Bukefalos 28 år!

Något som oroar mig är att Trygg Hansa som bestämt vem som ska lägga golv i lägenheten aldrig gör det trots påtryckningar och jag ska ringa idag igen. Dom säger det tar 1-2 dagar. Så ger dom mig byggfirmor som när man ringer säger att dom inte pratar i telefon utan via sms eller mail. Varför kan vi inte bara prata och få det gjort? Hur ska jag kunna sälja min lägenhet med vattenskadat golv? Måste vara riktigt hård idag. Att det måste ske NU. Blev beviljad ersättning i oktober liksom och jag tjatar och tjatar. Kanske ska be pappa ringa för jag kan inte låta lika arg.

Men hur gör man i det här läget? Det krånglar definitivt till allt
 
Något som oroar mig är att Trygg Hansa som bestämt vem som ska lägga golv i lägenheten aldrig gör det trots påtryckningar och jag ska ringa idag igen. Dom säger det tar 1-2 dagar. Så ger dom mig byggfirmor som när man ringer säger att dom inte pratar i telefon utan via sms eller mail. Varför kan vi inte bara prata och få det gjort? Hur ska jag kunna sälja min lägenhet med vattenskadat golv? Måste vara riktigt hård idag. Att det måste ske NU. Blev beviljad ersättning i oktober liksom och jag tjatar och tjatar. Kanske ska be pappa ringa för jag kan inte låta lika arg.

Men hur gör man i det här läget? Det krånglar definitivt till allt

Har du någon kontaktperson hos Trygg-Hansa som du kan vända dig till? Om du förklarar läget att firmorna bara skyfflar runt dig och inte vill ta emot ditt ärende så måste de väl kunna endera ta kontakt själva, eller komma överens med dig om en annan lösning. Typ att du på egen hand letar rätt på en firma som kan och vill göra jobbet och sedan skickar fakturan till Trygg-Hansa. Men det kanske inte går, jag vet inte hur strängt det är med att det ska vara firmor som de själva godkänt.
 
Det är inte alls speciellt svårt. Jag älskar att bo i mitt lilla hus och jag hade ingen som helst kunskap om att bygga eller om vatten eller liknande när jag flyttade in.


Alltså, jag tror att de flesta jag känner är lika fattiga så det finns inga stora pengar. I värsta fall kan man köpa ett begagnat kylskåp eller köpa ett på avbetalning. De flesta jag känner som äger hus har inga stora summor att röra sig med och ska de renoveras så renoveras en sak i taget. Tapeter är skitdyrt så många kompromissar och köper på utförsäljningar mm och det är kanske inte deras första val, men det är beboeligt och någorlunda fint. Det är få som köper rullar för 4000:-/rullen, även om det givetvis finns de som gör. Men de flesta vanliga dödliga gör ju inte det.

Sen ska man komma ihåg att de allra flesta bor inte sådär style:at som folk i inredningstidningar gör.


Det bästa med att bo på landet som jag gör är att jag inte har några grannar som stör. Och jag stör inga grannar! Hunden kan stå och skälla på vad hon nu skäller på ner mot skogen utan att någon annan än jag stör mig, tuppen kan gala utan att någon annan stör sig också. Jag kan gå omkring naken i trädgården utan att någon ser. Friheten det innebär att alltid få göra som man själv vill är underbart!

Jag gillar att odla och jag odlar massor med egen mat på sommaren. Det är en härlig känsla att skörda och pilla i trädgården, och att göra det fint med blommor mm.

Älskar att bo själv på landet! Bästa jag gjort är att flytta ut från stan och köpa mitt eget ställe. Så länge läget är bra hade jag inte varit så noga med skicket. Bor man 20 år i ett hus kommer man någon gång under de åren få renovera och fixa. Så är det bara och det är bara att gilla det läget. Det fina är att kan man ingenting själv så kommer man lära sig när det krisar, men det finns alltid någon att ringa ifall det är helt galet.

Det första du ska lära dig är att stänga av vattnet på huvudkranen in i huset. Får du en läcka någonstans så behöver det stängas av direkt. Samma sak med att byta säkringar mm. Och är det inte uppmärkt ordentligt så skriv på proppskåpet vilken säkring som går till vad så slipper du leta efter det varje gång. Man lär sig med tiden. Jag lärde mig tex att det är helt normalt att inte kunna ha tvättmaskinen och torktumlaren på i samma kontakt i ett gammalt hus (proppen gick). Så där har jag en annan lösning nu. Och det är helt okej. :)
Åh, det där är ju min dröm. Och gå till ner till sjön tidigt innan alla kommer eller sent efter dom gått.

Ja sådana saker är verkligen viktiga. Jag kan inget om proppar men har under mina år både i hyresrätt och min bostadsrätt nu bara behövt byt proppar en gång på varje ställe. Huvudkranen lärde jag mig den hårda vägen när kommoden plötsligt lossnade från väggen i badrummet och hamnade i min famn när jag satt på toaletten. Min lösning på problemet var att fylla ett gäng cola flaskor och göra dom till ben på kommoden. Riskabelt sa vissa. Men det var långt säkrare och stabilare än allt annat jag provade med.
 
Fast det var väl ändå ett skräckexempel?? De flesta av oss klarar av våra hus på ett bra och positivt sätt utan att behöva ringa in någon som tar vid där vi själva inte mäktar med flera år senare liksom.
Jag tror att det är bra att titta på just skräckexempel.
Dels så får man en uppfattning om hur det kan gå om man gör fel val.
Och dels så behöver man inte känna sig så misslyckad när det känns jobbigt med hus.

För egen del så har jag lärt mig mycket om hur hus fungerar och vad de behöver som förebyggande åtgärder för att det inte skall bli dåligt.
Och jag har många hus och måste ibland prioritera hårt av olika orsaker.
 
Har du någon kontaktperson hos Trygg-Hansa som du kan vända dig till? Om du förklarar läget att firmorna bara skyfflar runt dig och inte vill ta emot ditt ärende så måste de väl kunna endera ta kontakt själva, eller komma överens med dig om en annan lösning. Typ att du på egen hand letar rätt på en firma som kan och vill göra jobbet och sedan skickar fakturan till Trygg-Hansa. Men det kanske inte går, jag vet inte hur strängt det är med att det ska vara firmor som de själva godkänt.
Jo jag har pratat med dom och dom ber om ursäkt och säger att det inte är okej och att dom ska fixa det direkt. Jag har sagt att jag kan fixa själv för jag har pratat med några men då vill Trygg Hansa bara ge mig 65% ersättning mot vad jag skulle få om jag går genom dom då jag har rätt till full ersättning och endast självrisken att betala. Det blir mycket pengar. Men ringer idag igen. Senast jag hörde av dom var 3 april då jag fick ett sms att dom skulle höra av sig om dom inte redan gjort det, inte full koll där alltså
 
Som all TV i den kategorin så är den klippt för att driva en viss vinkel och de väljer såklart de mest extrema fallen för att det är det som drar tittare. Den kan knappast tas som en bra representation av hur det ser ut bland genomsnittliga husägare. J
Nu så är det ju inte ägarna som jag tycker att det är lärorikt att titta på utan husen.
Det finns mycket att lära om vad som kan gå fel i ett hus och varför det blev så.
På så sätt kan man lättare välja vad som är viktigast och se vad som kan vara problem i ett hus.
 
Om det är det hus jag hittade på hemnet så verkar elkostnaden vara ganska hög, drygt 11 000 kwH/år för 70 kvm och det har använts som fritidshus? Dvs inte så varmhållet på vintern utan kanske bara underhållsvärme?
Sedan bör du kolla hur vägunderhållet ser ut på vintern, det står enligt fritidstugestandard vilket kan innebära att det inte plogas och du riskerar att bli insnöad på vintern. Kolla hur långt det är till närmast plogade väg och om det är rimligt för dig att ta dig, med matkassar och liknande.

I ekonomi är elkostnaden inte inräknad, den behöver du lägga till för att få en uppfattning om vad driften kostar. Elnätsavgift + kostnaden för förbrukningen, och dinförbrukning kanske kommer vara högre än de 11 000 kwH som är nu. Fastighetsavgift är inte heller inräknad. Står inte nämnt om den är ansluten till VA heller, det nämns att det finns flera VA-samfälligheter att ansluta sig till och att man får kontakta dem, så det är intressant att veta vad de har idag och om det behöver ändras för åretrunt-boende och vad det kostar.
(Om fel hus, bortse från detta :) )
 
Det här blir en lite annorlunda fråga, min pappa och jag är inte överens här. Han säger att ett stort problem för mig att flytta är att jag måste köpa bil. Och det förståt jag ju självklart själv. Han säger att min prisklass bara är skräpbilar som allt går sönder på. Men om jag kan lägga upptill 90 000, borde det inte gå att få en vettig bil? Ingen super bil men som tar mig och hundarna från punkt A till B?
 
Om det är det hus jag hittade på hemnet så verkar elkostnaden vara ganska hög, drygt 11 000 kwH/år för 70 kvm och det har använts som fritidshus? Dvs inte så varmhållet på vintern utan kanske bara underhållsvärme?
Sedan bör du kolla hur vägunderhållet ser ut på vintern, det står enligt fritidstugestandard vilket kan innebära att det inte plogas och du riskerar att bli insnöad på vintern. Kolla hur långt det är till närmast plogade väg och om det är rimligt för dig att ta dig, med matkassar och liknande.

I ekonomi är elkostnaden inte inräknad, den behöver du lägga till för att få en uppfattning om vad driften kostar. Elnätsavgift + kostnaden för förbrukningen, och dinförbrukning kanske kommer vara högre än de 11 000 kwH som är nu. Fastighetsavgift är inte heller inräknad. Står inte nämnt om den är ansluten till VA heller, det nämns att det finns flera VA-samfälligheter att ansluta sig till och att man får kontakta dem, så det är intressant att veta vad de har idag och om det behöver ändras för åretrunt-boende och vad det kostar.
(Om fel hus, bortse från detta :) )
Jo det jag ska kolla på har dom bott i året runt sen det byggdes. Det tillhör en förening där snöskottning, vatten, fiber, sophämtning ingår. Min farbror bor i samma område så jag tror jag förstått rätt. Ska träffa mäklaren idag och fråga igen
 
Jo det jag ska kolla på har dom bott i året runt sen det byggdes. Det tillhör en förening där snöskottning, vatten, fiber, sophämtning ingår. Min farbror bor i samma område så jag tror jag förstått rätt. Ska träffa mäklaren idag och fråga igen
Det står att vägunderhåll endast sker vid ringleden, inte stickvägarna till stugor utan det sköts av medlemmarna själva. Kan ju vara så att det finns fler permanentboende på den avstickaren, som gemensamt fixar plogning :)
 
Om det är det hus jag hittade på hemnet så verkar elkostnaden vara ganska hög, drygt 11 000 kwH/år för 70 kvm och det har använts som fritidshus?
Jag hyr ut 2 små hus med fritidshus-standard.
De är på 50 kvm och förbrukar ungefär 12 000 kWh per år vid permanentboende.
De har luftvärmepumpar.

Jag har statistik på förbrukningen sedan över 10 år tillbaka och det har varierat med hur kalla vintrarna har varit och vilka vanor eller ovanor som mina hyresgäster har haft.
 
Det här blir en lite annorlunda fråga, min pappa och jag är inte överens här. Han säger att ett stort problem för mig att flytta är att jag måste köpa bil. Och det förståt jag ju självklart själv. Han säger att min prisklass bara är skräpbilar som allt går sönder på. Men om jag kan lägga upptill 90 000, borde det inte gå att få en vettig bil? Ingen super bil men som tar mig och hundarna från punkt A till B?
Jag åker bilar som är inköpta för mellan 10 000:- och 35 000:-.
Eventuellt så kan man vara tvungen att utföra reparationer på dem, men det har aldrig dragit över en total kostnad på 50 000:-.

Just nu så åker jag Volvo XC 70.

En dyrare bil går också sönder och behöver byta kamrem eller få nya däck.
 
Jag hyr ut 2 små hus med fritidshus-standard.
De är på 50 kvm och förbrukar ungefär 12 000 kWh per år vid permanentboende.
De har luftvärmepumpar.

Jag har statistik på förbrukningen sedan över 10 år tillbaka och det har varierat med hur kalla vintrarna har varit och vilka vanor eller ovanor som mina hyresgäster har haft.
Tyckte det lät mycket, det är på samma som min villa med källare och två våningar.
 
Tyckte det lät mycket, det är på samma som min villa med källare och två våningar.
Ja det är en oerhörd skillnad på små trälådor och välisolerade villor.
Främst beroende på uppvärmningsmetod.

Ett av de stora husen drar ungefär 20 000 kWh varav 10 000 kWh i form av villaolja. Det är en större trälåda på över 140 kvm.

Det rediga timmerhuset från före år 1850 drar däremot runt 10 000 kWh per år. Det är tilläggsisolerat både på utsidan och insidan och mycket klimatstabilt. Det tar flera dagar för det att bli nerkylt utan uppvärmning.

Hushållsel ingår i förbrukningen och varmvatten.
Hus är så oerhört olika när det handlar om uppvärmning.
 
Något som oroar mig är att Trygg Hansa som bestämt vem som ska lägga golv i lägenheten aldrig gör det trots påtryckningar och jag ska ringa idag igen. Dom säger det tar 1-2 dagar. Så ger dom mig byggfirmor som när man ringer säger att dom inte pratar i telefon utan via sms eller mail. Varför kan vi inte bara prata och få det gjort? Hur ska jag kunna sälja min lägenhet med vattenskadat golv? Måste vara riktigt hård idag. Att det måste ske NU. Blev beviljad ersättning i oktober liksom och jag tjatar och tjatar. Kanske ska be pappa ringa för jag kan inte låta lika arg.

Men hur gör man i det här läget? Det krånglar definitivt till allt
Trygg-hansa har åtminstone tidigare varit ok med att du tar in egna och skickar fakturor till dem. Är de du tar in dyrare kommer du få ta lite ur egen ficka dock.
 
Det här blir en lite annorlunda fråga, min pappa och jag är inte överens här. Han säger att ett stort problem för mig att flytta är att jag måste köpa bil. Och det förståt jag ju självklart själv. Han säger att min prisklass bara är skräpbilar som allt går sönder på. Men om jag kan lägga upptill 90 000, borde det inte gå att få en vettig bil? Ingen super bil men som tar mig och hundarna från punkt A till B?
Jorå. Men det beror också på hur stora hundar du har. Om du behöver en som är hög eller kan ha en mindre. Vi köpte en prius som gått ca 8000 mil för 85' t.ex. driftsäker till tusen (men just nu verkar startbatteriet vara dött så förhoppningsvis kan jag få hem den från pendlarparkeringen ikväll 🫣🙄 ). Köpte på rekommendation. Både besiktningsmän och verkstad säger att det är en bra bil just för att det sällan är något fel.
 
Jag tror att det är bra att titta på just skräckexempel.
Dels så får man en uppfattning om hur det kan gå om man gör fel val.
Och dels så behöver man inte känna sig så misslyckad när det känns jobbigt med hus.

För egen del så har jag lärt mig mycket om hur hus fungerar och vad de behöver som förebyggande åtgärder för att det inte skall bli dåligt.
Och jag har många hus och måste ibland prioritera hårt av olika orsaker.

Eller så skapar det bara onödig ångest och stress på förhand? De flesta hus är trots allt rätt okomplicerade att äga. Man gör en plan för ett periodiskt underhåll, följer den och löser eventuella andra problem när de uppkommer. Det ska mycket till för att ett hus ska mögla ihop eller falla samman, särskilt om det är ett äldre hus.

Går man till skräckexempel finns det risk att man gör saker i panik och försämrar huset istället. Exempel är så kallade riskkonstruktioner. Har huset stått i 50 år utan problem så är risken att man gör något dumt om man börjar förändra konstruktionen (och husets miljö). Man ska aldrig fixa saker som funkar.
 
Eller så skapar det bara onödig ångest och stress på förhand? De flesta hus är trots allt rätt okomplicerade att äga
Det är bättre med stress och ångest innan man har köpt något hus så att det ännu inte kan kosta några pengar tycker jag.

Och jag tycker också att det är bra att kunna hitta de okomplicerade husen i utbudet av hus. Det är annars lätt att falla för något gulligt med nya ytskikt som är billigt p.g.a. mer eller mindre kända problem.
Riktigt sunkiga och orenoverade hus som ändå har överlevt och mår bra är ofta underskattade. Medan nya tapeter och ett helkaklat badrum kan dölja måga problem.
 
Det här blir en lite annorlunda fråga, min pappa och jag är inte överens här. Han säger att ett stort problem för mig att flytta är att jag måste köpa bil. Och det förståt jag ju självklart själv. Han säger att min prisklass bara är skräpbilar som allt går sönder på. Men om jag kan lägga upptill 90 000, borde det inte gå att få en vettig bil? Ingen super bil men som tar mig och hundarna från punkt A till B?

Jag anser att din pappa pratar strunt. Min bil kostade under 20 000 och den har pålitligt tagit mig överallt sedan jag köpte den, och jag räknar med att den fortsätter så ett bra tag till. Inget fel alls på bilen, tvärtom i mycket fint skick för sin ålder och lågt antal mil avverkade, men svårsåld pga att den är en ovanlig modell och automatväxlad i detta land där många är stenade på manuellt. Är man beredd att gå ifrån dussinbilarna så kan man hitta guldkorn utan att bli pank på kuppen.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 222
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 563
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp