Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

lady_vip

Trådstartare
Kan man göra det med gott samvete...??

Jag har 2 rätt så olika damer, men som de flesta andra en begränsad ekonomi.
De är båda rätt raka i ryggen och har i stort sett samma form längs med överlinjen. A har lång rygg och är högre bak än fram, även något högre manke (kan behöba cutback, men är ett gränsfall). Är tunn i typen och tappar lätt i vikt vilket leder till att jag ofta får ha padd under en sadel som annars passar på vintern.

C är också rak i ryggen, men har inte mycket till manke. Hon är kort i ryggen och proportionerlig, dvs manke och högsta punkten bak är i stort sett samma, ingen svank.
MEN hon är bred över ryggen, nästan fjordingstil :o

Jag har några sadlar (5 stycken :angel: ) som jag har samlat på mig med åren, 2 av dem är till A, även en tredje som jag fick med mig till henne. Nu känner jag att dressyrsadeln inte ligger bra, den kommer för långt fram. Hoppsadeln flyttar sig när höjderna blir höga och sadel nr 3 har C fått med sig på inridning.
De andra två är en skitsadel (ni vet typ 999:-) och en gammal gammal Stübben som jag har haft som unghästsadel (tål att rullas med osv :crazy: )

Jag vill alltså byta alla sadlarna och vägrar köpa allround, kan bara inte med dem. Nu till min fråga, skulle jag kunna köpa en dressyr och en hopp, anpassa dem till C som är bred och sen ha en fast, bra padd (har hittat en på Mark Todd) när A ska ha sadlarna eller jag ska tänka helt annorlunda....??
Kan tillägga att A rids mest och C ännu är hyffsat ung.

Usch, hur ska jag göra...??

//E
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Jag har precis fått (men inte hunnit använda) en vojlock som innehåller luftkuddar vilka man kan pumpa upp/släppa ut luft ur efter behov. Vet inte om de finns/har funnits i Sverige för jag har fått den av en engelsk sadelmakare. Hon blev tillfrågad om hon ville bli distributör och därför fick ett provex från USA. (Detta var nog några år sen och hon trodde på idén men valde av privata skäl att inte utöka sin verksamhet.)

Jag anser iofs att man i första hand ska ha en sadel som passar hästen, men om man har en häst vars rygg ändrar utseende kraftigt beroende på kondition/hull eller om man, som du, av olika anledningar måste använda samma sadel på fler hästar än en, så tror jag (än så länge bara i teorin dock, eftersom jag inte prövat!) att en sån här vojlock skulle kunna vara en bra lösning.

Hm, det där blev visst världens längsta mening, och dessutom med en parentes inflikad, men jag hoppas att den gick att förstå ändå!
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Tror inte att man kan säga det säkert, du måste nog prova för att se om det går att hitta en sadel som kan fungera till båda.
Själv hade jag ett h-e att hitta en sadel som låg bra på EN häst, men när jag väl hade gjort det, och hittat två sadlar till och med, så kunde jag ha dem till tre hästar, med padd under till en, och de låg bra.
Så lyxigt är det inte längre då stoet av naturliga skäl växte ur sadeln när hon blev dräktig, så nu har hon en annan. Men förhoppningsvis går hon i den igen till hösten.

Kan du hitta en sadel som ligger bra utan padd på den ena och ligger bra med padd på den andra så är det ju bra. Det är kanske inte lätt, men det borde inte vara omöjligt. Ta hjälp och prova!
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Jag skulle nog hellre köpa var sin, men den ena kanske kan få en hopp och den andra en dressyr? Eller hoppar/dressyrar du lika mkt med båda?

Det blir nämligen Inte bra med pad under om sadeln är mkt för vid. I början då jag fick min andra häst så använde jag min Prestige i bomvidd 37 (dvs x-vid) på honom med en tjock fårskinnspad+gelpad, och visst det funkade, han fick inte ont i ryggen, men jag satt för jäkla dåligt och hela sadeln lutade framåt!!! Dessutom kändes det som jag satt 3m över hästen.. :crazy:

Problemet med att padda upp är att man oftast bara behöver göra sadeln smalare framtill, men med en pad så blir den smalare hela vägen.. Och det blir inte riktigt bra.

Givetvis beror det lite på Hur stor skillnad det är på dina hästar, men x-vid sadel på normal-mot-vid-häst är iaf ingen hit....

Har du tänkt på Bates/Wintec som har ställbar bom?
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Låter som det kanske är enklast med något bomlöst..Det är ju som sagt svårt att hitta en bomsadel som passar en häst, så att då hitta en sadel som passar två hästar som dessutom är olika breda är nog klurigt. Annars får du väl sälja alla opassande sadlar du har o leta upp två passande, men det kan ju bli dyrt o inte allt för lätt.
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

tänkte givetvis på bomlöst först, men det är ju ingen hit om du ska hoppa... wintec bla har ju ställbara bomvidder i sina sadlar, utbytbara koppjärn, det kanske skulle vara nåt å kolla upp..

:idea:
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Kan ju förtydliga att vojlocken har 4 separata luftkuddar, man kan alltså höja/sänka fram/bak som man vill.
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Bomlöst är uteslutet, dels för att jag rider rätt så aktivt, hoppar en del och behöver en sadel med mycket stöd. Dels för att de inte tilltalar mig estetiskt...

//E
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Tanken är ju att de ska ha 2 sadlar var, men vi vet ju alla hur mycket det kostar... Alternativet är att köpa varsin bra dressyrsadel (alt hopp.) och sen köpa 1 hoppsadel som båda kan ha så länge...

Usch, det blev krångligt. Vi konstaterade dock igår att den dressyrsadeln jag har ligger bra på hästen, men jag upplever att jag sitter snett i den, så jag vill byta...

Egentligen är syntetssadlar inget jag är intresserad av, men det får kanske bli det, iaf hoppvarianten... Jag har aldrig provat, men blir inte en syntetssadel vädigt varm om man sitter i den mycket (tänkte som dressyrsadel)?

Jag vet ju inte vad jag får för min kiefferhopp, antagligen inte mycket, men det kanske räcker en bit.

//E
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Syntetsadlarna har blivit väldigt mycket bättre de senaste åren, vilket innebär att du kan få en bra sadel till överkomligt pris om du väljer syntet.
Min allroundsadel är syntet, Wintec, och den har jag haft i 5 år, till tre olika hästar. Min förra ponny ändrade sig jättemycket under åren och jag hade fyra olika koppjärn till Wintecen, jag vågar inte tänka på vad det skulle kostat mig att köpa fyra sadlar...
Sen är min dressyrsadel i läder, Kieffer Lech, o den älskar jag, men om jag av ngn anledning tvingas nyta sadel igen skulle jag nog välja wintec, för att kunna vara med när hästen ändrar sig utan att det kostar skjortan.

Syntet är inte så "tygigt" som det var för 8-10 år sen, men fördomarna lever tyvärr kvar, var själv väldigt anti syntet innan jag hittade wintec..
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

vad glad jag blir!!! ALLA bomlösa sadlar jag har sett hat sett ut som rymdskepp blandat med typ islandssadlar...

Kan du ge mig mer fakta? Funkar det verkligen? Pris? Återförsäljare? Hållbarhet?

//E
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Kaupre har ju även ST dressage CC som ser ut precis som en "vanlig" dressyrsadel.

stcc6.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Tyvärr syns inte bilden, nån sida jag kan kolla på??

//E
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Jag ser inte heller bilden, och nu blev jag nyfiken! :)
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Antar att du har fjording efter din avatar, får man då fråga vilken bomvidd du får ta då? Som sagt, min ena ser ut som en fjording över ryggen....

//E
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

ser ni nu?! Annars finns den på http://www.kaupre.se


(höll på att fippla o försökte länka direkt till bilden på hemsidan, men gav upp o la in en bild på min egen sida o länkade till den... Tog lite tid o ni kanske försökte kika när jag höll på att krångla..!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

och jag som bara trodde ST dressagen var den som fanns som liknade en bomsadel?!:eek:
Nu blev jag ännu mer intresserad, finns dem även i Sverige så man kan pröva?
Nån som vet om det är riktig läder eller har erfarenhet av dessa sadlarna?
 
Sv: Köpa samma sadel till 2 hästar som är olika?

Kollade runt på sidan och hittade sadeln som verkar väldigt vettig, men en sak slog mig, jag behöver högst 16,5... Jag är bara en stl 34 och en 17,5 tums sadel blir på tok för stort till mig, finns det några märken som gör mindre...?

//E
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 686
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 736
Senast: Debsie
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 388
Utrustning Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd... Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp