Bukefalos 28 år!

Köpa modulstall

_carmenzita_

Trådstartare
Ni som byggt stall genom att gjuta plattan själv och sedemera köpt ett modulstall, vart köpte ni det?

Har tittat på olika alternativ och fått offert på ett, men letar ju naturligtvis efter ett så billigt som möjligt, kostnaderna kan ju dra iväg iallafall även om man gjort en grundlig beräkning.

Så fram med era erfarenhetr!
 
Sv: Köpa modulstall

Vad menar du med modulstall? Ett som kommer "fixt o färdigt" eller ett i lösvirke?

Jag gjöt platta själv (eller, rättare sagt, hade folk som gjorde det åt mig) och satte sedan upp ett Bruksstall som kom i lösvirke. Materialkostnaden (med allt inräknat) blev väl hyfsat billig i jämförelse med andra stallkonstruktioner, men kostnaden för uppsättning sprang iväg till bra mycket mer än jag hade tänkt mig. Detta just p g a att hela stallet kom i lösvirke och det tog tid att montera upp det.

Men annars är jag mycket nöjd med stallet - ljust, fint och luftigt.
 
Sv: Köpa modulstall

Länk på ett exempel

http://www.lovangersbygg.se/stall/stall1_b.jpg

"skalet" , fönster och en isolerad port" ingår i priset.
Lösvirke är jag inte intresserad av trots att vi har egen skog, jag tycker att det tar för lång tid att bygga upp så och modulstallen är faktiskt inte så dyra trots allt.
Gjuta platta skall vi också göra själv men blandar inte själv, det tar för klent och tar för lång tid.
 
Sv: Köpa modulstall

Vi har just beställt ett Bruksstallet. Har kollat runt länge och fått offert från flera olika leverantörer. Bruksstallet är det som varit billigast, och bäst utifrån vad vi önskar av vårt stall. Allt ingår i princip, förutom plattan, el och vatten.

Vi kommer att bygga i sommar så jag kan ännu inte säga hur omfattande arbetet kommer att bli, eller vad notan slutat på...
 
Sv: Köpa modulstall

vår nota är beräknad till ca 160'000 inkl ALLT utom det ökade försäkringsvärdet på fastigheten. Men kommer att räkna med 200'000 för säkerhets skull.
 
Sv: Köpa modulstall

rubb och stubb utom rörmokaren och elektrikern(dem känner vi= utbyte av tjänst), alla priser enligt offerter.

Stallet är beräknat till 7*9 m, 3 platser + sadelkammare/foderkammare.

Modulstall
Plåttak
Gjutformsmaterial
Fyllnadsmassor
Betongplatta
Armering + murblock
Gräv och scakt
isolering av vägg och tak
färg
inredning, hemmatillverkat av eget virke + använda av befintliga galler
varmvattenberedare
vägtrumma till ny infart + eget grus för fyllnad
spik och skruv ung. ber
laminerade spånskivor av grövre tjocklek till innerväggar, innertak ej beslutat ännu

vi räknar med att extra utgifter kan tillkomma som med allting annat så vi är beredda att lägga ner 200.000, men allt hittills är beräknat till 162000
 
Sv: Köpa modulstall

Tack! :bow:

Någon som vet hur man ska räkna om man vill bygga ett stall i tegel? Har ingen aning om vad tegel kostar eller hur man ska räkna på det.
 
Sv: Köpa modulstall

ja det har vi gjort men ändrat oss om dem som leverantör. Vi har fått tag på ett bättre och även billigare alternativ i Östersund. Vi har ju 5 mil dit så frakten blir billigare samt att de är lätta att kunna få support av om det skulle behövas.
I nya förslaget ingår dessutom takplåten.
Modellen är likadan som Lövångers.
 
Sv: Köpa modulstall

Oki, att det blir billigare är väl aldrig en nackdel :angel:
Har de någon hemsida du kan PMá mig? :confused:
 
Sv: Köpa modulstall

Hej,
Jag ska också bygga stall och fått en del offerter och kommer att bygga bruksstallet standard med förlängt skärmtak så man får mer utrymme för mkt foder etc. Mitt ska vara 4 boxar, 1 sadelkammare och 1 spolspilta, samt då det stora foderförrådet. Pris ca 245,000 kr utan el & vvs samt gjuten platta.

Blir bara lite nyfiken... Bilden du skickar så ser stallet en aning litet ut, hur funkar det då med att lagra mycket foder? Måste du handla ofta.. (sorry dumma frågor, vill ju också bygga så billigt som möjligt ;)
/Jezz
 
Sv: Köpa modulstall

Har man någon kunnig snickare i familjen.. hehe vilket jag har och en murare:D
Så skulel mitt stall bli mkt billigt då skulle man själv rita stallet och sedan ge ritningen till mina bröder som bygger stallet åt mig=)

Lösvirke är då billigare såklart=)

Mitt drömstall är med 8 boxar en sadelkammare ett kök ett foderrum en spolspilta. 4 uppställningsspiltor där man borstar hästarna!

:love:
 
Sv: Köpa modulstall

Jag har egen skog att bygga med men inget torkat och sågat virke. Annars hade jag gjort så också, men tiden att få det klart är viktig då vi måste få in 2 hästar + ett kommande föl innan hösten.
Alternativt kan vi hyra in dem på travet, men det vill vi inte
 
Sv: Följ bygget via hemsidan

Inga som köpt stall på detta sätt och kan komma med tips?

Nu är ju vårt stall beställt och kommer om 6 v, så det blir brådis att bygga ny infart, vilken det måste sökas tillstånd för, sedan plattan för att slutligen få upp stallet. Mitt i allt skall höet tas in och ett föl ska födas.
Jag misstänker att det blir en hektisk sommar.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 852
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp