Bukefalos 28 år!

Köpa hus-frågor, var?

Nu var väl den tomten inte den billigaste dock. Att det finns tomter som kostar som ett hus har jag aldrig förnekat. Men det finns tomter som inte kostar 895.000

Oftast, men inte alltid, innebär billigare tomter att det finns någon fördyrande hake eller osäkerhetsfaktor. Ett exempel är om det inte finns el framdraget på tomten, vilket kan kosta flera hundra tusen (prisexempel 500 meter: 185000 kr). Finns det inte kommunalt vatten och avlopp vid tomten så behöver man borra brunn och ordna med avlopp.

Det är verkligen svindyrt att bygga. Jag har själv tittat på billigast möjliga timrad stuga på 45-50 kvm och det är svårt att komma under 2 miljoner, exklusive tomt, om man inte gör en massa jobb själv.
 
Oftast, men inte alltid, innebär billigare tomter att det finns någon fördyrande hake eller osäkerhetsfaktor. Ett exempel är om det inte finns el framdraget på tomten, vilket kan kosta flera hundra tusen (prisexempel 500 meter: 185000 kr). Finns det inte kommunalt vatten och avlopp vid tomten så behöver man borra brunn och ordna med avlopp.
Eller väg som går att åka på.
Det är jättedyrt.
 
Jag skulle säga att om du inte bygger själv är det svårt att komma under priset på något som redan finns. Däremot så kanske du får exakt som du vill ha det. Men tex tinyhouse rörelsen där man bygger i begagnat material och i begränsad omfattning samt gör jobbet själv där kommer man såklart under befintliga huspriser.

Jag tittade dock på "färdighus/kataloghus" och kom inte under miljonen om jag ville ha va och el indraget och inte byggde det själv. Ska man bo där permanent tänker jag att man ändå behöver badrum och kök.

Nej, under miljonen lär man knappast komma. En kollega byggde, han lade sammanlagt 2 milj och huset värderades sen till 4 milj. Så visst går det att bygga billigare än att köpa! Men det beror ju på vad och var. Och hur, han bodde i husvagn på tomten några år och jobbade järnet för att betala av tomten. Eftersom han bara behövde betala kontantinsatsen på tomten, lade han den delen han sparade på vatten och avlopp. Sen byggde han ett mindre Älvsbyhus med totalentreprenad.
Han betalde 685 för en tomt på Rådmansö, 5 min promenad från havet. Vägar finns på Rådmansö och el fanns på granntomten.
Nu är det 2 år sen, så priserna på husen har gått upp.
 
Nej, under miljonen lär man knappast komma. En kollega byggde, han lade sammanlagt 2 milj och huset värderades sen till 4 milj. Så visst går det att bygga billigare än att köpa! Men det beror ju på vad och var. Och hur, han bodde i husvagn på tomten några år och jobbade järnet för att betala av tomten. Eftersom han bara behövde betala kontantinsatsen på tomten, lade han den delen han sparade på vatten och avlopp. Sen byggde han ett mindre Älvsbyhus med totalentreprenad.
Han betalde 685 för en tomt på Rådmansö, 5 min promenad från havet. Vägar finns på Rådmansö och el fanns på granntomten.
Nu är det 2 år sen, så priserna på husen har gått upp.
Du får fråga honom hur ha fick till det låga priset på byggnationen 1 315 000 är ett väldigt lågt pris för en totalentreprenad även av ett litet hus. Men han kanske inte har med allt dvs han kanske inte har VA? Vet att det är svårt att få ha vattentoalett på öarna i Waxholm om man ligger utanför kommunalt VA. Har han gjutit grunden själv?
 
Du får fråga honom hur ha fick till det låga priset på byggnationen 1 315 000 är ett väldigt lågt pris för en totalentreprenad även av ett litet hus. Men han kanske inte har med allt dvs han kanske inte har VA? Vet att det är svårt att få ha vattentoalett på öarna i Waxholm om man ligger utanför kommunalt VA. Har han gjutit grunden själv?

Rådmansö ligger inte utanför Vaxholm och är knappt ens en ö längre. Det ligger mot Kapellskär utanför Norrtälje. Grunden ingår vid totalentreprenad hos många hustillverkare. Men nej, det kan vara att han hade lån på 2milj. Älvsbyhus är ju bland det billigaste på marknaden också.
Men han säger själv att de har gått upp i pris sen dess (som allt annat) och de har heller inga hus som passar mig
 
Det är rätt lätt att fixa riktigt tak ovanpå det och så isolera litet extra.
Det har jag gjort på 2 hus.
Ett var från början 2 bodar som var platta
När bror byggde på 70-talet var kravet i området platta tak som lutade inåt med avrinning i mitten; Samtliga hus i området har nu sadeltak.
Den modenycken var inte långsiktigt hållbar...
 
Rådmansö ligger inte utanför Vaxholm och är knappt ens en ö längre. Det ligger mot Kapellskär utanför Norrtälje. Grunden ingår vid totalentreprenad hos många hustillverkare. Men nej, det kan vara att han hade lån på 2milj. Älvsbyhus är ju bland det billigaste på marknaden också.
Men han säger själv att de har gått upp i pris sen dess (som allt annat) och de har heller inga hus som passar mig
Ah blandade ihop :).
 
Det finns litet trix som man kan ta till.
Men då måste man veta vad man gör.

Typ börja med två begagnade byggbodar och jobba sig fram därifrån.
När jag flyttade ihop med exet bodde vi i ett hus nära hans föräldrar. Det var byggt av just två byggbodar som de ställt samman, med tak över. Samt hel källare under.
Lite underliga snål-lösningar men fullt beboeligt.
 
När jag flyttade ihop med exet bodde vi i ett hus nära hans föräldrar. Det var byggt av just två byggbodar som de ställt samman, med tak över. Samt hel källare under.
Lite underliga snål-lösningar men fullt beboeligt.

En skola i Vallentuna brann för flera år sen och man byggde lite snabbt en ny av moduler. Nu har man byggt en helt ny skola och sålde modulerna. Grannarna köpte 2 och de har blivit 2 små lägenheter som de hyr ut.
 
Något att tänka på vid husköp på landet oavsett vinterfodrat fritidshus eller villa är även hur snöröjningen fungerar. De mindre småvägarna är ofta lägre prioriterade och även om det inte är lika mycket snö häromkring så händer det att det blir kaos iaf nån gång per vinter.

Nu har jag turen att en bonde brukar sköta det där jag bor och här är det oftast bättre röjt än på de större landsvägarna, men på ett ställe jag bodde när hela Stockholms län var lamslaget tog det mig en timme att köra en mil med fyrhjulsdrift. Jag gav upp och vände hem igen då jobbet inte krävde att jag var på plats och i drivorna så hände det att snön slog över huven. En liten bil hade fastnat.

För att köpa ett hus i ett fritidsområde får man nog räkna med att man kan bli insnöad eller ha en stor SUV med bra markfrigång.
 
Något att tänka på vid husköp på landet oavsett vinterfodrat fritidshus eller villa är även hur snöröjningen fungerar. De mindre småvägarna är ofta lägre prioriterade och även om det inte är lika mycket snö häromkring så händer det att det blir kaos iaf nån gång per vinter.

Nu har jag turen att en bonde brukar sköta det där jag bor och här är det oftast bättre röjt än på de större landsvägarna, men på ett ställe jag bodde när hela Stockholms län var lamslaget tog det mig en timme att köra en mil med fyrhjulsdrift. Jag gav upp och vände hem igen då jobbet inte krävde att jag var på plats och i drivorna så hände det att snön slog över huven. En liten bil hade fastnat.

För att köpa ett hus i ett fritidsområde får man nog räkna med att man kan bli insnöad eller ha en stor SUV med bra markfrigång.

Nu vill jag inte bo i ett fritidshusområde, men eftersom jag kör buss i Roslagen, har jag lite koll på omgivningarna. Och jag räknar med att ta turer med bil förbi. Åtminstone i Roslagen är det permanentbostäder i princip överallt, men absolut är det nått man måste kolla.
 
Det är rätt lätt att fixa riktigt tak ovanpå det och så isolera litet extra.
Det har jag gjort på 2 hus.
Ett var från början 2 bodar som varade inte att platta
Jo, jag men inte att det vsr omöjligt, utan snarare att det är mer besvärligt att göra själv, jämfört med att t.ex. gå upp genom en lucka på en krypvind, och lägga på lösull...
 
När jag flyttade ihop med exet bodde vi i ett hus nära hans föräldrar. Det var byggt av just två byggbodar som de ställt samman, med tak över. Samt hel källare under.
Lite underliga snål-lösningar men fullt beboeligt.
Ja det är ju det.
Vi hade bråttom att få till en bostad åt en medflyttande inneboende.
Det gick att omedelbart koppla in vatten med slang och köra avloppet rakt ut ett tag för dusch och disk. Och så en campingtoa om man inte ville knalla in i stora huset på natten. Sedan så fixades ett avloppssystem som kopplades på och då kunde toaletten ställas tillbaka. Bodarna fick ett tillbyggt vardagsrum i lösvirke och så ett sadeltak över alltihop.
Med tiden har där kommit in ett nytt kök med diskmaskin och duschrummet har fått nya ytskikt.
Man får liksom hålla på.
 
Nu var väl den tomten inte den billigaste dock. Att det finns tomter som kostar som ett hus har jag aldrig förnekat. Men det finns tomter som inte kostar 895.000
Men då fort man ska bygga (ställa dit villavagn etc) då drar det med sig en massa kostnader dom redan är betalda då att säga, om det redan står ett hus på tomten, även om det är ruckligt.

Bara att ordna bygglov, och få plats för huset godkänd kostar, att ordna en enkel grund kostar, att ordna VA och el kostar...

Det är mycket dyrare stt bygga än vad summan av kataloghus/villvagn plus tomt
 
Han vill inte pendla mer än helst 1,5 h, och absolut inte mer än 2 h enkel väg. Då blir det dessvärre rätt så svårt att hitta något. Jag har samma krav till Uppsala, ultuna i dagsläget, men det kan ändras. Det vet vi inte än. Det gör att det blir lite knepigt att hitta boende.
Har du tips på ställen som passar in så tar jag gärna emot dem.
Jag har 1,5 h med tåget till Sthlm (knappt) och samma till Uppsala så du får in en stor del av Mälardalen i den cirkeln.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 506
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 198
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp