Köra hund i baksätet, och bästa tipsen på kladdfri sysselsättning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

MML

Trådstartare
Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :)

Vi har kommit fram till att vi behöver ordna en bra och säker lösning för att kunna köra en större hund (retriever) i baksätet i bilen. Hur och varför det är så behöver inte diskuteras här. Det enda viktiga just nu är att vi naturligtvis vill köra så säkert som möjligt. Hur gör vi det?

Sådana "hundbilbälten" och bilselar som går att köpa, är det någon som är säkrare än något annat? Fungerar en vanlig promenadsele (ej "gå-fint-modell" eller liknande, utan en välsittande "vanlig" sele) eller är bilselar utformade på något speciellt sätt?

Jag har sett att det finns någon slags "utfyllnad" som man sätter/hänger på framsätets ryggstöd, som täcker igen benutrymmet så att hunden får mer plats att ligga på. Har någon testat sådant och vet om det fungerar så smidigt som reklamen gör gällande? Eller kanske någon har ett annat bra tips på hur vi både skyddar bilen från smuts, hundhår och extra slitage, och framförallt gör det så säkert det bara går för vår fyrbenta passagerare?

Vidare vill jag också fråga om era bästa tips på kladdfri sysselsättning! Det gäller en 6 månader ung valp, som ska börja träna på att vara med sin matte som bor på ett HVB-hem. Där behöver han träna på att vara lugn och hålla sig i närheten av matte, utan att direkt "jobba". Vi har fått tips om att låta honom ha tuggben, Kong etc. vid dessa tillfällen (som ett steg i träningen, där målet givetvis är att helt enkelt kunna "göra ingenting" en längre stund, men det är mycket begärt för någon som är så ung och full av energi). "Problemet" är att det gärna blir en kladdig historia, så önskvärt är både tips om "okladdiga" tuggben som passar för valpmagar, och/eller tips på leksaker eller annan sysselsättning som är så torrt och rent som möjligt.
 
Vi har alltid använt MiM hundbur. De har även MiM allsafe bilsele som är krocktestad. Den har jag dock själv aldrig provat.
Kong låter som en bra idé. Kan snuffelmatta vara något, som man gömmer godis i, eller det blir för stojigt? Lickmat, fast då behöver man kleta in den med typ mjukost eller dylikt. Kanske inte tillräckligt kladdfritt?
Hundben förespråkar jag Rauh. Lite dyrare, men hög kvalitet och håller oftast betydligt längre än "vanliga" tuggben.
 
Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :)

Vi har kommit fram till att vi behöver ordna en bra och säker lösning för att kunna köra en större hund (retriever) i baksätet i bilen. Hur och varför det är så behöver inte diskuteras här. Det enda viktiga just nu är att vi naturligtvis vill köra så säkert som möjligt. Hur gör vi det?

Sådana "hundbilbälten" och bilselar som går att köpa, är det någon som är säkrare än något annat? Fungerar en vanlig promenadsele (ej "gå-fint-modell" eller liknande, utan en välsittande "vanlig" sele) eller är bilselar utformade på något speciellt sätt?

Jag har sett att det finns någon slags "utfyllnad" som man sätter/hänger på framsätets ryggstöd, som täcker igen benutrymmet så att hunden får mer plats att ligga på. Har någon testat sådant och vet om det fungerar så smidigt som reklamen gör gällande? Eller kanske någon har ett annat bra tips på hur vi både skyddar bilen från smuts, hundhår och extra slitage, och framförallt gör det så säkert det bara går för vår fyrbenta passagerare?

Vidare vill jag också fråga om era bästa tips på kladdfri sysselsättning! Det gäller en 6 månader ung valp, som ska börja träna på att vara med sin matte som bor på ett HVB-hem. Där behöver han träna på att vara lugn och hålla sig i närheten av matte, utan att direkt "jobba". Vi har fått tips om att låta honom ha tuggben, Kong etc. vid dessa tillfällen (som ett steg i träningen, där målet givetvis är att helt enkelt kunna "göra ingenting" en längre stund, men det är mycket begärt för någon som är så ung och full av energi). "Problemet" är att det gärna blir en kladdig historia, så önskvärt är både tips om "okladdiga" tuggben som passar för valpmagar, och/eller tips på leksaker eller annan sysselsättning som är så torrt och rent som möjligt.
Sele och dylikt är inte speciellt säkert förutom i avseendet att man säkrar lasten så att hunden inte flyger runt i bilen. Skulle rekommendera att måtta en bur att ha i baksätet. :)
 
Vi har alltid använt MiM hundbur. De har även MiM allsafe bilsele som är krocktestad. Den har jag dock själv aldrig provat.
Kong låter som en bra idé. Kan snuffelmatta vara något, som man gömmer godis i, eller det blir för stojigt? Lickmat, fast då behöver man kleta in den med typ mjukost eller dylikt. Kanske inte tillräckligt kladdfritt?
Hundben förespråkar jag Rauh. Lite dyrare, men hög kvalitet och håller oftast betydligt längre än "vanliga" tuggben.
Tack för tipset om MiM allsafe bilsele, den ska vi titta på!

Jag tror att lickmat riskerar att bli för kladdigt, och snuffelmatta är nog för stojigt för just sådana tillfällen (men jättebra annars!). Tackar också för tips om ben!
 
Sele och dylikt är inte speciellt säkert förutom i avseendet att man säkrar lasten så att hunden inte flyger runt i bilen. Skulle rekommendera att måtta en bur att ha i baksätet. :)
Jag förstår att sele inte är lika säkert som en krocksäker bur. Vi får dock inte in en tillräckligt stor bur i baksätet, och det är också en tanke bakom att hunden kan vara fysiskt nära matte för att t.ex. klappa på och gosa med, när det behövs. Om han "bara" ska transporteras åker han i bur längst bak :)
 
Skillnaden mellan en MIM-sele och en vanlig promenadsele är att MIM-selen inte har några spännen i plast. Allt är antingen rejäla, välsydda nylonband eller metallspännen. En vanlig sele har plastspännen som vid en krock (eller kraftig inbromsning) kommer att spricka och då är hunden lös i alla fall.

Nu tror jag att även Hurtta släppt en bilsele med metallspännen, och även Arken Zoo har en från deras märke "Feel Active", så det finns några varianter att välja på, så att man får en sele som sitter så bra som möjligt. För självklart gäller det ju att även en sådan sele sitter bra. Jag testade en MIM-sele till en av mina hundar för flera år sedan och den satt så uselt att den i princip ramlade av hunden bara hunden la sig ner. Det var dock en vinthund, och allt förutom specialsydda selar sitter i regel fullständigt bedrövligt på den typen av hund, så jag var inte direkt förvånad :p

Men ja, det är alltså stor skillnad på en MIM-sele och en vanlig sele.
 
När jag har lickimat eller kong så fryser jag in det och har jag dessutom det på en filt så är det kladdfritt. Det äts halvfruset så det är inget som hinner kladda.

Blött upp torrfoder med vatten, inte för mycket dock och när det sugit åt sig en del så ner i kongen och så frys. Jag brukar ställa kongen i ett glas.
När det är lickimat så behöver det oftast blötas ordentligt innan det bres på. Variera med färskfoder/burkmat.

Jag hade köpt några olika ben/torkad hud att ge hunden, en 6 månaders valp har kanske inte fokus att tugga på samma hela tiden så det kan vara bra att ha några att byta av med. Jag gillar märken som Rauh, deras olika "semlor" är lite extra goda och håller bra. Eat Rustics "hudstrimlor"/juverbitar/tuggstänger/senor är en hit.
Jag tycker att ju naturligare det är desto längre håller benen.

Som tidigare skrivit så är sele och bilbälte till för att ni inte ska få hunden i nacken vilket känns vara nog så viktigt. Men vill man att hunden ska åka säkert så är det bur som är säkrast.
 
Inte för och lägga mig i men det står redan att det inte går att ha en bur i bak sätet och varför han ska kunna åka i bak sätet OCKSÅ så ni kanske inte be höver tjata om att en bur är säkrast för det var inte ens frågan!
 
Inte för och lägga mig i men det står redan att det inte går att ha en bur i bak sätet och varför han ska kunna åka i bak sätet OCKSÅ så ni kanske inte be höver tjata om att en bur är säkrast för det var inte ens frågan!
Jag tycker det är viktigt att påpeka skillnaden i säkerhet mellan sele och bur.

Jag har en hund i sele och en i bur själv, men jag är medveten om riskerna och tar ett beslut efter det.

Jag tycker ofta man pratar med människor som har hundar i sele som tror att det är lika säkert.
 
Tänk på att godis inte är speciellt lugnande. Men tuggben kan vara det. Godis kan göra många hundar uppskruvade och börja jobba för att få mer godis. Men att tugga är ofta lugnande.

Jag har själv haft retriever som varit väldigt matmotiverade och godis har inte alls funkat för att lugna.
 
Jag har erfarenhet av ett baksätesskydd från Biltema, det finns fler som säljer såna, t ex ser det från Granngården genomtänkt ut. Jag ser på Biltemas bild att framänden är vikt uppåt, det går även att vika neråt golvet, man måste inte "bygga in" baksätet.
 
Jag tycker det är viktigt att påpeka skillnaden i säkerhet mellan sele och bur.

Jag har en hund i sele och en i bur själv, men jag är medveten om riskerna och tar ett beslut efter det.

Jag tycker ofta man pratar med människor som har hundar i sele som tror att det är lika säkert.
Jaha men man måste ju inte ut gå från att alla är helt o kunniga eller? Och nu var ju inte ens frågan vad som är MEST säkert utan hur det blir så säkert somnöjligt MED SELE. Och ingen har sagt nånting om att inte vara med veten om riskerna så jag fattar inte varför du verkar tro att ingen annan fattar nånting.
 
Jaha men man måste ju inte ut gå från att alla är helt o kunniga eller? Och nu var ju inte ens frågan vad som är MEST säkert utan hur det blir så säkert somnöjligt MED SELE. Och ingen har sagt nånting om att inte vara med veten om riskerna så jag fattar inte varför du verkar tro att ingen annan fattar nånting.
Eftersom jag inte vet om hon är medveten om riskerna så påpekar jag det.
 
Jaha men man måste ju inte ut gå från att alla är helt o kunniga eller? Och nu var ju inte ens frågan vad som är MEST säkert utan hur det blir så säkert somnöjligt MED SELE. Och ingen har sagt nånting om att inte vara med veten om riskerna så jag fattar inte varför du verkar tro att ingen annan fattar nånting.
Jag tolkade det som att hunden var tvungen att åka i baksätet (och där kan man ibland ha bur, det har jag tex). Inte att det måste vara sele. :) Men sen fick vi ju förklaring att bur inte får plats i baksätet heller.
 
Jaha men man måste ju inte ut gå från att alla är helt o kunniga eller? Och nu var ju inte ens frågan vad som är MEST säkert utan hur det blir så säkert somnöjligt MED SELE. Och ingen har sagt nånting om att inte vara med veten om riskerna så jag fattar inte varför du verkar tro att ingen annan fattar nånting.
Jag tänker att man påpekar av omtanke, inte för att kritisera.
 
Jag tänker att man påpekar av omtanke, inte för att kritisera.
Jaha men om det är ett svar om att han inte kan ha en bur i bak sätet och varför så be höver man ju inte fort sätta att på peka att bur är mest säkrast ellerhur?
 
Jag tycker det är jättebra att det lyfts fram skilnader i säkerhet för hunden mellan bur och bälte. Jättemånga tror att bälte är säkert för hunden. Tyvärr klarar sällan en hundkropp att slungas bältad vid en kraftig krock. Men bältet har iaf säkrat lasten sas.
Här läser många som inte har konton osv så att den infon lyfts fram är bra.

Men så kan inte alla ha bur i sin bil. I bland får man nöja sig med plan B eller C. Och det är inget man behöver skriva någon på näsan för.
Behöver man använda bälte och sele så ska man undvika alla billiga märken och köpa krocktestat med rejäla hakar och spännen samt en korrekt sele utprovad i affär. Inte en vanlig promenadsele.
 
Jag tycker det har getts relevanta svar i tråden.
Och det tycker inte jag efter som hon skrev dethär svaret: Jag förstår att sele inte är lika säkert som en krocksäker bur. Vi får dock inte in en tillräckligt stor bur i baksätet, och det är också en tanke bakom att hunden kan vara fysiskt nära matte för att t.ex. klappa på och gosa med, när det behövs. Om han "bara" ska transporteras åker han i bur längst bak :)
Och ändå så bara måste endel fort sätta på peka att bur är MEST säkrast som att alla andra är dumma i huvudet och inte fattar nånting.
 
Jag tycker det är jättebra att det lyfts fram skilnader i säkerhet för hunden mellan bur och bälte. Jättemånga tror att bälte är säkert för hunden. Tyvärr klarar sällan en hundkropp att slungas bältad vid en kraftig krock. Men bältet har iaf säkrat lasten sas.
Här läser många som inte har konton osv så att den infon lyfts fram är bra.

Men så kan inte alla ha bur i sin bil. I bland får man nöja sig med plan B eller C. Och det är inget man behöver skriva någon på näsan för.
Behöver man använda bälte och sele så ska man undvika alla billiga märken och köpa krocktestat med rejäla hakar och spännen samt en korrekt sele utprovad i affär. Inte en vanlig promenadsele.
Fort farande så kanske det skulle räcka med att EN person skrev det då om man nu MÅSTE på peka allt man kan klaga på om hur andra gör?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 284
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 789
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp