Köpa symaskin-tips?

Sv: Köpa symaskin-tips?

Toyota 2600 fungerar utmärkt på jeans och andra grövre tyger. Har sytt nytt tak till hammock i kraftig väv utan problem. Hästtäcke har jag ännu inte provat men jag har quiltat sängöverkast med ungefär samma tjocklek (3 lag, Tyg, vadd, tyg) som ett hästtäcke. Good luck!
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Toyota 2600 fungerar utmärkt på jeans och andra grövre tyger. Har sytt nytt tak till hammock i kraftig väv utan problem. Hästtäcke har jag ännu inte provat men jag har quiltat sängöverkast med ungefär samma tjocklek (3 lag, Tyg, vadd, tyg) som ett hästtäcke. Good luck!

Tack för svaret, nu har jag ett antal alternativ att kolla efter i affären!
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

*KL*
Puttar upp den här tråden genom att fråga om tips på enkla, men bra och helst billiga maskiner. Nya eller begagnade. Har ingen aning om vad symaskiner kostar nuförtiden. Hittade just inget vettigt på annonssajterna vid en snabb koll.

Jag har nyligen blivit av med min 15 år gamla Husqvarna 260. En utmärkt maskin till det mesta. Tyvärr tyckte någon annat att h*n behövde den eller det den är värd bättre än jag.

Förr sydde jag kläder. Numera blir det mest gardiner m m till hemmet, lagningar, lägga upp byxor osv. Jag vill ha en maskin som har alla nyttosömmar, knapphål, kan sy i riktigt tunnt tyg typ voile likväl som flera lager jeans eller hästtäcken. Brodera behöver den inte kunna.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Vart har alla tagit vägen som var nöjda med IKEAS symaskin? Är de fortfarande det?

Jag syr på en halvgammal Husqvarna "Sew Easy" men den är inte alls så robust och matningsstark som de riktigt gamla man hade i syslöjden.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Vart har alla tagit vägen som var nöjda med IKEAS symaskin? Är de fortfarande det?

Jag har en IKEA symaskin men, den är ganska gammal. Tippar på bortåt 15 år. Fungerar bra till det enkla jag använder den till. Däremot så är det något fel på ratten där man ställer in pressarfotstrycket (heter det så?). Den fastnar bara i de "hårdare" lägena annars släpper den helt (rullar tillbaka) och det är inget tryck på pressarfoten alls.

Jag har även en gammal Pfaff som jag ärvt efter min farmor. Fotpedalen är dock trasig och jag har inte blivit färdig att laga den eftersom jag fick IKEAn under tiden. Pfaffen gillar jag dock egentligen bättre för den är mer rejäl. Ungefär som maskinerna man hade på syslöjden på den gamla goda tiden. Fast det var Husqvarna.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag gillar Singer starkt. Vi har två stycken hemma, varav den ena är väldigt gammal (den är mestadels gjord av metall, så gammal är den ;)) och konstigt nog så är det den som funkar bäst. Så mitt tips är någon rejäl begagnad maskin, om du kan få tag på en sådan.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Ja letar efter en bra symaskin som går att sy tjocka och lite grövre material med. Den måste ha en hög pressarfot och får inte vara för dyr. Är det någon som kan rekommendera någon bra symaskin?
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Hoppas inte det är ett ålderstecken. Jag fick ett ryck och köpte symaskin förra året, när jag var 24 :o

Det blev en Singer Tradition 2263 till slut. Fungerar bra för enklare arbeten, men jag skulle inte ge mig på att sy kläder ellerl liknande med den.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag drar fram en gammal tråd för att höra lite mer om era erfarenheter av symaskiner. Jag har mormors gamla Husqvarna 2000 från 60-70-talet, men den funkar inte riktigt som den ska längre. Jag har därför börjat titta på nya maskiner. Vill ha en som kan sy i elastiskt tyg, tjockt tyg och tunt tyg, och så vore det kanske inte så dumt med övermatning. Tänker mig att den kan kosta mellan 3000 och 5000. Är det någon som har några tips?
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Hoppas inte det är ett ålderstecken. Jag fick ett ryck och köpte symaskin förra året, när jag var 24 :o

Det blev en Singer Tradition 2263 till slut. Fungerar bra för enklare arbeten, men jag skulle inte ge mig på att sy kläder ellerl liknande med den.

Gammalt inlägg, men ville bara säga att jag önskade mig en i 18-årspresent för ett antal år sedan :P Och en folkdräkt från min mammas hemtrakter till konfirmationen... tantpoäng?
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag har mormors gamla Husqvarna 2000 från 60-70-talet, men den funkar inte riktigt som den ska längre. Jag har därför börjat titta på nya maskiner.

Jag har också mormors gamla Husqvarna 2000 och jag :love: min. Den fixar så mycket mer än de flesta nya maskiner.

Lämna in den för en genomgång och service :idea:

Det gjorde jag med min för ett par år sedan, det kostade 3-400 och som killen som gjorde servicen sa: -Nu har du symaskin i 20-30 år till.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Ja, det är det de säger, men jag gillar inte maskinen. Den var på service just innan jag fick den, för ca 5 år sen, men den har inte varit bra så länge jag har haft den. Den går nästan inte att "krypköra" med (sambon säger att det tyder på att motorn börjar vara slut), sömmarna drar ihop sig, framför allt i tunna tyger, och undertråden gör ibland stora tussar när man syr. Tänker väl inte kasta bort den, men jag vill ha en ny!
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

sömmarna drar ihop sig, framför allt i tunna tyger, och undertråden gör ibland stora tussar när man syr. Tänker väl inte kasta bort den, men jag vill ha en ny!

Det där låter som att spänningen på tråden är fel inställt. Har du testat att justera den? Det brukar sitta en ratt frampå på högersidan någonstans, iaf på min.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 390
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: lil-sis
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 136
Senast: Korven
·
Hemmet Jag syr lite grann då och då, inget avancerat men lite schabrak, kläder mm. Jag har en gammal husqvarna som jag lånat av farsan men...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp