Köpa gård...

Sv: Köpa gård...

Det är ju en sak ifall han inte vill, men då måste du ju fråga honom först innan du vet det.

Att han har ett företag som bl.a. plogar snö är väl ett bra argument för att det borde kunna funka jättebra med tjänsteutbyte. Ni slipper ju att blanda in skattemyndigheten (då tjänar ni ju lite pengar också) och att grannar byter lite tjänster är väl inte olagligt ännu.

Så han skottar åt dig och får för det låna din paddock. Låter som en utmärkt lösning som ni båda tjänar på.

Jo, det är det om det kan anses vara ett krav på gentjänsten. Dvs om en tjänst utförs, endast för att man räknar med en gentjänst. Om man däremot hjälper varandra när det finns behov, oavsett om man räknar med en gentjänst eller inte, är det "inget" problem.

Så man bör låta bli att formalisera på alla sätt och vis. Exempel är när man hållt ordning på antalet tjänster hit och dit - då betraktas det som att kravet på gentjänst finns med.

Blandar man in kontanta ersättningar går gränsen vid 100 kr per år innan man måste redovisa.
 
Sv: Köpa gård...

Nej, vi räknade inte med någon inkomst från gården.

Förrän vi startade verksamhet, men då är det å andra sidan en försörjningsverksamhet (också med säsongsanställda) med tusentalet besökande gäster per år.

Halvhjärtade försök att ta betalt för paddockar, ridhus och inackorderingar har jag sällan sett givit nettobidrag till något.
 
Sv: Köpa gård...

Att hyra ut stallplatser blir man inte rik på - och om stallet inte ligger i någon av storstadsregionerna så är risken stor att du tom går back på att hyra ut stallplatser.

När det gäller annat så... man brukar säga att det kostar ca 300 kr i timmen att köra traktor, vilket stämmer ganska väl.

Har man en ny traktor så betalar man på denna och har man en gammal traktor så betalar man reparationerna på den och sen tillkommer smörjmedel (ofta 5-10 kr i timmen :grin:) diesel (ofta 50-250 kr i timmen beroende på hur mycket man anstränger traktorn) så snittet hamnar väldigt ofta på ca 300 kr/timmen :crazy:

Sladdning av en större ridbana eller ridhus kan i slutändan kosta 10 000 eller mer per år, sen tillkommer belysning med ofta 1-8 kr per timme.

Har man folk som kommer utifrån så har dessa ofta transport vilket kräver att vägen och parkeringen är nyskottad och sandad (och traktorkörningen kostade ju som bekannt 300/timme).

Det kostar mao ganska mycket att underhålla en ridbana som är öppen för "allmänheten" - det är ju även så att det börjar att bli dags att byta underlaget efter ca 15 000 ridtimmar vilket även det blir en betydande kostnad vid uthyrning.

Så tyvärr går man ofta back på att hyra ut stallplatser eller ridbana/ridhus :confused:

Men priserna måste i det närmaste fördubblas för att det ska gå att driva en uthyrningsverksamhet i hästsektorn på ett affärsmässigt sunt sätt.

Här på gården har vi lagt ner all inackorderingsverksamhet då den inte gav något och inom snart slutar vi att hyra ut ridhuset också av samma anledning - en fribärande hall har ett alternativvärde på 1000 kr/kvadratmeter så det går inte att ha en byggnad som är värd miljonbelopp som inte ger mer än +-0 (som det är nu har ridhusuthyrningen nollresultat och folk klagar på att det är dyrt :grin:).

Vi klarar oss på 20x30 bana och resten kommer att användas för jordbruksändamål...
 
Sv: Köpa gård...

Det är ju en sak ifall han inte vill, men då måste du ju fråga honom först innan du vet det.

Att han har ett företag som bl.a. plogar snö är väl ett bra argument för att det borde kunna funka jättebra med tjänsteutbyte. Ni slipper ju att blanda in skattemyndigheten (då tjänar ni ju lite pengar också) och att grannar byter lite tjänster är väl inte olagligt ännu.

Så han skottar åt dig och får för det låna din paddock. Låter som en utmärkt lösning som ni båda tjänar på.

Han är inte intresserad av att låna min paddock, han är kobonde och har tre vuxna söner som inte rider.
 
Sv: Köpa gård...

Han är inte intresserad av att låna min paddock, han är kobonde och har tre vuxna söner som inte rider.


Nu var ju bara paddock ett exempel. Det finns väl andra sätt att hjälpa honom, antagligen finns det ju saker som du kan göra lika bra (eller bättre) som han och mjölkbönder är ju inte direkt kända för att jobba lite så det finns nog mycket på hans gård som är eftersatt.

Några exempel på saker en bonde kan behöva hjälp med.
- Bokföring, EU-papper
- Sköta om stängsel
- Manuell röjning i marker
- Mjölkning nån gång så bonden kan vara lite ledig.
- Falu röd på uthus.


Sen om han inte är intresserad av tjänsteutbyte då är det ju bara att acceptera det och betala.
 
Sv: Köpa gård...

Jo, det är det om det kan anses vara ett krav på gentjänsten. Dvs om en tjänst utförs, endast för att man räknar med en gentjänst. Om man däremot hjälper varandra när det finns behov, oavsett om man räknar med en gentjänst eller inte, är det "inget" problem.

Så man bör låta bli att formalisera på alla sätt och vis. Exempel är när man hållt ordning på antalet tjänster hit och dit - då betraktas det som att kravet på gentjänst finns med.

Blandar man in kontanta ersättningar går gränsen vid 100 kr per år innan man måste redovisa.


Nu tror jag inte det brukar finnas skriftliga kontrakt på tjänster och gentjänster så att skattemyndigheten skulle få ett fall är ju inte precis något man behöver oroa sig för om man talar tjänster och gentjänster som i den här tråden.

Fast det är ju ändå intressant att veta att följande konversation teoretiskt skulle kunna leda till åtal för skattebrott om någon från skattemyndigheten är inom hörhåll och sedan dokumenterar att tjänsterna verkligen utförs och att de inte tar upp det i deklartioner på något sätt.

A: "Är det OK att använda din paddock nu i sommar, dottern har fått lov att rida på en häst som kommer att gå på sommarbete hos oss."

B: "Visst, och som tack håller du min gräsmatta kort i sommar med din nya fina åkgräsklippare."

A: "Visst, inga problem."


Ibland känns det som om staten har tagit sig rätten att lägga sig i lite väl mycket som de inte har med att göra.
 
Sv: Köpa gård...

Han är inte intresserad av några gentjänster, många bönder idag kan inte leva enbart på vad gården ger utan är beroende av sidoinkomster från tex snöplogning. Dessutom jobbar jag heltid (och ibland mer) samt pendlar 7 mil till jobbet t.o.r. och har egna hästar att ta hand om så att jobba extra är jag inte intresserad av.
 
Sv: Köpa gård...

Ibland känns det som om staten har tagit sig rätten att lägga sig i lite väl mycket som de inte har med att göra.

Vet du?
Staten det är du och jag det.
Och det är så här som majoriteten vill ha det.
De vill att det skall betalas skatt på arbete.
 
Sv: Köpa gård...

Han är inte intresserad av några gentjänster, många bönder idag kan inte leva enbart på vad gården ger utan är beroende av sidoinkomster från tex snöplogning. Dessutom jobbar jag heltid (och ibland mer) samt pendlar 7 mil till jobbet t.o.r. och har egna hästar att ta hand om så att jobba extra är jag inte intresserad av.

Men om ingen av er är intresserad av att byta tjänster så är det ju inte så mycket att diskutera. Då blir det ju till att ta betalt.

Men just skälet att grannen lever av bl.a. snöplogning är ju inte ett skäl varför han inte skulle byta plogning mot att en annan granne gör något jobb åt honom som han annars skulle betalt för att få utfört.
Med skatter och avgifter så måste han ju tjäna mer än 100:- för att köpa paddocktid av sin granne för 100:- så det blir ju en ren vinstaffär att byta istället för att fakturera. Sen får han ju lite enklare bokföring också.
 
Sv: Köpa gård...

Vet du?
Staten det är du och jag det.
Och det är så här som majoriteten vill ha det.
De vill att det skall betalas skatt på arbete.



Tror du på allvar att en majoritet av befolkningen anser att man ska betala skatt ifall man klipper grannens gräsmatta i utbyte mot att grannen fixar snöplogningen. Det känns som att du skulle behöva komma ut i verkligheten, för du verkar onekligen leva i en fantasivärld.

Med ditt sätt att resonera kan man ju försvara allt som en stat hittar på. Ett lite skruvat exempel följer för att du ska fatta det absurda med ditt påstående.

Tänk ifall riksdagen imorgon röstar igenom en krigsförklaring mot Norge. Är det då enligt ditt sätt att se det majoriteten av folkets vilja också?
 
Sv: Köpa gård...

*kl*

Det är en grundläggande skillnad på om man använder sin egen åkgräsklippare mot om man använder företagets traktor... att använda företagets traktor och företagets diesel är något helt annat än vad du gör med dina privata grejjer.

Det är därför som man som regel bokför eget uttag av varor/tjänster från sitt företag, vilket man inte behöver göra som privatperson.
 
Sv: Köpa gård...

Tror du på allvar att en majoritet av befolkningen anser att man ska betala skatt ifall man klipper grannens gräsmatta i utbyte mot att grannen fixar snöplogningen.
Majoriteten vill att småföretagare inte skall fuska med skatter.
Det vet man säkert.
Och att det sticker i ögonen på "vanligt folk" när företagare skattefuskar.

Tänk ifall riksdagen imorgon röstar igenom en krigsförklaring mot Norge. Är det då enligt ditt sätt att se det majoriteten av folkets vilja också?
Då så blir det antingen uppror eller så håller majoriteten med.
Man kan inte gå till val gång efter gång på en sådan åtgärd.
Ett av de största partierna i Sverige kör ju den linjen "Det är fint att betala skatt" och den går ju ganska så bra har jag hört.
 
Sv: Köpa gård...

Majoriteten vill att småföretagare inte skall fuska med skatter.
Det vet man säkert.
Och att det sticker i ögonen på "vanligt folk" när företagare skattefuskar.

Visst, men de flesta tycker inte att det är skattefusk när två grannar hjälper varandra med t.ex. trädgårdssysslor. Det är det som det handlar om.
 
Sv: Köpa gård...

Visst, men de flesta tycker inte att det är skattefusk när två grannar hjälper varandra med t.ex. trädgårdssysslor. Det är det som det handlar om.

Nej det är det inte.
Det är tjänster och anläggningshyra mellan 2 företag.

Hästgården med ridbanan är det ena företaget och bonden med traktor är det andra företaget.
Att betala barnens privata ridbanehyra med att köra företagets traktor är svartkörning.
 
Sv: Köpa gård...

Jag tror inte någon protesterar mot att man byter tjänsten "sladda ridbanan" mot gratis ridning på ridbanan, men risken är att det sätts i system. Bonden kan till slut serva hela granskapet med sin traktor.

Granne 1 - Sladda ridbanan mot fri ridning för dottern, gratis uppstallning mot handräckning med traktorn vid behov.
Granne 2 - Kör betespusen mot att få ta en höskörd
Granne 3 - Snöröjning och mot hårklippning av hela familjen
Granne 4 - Byter Hö (från granne 2 mark) mot gratis lunch
Granne 5 - Snöröjning mot bokföring
Granne 6 (Traktens ridklubb) - fria ridvägar i åkerkanten mot arbetsdagar med att röja sly och plocka skräp/ogräs

Det kan bli väl mycket tjänster och gentjänster till slut och börja närma sig vad även den mest välvilliga anser vara svartjobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa gård...

Visst, men de flesta tycker inte att det är skattefusk när två grannar hjälper varandra med t.ex. trädgårdssysslor. Det är det som det handlar om.

Nej, fast det är lätt att det inte blir just detta oskyldiga utbyte av enstaka tjänst. Ofta ingår saker som traktorer och ridbana i en näringsverksamhet. Och då är det inte längre något oskyldigt utbyte av tjänster mellan privatpersoner.

I_U förklarar bra i sitt inlägg.
 
Sv: Köpa gård...

Nej det är det inte.
Det är tjänster och anläggningshyra mellan 2 företag.

Hästgården med ridbanan är det ena företaget och bonden med traktor är det andra företaget.
Att betala barnens privata ridbanehyra med att köra företagets traktor är svartkörning.


Jag kan bara säga att jag är glad att vi inte är grannar. Du verkar ha en väldigt oflexibel inställning till livet, låter som allt är svart eller vitt för dig.
Jag antar att du skulle polisanmäla dina grannar ifall du fick reda på att de höll på med dessa olagliga tjänsterna och gentjänsterna. Som god samhällsmedborgare ska man väl anmäla brott som man bevittnar, eller?


Edit: Detta svar passar även till sjoberga
 
Sv: Köpa gård...

Jag tror inte någon protesterar mot att man byter tjänsten "sladda ridbanan" mot gratis ridning på ridbanan, men risken är att det sätts i system. Bonden kan till slut serva hela granskapet med sin traktor.

Visst går väl gränsen någonstans, men det vi pratat om i tråden har ju varit saker som ändå varit i 'mindre' omfattning. Jag tror ju inte det är så att bara för att man börjat med grannsamverkan i mindre skala att det skulle leda till att man skulle gå över till någon slags storskalig bytesekonomi.
 
Sv: Köpa gård...

Jag skulle då helt klart ta betalt av folk för att rida på min ridbana! vill dom inte betala får dom rida nån annan stans! :devil:

Tycker lantisar har fått väldigt mycket sur och snål-stämpel i denhär tråden!
och alla förutsätter att alla grannar är bönder med traktorer och massa fri tid. tänk om det vore så väl! :p

Jag har bott på landet hela mitt liv på olika ställen med häst, har alltid sett det som en självklarhet att betala för mig om jag lånar nån annans prylar eller ridbana. (om man nu inte har kommit överens om ett byte)
Speciellt om det är en bra välskött ridbana med fint underlag då det krävs mycket jobb att hålla den så! Beroende på storlek och tillgänglighet får man ju sen variera priset så det är vettigt. Som jag ser det är det också bättre att ha en år/halvår/månadshyra om det är folk som kommer rida regelbundet ist att betala per gång då det ofta känns krångligt.
 
Sv: Köpa gård...

Du verkar ha en väldigt oflexibel inställning till livet, låter som allt är svart eller vitt för dig.

För att klara av att försörja sig på landet så måste man sköta både sina affärer och sin bokföring.
Alla framgångsrika bönder som jag känner håller ordning på det där.
De som inte håller ordning på det är inte lika framgångsrika.

Trasslar man mycket så kan man bli skönstaxerad samt åka på stora straffavgifter.
Och det blir mycket dyrt.
Man kan då också bli av med sin F-skatt och rätten att driva företag.
Det är inga saker som man spelar hazard med.

Sjöberga och jag har lång erfarenhet av att driva företag.
Hur stor erfarenhet av det har du?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 819
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 341
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 173
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 801
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp