Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Är det muskulärt så syns det inte på röntgen i vilket fall. Röntgen är, och kommer aldrig att bli, den universala säkertslinan som dagens ridfolk vill tro.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

O vad är inte ett schysst sätt? Smärtstillande? Bara undrar om det är något man isåfall kan hålla utkik efter extra noga?
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Vem har påstått att röntgen skulle vara någon universal säkerhetslina? Eller för den delen att jag skulle vara "ridfolk".
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Har nu pratat med ägaren och han är fullförsäkrad utan res.
Prövotid var inga problem bara de gavs tid att hitta stallplats (så man inte kommer o säger dagen innan man vill att de ska hämta hästen)

Så de är ju tillmötesgående iaf :D
Har aldrig trott något ont om dem då jag tycker de vart väldigt trevliga, hästen reds inte heller utan det var bara markarbete som gällde :D
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Jag kan inte uttala mig om hur du ska göra i detta specifika fall. Men jag har gjort så i ett annat liknande fall att jag förhandlat mig till ett fördelaktigt fodervärdsavtal minst 6 mån innan köp. På den tiden tycker jag att man ska hinna se både behandling, reaktioner, uppföljning, igångsättning och gärna att ha sett hästen varit igång ett par veckor. Iaf i mitt fall.
Det ägaran vinner är att de slipper hästens kostnader under tiden samt att någon ger den en ärlig chans om ägaren själv inte har möjlighet. Det köparen vinner är att man får prova på det hela, bilda sig en uppfattning om det är något stort eller litet problem hästen har och hur man isåfall ska gå vidare med det samt prognos.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Ägaren gav själv förslag på provtid fram till sommaren, så då har man ju ett par månader på sig, tråkigt skulle ju vara om det inte alls blir bättre, då står man med en häst fram till sommaren till ingen nytta. Men hästen hade gått ua genom en bes i aug. Så jag hoppas på att detta inte är något allvarligare, o sadeln låg verkligen illa så jag lever lite på hoppet att bes går bra, så får vi se sen =)
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Ägaren gav själv förslag på provtid fram till sommaren, så då har man ju ett par månader på sig, tråkigt skulle ju vara om det inte alls blir bättre, då står man med en häst fram till sommaren till ingen nytta. Men hästen hade gått ua genom en bes i aug. Så jag hoppas på att detta inte är något allvarligare, o sadeln låg verkligen illa så jag lever lite på hoppet att bes går bra, så får vi se sen =)

Jag tycker att det låter bra ändå jag. Under de här omständigheterna, med prövotid och besiktning där ryggömheten framgår så skulle jag slå till om jag tyckte om hästen.
 
Sv: Köpa häst med "blippar" och ryggont!?!

Det låter ju som en seriös och bra säljare :) Se, som tidigare sagts, till att ryggproblemen hamnar på pränt så att du inte får strul om det skulle visa sig att hästen har en ryggskada och du inte vill köpa den.
Lycka till med ditt hästköp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 187
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 855
Senast: Luff
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 523
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp