om sådana typer av tjänster som är 'omöjliga' för skatteverket att upptäcka. Hur skulle de kunna upptäcka att två grannar hjälper varandra med t.ex. snöplogning mot gräsklippning? Det finns ju inga papper som bevisar vad som hänt så hur mycket de rotar igenom bokföringen kan de ju aldrig hitta något. Det är bara löjligt att man skulle riskera något i sådana situationer.

Det känns som att skatteverket med sina kontroller har lyckats skrämma upp dig rejält. Om jag fattar det rätt så skulle du skicka en faktura till din granne ifall du tömmer hans brevlåda då han är på semester (och han tömmer din på motsvarande sätt).

Det roliga är ju att polisen gör reklam för diverse grannsamverkan, som att man ska ta hand om varandras post vid semestrar t.ex. Polisen verkar dock ha missat att informera att man är tvungen att ta upp sådant arbete i deklarationen, det verkar ju nästan som att polisen uppmanar till brott. Det skulle vara intressant att höra vad någon av alla skatteexperter i tråden har att säga om hur man ska göra i ett sådant fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa gård...

Du blandar äpplen och päron. Det är klart att man hjälper sina grannar med en sådan sak som att ta in posten eller mata någons katt. Det är skillnad när man utför tjänster som företagare tex snöröjning. Skattemyndigheten är rätt duktiga på att ta reda på saker och man vill inte gärna få sin deklaration underkänd. Dessutom finns det fördelar med att ta det på företaget, man kan dra moms och kvitta inkomster mot utgifter.
 
Sv: Köpa gård...

Du blandar äpplen och päron. Det är klart att man hjälper sina grannar med en sådan sak som att ta in posten eller mata någons katt. Det är skillnad när man utför tjänster som företagare tex snöröjning. Skattemyndigheten är rätt duktiga på att ta reda på saker och man vill inte gärna få sin deklaration underkänd. Dessutom finns det fördelar med att ta det på företaget, man kan dra moms och kvitta inkomster mot utgifter.


Problemet är att det finns folk här i tråden som anser att man inte får hjälpa grannar ifall man kräver en gentjänst. (Se inlägg #21 t.ex.) Jag har hela tiden tyckt att man ska kunna grannsamverka fritt utan skattemyndighets inblandning.

Sen hur skulle man kunna få sin dekleration underkänd ifall man skulle byta snöröjning mot gräsklippning med en granne. Det finns ju inga kvitton som skatteverket kan hitta som visar på att arbetet utförts.

Sen är det klart att det kan vara bra med kvitton för att dra av, men kan du byta tjänster är nog ändå det överlägset bäst för berörda parter.
 
Sv: Köpa gård...

Hur skulle de kunna upptäcka att två grannar hjälper varandra med t.ex. snöplogning mot gräsklippning?

Så fort du drar in grannens traktor i det hela så är det kört.
Den har oftast en mätare för gångtid.
I alla fall om den är modern.
Och då så måste timmarna redovisas.
Annars så blir de betraktade som svartkörning.
Det samma gäller milen på en Cheva Van i företag.

I ett företag så går det inte bra att fuska för det kostar för mycket att åka dit på det.
Därför så betalar man grannbonden för den traktortid som man behöver och får betalt för sådant som grannbonden behöver.
Typ hjälp med höskörden.

När det handlar om privata fordon, t.ex. en traktor i privat ägande för skojs skull så blir det på ett annat vis.
 
Sv: Köpa gård...

Problemet är att det finns folk här i tråden som anser att man inte får hjälpa grannar ifall man kräver en gentjänst.
Det är Skatteverket som har den åsikten.
Och det spelar ju en viss roll då det är de som bestämmer.
Det har funnits bytespooler för tjänster och de har fått problem med just det.

"Värdet av en gentjänst blir skattepliktigt när det finns ett krav på att ett utfört arbete ska ersättas genom en gentjänst. "
Källa : http://www.skatteverket.se/privat/s...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Sen hur skulle man kunna få sin dekleration underkänd ifall man skulle byta snöröjning mot gräsklippning med en granne.
Det stavas deklaration.

Sen är det klart att det kan vara bra med kvitton för att dra av, men kan du byta tjänster är nog ändå det överlägset bäst för berörda parter.
Och lika olagligt som stöld.
 
Sv: Köpa gård...

Så fort du drar in grannens traktor i det hela så är det kört.
Den har oftast en mätare för gångtid.
I alla fall om den är modern.
Och då så måste timmarna redovisas.
Annars så blir de betraktade som svartkörning.

Även lite äldre traktorer brukar ha en timmätare. Kravet att föra körjournal på traktor ställer jag mig lite tveksam till, men även om det skulle finnas ett sådant krav så är det ju totalt meningslöst vilket visar att du inte riktigt vet vad du pratar om.

Att redovisa an massa timmar kan man ju göra på hur många sätt som helst som skatteverket aldrig (och jag menar aldrig) kan ifrågasätta.

Några exempel:

- Kört omkring med traktorn och inspekterat den egna skogen.
- Kört hydrauliska vedklyven.
- Kört några extra varv med vändaren vid höskörden.
- Snöplogning på egen mark.

Fattar du hur dumt ditt argument är?

Slutsatsen är att skatteverket aldrig kan hitta de där timmarna som traktorn använts för att ploga snö åt grannen. De är nog inte ens så dumma att de försöker.
 
Sv: Köpa gård...

Det är Skatteverket som har den åsikten.
Och det spelar ju en viss roll då det är de som bestämmer.
Det har funnits bytespooler för tjänster och de har fått problem med just det.

"Värdet av en gentjänst blir skattepliktigt när det finns ett krav på att ett utfört arbete ska ersättas genom en gentjänst. "
Källa : http://www.skatteverket.se/privat/s...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html


Då har jag en fråga till dig.

Tycker du att man är kriminell om man utan att ta upp det i deklarationen hjälper sin granne med brevlådetömning då grannen är på semester i utbyte mot att grannen hjälper till på samma sätt då man själv är på semester? Det finns alltså krav på gentjänst.
 
Sv: Köpa gård...

Återigen beror det på i vilken omfattning man gör det. Vill alla grannar byta tjänster kan det bli ganska många mil att redovisa och då blir skattemyndigheten misstänksam. Min granne drog av sitt pendlande till jobbet men detta underkände skattemyndigheten med motiveringen att han kunde ha kört privat med bilen. Det räckte inte att han bodde X antal mil från jobbet utan skattemyndigheten begärde in kvitton vilket han inte hade och då underkände de hans avdra. Mot skattemyndigheten har man inte mycket att sätta emot om de har bestämt sig.
 
Sv: Köpa gård...

Att det är mer noga med bilar, det vet jag. Fast användande av bilar lär ju inte vara så vanligt vid grannhjälp, de flesta har ju egen bil. Det vi pratat mest om i tråden är traktorer och för dem gäller inget krav att redovisa körda mil/timmar så där har skatteverket inget att hämta.
 
Sv: Köpa gård...

Tycker du att man är kriminell om man utan att ta upp det i deklarationen hjälper sin granne med brevlådetömning då grannen är på semester i utbyte mot att grannen hjälper till på samma sätt då man själv är på semester? Det finns alltså krav på gentjänst.

Det här handlar inte om åsikter vilket du tycks tro.
Utan om när Skatteverket kan döma/åtala för skattebrott.

Och så fort en av parterna är ett företag så är man ordentligt inne på det grå-svarta området.

Så vad jag tycker är att om det är ett brott enligt våra myndigheter så är det ett brott.
Vad som är skattebrott står på http://www.skatteverket.se/
Det är bara att läsa på.
 
Sv: Köpa gård...

Det här handlar inte om åsikter vilket du tycks tro.
Utan om när Skatteverket kan döma/åtala för skattebrott.

Och så fort en av parterna är ett företag så är man ordentligt inne på det grå-svarta området.

Så vad jag tycker är att om det är ett brott enligt våra myndigheter så är det ett brott.
Vad som är skattebrott står på http://www.skatteverket.se/
Det är bara att läsa på.


Det är bara att inse att vi står alltför långt ifrån varandra i denna fråga.

Själv tycker jag det är skönt att kunna vara lite smidig när det gäller sådana här 'ofarliga brott' som diskuteras i tråden.

Eftersom du anser att man är en brottsling bara för att man bryter mot en lag utan att se till proportionerna anser du ju att så gott som alla människor runt omkring dig är brottslingar. Det måste kännas hotfullt för dig att omges av brottslingar.

Jag har svårt att tänka mig att du aldrig gjort dig skyldig till t.ex. något trafikbrott. Enligt lagen får man ju t.ex. inte gå mot röd gubbe (jag vet att det inte är böter på det, men det är ändå förbjudet). Sen lär det ju inte finnas en enda bilförare som aldrig kört över lagstadgad hastighet.
 
Sv: Köpa gård...

Själv tycker jag det är skönt att kunna vara lite smidig när det gäller sådana här 'ofarliga brott' som diskuteras i tråden.

Att undanhålla skattepengar är också mycket fult.
Då det innebär att man inte vill göra rätt för sig och dra sitt strå till stacken.

Det är skattepengar som skall betala för alla våra gemensamma kostnader i samhället.
Och jag gillar inte när folk smiter undan och fuskar.

Det går ut över de som gör rätt för sig och betalar sin skatt samt de som behöver den hjälp som skattepengar skall betala.
Att samtidigt som det sparas in på sjuka och vård så att människor får lida, ägna sig åt svartjobb är ju oerhört osympatiskt faktiskt.
 
Sv: Köpa gård...

Att undanhålla skattepengar är också mycket fult.
Då det innebär att man inte vill göra rätt för sig och dra sitt strå till stacken.

Det är skattepengar som skall betala för alla våra gemensamma kostnader i samhället.
Och jag gillar inte när folk smiter undan och fuskar.

Det går ut över de som gör rätt för sig och betalar sin skatt samt de som behöver den hjälp som skattepengar skall betala.
Att samtidigt som det sparas in på sjuka och vård så att människor får lida, ägna sig åt svartjobb är ju oerhört osympatiskt faktiskt.


Du har ju inget sinne för proportioner. Två grannar som hjälper varandra lite får du ju att låta som att de vore ena hemska skattebrottslingar vars fel det är att sjukvården inte får tillräckliga resurser.

För mig är man svartjobbare ifall man utför ett arbete mot betalning utan att det tas upp i deklarationen. Två grannar som hjälper varandra som de goda grannar de är kallar jag inte svartjobbare.

Så tänk lite mer själv istället för att snöa in dig på olika paragrafer som du sen följer blint.
 
Sv: Köpa gård...

Antingen så har du inte läst eller så har du inte förstått Skatteverkets regler.
(Stryk det ej tillämpliga.)

För små summor (värden) så gäller inte redovisningsskyldighet.
http://www.skatteverket.se/privat/s...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.

Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

För anlitande av grannbonden med traktorn så får man göra avdrag för hushållanära tjänst.

Så det finns redan en flexibiltet inbyggd i systemet.

Att vilja stå utanför systemet för att man är lat, snål eller osolidarisk är fortfarande fult.
 
Sv: Köpa gård...

För anlitande av grannbonden med traktorn så får man göra avdrag för hushållanära tjänst.

Så det finns redan en flexibiltet inbyggd i systemet.

Att vilja stå utanför systemet för att man är lat, snål eller osolidarisk är fortfarande fult.


Så mycket skatt som jag betalt in så känner jag mig knappast utanför systemet. Att hålla på att byta kvitton med grannar däremot är dock bara löjligt.

Jag får väl trösta mig med att jag tror att du är ganska ensam (säkert < 10% av befolkningen) som blir upprörd när två grannar hjälper varandra med lite småsaker utan att blanda in skattemyndigheten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 338
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 173
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 801
Senast: Lingon
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 538
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp