Köpa gård...

kvandi

Trådstartare
Ett par frågor till er som har eller har haft gård med verksamhet på (t.ex. inackorderingar eller hyrt ut lägenhet)...

När ni köpte gården, räknade ni med att ha "inkomster" på den eller räknade ni på att klara lånen själva utan hyror?

"Tjänar" man något på att hyra ut platser så att det faktiskt byggs upp en liten summa för att ha till t.ex. renoveringar/utbyggnader?

Vad kan man ta betalt av "grannar" som vill hyra tillgång till paddock?
 
Sv: Köpa gård...

Jag skulle säga att läget är helt avgörande ifall man ska tjäna på att hyra ut boxplatser t.ex. Bor du nära Stockholm så kan du nog tjäna runt 1000:- / box (kanske lågt räknat) medan ifall man bor i ett område långt från städer där var och varannan har stall så är det nog svårare att göra någon vinst.

Sen att ta betalt för grannar att använda t.ex. paddock. Det är alltid svårt med affärer med grannar. Du kan kanske kolla hur det funkat innan du flyttade dit och göra på samma sätt. Det bästa är nog ifall ni kan byta tjänster med varandra och slippa pengainblandning. Fast om inte grannen kan hjälpa till på något sätt kan man väl komma överens om säg 500 :- per år. Fast det kanske är trevligare ifall ni får en finare whiskey till jul av grannen istället.
 
Sv: Köpa gård...

Ett par frågor till er som har eller har haft gård med verksamhet på (t.ex. inackorderingar eller hyrt ut lägenhet)...

När ni köpte gården, räknade ni med att ha "inkomster" på den eller räknade ni på att klara lånen själva utan hyror?

"Tjänar" man något på att hyra ut platser så att det faktiskt byggs upp en liten summa för att ha till t.ex. renoveringar/utbyggnader?

Vad kan man ta betalt av "grannar" som vill hyra tillgång till paddock?

Man bör nog inte räkna med eventuella hyresintäkter utan man ska klara lånen utan att ha uthyrt. Så resonerar i alla fall vi.

Att hyra ut boxar är inget man tjänar några stora summor på, om man inte har många boxar och med många menar jag över 10 stycken till uthyrning.

Att ta betalt för grannarna som använder paddocken vet jag inte om jag skulle göra, däremot så skulle jag nog byta tjänster med grannen i så fall, tex om man åker bort så har man en hästvakt. Alltid bra att ha god grannsämja, med pengar inblandade blir det oftast tjafs.

Det man kan ta en slant för är ju elen till paddocken om det finns belysning, rena självkostnadsgrejer alltså.
 
Sv: Köpa gård...

Fast om man själv lagt ner 60000 på en paddock och levt snålt en längre tid pga detta är det då självklart att grannen ska få komma och rida nästan gratis?
 
Sv: Köpa gård...

Fast om man själv lagt ner 60000 på en paddock och levt snålt en längre tid pga detta är det då självklart att grannen ska få komma och rida nästan gratis?

Nu skrev ju Grängesberg (och även jag tidigare) att man skulle försöka byta tjänster. Så om grannen hjälper med något och du låter grannen rida så blir det väl bra. Vill du ha mycket betalt får du väl sätta grannen i hårt arbete.

Tänk om du fastnar med bilen i snön och du ska be grannen med sin halvmiljonstraktor att dra upp dig. Skulle det inte vara lite jobbigt om han började snacka om fasta och rörliga kostnader på traktorn.
 
Sv: Köpa gård...

Tänk om du fastnar med bilen i snön och du ska be grannen med sin halvmiljonstraktor att dra upp dig. Skulle det inte vara lite jobbigt om han började snacka om fasta och rörliga kostnader på traktorn.

He he..

Exakt my point..

Om jag hyrde paddocktid av en granne så hade jag alldeles säkert debiterat en sådan traktorinsats.. :devil:
 
Sv: Köpa gård...

Jag håller med om att det är svårt att blanda in pengar, men det handlar som ni sagt mkt om gentjänster och tjänster - samt hur mycket man använder den.

Vår granne byggde ny paddock (100 m från mitt stall) och det blir ju självklart så att jag lånar den ibland. Dock sällan mer än 2 ggr/månad. När jag väl gör det så är det dock ofta löshoppning och/eller longering vilket går ganska hårt åt underlaget, så vi sladdar alltid banan efter oss och ibland även när vi inte använt den för att "det behövs". Första vintern gav jag dem 500 kr till ev elkostnader för lyset, men då använde jag den aldrig.

Grannarna är dock ganska snabba med att ta betalt för saker. Första sommaren när vi tog ensilage så bad jag grannen att flytta tio balar med sin traktor som han hade sån klämklo på, och det kom på en räkning. Helt okej, då kan jag med gott samvete fråga igen, men jag hade aldrig tagit betat för det om han bett om sån hjälp...

Till TS: jag hade aldrig räknat med några inkomster utan mer sett det som en bonus om det skett. Dessutom är det oftast så lite att det äts upp av underhåll och annat. (Ridbanor, stall osv.)
 
Sv: Köpa gård...

När man flyttar in ny på en gård så är det bra att börja med att bjuda på saker och ting.
Efter ett tag så märker man vilka som tar betalt - och då så gör man själv likadant med dem - och vilka som inte tar betalt.
Samt vilka som utnyttjar för mycket.

Låna riddbanan utan att sladda den efter sig och köra belysningen ger en timkostnad till nästa gång.
På landet får man vara litet lyhörd på hur andra fungerar.

Att hyra ut hästplatser ger inga pengar.
Men kan vara bra för att kunna dela på fodringar och vara mindre låst.
Att hyra ut bostäder ger inkomster om inte hyresgästerna massakrerar bostaden.
Jag hyr ut i Stockholmstrakten och där är det ju en bra marknad för bostäder.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa gård...

Fast om man själv lagt ner 60000 på en paddock och levt snålt en längre tid pga detta är det då självklart att grannen ska få komma och rida nästan gratis?

Nej, det är inte självklart i min värld;)
Snålis eller ej, men jag är väldigt rädd om mina saker/investeringar.
Och jag betalar mer än gärna för mig till andra.
Förväntar inte att få något gratis,
särskilt inte om jag vet att det har kostat
någon annan en större summa pengar.
Sån är jag:p

/J.
 
Sv: Köpa gård...

Fast om man själv lagt ner 60000 på en paddock och levt snålt en längre tid pga detta är det då självklart att grannen ska få komma och rida nästan gratis?

Jag tycker inte att det är självklart att man tar betalt, men jag tycker att det är självklart att erbjuda ersättning om man får låna t ex paddocken.
 
Sv: Köpa gård...

Jag har ingen egen traktor utan brukar anlita min granne för att flytta balar, ploga osv och jag betalar timpenning för detta.

Sedan beror det ju på hur mycket man använder paddocken det är ju skillnad på någon gång per månad och träna flera gånger i veckan tex.

Inte skulle du låna ut din traktor till grannen flera gånger i månaden?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa gård...

Jag har ingen egen traktor utan brukar anlita min granne för att flytta balar, ploga osv och jag betalar timpenning för detta.

Sedan beror det ju på hur mycket man använder paddocken det är ju skillnad på någon gång per månad och träna flera gånger i veckan tex.

Inte skulle du låna ut din traktor till grannen flera gånger i månaden?


Om grannen hjälpte mig i motsvarande grad hade det inte varit något problem.
Om däremot grannen varit allmänt jobbig att ha att göra med då hade jag nog föredragit betalning. Eller ifall det bara handlar om lathet och aldrig ha tid att hjälpa till.


Ta ditt fall där du betalar för traktortjänster, skulle det inte kännas bättre ifall du kunde göra lite jobb åt grannen som motsvarade hans jobb åt dig? För att sånt ska funka krävs dock att man inte jagar millimeterrättvisa.
Säg att grannen har lite kor, då skulle du kunna ta hand om mjölkningen några gånger i månaden så att han kan få lite ledigt nån gång. Skulle det bli så att du fick mjölka lite för mycket så kanske du får lite gratis höbalar så att det jämnar ut sig.

Sen är jag mycket väl medveten om att det finns grannar som är idioter och som man vill ha så lite att göra med som möjligt. Men ute på landet måste jag säga att god grannsämja är guld värt.
 
Sv: Köpa gård...

du ska under inga omständigheter låna ut ridhus, paddock, ridbana, boxar gratis..

ta en skälig prislapp för paddockvistelsen, minst en tusenlapp om året för ridbanan, ytterligare ett par för ridhus är väl inte oskäligt, den ska harvas och skötas, det kostar både tid och pengar att göra.

sedermera så tycker jag man ska se till att ha råd med alla utgifter utan inackorderingar (alltså boendet, drift, lån osv).. jag skulle inte lita på att man fick inackorderingar.. det är ju inte många som har råd att köpa en hästgård så pass nära storstäderna att det blir lättuthyrda platser.. sedan är ju frågan också om man vill ha inackorderingar öht? det finns ju många rötägg, omän många givetvis är helt ok / bra.
 
Sv: Köpa gård...

Jag tycker att man ska ta betalt för det man tillhandahåller, om det nu är ridhus, paddock, hage etc.
Sedan när man känner varandra kan det hela kanske utveckla sig till att man byter tjänster. Vi använder ett ridhus intill ngn gång då och då, och vi betalar varje gång.Självklart tycker jag, deras ridhus är inte gratis.
Är du nyinflyttad och inte känner dina grannar, kan det ju visa sig vara människor som tar för sig, alldeles för mycket, och du blir irriterad på hela situationen. Det är ju då mycket svårare att säga ifrån att du inte vill att de ska använda din paddock mer, enklare då att kunna säga att vi har bestämt oss för att inte hyra ut vår paddock mera. Vad gäller om man ska räkna in i kalkylen att man ska ha en viss inkomst av inackorderingar, säger jag bara, gör det inte !
Du kanske inte alls tycker om att ha inackorderingar efter ett tag, och då är det vidrigt att ändå vara tvungen, om du inte ska tvingas flytta. F.ö så är det lätt att tro, att man kommer att ha en förtjänst på inackorderingarna, för man har ingen realistisk uppfattning om vad en inackordering faktiskt kostar om man inte har haft tidigare. Många gånger tjänar du lika mycket på att jobba ett par timmar extra på ett vanligt jobb, än vad du får för en inackordering under en hel månad. Sedan så kan det ju vara trevligt med sällskap, men det är ju ngt helt annat.:laugh:
 
Sv: Köpa gård...

Är du nyinflyttad och inte känner dina grannar, kan det ju visa sig vara människor som tar för sig, alldeles för mycket, och du blir irriterad på hela situationen. Det är ju då mycket svårare att säga ifrån att du inte vill att de ska använda din paddock mer, enklare då att kunna säga att vi har bestämt oss för att inte hyra ut vår paddock mera.


Är man nyinflyttad och pratar med grannen och han då frågar om det är ok att hans dotter lånar din paddock ibland och du svarar 'Javisst, men hon får betala 50 kr. per gång' så är nog risken stor att man ses som en girig snåljåp. Sen när du vill köpa halm och hö m.m. från andra i bygden så har ryktet spritt sig och du lär nog inte få något bra pris om överhuvudtaget någon vill sälja, får du köpa så lär du säkert få det sämsta höet.

Skulle det sen visa sig att grannen är en snålis som bara utnyttjar andra då är det ju bara att förklara läget. Säg 'tyvärr detta funkar inte längre då du aldrig ställer upp när jag ber om någon tjänst, så vill dottern fortsätta att använda paddocken får hon betala för det'.

Som du rekommenderar kan nog fungera ifall din gård ligger granne med t.ex. ett villaområde, men bor man ute på bonnlandet är det ingen bra ide om man nu är intresserad att ha ett bra förhållande till grannarna.
 
Sv: Köpa gård...

Ja, du har kanske rätt.
Sedan så kan jag ju tycka att det är att ta för sig rätt mycket, att fråga så där direkt innan man känner varandra,till en nyinflyttad, öh, är det ok att min dotter lånar din paddock ibland ? Skulle jag aldrig göra.
Man sätter motparten i en situation där den inte har något val. Det går ju inte att säga nej utan att framstå som just ogin & snål.
I vårt fall ,där vi betalar för att nyttja ett ridhus, är just till nga nyinflyttade. På sikt blir det nog så att vi hittar ett givande & tagande. Men blir det inte så- spelar ingen roll för mig, då kan jag betala de kronorna. Men att köra in på gården och fråga om min dotter kan låna ridhuset ibland, till några jag inte känner/sett förr, och dessutom bli sur om de velat ha betalt...
Då hade väl jag framstått som snål, eller ?
 
Sv: Köpa gård...

Fast om man själv lagt ner 60000 på en paddock och levt snålt en längre tid pga detta är det då självklart att grannen ska få komma och rida nästan gratis?

Jag hade lätt betalt om någon nära granne hade ridhus eller en riktigt bra paddock!

Både en och två kronor per gång :).

Nej ärligt- att ha en bra ridbana/ridhus inom ridavstånd är superlyxigt, jag hade glatt betalat upp till kanske 50:- per ridpass ( jag rider iregel ca 30-40 minuter )
 
Sv: Köpa gård...

Men min granne har delvis sin inkomst från att ploga för andra på vintern. Jag tror inte han är intresserad av att byta tjänster. Däremot håller jag med om att man ska ställa upp för varandra om det är något som händer.
 
Sv: Köpa gård...

Men min granne har delvis sin inkomst från att ploga för andra på vintern. Jag tror inte han är intresserad av att byta tjänster. Däremot håller jag med om att man ska ställa upp för varandra om det är något som händer.


Det är ju en sak ifall han inte vill, men då måste du ju fråga honom först innan du vet det.

Att han har ett företag som bl.a. plogar snö är väl ett bra argument för att det borde kunna funka jättebra med tjänsteutbyte. Ni slipper ju att blanda in skattemyndigheten (då tjänar ni ju lite pengar också) och att grannar byter lite tjänster är väl inte olagligt ännu.

Så han skottar åt dig och får för det låna din paddock. Låter som en utmärkt lösning som ni båda tjänar på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 861
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 342
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 175
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 801
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp