Bukefalos 28 år!

Köpa hus?

S

sarabaran

Är lite i husköpartankarna (spanar mest det ligger väl en bit fram i tiden) Men hur räknar man egentligen?

De hus jag kollar på kostar ca 2 milj, handpenning är väl 10%? = 200 000 sen har man lån på 1,8 milj och ränta på ca 5 % ligger den väl på nu?

5%*1,8 milj = 90 000 om året i bara ränta??

Känns som jag räknar helgalet? Hur ska man tänka?
 
Sv: Köpa hus?

"Bottenlån" på ca 75-85% där du kan få ganska bra ränta (jag har ca 2,3%) och sen ev "topplån" på resten ("kontantinsatsen"). (Handpenningen är bara det du betalar lite tidigare än resten) Sen kan/kommer ju räntan givetvis att stiga någon gång.

Sen får du ju räkna med skatteavdraget du kan göra på ränteutgifterna.
 
Sv: Köpa hus?

Handpenning brukar vara på 15% och räntan ligger f.n närmare 3% än 5% men du bör ju vara beredd på att den går upp. Det är dyrt att låna, men bor du i hyresrätt nu så är det ju alltid en bra måttstock att jämföra med hyran du har nu för att se hur mycket pengar du just nu lägger på boende.

Vi kommer tex bo ungefär hälften så billigt i driftskostnader + ränta jämfört med nuvarande hyra när vi flyttar in i vårt hus. Men sen tillkommer ju allt husfix på det :p
 
Sv: Köpa hus?

Handpenningen är det belopp du betalar till säljaren i samband med att ni skriver kontrakt, resten av köpeskillingen på tillträdesdagen. Handpenningen är ofta 10% men det kan säkert variera.
Ur handpenningen tar mäklaren betalt för sitt arbete, resten får köparen.

Kontantinsats = den del av köpeskillingen som du lägger kontant (handpenningen när kontraktet skrivs, resten av kontantinsatsen på tillträdesdagen). Den måste minst vara 15-20% av köpeskillingen (förhandling med banken) men kan förstås vara hur stor som helst, det beror på hur mycket pengar du har sparade eller om du säljer en annan bostad som du får bra betalt för.

Låneutrymme = hur mycket banken bedömer att du, med hänsyn till inkomst och fastighetens marknadsvärde, maximalt kan få låna med fastigheten som säkerhet.

Pantbrev = hur mycket som nuvarande och föregående ägare till fastigheten tidigare har velat belåna den. Om fastigheten är värd mer nu och du vill låna mer med fastigheten som säkerhet behöver ni ta ut nya pantbrev. Detta kostar en slant.

Bottenlån = det lån du tar där fastigheten är säkerhet, räntan brukar vara låg och amorteringstiden lång. Brukar få vara max c:a 80% av marknadsvärdet.

Topplån = det ytterligare lån du tar utöver bottenlånet, till lite sämre villkor oftast. Kan vara t ex ett Blancolån = Ett lån utan säkerhet. Eller ett Borgenslån = någon annan skriver på att stå som garant för betalningen om du misslyckas (kan vara en förälder t ex). Eftersom banken tar en större risk blir dina villkor sämre.

Underskott av kapital = den skattereducering du får pga av dina låneräntor, 30% av underskottet om det är högst 100.000 kr (om dina låneräntor är 100.000 per år minskar din skatt med 30.000 kr). Läs mer på Skatteverket.se

Räkneexempel:
Om du lånar 1,8 MKr till 5% ränta blir det 90.000 kr per år brutto, ja, 7500 kr per månad.
Plus amortering på dina lån (inte en kostnad egentligen eftersom det minskar din skuld och därmed också räntan du betalar, men det är ju likafullt en utgift).
Plus driftskostnaden, dvs uppvärmning, sophantering, vatten, el mm.

Detta blir din boendekostnad.

När taxeringen för året är klar kanske du då beviljas en skattereduktion på 27000 kr (30% av 90.000 kr). För att inte behöva ligga ute med de pengarna kan du ansöka om skattejämkning och få din skatt nedsatt i förväg, det blir 2250 kr per månad.
 
Sv: Köpa hus?

3-månadersräntsn ligger på strax under 3% eller mindre ifall man kan pruta och 10-årsräntan ligger på ca 4% tror jag.

Och som även andra skriver så är kontantinsatsen 15%.
 
Sv: Köpa hus?

Vad händer med pantbreven om köparen köper huset kontant? Försvinner de då? Eller är de kvar? Vad har man dem till då?
 
Sv: Köpa hus?

Vad händer med pantbreven om köparen köper huset kontant? Försvinner de då? Eller är de kvar? Vad har man dem till då?

De ligger kvar och är obelånade.

Kan användas om man senare behöver låna. Då behöver man inte ta ut nya.

Jag har ett pantbrev på huset. De tidigare slogs samman. När jag betalat av huset kommer pantbrevet att bli "fritt".
 
Sv: Köpa hus?

De ligger kvar och är obelånade.

Kan användas om man senare behöver låna. Då behöver man inte ta ut nya.

Jag har ett pantbrev på huset. De tidigare slogs samman. När jag betalat av huset kommer pantbrevet att bli "fritt".
Aha. Så då behöver man inte betala någon avgift? För visst kostar det att ta ut pantbrev?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 238
Senast: __sofia__
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 719
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 516
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp