Bukefalos 28 år!

Köpa vagn och sele

aiquen

Trådstartare
Jag vill nu äntligen slå slag i saken och köpa en sele och en vagn till min fjording. Hon kördes väldigt mycket av sina förra ägare och har även tävlat mycket i sina dar, så jag kan tänka mig att hon skulle tycka det vore roligt. Det enda jag gjort med henne som kan liknas vid körning är när jag tolkat efter henne och det märks hur den gamla damen piggnar till med en gång!

Jag har dock ingen erfarenhet alls av körning egentligen. Jag har väl visserligen kört en del under mina hästår, men har aldrig fått några direkta lektioner i det. Så planen är väl att försöka hitta någon tränare eller gå med i en körklubb så jag kan få lite hjälp på traven, åtminstone i början.

Dock funderar jag över vilken typ av vagn och sele vi ska köpa. Helst begagnat, åtminstone vagnen. Funderar på en rockard, kan det vara lämpligt? Tittar man i annonser ser man ofta ponny-rockard och stor häst-rockard, vad passar till en lite grövre (för tillfället iaf :o) fjording? Ponny?

Och sen det här med selar... :crazy: Det verkar finnas en massa olika selar på marknaden så vad ska man välja där? Bröstsele? Loksele? Ha baksele till? Draglinor? Det behöver ju inte vara något jätteavancerat eftersom damen är 23 år nu så det handlar endast om lättare "promenadkörning".

Så vad tycker ni? Kom gärna med tips! :bump:
 
Sv: Köpa vagn och sele

Ska du köra rockard ska du nog ha en bröstsele, det är ju smidigast. Tänk bara på att fjordingar kan ha väldigt lågt ansatt hals som en brösta kan trycka på och isåfall är det bättre med en loksele. Men kan hon ha en bröstsele så är det bäst och smidigast till en rockard. Equilex har en komplett sele för 3700:-, det är nog den billigaste selen som finns som är nåt att ha när det gäller bröstsele.

http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=34&SKID=3

När det gäller rockard så finns det många begagnade men tänk på att den ska ha svängel, fjädring och högt säte. Min har för lågt säte och det är inget vidare, man ser bara en stor hästrumpa..:smirk:
 
Sv: Köpa vagn och sele

Om hon har bred hals, som nästan slutar där bogspetsarna sitter, är det bättre med loksele.
Men jag skulle tro att en komplett bröstsele (tex equilex) är ett bättre köp då du antagligen bara kommer att köra med en lätt rockard (ev m bilaxel o hjul). En loksele ska ha lågt svängelfäste vilket en rockard sällan har.
Jag tycker du ska lära dig så mycket du kan om körning innan du köper sele o vagn!

Anders Eriksson har gjort bra körhäften, man kan köpa dom på Svenska Ridsportförbundets sida (shop)

Cliffords säljer selar och har lite info om körning/selar mm. Länk Till vänster på sidan ser du vilka avsnitt du kan läsa om!
En sak jag ogillar med den sidan är att under en bild står det att hästen lägger all tyngd i selen. Men det gör inte hästen på den bilden! Visst det står att det är i en uppförsbacke men det är ändå inget "dragjobb" för en normalstor häst!
Länken nedan ser man däremot hur hästen tar i ordentligt!
Länk

Prata gärna med en körtränare redan nu, denne kan ju ge tips samt vara med från början så att du lär dig rätt!


/Lisa
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 557
Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 845
Senast: ameo
·
Körning Har köpt en ny (beg.) tvåhjulig vagn, typ rockard/gigg och behöver hjälp att välja vilken sele jag ska köpa. Kör lite för hobbybruk då...
Svar
10
· Visningar
3 375
Senast: Mli
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 327
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp