Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Jag spekulerade bara lite.. Precis som ZaNdRoRiA skriver så är det ju så att det finns ganska gott om snälla (naiva) köpare. En bekant till mig är nog en av dem. Provred en häst som hade en liten rörelsestörning, säljaren stod bredvid och sa att det måste vara synvilla. Säljaren ville inte kosta på en klinikbesiktning men köparen ville gärna ha just denna häst och gick därför med på att betala besiktning oavsett utgång. Säljaren var ju med under hela besiktningen och fick således all info om röntgenfynden. Kompisen valde att inte köpa denna häst då fynden bedömdes kunna påverka framtida hållbarhet, kort därefter låg hästen ute på annons igen, men till "lågt pris på grund av röntgenfynd". Kan säga att priset var sänkt med betydligt mindre belopp än vad besiktningen kostade.. Så i just detta fall så tjänade troligtvis säljaren på att "utnyttja" köparen..
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Om inte säljaren vill vara med och bekosta besiktningen ber jag helt enkelt om en enskild genomgång när besiktningen är avklarad. Det tycker jag inte är något konstigt, heller inte de säljare jag träffat på som inte vill betala besiktning och heller inte får tillgång till den. Självklart, tycker jag.

Alla protokollkopiorna går då till mig, och ingen info till säljaren utöver vad som diskuteras under besiktningens gång. Säljaren har heller ingen möjlighet att "konsultera" veterinären utifrån de anmärkningar som hittas. Självklart säljarens val.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Jag tycker det låter som en utredning är på sin plats. Det finns ju fler än ett frågetecken kring hästens hälsostatus, och även om man kan konstatera att det är muskulärt efter sadel kan det ju ta långt tid och mycket pengar att göra något åt (det finns ju också vissa tillstånd som faktiskt inte blir bättre, där man skadat musklerna permanent vilket ger problem att någonsin rida med sadel igen).

Det är ju så, detta kräver en riktig funderare...
Hur mkt får du betala för plåtar?
Och i vilka trakter är detta? :-)
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Om inte säljaren vill vara med och bekosta besiktningen ber jag helt enkelt om en enskild genomgång när besiktningen är avklarad. Det tycker jag inte är något konstigt, heller inte de säljare jag träffat på som inte vill betala besiktning och heller inte får tillgång till den. Självklart, tycker jag.

Alla protokollkopiorna går då till mig, och ingen info till säljaren utöver vad som diskuteras under besiktningens gång. Säljaren har heller ingen möjlighet att "konsultera" veterinären utifrån de anmärkningar som hittas. Självklart säljarens val.

Tror du det går att göra så även om man inte närvarar vid bes?
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

En 4-årig paint i 30000kr-klassen med ryggproblem = varningsflagga!:p

Varför? Det är ju den prisklassen många ligger i, om man bortser från ryggproblemen :P

Ej utbildade eller tävlade?? Eller är jag ute o cyklar??
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Om du överväger att köpa på dig problem (genom att köpa en häst med kända problem) tycker jag att en absolut lägsta nivå är att närvara vid besiktningen. Annars har du ju inga förstahandsuppgifter alls vad gäller hästens hälsostatus, och det finns ju ungefär en halv miljon frågor som uppkommer under besiktningens gång - frågor du inte kan ta upp eller får svårt att få fram om du inte är med.

För mig känns det som helt bortkastade pengar att betala för en veterinärkonsultation (besiktning) och sedan inte vara med.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Efter att ha haft en "rygghäst" så skulle jag aldrig köpa en häst mer ryggproblem om det inte var oerhört noga utrett och garanterat behandlingsbart. Skulle absolut inte nöja mig med någonting mindre än en klinikbesiktigad häst där jag var närvarande under besiktningen. Skulle även minst kräva att besiktningen betalades enligt principen köparen betalar om hästen är ok och säljaren betalar om hästen inte är tillräckligt ok för att jag ska vilja ha den. Kunde jag själv absolut inte närvara så skulle jag skicka en representant för mig (dvs en hästkunnig människa jag känner och litar på) just för att få en "oberoende" bedömning av vad som egentligen sagts. "Det har antagligen ingen betydelse för hästens användbarhet" blir lätt "det har ingen betydelse för hästens användbarhet" om man bara frågar säljaren.
Skulle inte säljaren gå med på det så skulle jag helt enkelt köpa en annan häst, det finns massor av hästar till salu mkt förmånligt så jag tror man klarar sig rätt bra som köpare.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Hej du! :)

Blipparna skulle jag spontan gissa på proteinöverskott - så hade min Phoenix när jag hämtade honom och har sett det på flera hästar sedan dess. Alla veterinärer jag haft ut för att kolla på dem har alltid konstaterat att det är just "proteinpluppar". Känns små hård sårskorpor som man kan skrapa bort med nageln..

Angående ryggen så skulle jag börja med en gårdsbesiktning, se vad veterinären säger där. Se till att vara med dock så att du både kan fråga allt du undrar över och dels se med egna ögon hur hästen reagerar.
Jag tycker att det känns troligt att det är en reaktion på en illasittande sadel, på det sätt som du beskriver det.

Som vanligt målas fan på väggen på Buke... :grin:

I ditt läge hade jag, om jag verkligen kände att hästen var RÄTT för mig, gårdsbesiktat och sett vad det gav. Sedan i ärlighetens namn chansat, troligen prutat på priset och bett om en provtid innan. Men helt klart chansat. Men det är ju jag och alla vet ju hur blödig jag är med "stackarshästar". :)

Hoppas det löser sig i allafall, han är ju grymt vacker!
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Angående ryggen så skulle jag börja med en gårdsbesiktning, se vad veterinären säger där. Se till att vara med dock så att du både kan fråga allt du undrar över och dels se med egna ögon hur hästen reagerar.
Jag tycker att det känns troligt att det är en reaktion på en illasittande sadel, på det sätt som du beskriver det.

Som vanligt målas fan på väggen på Buke... :grin:

I ditt läge hade jag, om jag verkligen kände att hästen var RÄTT för mig, gårdsbesiktat och sett vad det gav. Sedan i ärlighetens namn chansat, troligen prutat på priset och bett om en provtid innan. Men helt klart chansat.

Håller med till 110% och skulle ha gjort likadant som dig. Skulle ha tagit ut en veterinär som även kan kiropraktik, och som själv är rutinerad ryttare.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Hejsan!!
Det är lite mina banor det med, får jag en provtid kan man ju faktiskt chansa, är det det jag tror bör det ge med sig ganska snart med rätt behandling, annars får de ta tillbaka honom.
Men ska vara med på besiktningen iaf. Det måste jag efter alla marddrömshistorier som man fått höra nu :S
Kram på dig!
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Varför? Det är ju den prisklassen många ligger i, om man bortser från ryggproblemen :P

Ej utbildade eller tävlade?? Eller är jag ute o cyklar??

Priserna kanske har sjunkit men jag har inte sett många annonser om inridna paint för 30000kr. De flesta jag har sett, har legat högre i pris men det är ju inte de allra sista veckorna jag kikat.
Och det kan ju spela roll med stamtavlor och liknande förstås - om "din" inte har någon spektakulär stamtavla så kanske den säljs lite billigare.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Jag tyckte också att priset var lågt till en början, men så tittade jag runt o såg att de inte ligger mkt högre, sen är han också som jag fattat det efter en icke godkänd hingst och modern går inte att hitta något om på nätet, likaså fadern, mer än en gammal bedömning där han inte blivit godkänd. Så det styr ju självklart det med =)
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Om du ger dig på provtid, var OTROLIGT noga med utformningen av kontraktet. Säg att hästen är utan symptom vid besiktningen (frisk), du tar hem den, hästen visar sig vara dålig i ryggen och du vill lämna tillbaka.

Säljarna har då papper på att hästen är UA när du får den och vägrar ta tillbaka den eftersom du "förstört" hästen. Inte alls otänkbart.

Som sagt: anlita någon som är juridiskt kunnig innan du ger dig in i provtid med en häst som har tveksam hälsostatus.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Om fallet nu skulle bli så så självklart ska det skrivas in i kontraktet att det finns/funnits problem med den, jag har svårt att tänka mig att ömheten försvunnit vid tid för ev besiktning, skulle den ha gjort det, drar jag nog öronen åt mig ändå, för det skulle förvåna mig om de fortfarande inte rider honom, o då borde den heller inte försvinna :( Men som sagt det är mkt att ta ställning till, men är som jag sa tidigare väldigt tacksam för alla tips och förslag jag fått! =)
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Lycka till iaf! :) Vart i Sverige bor du? Jag vet en jättebra veterinär som även är kiropraktor och rutinerad ryttare.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Tack! =)Jag personligen bor i Tranås trakten, hästen finns i trakterna runt Alingsås o Vårgårda =)
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Är hästen ridbar idag är jag helt övertygad om att det går på under en vecka att få den symptomfri, inte på något schysst sätt men så den går UA genom en besiktning utan röntgen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 187
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 855
Senast: Luff
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 523
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp