Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Hoppas att tråden ligger rätt, får gärna flytta på den annars!

Iaf så var jag och tittade på en häst i början på veckan.
Jättetrevlig på alla sätt och vis, innan vi skulle sadla så kände jag igenom och klämde på alla sätt och vis.

På ett antal ställen kände jag små "blippar" under huden, hårda, de fanns på hals, insidan av framben, på ryggen, bakben och säker någon mer stans. Nån aning om vad det kan vara?

När jag sedan kände på ryggen och drog fingrarna med ett lätt tryck brevid ryggraden så ömmade han på ett ställe på bägge sidor, man kände att han hade en stel och hård "fläck" på ca 5x5 cm, jag ifrågasatte sadeln, då svarade de att de hade en dressyrsadel som inte låg så bra, de hämtade den och mycket riktigt låg den ju pissilla verkligen, "fläckarna" var placerade mitt under sadelns bakvalv, alltså hade den en enda tryckpunkt. Hästen är född -07 och de verkade inte ens skämmas eller bry sig om att han hade ont!?

De skulle sätta på sadeln, jag sade då att jag ville provrida honom barbacka, vilket jag fick.

Det gick bra! Även om jag fick sitta som en padda lång fram och inte kunde luta mig tillbaka och lägga vikt i sätet så var han JÄTTESNÄLL!!! O jag föll som en fura för honom, samt tycker jag ju synd om honom!

Iaf så sa jag att jag ville ha honom OM han går igenom vetbes.

Jag har tyvärr inte möjlighet att närvara, så jag vill prata med vet både före och efter så att denne verkligen kollar igenom det jag funderar över.

Nu till mina frågor:

Är det någon som vet vad "bilpparna" kan tänkas vara?

Vad rekommenderar ni för "läkning" av ryggen, beror ju på hur illa det är men jag drar slutsatsen muskelöm nu (en lättare tryckskada?), jag tänker mig massage och endast markarbete (INGEN RIDNING) tills det att ömheten är borta, men tips mottages gärna!

En juridikfråga smiter med:
Om han inte går igenom besiktningen, ska jag ändå betala för den?

Jag ska ringa ägaren ikväll och diskutera detta men det skulle vara bra och få lite "kött på benen" =)

Tack på förhand!
Mvh! /Z
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

En häst som uppvisar ryggproblem bör besiktigas på klinik så att man kan göra en ryggröntgen. Det är inte säkert att sånt beror på sadeln. Det kan göra det, men det är en ren gissning. I o f s tycker jag att man skall kosta på alla hästar man köper en röntgen som kallas för "exportröntgen" + ryggröntgen. Där kan man bespara sig många tårar och utgifter i framtiden.

Vem som skall betala besiktning och ev röntgen avtalas i förväg. I regel bekostar säljaren en gårdsbesiktning om hästen kostar under 50 000 och det brukar gå att förhandla fram en klinikbesiktning på säljarens bekostnad om hästen kostar över den summan. En häst som kostar 100 000 kr och över brukar man kunna förhandla fram att säljaren även betalar en röntgen för.

Är det avtalat att köparen skall stå för besiktningskostnaderna får man också göra det även om hästen inte går igenom. För att komma undan det så måste man avtala bort den biten och det bör du ha skriftligt på - eftersom det kan bli problem med den biten när väl fakturan kommer. Det är den personen som har beställt besiktningen som i slutänden är betalningsansvarig. Men det kan bli mycket tjafs om det där i efterhand om du inte har papper på att säljaren skall stå för kostnaderna även om det är h*n som har beställt tiden. Sen är det så att om du köper hästen och det är någon annan som har beställt tiden så kan du inte få ut några journaler eller plåtar ifrån kliniken i efterhand om det inte finns inlagt i klinikens dator att du har full tillgång till all dokumentation. Inte ens om du har betalat fakturan. Det kan vara bra att veta.

Sen har du det där med undersökningsplikt också. Du kan inte hävda att du har fullföljt den om du inte har gjort en ordentlig klinikbesiktning och du bör dessutom ha varit med själv. M a o så blir det svårt att försöka häva köpet i efterhand om det visar sig att hästen har t e x Kissing Spines.

Det bästa är om du anlitar en klinikveterinär som dessutom är kiropraktor. Då får du en bättre kompetens på veterinären när det gäller en sån här häst. Du bör själv kolla upp vilken veterinär som skall göra besiktningen så att du inte råkar ut för en "kattveterinär". Och tänk på att alla anmärkningar som hästen får i protokollet gör att du kommer att få reservationer i försäkringen om inte hästen redan är fullförsäkrad.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Håller helt med kryddan. En häst med anmärkningar av ovanståede slag hade jag absolut valt att klinikbesiktiga för att vid behov kunna fördjupa undersökningen.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

I regel bekostar säljaren en gårdsbesiktning om hästen kostar under 50 000 och det brukar gå att förhandla fram en klinikbesiktning på säljarens bekostnad om hästen kostar över den summan.

DET är väl ingen regel? Det är ju väldigt individuellt och från fall till fall vad man avtalar om besiktning.

I övrigt håller jag med om att en klinikbesiktning vore på sin plats.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Sen har du det där med undersökningsplikt också. Du kan inte hävda att du har fullföljt den om du inte har gjort en ordentlig klinikbesiktning och du bör dessutom ha varit med själv. M a o så blir det svårt att försöka häva köpet i efterhand om det visar sig att hästen har t e x Kissing Spines.

Jag håller helt med du om att denna häst borde klinikbesiktigas med röntgen. Men jag anser det helt felaktigt att påstå att man måste göra en klinikbesiktning för att ha uppfyllt sin undersökningsplikt. Besiktningen skall alltid vägas mot hästens värde (inköpspris) och användningsområde..
En gårdsbesiktning (beställd av köpare) helt ua på en häst i normal prisklass så har man uppfyllt sin undersökningsplikt, däremot om veterinären har anmärkt på något under gårdsbesiktningen och sagt att det rekommenderas vidare kontroll (ex röngten) och man som köpare väljer att inte gå vidare med en undersökning utan köper hästen ändå, då kan man nog anses att inte ha uppfyllt sin undersökningsplikt..
Man behöver med andra ord inte röntga till synes (gårdsbesiktade) friska hästar från topp till tå för att uppfylla sin undersökningsplikt. Däremot är det ju upp till var och en hur mycket man vill kontrollera varan före köp..
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

I min värld är det så i a f. Men å andra sidan så prutar jag inte på hästar heller. De kostar vad de kostar och antingen är jag beredd att betala det eller också inte. Man riskerar ju att få betala för besiktningar av 10 hästar utan att en enda går igenom om man har otur, det kan bli rätt dyrt... De flesta hästar går trots allt inte igenom en besiktning på klinik med tillhörande export + ryggröntgen utan en enda anmärkning. Sen om det betyder något eller inte är en annan femma. Jag har köpt några hästar som har haft anm på protokollet i de fall som veterinären anser att det saknar betydelse. Men vissa saker vill man INTE ha, KS är en av de sakerna.

Om jag skriver att det är vanligt att man lyckas få igenom gårdsbesiktningar på säljarens bekostnad, blir du nöjd då? :D Det är trots allt köparens marknad. Speciellt i ett sånt här fall. En sån här köpare är ju alla säljares drömkund!
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Det låter rimligt att göra som ni föreslår, vad kostar en k-besiktning med röntgen?
Priset ligger strax över 30 tkr, om inte ägaren med på att bekosta en besiktning på klinik utan
Jag får göra det o han inte går igenom känns det som att man kan förlora mkt pengar på ingenting :-(
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Jag prutar inte på hästar heller.

Men jag har aldrig varit med om en regel som säger att köparen eller säljaren betalar besiktning under/över en viss prisklass, det är högst olika när jag själv säljer och har så varit på de olika handelsstall jag har jobbat på också. Helt individuellt beroende på vem som säljer, vem som köper, typ av häst, individuella överenskommelser osv. Min erfarenhet är att en säljare oftast gör på samma sätt men att det sättet kan vara väldigt olika från säljare till säljare.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Du kan ju föreslå att ni delar på kostnaden och se vad säljaren säger.

Jag hade aldrig bekostat köparens besiktning/klinikbesiktning som säljare, isåfall hade jag gjort den själv eller möjligvis delat på den om den sedan tillhörde oss båda.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

I o f s tycker jag att man skall kosta på alla hästar man köper en röntgen som kallas för "exportröntgen" + ryggröntgen. Där kan man bespara sig många tårar och utgifter i framtiden.

Håller fullt med dig om att en häst som uppvisar problem bör besiktigas med en utökad besiktining. Däremot håller jag inte med om att alla hästar ska röntgas vid köp. Dels är det inte alla säljare som går med på det, och sedan är det inte grönt ljus bara för att röntgen visar eller inte visar nåt. Det finns hästar med rtg-förändringar som aldrig haft problem eller kommer att få. Det finns rtg-fria hästar som är trasiga för jämnan. Och sen ska man vara medveten om riskerna med ev rtg-fynd, dels för försäkringen och dels för hästens värde och säljbarhet.

Jag är mitt uppe i ett köp just nu och kommer inte att röntga. Jag har känt till hästen hela dess liv och vet att den är och har varit fullt igång i enlighet med utbildningsgraden och åldern. Den har aldrig haft några problem och uppvisar inga idag heller. Den är fullförsäkrad utan reservationer, såklart. Att röntga i detta läge känns bara dumt. Däremot görs en fullständig klinikbesiktning.
Jag vet att alla inte har den bakgrundsinfon vad gäller hästen man köper. Men jag vill bara påtala att röntgen inte alltid visar allt, eller ens rättvist, och framförallt ska man vara medveten om följderna av ev fynd samt vad detta kan innebära för ägaren/säljaren. Då kanske man tänker till lite, eller har lite mer förståelse om en säljare inte medger att röntga hästen.

Vidare så känner jag till ett fall där en mkt lovande unghäst var till salu för en fin summa. Hade aldrig varit skadad, halt eller uppvisat problem. Säljaren medgav rtg vid besiktingen och där kom ett rtg-fynd upp. Enligt två veterinärer ett väldigt litet och mest troligt obetydligt sådant. Men oavsett vad sjönk priset markant, hästen kan aldrig byta föräskring utan reservationer och säljaren ångrade nog sin frikostighet rätt så mkt.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Vad är rtg?
Jag vet att hästen idag är fullförsäkrad utan reservationer till en högre summa än inköpspriset.
Ringde Mantorp o frågade o där gick besiktning med ryggröntgen till 9600.
Så det känns avlägset :-( dock sa hon att en häst i den prisklassen hade hon själv inte röntgat sålänge den är fullförsäkrad utan reservationer.
Vet inte om det är klokt, samtidigt vill man ju inte ha en häst som har ont, men när jag ringer till ägaren ikväll kommer jag föreslå prövotid på minst 3 mån, har inte problemet försvunnit under den tiden får den tillbaka, är det ett dumt förslag? Jag köper inte hårt så ofta så det kanske är många dumma frågor, men jag är mkt tacksam för era svar :-)
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Rtg = förkortning av röntgen :)

Kolla upp hästens försäkring, om den har varit försäkrad utan uppehåll sedan föl så kan det hända att den även är försäkrad för dolda fel (beroende på försäkringsbolag).
Jag har bara köpt hästar i prisklasser som din och strax över. Jag har aldrig klinikbesiktigat och aldrig röntgat någon av dem före köp, har dock en "egen" veterinär som jag litar på till 100% som alltid utför gårdsbesiktning åt mig före köp.
Oavsett om du köper direkt eller begär att få hästen på prov så MÅSTE du besikta den innan du hämtar den.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Det finns så många till synes friska hästar till salu att jag personligen inte skulle chansa på en som eventuellt är "trasig"..

KL
Jag har en liten fundering, de säljare som har en häst som köparen redan vid provridning misstänker är skadad.. i det fallet så tjänar ju faktiskt säljaren på att neka att bekosta klinikbesiktning med ev. röntgen. Om hästen påvisar skada och köparen avstår köp men får betala för besiktningskostnader så har ju säljaren faktiskt gratis fått diagnos på sin häst... eller är det cyniskt att tro att folk gör så IRL?
Med tanke på alla annonser med billiga hästar på grund av "visar orenhet i ridning, ej halt" eller "jag har inte råd att vänta, blir hästen frisk har du gjort ett riktigt KAP", så undrar man ju hur seriösa folk är nuförtiden...
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

"Blipparna" låter som regnskållor tycker jag. Jag hade definitivt klinikbesiktigat i och med att hans rygg tagit stryk av illa tillpassad sadel.

Se till att du står som beställare av klinikbesiktningen oavsett vem som betalar. På det sättet har du möjlighet att ställa vetrinären till svars om de skulle ha missat något de borde ha märkt.

Man kan förhandla om vem som ska betala besiktningen (men det bör du ha på pränt! ev. att det skrivs in i själva besiktningsbeställningen att det är skild beställare och betalare). Jag vet vissa där säljaren absolut vill stå för besiktning, andra där säljaren betalat om hästen inte varit ua och köparen betalat om den varit ua och vissa fall där köparen betalat oavsett resultat. Det kommer ni själva överens om.

Ett alternativ är ju att säljaren betalar en gårdsbesiktning och att köpet inte går igenom förrän du beställt, genomfört och betalat en klinikbesiktning. Skulle hästen få anmärkningar på gårdsbesiktningen så hoppar du köpet och då finns ju inte längre någon anledning att klinikbesiktiga för dig.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Aha! Då är jag med ;)

En besiktning ska göras, hade besiktat hästen även om han inte påvisat ömhet.

Jag tror säkerligen att alla förstått mig men såg själv att jag förklarat lite "luddigt". Jag menade alltså att hästen är öm endast i de intilliggande musklerna till ryggraden. Jag tryckte på ryggraden, ingen reaktion, "killade" även under magen, o då höjde han ryggen jättefint, därför misstänkte bara jag tryck efter sadel, bossorna landade perfekt över de punkter han hade ont. Eftersom det också var så små "fläckar" drog jag även av det att det var sadeln. Men jag kan ju självklart ha fel! Jag bara förtydligar så att ni vet varför jag drog den slutsatsen jag gjorde :P

Att det finns en mängd friska hästar är ju sant, jag har varit runt o kollat på en del, allt ifrån varmblod, en korsning lusitano/hispanoarab :P och diverse andra korsningar och nu denna Paint, men jag har inte fastnat för någon som jag gjorde nu, jag letar efter en "livstidskamrat" och det kändes iaf som att vi klickade direkt =) Annars hade jag inte ens provridit tror jag.

Jättesvårt är det, att han dessutom har min absoluta favoritfärg gör ju inte det hela bättre (vilket inte alls spelar roll egentligen ^^)

Det du skriver Highcat om det är cyniskt att tro det om människor, det är det INTE!
Tyvärr är många människor sådana att de drar nytta av andra, så kan de få en gratis undersökning av hästen så tar de gärna den chansen, har köparen då (som jag) verkligen fastnat för hästen och säg även fått ett förtroende för säljaren så öppnar många säkert plånboken, blåögda som de är, sen står man där med en fet faktura i näven utan häst för att den inte gick igenom av olika anledningar, och en möjligen mindre lycklig säljare för att hästen är "trasig" men samtidigt är denne glad för att den slapp ju betala för att få reda på det. Det finns så många oseriösa säljare så egentligen ska man nog inte lita på någon?
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Det är också ett bra förslag =)
Ska som sagt prata med säljaren ikväll, man kan ju hoppas att hon är tillmötesgående iaf =)
Är hon det inte är det väl tyvärr bara att tacka för sig :(
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

.. i det fallet så tjänar ju faktiskt säljaren på att neka att bekosta klinikbesiktning med ev. röntgen. Om hästen påvisar skada och köparen avstår köp men får betala för besiktningskostnader så har ju säljaren faktiskt gratis fått diagnos på sin häst... eller är det cyniskt att tro att folk gör så IRL?

En gratis besiktning? Det beror ju helt och hållet på om köparen har lust att låta säljaren/ägaren ta del av besiktningsprotokoll, röntgenplåtar och eventuella fynd. Och det är ju inte säkert att köparen har lust med utan att få betalt.

Det kan mycket väl bli så att man som ägare står med en häst som är osäljbar på grund av besiktningsanmärkningar/fynd som man inte får lov att ta del av. Då är det ju bara för säljaren att bekosta en ny egen besiktning.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Där jag kollade kostade endast besiktning 2800 :-. En markant skillnad :/


Kollade på regnskållor, det låter inte riktigt som det heller, hästen hade bara en enstaka "blipp" på de ställen det var, och det kändes mer som att det var under huden, jag kunde inte se någon färgförändring i huden när jag kollade, samt inga sårskorpor.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Jag tycker det låter som en utredning är på sin plats. Det finns ju fler än ett frågetecken kring hästens hälsostatus, och även om man kan konstatera att det är muskulärt efter sadel kan det ju ta långt tid och mycket pengar att göra något åt (det finns ju också vissa tillstånd som faktiskt inte blir bättre, där man skadat musklerna permanent vilket ger problem att någonsin rida med sadel igen).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 187
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 855
Senast: Luff
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 523
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp