Bukefalos 28 år!

Köpa lägenhet utan jobb? Utbruten.

Millicent

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att köpa lägenhet utan jobb? Jag behöver inte låna från banken utan betalar allt på en gång, men kan det bli några komplikationer där ändå? Kommer få aktivitetsersättning runt juli, så jag kommer absolut inte ha några problem med löpande kostnader som hyra, el, etc.

Alla erfarenheter kring liknande scenarion är av intresse! Känner mig jättedepp om det inte går :cry:
 
Är det någon som har erfarenhet av att köpa lägenhet utan jobb? Jag behöver inte låna från banken utan betalar allt på en gång, men kan det bli några komplikationer där ändå? Kommer få aktivitetsersättning runt juli, så jag kommer absolut inte ha några problem med löpande kostnader som hyra, el, etc.

Alla erfarenheter kring liknande scenarion är av intresse! Känner mig jättedepp om det inte går :cry:
Varför skulle det inte gå?

Konkret - venm skulle ställa till besvär?
 
Är det någon som har erfarenhet av att köpa lägenhet utan jobb? Jag behöver inte låna från banken utan betalar allt på en gång, men kan det bli några komplikationer där ändå? Kommer få aktivitetsersättning runt juli, så jag kommer absolut inte ha några problem med löpande kostnader som hyra, el, etc.

Alla erfarenheter kring liknande scenarion är av intresse! Känner mig jättedepp om det inte går :cry:
Föreningen kan vilja ha en borgenär, just för att vara säkra på att avgiften kommer betalas. Syrran och hennes pojkvän har precis köpt en lägenhet och betalat kontant, men dom båda står utan jobb just nu. Ev ska syrran fortsätta plugga till hösten och hennes pv lär väl få jobb så det är ingen fara på så sätt, men tyckte mamma sa att dom nog behövde gå in som borgenär.
 
Föreningen kan vilja ha en borgenär, just för att vara säkra på att avgiften kommer betalas. Syrran och hennes pojkvän har precis köpt en lägenhet och betalat kontant, men dom båda står utan jobb just nu. Ev ska syrran fortsätta plugga till hösten och hennes pv lär väl få jobb så det är ingen fara på så sätt, men tyckte mamma sa att dom nog behövde gå in som borgenär.
Det tänkte jag inte på! Låter vettigt, men då ska det nog inte vara några problem förhoppningsvis (om inte släkten sviker :p).
 
Är det någon som har erfarenhet av att köpa lägenhet utan jobb? Jag behöver inte låna från banken utan betalar allt på en gång, men kan det bli några komplikationer där ändå? Kommer få aktivitetsersättning runt juli, så jag kommer absolut inte ha några problem med löpande kostnader som hyra, el, etc.

Alla erfarenheter kring liknande scenarion är av intresse! Känner mig jättedepp om det inte går :cry:
Föreningen ser inte om någon har jobb eller vart deras inkomst kommer ifrån. Det enda de ser är ifall de tar en UC och man har betalningsanmärkningar.

Visst kanske de har något frågeformulär man som ny medlem ska fylla i, men i ärlighetens namn är det väl enormt få föreningar som orkar gå igenom sånt.
 
Är det någon som har erfarenhet av att köpa lägenhet utan jobb? Jag behöver inte låna från banken utan betalar allt på en gång, men kan det bli några komplikationer där ändå? Kommer få aktivitetsersättning runt juli, så jag kommer absolut inte ha några problem med löpande kostnader som hyra, el, etc.

Alla erfarenheter kring liknande scenarion är av intresse! Känner mig jättedepp om det inte går :cry:

Jag köpte lägenhet som långtidssjukskriven. Jag hade och tog inga lån och hade inga betalningsanmärkningar. Det var inga problem. Det var dock rätt många år sedan.
 
Föreningen kan vilja ha en borgenär, just för att vara säkra på att avgiften kommer betalas. Syrran och hennes pojkvän har precis köpt en lägenhet och betalat kontant, men dom båda står utan jobb just nu. Ev ska syrran fortsätta plugga till hösten och hennes pv lär väl få jobb så det är ingen fara på så sätt, men tyckte mamma sa att dom nog behövde gå in som borgenär.
Borgensman menar du?
 
Föreningen ser inte om någon har jobb eller vart deras inkomst kommer ifrån. Det enda de ser är ifall de tar en UC och man har betalningsanmärkningar.

Visst kanske de har något frågeformulär man som ny medlem ska fylla i, men i ärlighetens namn är det väl enormt få föreningar som orkar gå igenom sånt.
Då förstår jag, och ja så är det nog. Det är bara så nervöst att köpa första lägenheten när man inte direkt har koll på hur sånt där fungerar ännu :D
 
Jag köpte lägenhet kontant när jag pluggade. Hade innan det inte haft någon direkt inkomst och detta frågade föreningen om innan de godkände mig.

Det var ändå en lägenhet för bara 40000 med avgift på under 2000/mån.

Det var ok när jag sa att jag pluggade o fick CSN, men frågade gjorde de.
 
Min mamma fick gå in som delägare i min lägenhet när jag köpte den, för föreningen tyckte inte jag hade tillräckligt stor månadsinkomst på mitt jobb. Så på nåt vis kollade de ju upp det.
 
Vår förening tar alltid kreditupplysning på de som ska flytta in och om de har för låg inkomst/saknar inkomst kräver vi borgensman, men under de 14år jag suttit i styrelsen har ingen någonsin blivit nekad att bli medlem/köpa lägenhet.

Det krävs väldigt väldigt mycket för att en Brf ska kunna neka någon att bli medlem i föreningen.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 173
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 336
Senast: Cattis_E
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 236
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp